Rijtest: Volvo XC60 T5

 volvo-xc60-t5-2014

Na 24 jaar zwaait Volvo hun modulaire vijfcilinder motor uit. Want ondanks de bekende badging is de nieuwe XC60 T5 geen roffelende vijfcilinder meer maar een turbogeblazen vierpitter.

Tijdens het autosalon van Frankfurt vorig jaar vernieuwde Volvo hun volledige suffix-60 line-up, want toen kregen niet alleen de C- en de V60 een facelift maar ook de populaire XC60 crossover.

De grootste veranderingen bij de opgefriste XC60 zijn net zoals bij de V en de S vooraan terug te vinden met wat nieuw plaatmetaal. De aanpassingen lijken op het eerste zicht maar weinig betekenend maar komen pas echt tot hun recht als je er het vorig model naast zet. De snoet is nu een pak minder breed, een pak scherper, en zeker in R-Design trim een pak aangenamer om naar te kijken.

 volvo-xc60-t5-2014

Gemaakt voor elkaar

Bij onze standaard - niet R-Design - V60 enkele maanden geleden waren we niet zo'n fan van de veranderingen, maar bij deze XC60 trekken we graag onze woorden terug. Het R-Design pakket is gemaakt voor de facelift, en omgekeerd. De zwarte grille, de agressieve LED-strepen en de dubbele uitlaatpijpen,... vanuit elke hoek heeft de SUV wel iets dreigend.

De grootste verandering vanbinnen is terug te vinden achter het stuur waar het instrumentenpaneel vervangen is door een groot scherm, zoals bij de V40. Hierbij kunnen er niet alleen comfortabel meer gegevens op een kleinere plaats, nu kan je zelfs ook kiezen welke gegevens voor jou het belangrijkste zijn. In het thema sport krijg je bijvoorbeeld je snelheid en toeren centraal te zien, terwijl dat bij de andere standen eerder een eco-meter is.

 volvo-xc60-t5-2014

Ook nieuw is de versnellingspook die nu ook verlicht is, een aangenaam effect 's nachts.

Waardige vervanger?

Onder de motorkap vinden we de nieuwe 2.0 viercilinder turbomotor met 245 pk, via de nieuwe Geartronic 8-traps verbonden met de voorwielen. Op papier met zijn 350 Nm zeker een waardige vervanger voor de vorige met zijn 240 pk en 320 Nm, maar op de weg waren we daar niet direct zeker van.

Tijdens het accelereren misten we voornamelijk het geluid, de schuld van het cilinder-dieet, en grip, de schuld van de winterbanden in het begin van de zomer.

 volvo-xc60-t5-2014

Indrukwekkend wat er tegenwoordig betrouwbaar te rapen valt uit een tweeliter, want de 2,2 ton wegende SUV in 7,2 seconden naar 100 km/u jagen is nog steeds geen sinecure. Grootste bijdrager aan dit mooie cijfer is natuurlijk ook de nieuwe automatische versnellingsbak, eerder al terug te vinden in de [http://www.autofans.be/rijtesten/stationcar/27758-rijtest-volvo-v60-d4-geartronic](nieuwe V60 D4]. Ook aan deze benzine laat de automaat van Aisin-makelij zich perfect koppelen, zelf in de spreekwoordelijke pot roeren kan aan de hand van de flippers achter het stuurwiel.

R-Design niet altijd Best-Design

Ondanks de grotendeels foutloze versnellingsbak is een comfortabele rit niet gegarandeerd, want na enkele minder-onderhouden wegen vervloek je het R-Design pakket met diens strakkere vering al vlug. Sportief rijden zat er tijdens onze testweek echter ook niet echt in, want de Pirelli winterbanden voelden zich niet op hun opperbest in de temperaturen die dikwijls bovenaan in de 20°C reikten. En dan zwijgen we nog over de voorwielaandrijving die daar ook niet echt bij hielp.

 volvo-xc60-t5-2014

Probeerden we het beste van de twee werelden te combineren - iets dat eigenlijk het best past bij deze XC60 T5 - kwamen we uit op een 7,6 liter, een acceptabele prijs om te betalen aan de pomp. Samen met de BIV van 402 euro en de verkeersbelasting van 403 euro natuurlijk nog steeds geen kleine som, maar een pak lichter dan de 198 gram CO2 (in plaats van de huidige 157 gram) van de vijfcilinder, hoe mooi die ook klonk.

Een XC60 T5 staat op je oprit vanaf 43.100 euro, vink je dan nog eens het R-Design pakket (4.450 euro) en wat van Volvo's veiligheidsfuncties aan kom je nogal vlug aan onze 55.155 euro, en dat is een bedrag dat de T5 misschien net niet waard is.

 volvo-xc60-t5-2014

Ook al is de T5 met zijn 245 pk tegenwoordig de lichtste benzinemotor in de line-up van de XC60 blijft hij weggelegd voor de liefhebber, want het is zelden dat je een andere versie dan de 136 pk sterke D3 zal spotten. Slecht rijden doet onze T5 R-Design zeker niet, en een totaalpakket is het ongetwijfeld, maar 55.000 euro aan rijplezier bieden ... daar knelt het wat.

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

245pk

Koppel

360 Nm

Overbrenging

Achttraps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

2 221 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs testwagen

€ 55 155.00

Prijs basismodel

€ 43 100.00

0 tot 100 km/u

7.20 sec

Gemiddeld testverbruik

7.60 L/100km

Min. kofferinhoud

495 L

Max. kofferinhoud

1 455 L

CO2-uitstoot

157 g/km

BIV

€ 402.00

Rijtaks

€ 403.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Thom@s 12:57
afbeelding van Thom@s

Is het digitale instrumentenpaneel standaard bij de XC60?

Wim 14:30
afbeelding van Wim

optie van 295 euro op de Kinetic en std op de Momentum en Summum

baja 02:49
afbeelding van baja

ik heb een xc60 bj juli 2014 3.2 6 cil. aut. benzine in deutschland gevonden,maar volgens nederlandse Volvo dealers die bestaat niet en CO2 kon ik nergens vinden voor deze uitvoering....weet iemand iets????

Uw reactie

Autosalon-2017

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws