Rijtest: Jeep Grand Cherokee SRT (2014)

Jeep-Grand-Cherokee-SRT-2014

Terwijl Europese merken zelfs in de hoogste regionen gretig op de trend van downsizing en drukvoeding springen, blijft het bij Jeep allemaal bij het oude. Hun paradetrekpaard, de Grand Cherokee SRT, beschikt nog steeds over een atmosferische 6.4 HEMI. Maar hoe gedijt deze Amerikaan aan onze kant van de oceaan?

Hoewel de lettercombinatie ‘SRT’ in Europa niet geniet van een grootse bekendheid, heeft het merk toch een opmerkelijke heritage. Pas in 2004 werd officieel de benaming Street & Racing Technology (SRT) toegekend. Ver daarvoor maakten de jongens binnenin het merk al furore in de autowereld. In de jaren 50 met succesvolle dragracers bij Chrysler en in de nineties met de ontwikkeling van de Dodge Viper. Dé Amerikaanse sportwagen die door wijlen Carroll Shelby getipt werd als de spirituele opvolger van de AC Cobra. In wezen is SRT dus het Amerikaanse broertje van de Duitse RS, AMG en M-Techniek.

Al zet SRT in tegenstelling tot zijn broertjes niet al zijn geld op één paard. Zowel door Dodge, Chrysler en Jeep wordt het merk ingeroepen om straatwagens naar een hoger niveau te tillen.

Jeep-Grand-Cherokee-SRT-2014

Roadwagen

Bij Jeep vertaalt zich dat in de Grand Cherokee SRT. Een offroadwagen die de eerste drie letters van de betekenis overboord smijt en resoluut de kaart trekt van vulgaire prestaties op de weg. Al moet hij het niet alleen van de cijfertjes hebben, ook de looks van deze überdaddy moeten ervoor zorgen dat het linkervak op de autostrade ten allen tijde vrij is.

Ze zijn ze er dan ook in geslaagd om een creatuur te maken dat zo in de Griekse mythologie kan: groot, bombastisch en vulgair. De - al imposante - standaard Grand Cherokee krijgt een stevige set bumpers aangemeten, een motorkap met koelsleuven, een zwarte tronie tussen de koplampen en spoorverbreders die hem nog net dat tikkeltje breder maken. Nee, op het departement van visuele gratificatie zit je helemaal goed bij deze Jeep.

Jeep-Grand-Cherokee-SRT-2014

Straathooligan

Al is het niet allemaal uiterlijk vertoon. De koelsleuven op de motorkap zorgen daadwerkelijk voor koeling - waardoor je bij frissere temperaturen heerlijk de warmte vanonder de kap ziet golven - en achter de 20-duims chromen velgen zitten joekels van remmen. Stopkracht die wordt gehaald bij Brembo met vooraan 15-duims remschijven en achteraan 13.8-duims omgeven door rode remzadels.

Verder werd de straathooligan 2,5 cm dichter bij moeder aarde geplaatst dankzij een setje Bilstein-schokdempers en zorgt de spoiler achterop voor een verbeterde stroomlijn. En moest je het nog niet door hebben, achteraan plakken er twee knoerten van uitlaten onder de SRT. Ten slotte is er de klankkast die geen gebruik maakt van vlinderklepjes of Active Sound in het interieur. Luid ten allen tijde is de boodschap.

Jeep-Grand-Cherokee-SRT-2014

Cijfermoes

De Grand Cherokee SRT heeft evenwel recht op deze luide verschijning. De 6.4-liter V8 HEMI onder de motorkap heeft geen moeite om de 2.3 ton zware mastodont in beweging te krijgen. Knap, want de motor doet geen beroep op enige vorm van drukvoeding. Nog knapper als je weet dat - in puur cijfertaal - de HEMI 468 pk en 624 Nm weet te stuwen naar de vier wielen.

Cijfers waarvan sommige drukgevoede V8'en nog het schaamrood van op de wangen krijgen. Een sprintje kan deze Amerikaan daardoor afleggen in exact vijf seconden terwijl de pret ophoudt bij 257 km/u. Prestaties die wederom kunnen meedingen met het beste uit Duitsland.

Jeep-Grand-Cherokee-SRT-2014

Cilinderuitschakeling

Cijfers staan natuurlijk enkel mooi op papier. Geen vrees echter, de HEMI is in realiteit ook een pareltje. En in tegenstelling tot wat doemdenkers en fans van motoren met 13 turbo's denken is hij niet eens zo rudimentair. De 6.4 kan op nog geen 0,04 seconden vier van zijn cilinders uitschakelen om het verbruik te temperen, een feature die op deze slokop zeker wel baat heeft .

Verder doet hij ook nog beroep op een actieve inlaat met variabele lengtes en een high lift nokkenas. Voor de leken: het beste van moderne technologie in een old school verpakking. Want de HEMI is van nature bulletproof.

Jeep-Grand-Cherokee-SRT-2014

Harde rakker

Maar hoe rijdt dit ding nu? Wel, we stonden er ook eerst argwanend over, maar de Amerikanen hebben een punt als ze dit een Viper op hoge pootjes noemen. Niet door zijn prestaties, god nee, wel door zijn hard rijgedrag. Als chauffeur heb je keuze uit vijf rij-instellingen. De logische Snow (voor het slechte weer) en Tow (voor de caravansleurders onder ons) even buiten beschouwing gelaten beschik je nog over Auto, Sport en Track. Inderdaad, mensen met chronische rugpijn of aambeien hebben het al opgemerkt, de Jeep in raketverpakking beschikt niet over een comfortabele stand.

Daarvoor moet je volgens SRT maar bij de gewone Grand Cherokee zijn. Hoewel de Auto-stand nog bips-pijn tot een minimum probeert te herleiden, zijn de Bilstein-dempers gewoonweg te hard van nature. Ongeacht in welke setup. De draaiknop in Track zetten - waarbij 70 procent van de kracht naar de achterwielen wordt gestuurd en de ophanging nog wat strakker wordt getrokken - is daarbij op onze Belgische wegen uit den boze. Of je rammelt graag de vullingen uit je gebit.

Jeep-Grand-Cherokee-SRT-2014

Fun lovin' criminal

Natuurlijk heeft die harde afstelling één groot voordeel, de Grand Cherokee SRT voelt enorm bij de les op de weg. Samen met de hydraulische sturing misschien iets te streberig, want voor lange afstanden is het een vermoeiende metgezel. Natuurlijk is het fijn om de autostrade op te knallen en de V8 bulderend door de acht versnellingen te lepelen, maar daarna wil je rust. Een gemoedstoestand die je nooit krijgt in de Jeep. Constant hobbelt hij als een kwiek paardje over de baan en zoekt hij gretig de sporen op waardoor je continu subtiel moet bijsturen.

Op bochtigere wegen ontpopt hij zich gelukkig wel tot een fun lovin' criminal. Qua enthousiasme op de bochtige baantjes durven we zelfs zo ver gaan als te stellen dat de Amerikaan een streepje voor heeft op de BMW X5 of Porsche Cayenne. Hoewel hij nog steeds niet het label verdient van 'Viper op hoge pootjes', mag hij zich met trots benoemen tot 'obese bejaarde Viper met een hangbuik'. De motor gooit zich gretig in de toeren, het stuurgevoel is voor een SUV van een uitmuntend niveau en de omgeving vliegt aan je voorbij bij elke versnelling uit een bocht... tot je terug met je wielen op de grond wordt gezet bij een remmanoeuvre.

Jeep-Grand-Cherokee-SRT-2014

Digitaal

Hoeveel moeite ze ook hebben gedaan bij Brembo om de SRT van gepaste stopkracht te voorzien, het was tevergeefs. De remmen hebben moeite met de tweetonner keer na keer tot stilstand te krijgen en de rempedaal heeft een bepaalde inertie over zich. Niet meteen zaken die vertrouwen geven.

Tel daar ook nog eens de automaat met acht versnellingen bij op en je blijft wat op je honger zitten na een sportiever ritje. Zeker die zak vol te selecteren versnellingen zorgt ervoor dat je bij handmatig schakelen soms in het ijle zit te flipperen alsof je op je playstation aan het spelen bent. Trop is teveel, al is natuurlijk deze Jeep niet enkel in dat bedje ziek.

Jeep-Grand-Cherokee-SRT-2014

Dorstige rekel

Nu we toch de kaart van trop hebben getrokken, mee in dat kwartet past het verbruik. Cilinderuitschakeling en moderne technologie ten spijt, de atmosferische V8 verbruikt gewoonweg teveel. Op de autostrade moet je het doen met een gemiddelde van 13l/ 100 km, onze testperiode sloten we af met een gemiddelde van 16,2 liter per honderd kilometer. Cijfers die bij de concurrentie toch een stuk lager liggen. Zeker het verbruik op autostrade is ongehoord voor een wagen anno 2014.

Al zijn dat dingen waar we ons als Europeaan gewoonweg meer zorgen over maken. Iets dat pijnlijk wordt geaccentueerd door het ontbreken van een start-stopsysteem op de wegpiraat. Waar dan weer wel de Amerikaan in ons naar bovenkomt is bij het launchcontrol-systeem. Eén druk op de knop, meer heb je niet nodig om de Jeep in paraatheid te zetten aan de stoplichten. Een verademing tegenover de duizenden instructies die je moet volgen in andere wagens.

Jeep-Grand-Cherokee-SRT-2014

Conclusie

De luxe van de nieuwe Grand Cherokee gekoppeld aan een knoert van een motor. De Grand Cherokee SRT mag met trots de badge Street & Racing Technology dragen. Of hij daarmee kan concurreren met een Porsche Cayenne Turbo of BMW X5 50i, dat is andere soep. Bekijk de Grand Cherokee SRT dan ook als het buitenbeentje, de die-hard racer van de groep. Eentje die probeert het meest sportieve in een SUV boven te halen daar waar andere merken toch nog altijd het comfort laten primeren. De verfijndheid van een Europeaan moet je dan ook niet verwachten. In ruil krijg je wel een sloep met het nodige karakter en een prijs die zeker kan concurreren met de Duitse concurrentie. Iets dat we enkel maar kunnen toejuichen.

Met dank aan Fiat Frankrijk & Fiat België

Jeep-Grand-Cherokee-SRT-2014

Specificaties

Motor

6.4 V8 HEMI

Vermogen

468pk

Koppel

624 Nm

Overbrenging

8-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 318 kg

Topsnelheid

257 km/u

Prijs testwagen

€ 84 600.00

Prijs basismodel

€ 84 600.00

0 tot 100 km/u

5.00 sec

Gemiddeld testverbruik

16.20 L/100km

Min. kofferinhoud

782 L

Max. kofferinhoud

1 554 L

CO2-uitstoot

327 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Nick 20:48
afbeelding van Nick

Di rupo zal deze graag ingeschreven zien. Cool maar niet echt voor onze markt

D'hert Bjorden 15:25
afbeelding van D'hert Bjorden

Ik zelf rij met nieuwe grand cherokee, ik vind dit zever het verbruik, je koopt die wagen, en je
weet dat zo een wagen veel verbruikt, en een porsche cayenne of Bmw X5 kan je daarmee
niet vergelijken!

Yvesw 17:58
afbeelding van Yvesw

Moest iedereen die denkpiste volgen, dan verbruikte elke wagen nog 300 liter per honderd kilometer. Het feit dat de concurrentie dezelfde prestaties kan leveren aan een lager verbruik lijkt me net wel belangrijk voor lezers.

Dat is hetzelfde als zeggen dat Lada's perfect zijn omdat het Lada's zijn en je ze met niets mag vergelijken. :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws