Rijtest: Ssangyong Rexton W eXDi200

ssangyong-rexton-w-rijtest

De Ssangyong Rexton beleeft een tweede jeugd dankzij de facelift van afgelopen jaar. Die facelift geeft hem recht op een toevoeging aan de naam, al is er van de "Rexton W" benaming weinig te merken op de auto zelf.

Klein kan je de Rexton alvast niet noemen. De wagen oogt als een stoere terreinwagen en dat is hij ook. Hoewel hij niet over de pure terreinfuncties beschikt, trekt hij zich goed uit de slag naast de begaanbare wegen. Dat de looks dat al verraden komt omdat hij vrij hoog op zijn poten staat. Daardoor blijkt hij een wagen die twee gezichten kent, je kan er gerust mee gaan ploeteren door de modder maar je kan er evengoed op een avondfeest mee toekomen. Na 10 jaar vond Ssangyong het tijd voor vernieuwing, al kunnen we het niet meer noemen dan een facelift. Zo doet LED-technologie zijn intrede en krijgt de wagen nieuwe spiegelhuizen met ingewerkte richtingaanwijzers. Ook de snoet werd vernieuwd, waardoor hij er wat aantrekkelijker uitziet.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Ssangyong

 

ssangyong-rexton-w-rijtest

plaats voor zeven

Neem je plaats achter het stuur, dan valt het op dat Ssangyong werk maakte van het interieur. De look and feel van het dashboard zijn aangenaam en Ssangyong verzorgde ook de ergonomie ervan. Verder merken we op dat de Rexton nog steeds een derde zitrij krijgt, waardoor hij als enorme people mover door het leven kan. Een nadeel is dat de achterste stoelen in de bodem moeten wegklappen en daarmee een heel pak van de laadruimte wegknabbelen. Niet dat er niet genoeg laadruimte overblijft, al kijk je in dat geval beter even naar de Rodius.

ssangyong-rexton-w-rijtest

Onze Rexton was voorzien van de 2.0 eXDi200 met 155 pk. Die klinkt in de Rexton stiller dan in de Rodius maar voelt ook iets moeizamer aan in lage toeren, ook al zijn de 360 Nm al van bij 1.500 Nm beschikbaar. Eens je toerental wat hoger gaat voel je tot wat deze terreinwagen in staat is. De manuele zesbak schakelt overigens praktisch foutloos. Trekkracht is er trouwens te over, Ssangyong pocht ermee tot 2,6 ton geremd te kunnen verdertrekken. Toch zie je de trekkracht en het gewicht van de Rexton terug in het verbruik, dat met 9 l/100 km niet van de poes is voor een dieselmotor.

ssangyong-rexton-w-rijtest

comfortabel omgeschakeld

Het weggedrag van de Ssangyong Rexton is comfortabel te noemen. Dat gebeurt door de dubbele wishbones die Ssangyong gebruikt. Nadeel daarvan is dat de wagen wat overhang vertoont in de bochten. Wie liever de modderpoelen opzoekt kan dat ook met de Ssangyong Rexton. Daarvoor maken de Koreanen gebruik van inschakelbare vierwielaandrijving. Die schakel je in door een draai aan de knop, je kiest daarmee tussen de 2WD, 4WD High of 4WD Low gearing. Ook een Hill Descent Assist is aanwezig voor wie liever vertrouwt op de hulpsystemen bij een afdaling.

ssangyong-rexton-w-rijtest

conclusie

Ssangyong biedt met de Rexton een mooi alternatief voor wie op zoek is naar een terreinwagen die ook op de gewone weg zijn mannetje kan staan. Toch blijven ze wat in de kantlijn als het op verkopen aankomt, hoewel deze Rexton dit niet verdient, want hij biedt meer dan waar voor zijn geld. Wil je geavanceerde technologie dan kijk je best even verder maar qua afwerking is de Rexton er zeker op vooruit gegaan.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Ssangyong

 

Specificaties

Motor

2.0 eXDi200, turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

155pk

Koppel

360 Nm

Overbrenging

manuele vijfbak

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 960 kg

Topsnelheid

173 km/u

Prijs testwagen

€ 28 990.00

Prijs basismodel

€ 24 490.00

0 tot 100 km/u

13.40 sec

Gemiddeld testverbruik

9.00 L/100km

Min. kofferinhoud

678 L

Max. kofferinhoud

2 086 L

CO2-uitstoot

196 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws