De Ssangyong Rexton beleeft een tweede jeugd dankzij de facelift van afgelopen jaar. Die facelift geeft hem recht op een toevoeging aan de naam, al is er van de "Rexton W" benaming weinig te merken op de auto zelf.
Klein kan je de Rexton alvast niet noemen. De wagen oogt als een stoere terreinwagen en dat is hij ook. Hoewel hij niet over de pure terreinfuncties beschikt, trekt hij zich goed uit de slag naast de begaanbare wegen. Dat de looks dat al verraden komt omdat hij vrij hoog op zijn poten staat. Daardoor blijkt hij een wagen die twee gezichten kent, je kan er gerust mee gaan ploeteren door de modder maar je kan er evengoed op een avondfeest mee toekomen. Na 10 jaar vond Ssangyong het tijd voor vernieuwing, al kunnen we het niet meer noemen dan een facelift. Zo doet LED-technologie zijn intrede en krijgt de wagen nieuwe spiegelhuizen met ingewerkte richtingaanwijzers. Ook de snoet werd vernieuwd, waardoor hij er wat aantrekkelijker uitziet.
Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Ssangyong
plaats voor zeven
Neem je plaats achter het stuur, dan valt het op dat Ssangyong werk maakte van het interieur. De look and feel van het dashboard zijn aangenaam en Ssangyong verzorgde ook de ergonomie ervan. Verder merken we op dat de Rexton nog steeds een derde zitrij krijgt, waardoor hij als enorme people mover door het leven kan. Een nadeel is dat de achterste stoelen in de bodem moeten wegklappen en daarmee een heel pak van de laadruimte wegknabbelen. Niet dat er niet genoeg laadruimte overblijft, al kijk je in dat geval beter even naar de Rodius.
Onze Rexton was voorzien van de 2.0 eXDi200 met 155 pk. Die klinkt in de Rexton stiller dan in de Rodius maar voelt ook iets moeizamer aan in lage toeren, ook al zijn de 360 Nm al van bij 1.500 Nm beschikbaar. Eens je toerental wat hoger gaat voel je tot wat deze terreinwagen in staat is. De manuele zesbak schakelt overigens praktisch foutloos. Trekkracht is er trouwens te over, Ssangyong pocht ermee tot 2,6 ton geremd te kunnen verdertrekken. Toch zie je de trekkracht en het gewicht van de Rexton terug in het verbruik, dat met 9 l/100 km niet van de poes is voor een dieselmotor.
comfortabel omgeschakeld
Het weggedrag van de Ssangyong Rexton is comfortabel te noemen. Dat gebeurt door de dubbele wishbones die Ssangyong gebruikt. Nadeel daarvan is dat de wagen wat overhang vertoont in de bochten. Wie liever de modderpoelen opzoekt kan dat ook met de Ssangyong Rexton. Daarvoor maken de Koreanen gebruik van inschakelbare vierwielaandrijving. Die schakel je in door een draai aan de knop, je kiest daarmee tussen de 2WD, 4WD High of 4WD Low gearing. Ook een Hill Descent Assist is aanwezig voor wie liever vertrouwt op de hulpsystemen bij een afdaling.
conclusie
Ssangyong biedt met de Rexton een mooi alternatief voor wie op zoek is naar een terreinwagen die ook op de gewone weg zijn mannetje kan staan. Toch blijven ze wat in de kantlijn als het op verkopen aankomt, hoewel deze Rexton dit niet verdient, want hij biedt meer dan waar voor zijn geld. Wil je geavanceerde technologie dan kijk je best even verder maar qua afwerking is de Rexton er zeker op vooruit gegaan.
Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Ssangyong
Specificaties
2.0 eXDi200, turbo diesel, vier-in-lijn
155pk
360 Nm
manuele vijfbak
vierwiel
1 960 kg
173 km/u
€ 28 990.00
€ 24 490.00
13.40 sec
9.00 L/100km
678 L
2 086 L
196 g/km
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden