Rijtest: Honda CR-V City Runner 1.6 i-DTEC

honda-crv-i-dtec-cityrunner-rijtest_4

Na de tweewielaangedreven benzinevariant van de Honda CR-V konden we nu ook proeven van de dieselversie. Niet zomaar eentje, Honda vond dat een blokje met slechts 1,6 l inhoud voldoende is voor deze terreinwagen.

Terreinwagen is dan misschien wel een groot woord voor deze CR-V, want deze CR-V 1.6 i-DTEC is enkel verkrijgbaar met voorwielaandrijving. Honda plakt er dan ook de 'City Runner' badge op, een badge die beter lijkt te passen op deze versie dan op diegene die we eerder testten.

motorkennis

Dat het goed zit met de motor, konden we eerder al vertellen na een test met de Honda Civic 1.6 i-DTEC. De CR-V doet amper minder goed. We tekenden zelfs een verbruik op van 5,5 l/100 km, daar waar Honda een normverbruik van 4,5 l opgeeft. Dat cijfer haalt hij dus net niet, al kan je wel de 5 l aantikken door erg oplettend te rijden. Hulp krijg je daarbij van het start/stop systeem, de ECO-knop en de bijhorende oplichtende groene omranding van het dashboard om aan te geven wanneer je groen rijdt. Het helpt natuurlijk ook dat deze City Runner de vierwielaandrijving achterwege kan laten en zo gewicht kan besparen.

honda-crv-i-dtec-cityrunner-rijtest_4

hard zijn

De 120 pk trekken de CR-V nog steeds vlot op gang, al klonk het wel iets feller door in het interieur. Wie snelweg-snelheden aanhoudt krijgt er ook een minder aangenaam windgeruis ter hoogte van de deuren bovenop. Al bij lagere snelheden merkten we de redelijk harde demping op, waardoor de CR-V iets minder geschikt lijkt als familiewagen. Het lijkt er op dat Honda de harde ophangingsconfiguratie voor de berlines doortrok naar de CR-V, al vergaten ze daarbij dat de CR-V een stuk sterker door de knieën gaat in de bochten. Het stuur is lekker direct en is aangenaam communicatief, hoewel de bekrachtiging bij hogere snelheden wat straffer had gemogen.

honda-crv-i-dtec-cityrunner-rijtest_4

degelijk maar...

Honda zorgt voor een degelijk uitgewerkt interieur waarbij alle knoppen overzichtelijk zijn opgesteld. Dat je de boordcomputer met de knoppen op het stuur en het scherm op de middenconsole met de knoppen àchter het stuur bedient, maakt het niet eenvoudig tijdens het rijden. Ook bleek het schermpje van de navigatie wat klein, hoewel de navigatie op zich goed zijn werk deed. Dat Honda wel degelijk aan de inzittenden denkt, zien we aan het kussentje dat ter hoogte van de knie van de chauffeur op de middenconsole werd aangebracht.

honda-crv-i-dtec-cityrunner-rijtest_4

Ook achteraan is het aangenaam toeven - we konden zelfs drie kinderzitjes zonder al te veel moeite kwijt - maar de opstelling van de middelste gordel lijkt ons wat nefast voor diegene die linksachteraan zit en de gordel mee moet verdragen. Dat hij voor het gezin bestemd is, verraadt de extra "conversatiespiegel", waarmee je de achterste inzittenden in het oog kan houden zonder je binnenspiegel te moeten verdraaien. De kofferruimte is zonder meer ruim te noemen. Dat je onder de vloerbekleding een groot reservewiel terugvindt en geen derde zetelrij verbaasde ons wel een beetje.

concurrentieel geprijsd

Honda vraagt 26.890 euro voor de CR-V City Runner 1.6 i-DTEC. Dat is 4.000 euro meer dan de basis benzinevariant maar is tegelijk minstens 1.000 euro minder dan eender welke vierwielaangedreven versie in Honda's catalogus. Zoek je de concurrentie op, dan ga je voor deze motorisatie al snel een klasse lager kijken. Wagens als de Volkswagen Tiguan en Kia Sportage lijken qua prijs en vermogen beter te vergelijken met de CR-V dan pakweg de Hyundai Santa Fe, met wie de CR-V concurreert qua afmetingen.

honda-crv-i-dtec-cityrunner-rijtest_4

alles op een rij

De CR-V 1.6 i-DTEC lijkt het City Runner-schoentje beter te passen dan zijn benzinebroer, al merken we bij het neerschrijven dat er toch vaak een 'maar' achter de positieve punten aan kwam. Met deze fiscaal vriendelijke dieselmotor zal Honda alvast heel wat extra kopers naar de showroom lokken.

Specificaties

Motor

1.6 i-DTEC diesel, vier-in-lijn

Vermogen

120pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 541 kg

Topsnelheid

182 km/u

Prijs testwagen

€ 29 390.00

Prijs basismodel

€ 22 990.00

0 tot 100 km/u

11.20 sec

Gemiddeld testverbruik

5.50 L/100km

Min. kofferinhoud

589 L

Max. kofferinhoud

1 669 L

CO2-uitstoot

119 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
chuwie 12:25
afbeelding van chuwie

beter te laat dan nooit zullen ze daar bij honda gedacht hebben..

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws