Rijtest: Renault Megane Grandtour dCi 130

Renault Megane Grandtour dCi 130

Renault heeft het in het voorbije jaar goed gedaan, de Mégane was de bestverkochte wagen in ons land. De modellijn werd in het afgelopen jaar dan ook volledig vernieuwd, tot de Scénic-monovolumes toe. Dat je voor de prijs van een praktische maar basis-Scénic ook een bijna even praktische en goed uitgeruste Grandtour kan krijgen, ervaarden we tijdens onze test.

Renault Megane Grandtour dCi 130

De Grandtour is niet gewoon een Mégane-met-een-stukje-aan, hij is wel degelijk apart ontworpen. Dat zie je aan de aflopende daklijn, maar kan je ook zien in de technische specificaties. De break is zomaar even 26 cm langer dan de vijfdeursversie en van die extra centimeters kan je zowel in de kofferruimte als op de achterbank profiteren. Met een koffervolume van 524 l is hij niet de ruimste in zijn klasse – daarvoor kan je bij Peugeot terecht – hij krijgt wel een heel pak extra bagage mee, zonder dat je de achterbank hoeft neer te klappen. Doe je dat wel dan krijg je een vlakke laadvloer dankzij de zittingen van de achterbank die mee naar voor klappen, het koffervolume bereikt daarme zowat 1.600 l. Wil je extra lange voorwerpen vervoeren, dan kan je met een simpele duw op een hendel de voorste passagierszetel wegklappen, zodat ook dat geen probleem vormt.  De kofferklep voelt wat zwaar aan en bij het sluiten ervan, loop je het risico je handen vuil te maken omdat je nog een extra zetje wil geven aan de buitenkant van het deksel.

Renault Megane Grandtour dCi 130

De aankleding van het interieur is warm, zoals we gewend zijn van Renault. Het lijkt een beetje als thuiskomen in een knusse zetel, mede ook omdat de motor redelijk goed weggeïsoleerd is en motorgeluiden bijgevolg weinig binnendringen in het interieur. De afwerking kon iets beter, het interieur van de testwagen had last van parasitaire geluiden wanneer de motor warm was en op stationair toerental draaide. Het leek op het trillen van de bodemplaat in de koffer, maar we hebben het geluid niet dadelijk kunnen thuisbrengen. Ook voor de Mégane Grandtour maakt Renault gebruik van de TomTom-navigatie-systemen, al gaat het hier wel om een ander model dan de navigatie die we in de Grand Scénic konden vinden. Het lijkt te gaan om een iets oudere versie, die tevens iets minder flitsend overkomt. Het zit goed met de bediening ervan, enkel het in- en uitzoomen verloopt niet intuïtief, je houdt er beter even het hoofd bij.

Renault Megane Grandtour dCi 130
Renault Megane Grandtour

De motorisatie die in onze Grandtour lag, was de 1.9 dCi met 130 pk. Niet dadelijk de zwakste motor met de 1.5 dCi’s met respectievelijk 85 en 105 pk onder zich, maar ook niet de krachtigste, vermits de 2.0 dCi’s 150 en 160 pk leveren. De 130pk was zeker genoeg voor de wagen, al vermoeden we dat je bij volledige belading beter niet met 105pk rondtoert, vanwege het lagere reactievermogen. De 130pk was vinnig en stelde nooit teleur. De manuele zesbak lag in het verlengde van de motor en alles samen kwamen we tot een harmonieus geheel. Met een route die vooral de snelweg als ondergrond had, kwamen we op een goeie 6,5l/100 km, in de stad steeg dit natuurlijk vrij snel naar 7l, wat op zich nog steeds erg mooi is. De enige reden waarom we een 1.5 dCi zouden aanraden is een fiscale reden; de overheid neemt graag wat meer marge op een 1900c-motor.

Renault Megane Grandtour dCi 130

Het uitrustingsniveau van de testwagen was het hoogste beschikbare niveau; de Privilège. Dat houdt in dat je standaard kan beschikken over airco met aparte regeling voor bestuurder en passagier, elektrisch inklapbare buitenspiegels, handenvrije startkaart en parkeerhulp achteraan. Kijken we op de optielijst, dan zien we daar niet echt opties die we daar nog aan zouden toevoegen om gerust op weg te kunnen. Ondanks die standaarduitrusting betaal je voor deze wagen 24.700 euro, net onder 1 miljoen oude Belgische franken dus. Voor een basis-Grandtour betaal je 18.100 euro. Gaan we even bij de concurrentie shoppen, dan zien we dat de prijs van de Renault in het er zowat middenin ligt. Een top-Golf Variant Highline kost tegenwoordig 25.750 euro, een Opel Astra break Cosmo van de vorige generatie is de jouwe voor 22.734 euro, terwijl de Peugeot 308 in Feline-versie goed 28.000 euro kost.

Renault Megane Grandtour

De Renault Mégane Grandtour bleek tijdens onze test een degelijke wagen, die rijcomfort met een levendige motor combineert. Hij is geen uitblinker op een bepaald vlak, maar scoort over de hele lijn goed. Zijn design is een kwestie van smaak, al vallen wij wel voor de originele en afwijkende vormgeving van de achterkant. Het zorgt ervoor dat de wagen herkenbaar wordt in het verkeer. Dankzij de verlengde wielbasis genieten de passagiers in deze wagen een verhoogd comfort, terwijl ook de kofferruimte een pak groter is geworden tegenover de berline.

Renault Mégane Grandtour

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Joeri Mertens
Met dank aan Renault voor de testwagen

Laatst gepubliceerd

Reacties (54)

Plaats een reactie
Wim 14:11
afbeelding van Wim

ik ben echt verschoten van deze wagen, bijna geen last van Renault kwaaltjes, mooi en degelijk interieur, goede motor en goede rij-eigenschappen

Mineraal 16:12
afbeelding van Mineraal

85 pk in z'n zwakste uitvoering... Is dat niet erg weinig voor een auto van tegenwoordig? Zeker als je er dan nog een paar zakken zand in zou leggen... Heb ik toch heel sterke twijfels. Voor de rest leuke test al mis ik wel wat diepgang. Het blijft allemaal nogal oppervlakkig.

Anonieme gebruiker 18:59
afbeelding van Anonieme gebruiker

knap design. ziet er uitnodigend uit om mee te rijden.
het interieur ziet er ook zeer degelijk uit, is het in het echt ook zo?

Ivan 04:59
afbeelding van Ivan

Heb er ene besteld met 1.9 dci motor, in Privilege-uitvoering.
Levertijd: 2 maanden. Gefabriceerd in Spanje(Palencia), en dat voor een frans automerk??? Olé
Hoop er vele jaren zonder zorgen mee rond te kunnen toeren.

Pieter Aertgeerts 10:47
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Proficiat Ivan en hvanberkel! Veel plezier, en laat jullie bevindingen zeker weten!

Gunther 23:49
afbeelding van Gunther

awel, ik ga morgenvroeg mijn megane grandtour halen een 15 dci, morgenavond ga ik meer weten

vraagje 12:11
afbeelding van vraagje

is de lichtste dieselmotorversie toereikend genoeg (85 pk) ? ik rijd nu met 308 SW 110 pK en deze wagen lijkt me wat in de buurt te komen qua design.
Ik stel me vragen hoe het zou voelen moest ik van deze 308 SW zou overstappen naar de 85pk?
(ik ben geen vragende partij om peugeot te verlaten, maar misschien heb ik op het bedrijf geen andere keuze.....)

ik hoorde dat renault megane vaak met electronische problemen kampt, maar weet niet of het ook op deze van toepassing is, iemand ervaring?

Roger 12:11
afbeelding van Roger

Hier op het werk rijden er 10 renault megane's grandtour 1.5 dCi rond. 2 daarvan zijn in de eerste maand moeten getakeld worden wegens een electronisch probleem. Dit probleem werd direct verholpen en is op beide wagens niet meer voorgevallen. Vrijwel alle collega's zijn lovend over de wagen. Ik heb er ondertussen zelf eens voor 2 weken mee gereden. 1.5 dCi klinkt weinig, maar is voldoende voor deze wagen. Accelereert zelfs vrij vlot eigenlijk. Alles gaat in feite vlot: optrekken, afremmen, sturen, vering. Misschien soms ietwat te vlot... Het stuur draait zodanig licht dat je weinig 'voeling' hebt met de voortrein. Langs de andere kant is het echt wel een plezier om uw stuur met zo weinig inspanning volledig uit te draaien bij parkeren bijvoorbeeld. De vering is perfect op de snelweg, maar van sommige putten was ik toch verast hoe goed die werden doorgegeven. Maarja, putten horen niet op de snelweg natuurlijk! Ik had wel moeite met het onderstuur. Dit fenomeen treed namelijk verassend snel op. Eénmaal, op nat wegdek, was ik er totaal van verast en was er bijna een gevaarlijke situatie ontstaan! Besluit: Doet wat een break moet doen en doet dat goed ook. Wegens het onderstuur echter af te raden voor de ietwat sportievere rijstijl.

Anonieme gebruiker 21:47
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hey, ben van plan een megane grand tour van 2005 te kopen. Maar hoor toch veel verhalen dat de grand tour van rond die tijd een pechwagen is. Weet iemand daar meer van?

Anonieme gebruiker 20:10
afbeelding van Anonieme gebruiker

heb een grandtour van 2004, de beide raammechanismen zijn al hersteld en net niet in garantie(kostprijs 550 euro). De koffer ging al 2 keer niet open telkens 200 euro. Oh ja die hands-free card gaat maximum 5 jaar mee, na inlezen nieuwe kaart 250 euro...We hebben nog niet gesprokn van Cd's die niet uit de lader komen of frequent weigerende achterruitwissers.....
Ik vind de nieuwe mègane een schot in de roos qua design maar zal me toch grondig informeren terug te keren naar dat merk.
Het is wel een confortabele en zuinige wagen(al 10 keer mee gaan skien)

IH 14:13
afbeelding van IH

Mijn eerste Renault, ook wegens eens gereden met de auto van mijn zoon(vorig model Mégane break 1.9 dci 115 Ps)
Deze is weliswaar een nieuw model met 1.9 dci motor 130 Ps, toch kan ik reeds zeggen dat ik zeer tevreden ben over het verbruik en de prestaties van dit model, na 6 maanden en 13000 km.
Het is de privilege uitvoering, die we gekozen hebben.
De enige minpunten tot nu toe, zijn de volgende:
Ten 1ste: geen brillenhouder in het dak
Ten 2de: Bij het laten staan van de verplaatsbare asbak(die ik gebruik voor kleingeld e.d.), kan je je Mp3 speler niet plaatsen in de daarvoor voorziene ligplaats
Ten 3de: Als je de motor stillegt, en je wil de ruiten openen, dien je de motor terug te starten hiervoor

Voor de rest heel tevreden hoor!

IH

Pieter Aertgeerts 18:28
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@IH: is het niet voldoende contact te maken? Of dien je echt de motor te starten? Want het is zo goed als altijd (bij elektrische ruiten) dat er contact gemaakt moet worden.

IH 14:07
afbeelding van IH

Ondertussen heb ik ontdekt dat, als je de handsfree kaart in de gleuf steekt onder de airco, je wel degelijk je vensters kunt openen zonder hierbij de motor te moeten starten!
Dus kan puntje 3 geannuleerd worden.
Mijn excuses naar het merk toe hoor!

Alex DC 10:44
afbeelding van Alex DC

Sinds 1 week rijd ik met een 1.5Dci. uitvoering Dynamique met pack GT-Line full option!!!
Bij bestelling van de wagen vernoemde ik dat ik via deze site gehoord had van elektronische problemen op de Grandtour, waarop ik spontaan 1 jaar extra gratis garantie kreeg op de wagen!
Mijn bevindingen tot hiertoe:
een aanrader voor iedereen!!!

Pieter Aertgeerts 23:19
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Nice :) Proficiat B4

Smoftor 16:55
afbeelding van Smoftor

Vorige maandag besteld nu nog tot eind april wachten.... Een 1.5 110pk dynamique tomtom edition met 15 % eco korting, al bij al meer dan 6000€ korting zonder overnamepremie, konden we niet laten staan...

J 18:43
afbeelding van J

Ik heb ook een firmawagen besteld vandaag. Een 1.5 110PK Business edition. Renault verkoopt vlot!

tomtomedition 21:54
afbeelding van tomtomedition

ik heb gewerkt bij Renault (als verkoper) en ook al werk ik nu voor de concurrentie, toch zijn we gisteren de 1.5 dci tomtom edition gaan bestellen, 15 maart heb ik hem ( heb een genomen die al in brussel stond :) ...

een 104 gram co2 uitstoot dus ook met de 15 % staatskorting en de saloncondities..

Smoftor 06:47
afbeelding van Smoftor

@ tomtomedition
In brussel? Die keuze heb ik niet gekregen dus...
Waarom toch de renault, heeft je nieuwe werkgever geen 15% wagens?
Is het nuttig om 5 jaar garantie te nemen op de renault?

Pieter Aertgeerts 07:33
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Nice B4, proficiat met uw aankoop, laat zeker uw bevindingen weten ;)

IH 09:36
afbeelding van IH

Bijna één jaar eigenaar van een Mégane Grand Tour 1.9 Dci(ongeveer 20000 km), en heel tevreden over de prestaties en het verbruik.
Gedurende die periode was er een probleem opgetreden met vochtinsijpeling in het linkerachterlicht, wat onmiddellijk verholpen werd door er een nieuwe in geplaatst te zien(garantie natuurlijk). Onlangs heb ik ook corrosie vastgesteld aan het cromé van de logo's op het kofferdeksel(Megane en DCI), en dit aan mijn garagist gemeld. Resultaat: er worden nieuwe gemonteerd(garantie natuurlijk).
Voor de rest: tot op heden een plezier om mee te rijden, echt!
Hopelijk blijft dit voor vele jaren mijn mening...

Smoftor 10:18
afbeelding van Smoftor

Het ziet er naar uit dat ik deze maand de auto nog niet zal te zien krijgen, leveringsproblemen blijkbaar. Ondertussen is de leveringstermijn bij aankoop opgelopen tot 6 maanden. Tanden bijten dus.

Smoftor 08:53
afbeelding van Smoftor

Voorlopig voorzien ze midden mei

Smoftor 10:42
afbeelding van Smoftor

@ B4 Welk kleur van wagen heb je gekozen, bij ons is het een zwarte en ik lees dat er in Japan wat productieproblemen zijn omwille van een kleurpigment voor zwart en rood.

rony 09:16
afbeelding van rony

Ik heb mijne nu sinds een week.
Begin januari besteld,netjes op tijd afgeleverd.
Business editie met enkele extra opties (handsfree startkaart,inklapbare spiegels,glazen schuifdak,...).
1.5 dci 110 pk.
Kleur cassiopeiagrijs.
Wagen is werkelijk fantastisch om mee te rijden op alle gebied.
Nu nog hopen dat de kwaliteit in verhouding is ...

Pieter Aertgeerts 22:42
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Proficiat B4 met uw aankoop, looks nice. Knappe velgen.

Anonieme gebruiker 20:30
afbeelding van Anonieme gebruiker

hey,
ik ben een fieldtechnieker en doe zo per jaar ongeveer 75.000km. moet nu een nieuwe firmawagen bestellen maar bij ons normaal gekozen voor skoda octavia 1.6 diesel.
maar wegens rugproblemen veel last van men linker been en dus een automaat gevraagd.onze co2 level ligt erchter op 120 gram en dus werd uitgekeken naar iets anders en dan zo bij die megane aangekomen.
nu is men vraag heeft er iemand ervaring met die automatische versnellings bak gekoppeld aan de 110pk motor??
groeten francis

Tomvg 13:48
afbeelding van Tomvg

Sedert vorig jaar juni 2010 ben ik ook in het bezit van een nieuwe Mégane break zwart Dynamique 130PK.
Qua rijprestaties ben ik tevreden, heel vinnig, weinig lawaai , veel comfort niks op aan te merken.
Maar de problemen begonnen na 4/5 maanden. Ik wou mijn kids naar school brengen en had mijn wagen al voorhand gestart, maar ik ging verbaasd naar buiten om te kijken wiens wagen daar een hels lawaai stond te maken. De mijne dus, het was net het geluid van een oude diesel van 20 jaar oud. Ik ben er direct met naar de garage gegaan en wat bleek , injecteur ( verstuiver) kapot. Vervangen onder garantie.

Enkele weken later als ik van neutraal wou vertrekken naar eerste versnelling dan haperde mijn wagen, precies of hij kreeg zijn volle vermogen niet. Als ik dit aangaf naar de garage toe, dan werd dit wat weggelachen ( van Mr ziet spoken) Ik heb toch blijven aandringen en wat bleek een storing op de sensor v/h gaspedaal. Volgende hindernis is nu olie vebruik wat meer als anders is.... Ik ben heel ijdel op mijn wagen en zal nooit over de 3000 toeren gaan als hij koud staat dus daar zal het niet aan liggen. De garage zei me dat dit normaal is bij common rail motoren, maar daar heb ik mijn twijfels bij.... En vandaag zonder boe of ba " Storing remsysteem". ZUCHT na dit alles verlies je toch je vertrouwen in je wagen en ik heb zoiets van " het mag gaan stoppen"

Ivan 14:00
afbeelding van Ivan

We zijn nu reeds meer dan 2 jaar en meer dan 40000 km onderweg met mijn Megane 1.9 Dci, en momenteel nog steeds heel tevreden over de auto. Het verbruik ligt gemiddeld rond de 5.6 Liter, wat goed is. Qua prestaties ook heel tevreden hoor. De 130 Ps en 300 Nm doen hun kracht naar behoren naar de wielen, wat zelfs heel hoge snelheden mogelijk maakt aan een aanvaardbaar verbruik. Wat het onderhoud betreft, heb ik wel gekozen om de intervals in te korten naar 20000 km per onderhoudsbeurt, wat neerkomt op één beurt per jaar. Ik hoop blijvend lovend te kunnen blijven over mijn eerste Renault.
Op naar de 300000 km?= 15 jaar voor mij, wat genoeg is, tegen dan

Ivan 20:19
afbeelding van Ivan

Momenteel een probleem met de distributieriem opgetreden en dat na 46800 km en 2.3 maanden dienst(geen garantie meer daardoor?). Naar verluid is de riem voor 1 tand oversprongen, nadat we bij het nemen van een haakse bocht van 4de naar 2de terugschakelden aan 70 per uur tot een goede 30 per uur, wat een verschil maakt van ongeveer 300 toeren, wat normaal gezien te beschouwen is, met het nodige motorlawaai tot gevolg, en hopelijk geen verdere schade aan kleppen of zuigers?
Garagist heeft de riem terug goed gelegd en het euvel was verholpen, doch geeft de auto liever niet vrij voor alle zekerheid. Hij wenst een nieuwe riem met dito spanrollen te plaatsen vooraleer de auto terug zeker heid te willen geven, en tevens gaat hij hiervoor de verder Renault aanspreken voor tegemoetkoming, daar dit toch wel volgens hem een uitzonderlijk voorval is. Mijn idee is dat de spanning op de distributieriem d.m.v. die rollen niet goed geregeld was, met dit als gevolg. Om een idee te geven: ons gemiddeld verbruik ligt tussen 5.1 à 5.8 liter per 100 km, dus een snelheidsmaniak ben ik zeker niet!
Secundaire wegen volgens de wegcode, autostrade à 126 tot 130 km/Hr. En nu maar hopen op het professionalisme van het automerk zeker?
Ik houd jullie verder op de hoogte over het verder afhandelen van dit toch wel uitzonderlijk geval, naar het schijnt?

Ivan 12:24
afbeelding van Ivan

Mijn Megane 1.9 Dci is nu voorzien van een nieuwe distributieriem met nieuwe spanrollen. De garagist zei me in der beginne dat het merk zowieso voor de helft tegemoet zou komen, wat dan nog steeds een kost van €250 voor mij zou zijn, gezien de garantie van 2 jaar voor drie maanden verlopen was. Hij zou nogmaals aandringen bij de hoofdverdeler, met de melding dat zo'n panne toch wel uitzonderlijk is, na 46800 km, terwijl een riem tot 120000 km garant zou moeten staan voor degelijke werking en ik mijn wagen toch steeds vroeger dan nodig binnen gebracht heb voor onderhoud(om de 20000 km i.p.v. 30000 km). Vandaag kwam dan uiteindelijk het verlossend bericht van mijn garagist: ik moet hiervoor niets betalen, doch het heeft hem moeite gekost dit te kunnen verkrijgen.Het vertrouwen in mijn garagist(Goethals uit Wingene) is gegroeid en ik ben hem natuurlijk dankbaar voor de gedane moeite voor me. Mijn wagen loopt ondertussen zoals voorheen, en is mijn tevredenheid terug aan een opmars bezig! Ondertussen de kaap van 50000 km overschreden met nog steeds een mooi gemiddeld verbruik.

Techno Patat 14:28
afbeelding van Techno Patat

Moh, ik moet dagelijks langs goethals uit Wingene paseren voor naar m'n werk te gaan! Goed te horen dat er nog garagisten zijn die werkelijk moeite doen voor hun klanten! Veel succes met je nieuwe riem nu :)!

  1. 1
  2. 2

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws