Rijtest: Peugeot 508 RXH

Peugeot 508 RXH

Enige tijd geleden testte collega Pieter de 508 RXH kort tenmidden onze mooie Ardennen. Nu mocht ik de Peugeot 508 RXH voor langere tijd onderwerpen aan een rijtest, met typisch dagdagelijks gebruik...

Bij de eerste kennismaking met het witte gevaarte valt meteen op hoe groot hij wel is. Toeval wil dat er een BMW 3-reeks station naast stond geparkeerd en hij vooral vooraan er bovenuitsteekt. Natuurlijk is dit een soft-/offroad gevaarte dat altijd wat groter is dan de rest maar ook later tijdens de test kon hem even parkeren naast zijn concurrent de Audi A4 Allroad en ook hier viel dit duidelijk op. Dan snel de sleutel afhalen en huiswaarts keren. De 508 RXH is uitgerust met een enorm panoramisch dak dat helaas eventjes diende als serreglas waardoor het ruim 39°C was. Om nog maar te zwijgen over het overigens zeer luxueuze nappa leder. Nadat ik net als collega Pieter eventjes heb moeten zoeken achter het startknopje (links van het stuurwiel!) stellen we meteen onze airco en GPS in. De rit naar Antwerpen was meteen een leuke ervaring. De luxe die deze Peugeot je biedt is toch niet te onderschatten. Standaard krijgen we al zeer comfortabel zitmeubilair met verwarmde zetels en in ons geval zelfs massage in de rugsteun. Heerlijk gimmick dat je op vijf minuten verkwikt na of tijdens een lange rit. But there is more...

Peugeot 508 RXH

De afwerking is om eerlijk te zijn boven mijn verwachtingen. Er zijn nergens harde of scherpe naden te bespeuren, alles is mooi aansluitend afgewerkt zoals het altijd wel zou mogen zijn. Bij het ontwerpen van het interieur is er toch veel naar de Audi A4 gekeken, vooral de console vanaf de armsteun en de wijzerplaat deden mij hier aan denken. Het comfort is ook voor de achterste passagiers niet slecht. Individuele airco en grotendeels hetzelfde zitcomfort. Eén van de vele opties dat zowel bij mij als mijn mede passagiers opviel is het rode SOS-knopje. Dit is het Peugeot Connect SOS-systeem, iets wat lijkt op het Amerikaanse OnStar systeem. Als je een ongeval hebt waarbij je airbags en gordelspanners gebruikt zijn, doet het systeem automatisch een oproep aan de hulpdiensten in de juiste taal en brengt je na de boodschap in verbinding met de hulpdiensten. Je kan het systeem ook manueel triggeren door drie seconden op het knopje te duwen. Dit kan handig zijn in geval van verkeersagressie of plots onwel worden. Best het vermelden waard. Wat ik ook wil vermelden in een iets andere aard is de gebruiksvriendelijkheid van de boordcomputer: Er staan te veel knopjes en alles lijkt met net iets te veel vertraging te reageren. Het “head-up” display is slechts beperkt af te lezen en het heeft een irritante weerkaatsing op de voorruit tijdens het rijden.

Peugeot 508 RXH

Laten we dan gelijk ingaan op toch wel dé "optie" die de RXH van de gewone 508 onderscheidt. Het Hybrid4-systeem. Als u net zoals velen door de bomen het bos niet meer ziet omtrent hybride-aandrijvingen moet ik u teleurstellen. Ook dit is weer een speciaal systeem. Bij een Hybrid4 worden de voorwielen aangedreven door de dieselmotor en de achterwielen door een elektrische motor. Voorwielen en achterwielen zijn dus volledig gescheiden van elkaar. Dit vraagt heel wat computerwerk om alles in goede banen te leiden... Jammergenoeg is ook dit systeem niet perfect. Je kan dan wel 100 procent elektrisch rijden doorheen de stad (gedurende beperkte tijd en een aan een gezapig tempo), de dieselmotor slaat te snel aan. Je kan door middel van de ronde draaiknop kiezen in welke Hybrid4-modus je wil rijden. Er zijn - u kan het al raden - vier keuzemogelijkheden. Auto; Sport; ZEV en AWD. Bij een heel rustige rijstijl is er geen van de vier iets aan te merken. Maar het minste dat je wat vlotter/sportief gaat rijden - 200pk en 450 Nm wil je af en toe wel voelen, niet waar? - zorgt de versnellingsbak voor een onprettige ervaring. Bijna elke keer de motor een versnelling omhoog wil valt letterlijk alle vermogen weg, rem je af en krijg je weer kracht. Het is allesbehalve een sportief gevoel, al is de sportstand wel de aangenaamste om dit euvel te beperken, omdat de elektromotor daar het verlies in de versnellingsbak opvangt.

Peugeot 508 RXH

Zoals je misschien net ook dacht is de 200 pk en 450 Nm niet niets. Dit is een optelsom van beide motoren want je voelt pas echt een verschil als de elektromotor komt helpen. Aan het groene licht kan je rekenen op een beheerste snelle afzet en ben je steevast als eerste van je plaats. Bedankt elektromotorische eigenschappen! Dan kunnen we niet om het verbruik heen... het verkoopargument van elke hybride. Een hybride is in de praktijk zelden zuiniger dan de normale benzine- of dieselmotor. Het grootste voordeel zit hem dus in de power-winst en het stille aspect. Volgens het boekje verbruikt deze 508 RXH maar 4,1 l/100km. Op de autostrade kregen we dit niet onder de 5,5 liter en gemiddeld zelfs niet onder de 6,9 l/100km. Wat is dan de reden dat je een wagen als deze koopt boven zijn niet-hybride model? Vooral de lage uitstoot van 107 g/km en het woordje "hybride" waar de Vlaamse regering zo op kickt. Hoewel het een gewesten-kwestie is betaal je slechts 131 euro BIV. (Met het vroegere stelsel was dit ruim 1.200 euro geweest)

Peugeot 508 RXH

Peugeot heeft zijn best gedaan met de 508 en zeker met deze 508 RXH. Een opvallend knap model dat met zen hybride nog steeds perfect tussen zijn concurrenten past qua prijs. De Audi A4 Allroad, Volvo XC70, Subaru Outback en de teloorgegane Saab 9-3X zitten allevier in dezelfde prijsklasse. Qua uitrusting en afwerking is de Peugeot het gunstigst geprijsd. Zo komt onze testwagen op net geen 45.000 euro en is het rijkelijk uitgeruste basis model er vanaf 42.280 euro. Toch jammer dat er een ietwat gedateerde elektronische versnellingsbak het een beetje vergalt.

Tekst en foto’s: Yannick Degroeve
Met dank aan Peugeot België

Specificaties

Motor

2.0 diesel + elektrisch

Vermogen

200pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

2Tronic elektronische zesbak

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 770 kg

Topsnelheid

213 km/u

Prijs testwagen

€ 44 700.00

Prijs basismodel

€ 42 280.00

0 tot 100 km/u

8.80 sec

Gemiddeld testverbruik

6.90 L/100km

Min. kofferinhoud

423 L

Max. kofferinhoud

1 439 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Bart20 22:10
afbeelding van Bart20

Typfoutje opmerken; staat ergens "diese motor" in de tekst

<strong> - edit: thx, aangepast. Blij dat we zulke aandachtige lezers hebben!

stanny 11:43
afbeelding van stanny

Leuk leuk

Hans Wouters 22:50
afbeelding van Hans Wouters

afgelopen maandag 25/06/12 kort 508 RXH getest bij garage Gewelt te Haasrode.
verkoper Patrick Baillieu kent dit voertuig goed met zowel de voor- als de nadelen, de typische
eigenschappen van dit hybride voertuig, enzovoort. Positieve en eerlijke ervaring met verkoper Patrick wat mij betreft.

meteen valt op hoe warm het glazen dak wordt boven je hoofd.
snel starten is de boodschap en airco "aan".

algemene rij ervaring is bij aanvang een beetje vreemd (electromoter start in AUTO modus) maar zeer positief in het algemeen. Rijden met dit voertuig went dan ook zeer snel.
Ik beperkte mij tot een korte test.

pluspunten :
algemene bouwkwaliteit van dit voertuig, rijkelijk uitgerust standaard interieur, eventuele opties aan aanvaardbare prijzen, stilte van het voertuig, diesel moter neemt rustig over, zeer aangename versnellingsbak bij rustige en normale rijstijl, goed zicht rondom, zeer goede zitpositie aan het stuur met goed ondersteunende stoelen die op alle manieren verstelbaar zijn, enzovoort .......

minpunten :
irritante trillingen van de grote 18 inch banden op een normaal betonnen wegdek, bij
"volgas" schakelt de boîte echt niet goed, ze lijkt af te remmen tijdens doorschakelen.
dit enkel en alleen in "volgas" situatie.
beperkte opbergmogelijkheden in het interieur voor allerhande kleine prularia.

intussen wacht ik mijn offertebespreking af met Patrick B.

Jacques Schram 09:52
afbeelding van Jacques Schram

Ik bezit nu iets meer dan twee maand een Peugeot 508 hybride en heb er enkel maar lof over. Daarvoor 4 x Saab 93 gehad.
Ik lees over het probleem met het schakelen. Nu volgas geven kan hoogst uitzonderlijk. Wil je echt heel snel optrekken met deze Peugeot, dan moet men geen volgas geven maar zeer progressief gas geven en dan denk ik dat je binnen minder dan 9 sec aan honderd zit. Ik ben meer dan tevreden over deze wagen. Ik wil hem niet meer wisselen voor een Saab. Mijn Saab 93 TTI was trager en minder comfortabel.

Patrick Vervoort 00:51
afbeelding van Patrick Vervoort

Heb een korte rit gemaakt met de RXH en was redelijk positief over deze auto. Zeer stille auto bij normaal rijden, elektrisch goed enkel dat de diesel motor rap aanslaat. Men moet met een fluwelen voet rijden om de ecowijzer in de juiste zone te kunnen houden. Verder weinig aan op te merken. Nog één irritand ding is de weerkaatsing van het headup display tegen de voorruit dit is zéér ambetand. Nog een jaartje of twee geduld en dan zijn de kinderziekten en andere problemen waar men gaat tegen aanlopen hopelijk verholpen.
Toch een prima nette auto.

Junior 08:18
afbeelding van Junior

geen reactie
ben wezen kijken.ben nu 508 allure
bovenstaande test brengen mij aan het twijfelen op de hybrid aan te schaffen
wie geeft een eerlijke vergelijking
alvast bedankt

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws