Rij-impressie: Peugeot 508 RXH

Peugeot 508 RXH

De tijd dat je met de woorden 'Franse kwaliteit' een scheldwoord in de mond nam zijn voorbij. Net zoals Citroën een paar trapjes omhoog gaat met haar DS-lijn, probeert ook Peugeot de hogere kaarten te trekken. Je had de onverwachte komst van de RCZ en nadien, met enkele MPV's ertussen, de schitterend ogende 508. Onlangs stelde Peugeot deze 508 RXH voor. Daarmee positioneren ze de 508 niet alleen in het allroad-segment, maar ook in het vierwiel- en hybridesegment. Want deze RXH is een vierwielaangedreven full hybride diesel. Da's een mond vol.

Toen we de 508 met zijn 1.6 HDi testten waren we teleurgesteld in die gerobotiseerde zestraps versnellingbak. Elke schakelbeurt liet ziet onprettig opmerken door een stevige schok doorheen de hele wagen. Dat probleem met de versnellingsbak werd in deze RXH variant weggewerkt omwille van de technologie die er onder schuilt. De Franse allroader krijgt namelijk niet alleen een 2.0 liter onder de kap, hij krijgt ook een elektroblok mee dat zorgt voor de aandrijving van de achterwielen. Daarmee is deze Peugeot de enige in zijn segment die enkel op elektriciteit kan rijden. Het elektroblok zorgt er tevens voor dat het verlies aan koppel tijdens het schakelen wordt weggewerkt door een elektrische boost te geven, en die sterke schok waarover we het hadden wordt overbrugd. En het verschil is opvallend merkbaar, maar nog niet weggewerkt. Je voelt tijdens het optrekken dat het niet lineair omhoog gaat. Eens je op hoge(re) snelheid bent, dan gaan dat schakelen opvallend vlotter tot gevoelloos.

Peugeot 508 RXH

Voorin schuilt een 2.0 liter HDi FAP met 120 kW/163 pk en 300 Nm (vanaf 1.750 rpm) die enkel en alleen de voorwielen aandrijft. Achterin zorgt het elektrische blok voor de aandrijving van de achterwielen. Het permanente vermogen van dat elektrisch blok is 27 pk maar kan oplopen tot 37 pk. Ook het koppel is variabel. Standaard beschikt die over 100 Nm maar met een boost tot 200 Nm. Over de samenwerking van beide motoren in deze RXH kan je discussiëren. Want een diesel heeft van nature uit voldoende koppel op lage toeren, en net daar laat Peugeot de elektromotor bijspringen door de sprint tot 70 km/u elektrisch te (kunnen) laten rijden. Het zou dus veel logischer zijn mocht het elektrisch blok pas bijspringen met koppel op hoge toeren, net daar waar een diesel ze tekort heeft. Maar dat is  technologie voor de nieuwe generatie lijkt ons. De reden voor deze hybride-structuur is uiteraard om de gemiddelde CO2 uitstoot naar omlaag te brengen. De Peugeot 508 RXH verbruikt op papier 4,1 liter en 107 g/km CO2. Als koper daarvan betaal je 131 euro BIV, in het vorige systeem was dat 1.239 euro geweest, waardoor de maatregelen van Di Rupo toch nog niet zo slecht blijken te zijn. De werkgever kan de RXH tot 80 procent aftrekken.

Peugeot 508 RXH

Je kan de 508 RXH rijden in vier modi: Auto, ZEV, 4WD en Sport. In de Auto-stand beslist de auto zelf welke vermogensbronnen hij wanneer aanspreekt en hoe hij ze gebruikt. Volgens Peugeot is dit veruit de zuinigste stand, zowel qua verbruik als CO2 uitstoot. In deze stand zal hij tot 70 km/u elektrisch rijden, nadien neemt de verbrandingsmotor altijd over. Je moet dat elektrisch rijden dus eerder zien als een zuinige manier om het stadsplein over te steken en niet om 10 hectare wei te doorkruisen. Dat zou ook niet gaan, want de autonomie van dat elektrisch blok bedraagt 3 à 4 kilometer. Klinkt belachelijk, is het misschien ook. Maar tijdens het rijden wordt alle kinetische energie (door bijvoorbeeld af te remmen) opgeslagen. Daardoor kan je al rijdend je autonomie constant verlengen. En dan wordt het wél bruikbaar. De ZEV-stand is een louter elektrische stand, enkel zinvol op lage snelheden want vanaf 70 km/u weigert hij de stand te gebruiken. De 4WD-stand is logischerwijze de stand waar de RXH altijd alle wielen zal aandrijven. De Sport-modus trekt alles wat strakker, laat de motor wat hoger in toeren gaan en rijdt ook opvallend beter. In deze modus zou hij de sprint naar 100 km/u in 8,8 seconden afwerken. De herneming tussen 80 en 120 km/u duurt 6,6 seconden. Dat heeft uiteraard alles te maken die 450 Nm koppel.

Peugeot 508 RXH

Binnenin is er geen toerenteller te vinden, daar doet de Peugeot niet meer aan mee. In de plaats daarvan krijg je een wijzerplaat die aangeeft hoeveel procent van het vemogen wordt aangesproken. Je hebt drie zones: Charge, Eco en Power. Charge wil zeggen dat je de batterijen aan het opladen bent en dus (allicht) aan het afremmen of uitbollen bent.* Eco-rijden vraagt een fluwelen voet maar zorgt wel voor het optimale werkingsbereik. De zone *Power, 2/3 van de wijzeplaat, tikt je spreekwoordelijk op de vingers door aan te geven hoeveel procent van het vermogen je er door aan het jagen bent.

Peugeot 508 RXH

Designsgewijs kan je de Fransen enkel complimenten geven. Een goeie fles wijn, stuk Frans brood en kaas voor de designers dus als cadeau. De 508 RXH staat een stuk hoger op zijn poten waardoor die een stoerdere blik aanmeet. De wagen zelf is 50 mm hoger geworden en de spoorbreedte groeide met 40 mm. Rondomrond vallen plastic zijschorten ons op en een grotere grille vooraan, zoals het op een allroad-model allicht hoort. De 18 inchers geven de 508 in profiel dat tikkeltje extra. Vooraan is hij uit de duizend te herkennen met zijn drie strepen LED-verlichting. Een variant daarop zien we ook in de kleinere Peugeots waar een enkele verticale LED-streep voor de dagverlichting zorgt.

Ook binnenin is alle comfort aanwezig. In zijn basisuitvoering krijg je hier head-up display, navigatie, automatisch dimmende grootlichten, handvrije toegang, elektrische handrem, connectNAV, een HiFi systeem, half stof/half lederen zetels, xenonlampen, enzovoort. En doordat er geen mechanische verbinding is tussen de voor- en achteras bleef ook de ruimte binnenin ongewijzigd. De kofferruimte is daarmee nog steeds 423/1.439 liter groot. Deze Peugeot is op vlak van uitrusting hoe dan ook een erg compleet pakket. Opbergvakjes mis je wel vooraan als bestuurder. Peugeot zegt 22 liter te hebben voorzien, maar een handig vakje voor je sleutel of GSM had wel gemogen. Opvallend binnenin is dat Peugeot zijn start-knop links van het stuur plaatste, op z'n Porsche's dus. Leuk, al moesten we enkele seconden zoeken naar dat verdomde knopje.

Peugeot 508 RXH

De prijs voor dit alles bedraagt 42.280 euro inclusief BTW. Peugeot hoopt er op Belgische en Luxemburgse bodem jaarlijks 550 te verkopen. Momenteel is de hybridevariant van de 508 enkel beschikbaar op deze RXH-breakversie, in juni komt daar verandering in wanneer ook de 508 berline de hybridestructuur meekrijgt.

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Peugeot
Met dank aan Peugeot voor de Ardense trip

Specificaties

Motor

2.0 HDi FAP en elektrisch blok

Vermogen

200pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

Gerobotiseerde zesbak

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 770 kg

Topsnelheid

213 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 42 280.00

0 tot 100 km/u

8.80 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Min. kofferinhoud

423 L

Max. kofferinhoud

1 439 L

Reacties (21)

Plaats een reactie
Yvesw 18:03
afbeelding van Yvesw

Voorkant is enorm mooi! De achterkant oogt dan weer wat magertjes. Daar hadden ze toch (op zen Citroëns DS's) een paar leuke uitlaatpijpen kunnen steken. Ook al is het maar voor de show...
Citroën en Peugeot zijn goed bezig. Tof ding!

XC70 19:26
afbeelding van XC70

knappe technologie voor nog een redelijke prijs

Challanger 11:27
afbeelding van Challanger

Knappe wagen met uitzondering van de LED strips op de voorkant. Dit kon veel zeker veel verfijnder.
Motor management blijft toch nog een vraagteken. Wat met koude dieselmotor in stadverkeer ? Indien de electromotor in Auto steeds bijspringt heeft de diesel aandrijving niet echt de kans om een fatsoenlijke bedrijfstemperatuur te bereiken wat vroegtijdige slijtage kan veroorzaken. Misschien kan de redactie even verder toelichten ?

Yvesw 11:48
afbeelding van Yvesw

@CHallanger: Ik vind de LED-strips net wel geslaagd! Is eens iets totaal anders dan de meeste LED-op de meest rare plaatsen gehangen-strips :p

Challanger 12:58
afbeelding van Challanger

@Yvesw, ieder zijn voorkeur. En met respect :-)

Yvesw 13:26
afbeelding van Yvesw

@Challanger: Moh, het meest volwassen antwoord dat ik ooit heb teruggekregen op zo'n reactie :p
En de dieselmotor, die zijn sowieso al niet goed voor stadsverkeer, maar ik kan me niet inbeelden dat de techneuten van Peugeot er niet over hebben nagedacht... Misschien leiden ze de hitte van de batterijen af naar de motor op dat moment? :p

Anonieme gebruiker 17:53
afbeelding van Anonieme gebruiker

de peugeot garage vertelde me dat er 1239 BIV op dient betaald te worden...
Hier spreekt men van 131 euro, wat is het nu aub?
Is dit hetzelfde voor Vlaanderen tov als je net over de taalgrens woont?

Wim 22:25
afbeelding van Wim

Challanger: In het stadsverkeer hoeft die dieselmotor amper in te springen omdat je, volgens Peugeot, voldoende lang elektrisch kan rijden. En dan zit je na x-aantal stadskilometers met een koude dieselmotor, maar goed. Je moet altijd eens beginnen met een koude motor.

@Hierboven: zoals het in de test staat is het letterlijk zoals de Belgische invoerder het ons vertelde. In het vorige systeem zou de BIV op meer dan 1000 euro komen, nu is dat amper 131 euro. Of er een verschil is tussen Vlaanderen en Wallonië weten we niet uit het hoofd. Ik wil daar maandag gerust de invoerder even voor opbellen.

Anonieme gebruiker 08:08
afbeelding van Anonieme gebruiker

Dank je Wim voor je reaktie, vreemd dat de Peugeot garage me een ander BIV bedrag geeft, met name 1239 euro, ik ga er vandaag eens mee testrijden, ze zouden tijdens de opendeur dagen een wagen ter beschikking hebben.
Dit ter vervanging van een Volvo XC90 die 9000 euro extra belast wordt voor een zelfstandige, en dit niet zo is met een lage CO2 hybride...

Challanger 09:28
afbeelding van Challanger

Dank u wel voor de reactie, Wim. Een goede kennis heeft er één besteld, we zullen het dan wel te weten komen.

Anonieme gebruiker 20:14
afbeelding van Anonieme gebruiker

Vandaag met de 508 RXH gereden, mooie afwerking, full option, vrij stil in de stad maar 'ruig geronk' als je optrekt. Erg erg lome en makke motor,(auto modus) in sport veel beter maar dan heb je veel motorgeluid. Heeft geen echte pure trekkracht, ik heb eerder de indruk dat hij zich in het omgekeerde terugtrekt en een 'vertraging' heeft, zo een beetje vooruit willen maar niet echt kunnen, een zwaargewichtje die een sprintje doet, klinkt raar maar zowel ik als mijn vrouw hadden dit gevoel.
Deze Peugeot heeft eerder een ingetogen rijgedrag maar gezien alle voordelen fiscaal dus en verbruik en CO2 gaan we toch aankopen omdat op dit ogenblik dit de meest complete hybride auto is volgens mij, tegen deze prijs met een gunstige CO2 en 4 wiel aangedreven diesel en full option, deze keer kopen we een wagen met ons verstand, niet met het hart en emotie...

Echter ik koop hem niet in Brusselse garage waar we gingen testrijden, ronduit onbeleefde verkopers, ondanks de open deur geen welkom, wat rondgelopen, geen drankje, als je 45000 euro gaat besteden verwacht je toch een welgemeende welkom in de showroom en een opgewekte gemotiveerde verkoper, niet dus, zodanig dat we donderdag naar een andere garage trekken om de bestelbon te tekenen. Ik ben misschien de meer gekende merken gewoon qua ontvangst en service maar dit was er toch over.

Qua comfort, opties en afwerking heeft Peugeot een sprong vooruit gemaakt, twee minpuntjes, ik verwachtte iets meer trekkracht bij inhaalbewegingen of optrekken vanuit stilstand, zelfs in de sport modus, en anderzijds spijtig dat het dak niet open kan, het zou leuk zijn, net zoals bij een Targa, maar het zou veel geruis geven denk ik.

Ik heb niet alles getest qua gps en andere gebruiksvriendelijke zaken, maar de wagen lijkt me correct afgewerkt, en voldoende stevig, hij voelde toch goed aan, ook de deuren openen en sluiten is niet meer zoals een franse wagen 10 jaar geleden :)

Garantie op elektro motor, 5 jaar of 100000km, daar zou ik graag verlenging van hebben want ik vrees dat dit grote kosten zijn als dit stuk gaat.
De verkoper wist niet of dit kon en ging het nazien, ook wist hij niks van de 131 euro BIV, hij zij dat het 1239 euro was zeker in Wallonië, dus Wim indien mogelijk graag verduidelijking..

Koffer is vlak en niet al te groot door de batterij, en de optie van automatisch opengaan is niets voor mij, te inert, heb liever dat een koffer snel openzwiept en dichtklapt, en niet vertraagd zoals bij de testwagen...
Kon ook geen multimedia voor de kindjes nemen achteraan, spijtig dit bestaat niet en geen ingebouwde kinderzitjes, maar dat is allemaal luxe natuurlijk...
Ik vond de 18 duimsvelgen met banden iets te overdreven, staan vrij bol, maar ze komen standaard je kan geen 17 duim nemen...dit zou iets zachter rijden.

Uiteraard ben ik zwaardere wagens gewoon met een sterkere motor, maar daarmee zal ik moeten leren leven in dit veranderende fiscale klimaat, en ik begrijp met de nieuwe maatregelen die onze regering maakt dat we allemaal onze 'melkkoe' anders moeten gaan bekijken, echter qua afwerking en stijl zijn de franse autobouwers een inhaalmanoeuvre aan het maken tov de duitsers daarmee kan ik besluiten.

Pieter A. 11:20
afbeelding van Pieter A.

Ik citeer even een reactie van Peugeot Belux op uw vraag:

"Voor wat de BIV betreft: het is inderdaad niet evident om door de bomen nog een bos te zien, door alle wijzigingen en amendementen die de overheid heeft doorgevoerd alvorens de nieuwe regeling finaal te stemmen.

In elk geval is in Vlaanderen de 1.239 euro niet meer van toepassing sinds maart, maar ik doe voor alle zekerheid nog eens een dubbelcheck op het nieuwe cijfer voor Vlaanderen. Voor Wallonië is tot nader order wel nog altijd het "oude" systeem in voege (en is het nog niet duidelijk of er een aanpassing komt, laat staan wanneer dan...). En volgens dat oude systeem wordt de RXH wel degelijk beschouwd als een 2.0 HDi met 120 kW, en blijven we dus op die 1.239 euro. "

Gysenbergs K 13:11
afbeelding van Gysenbergs K

Ik snap eigenlijk de reacties niet van de meeste journalisten over de versnellingsbak. Je moet geen appelen met peren vergelijken. Ik denk dat je deze bak best vergelijkt met een handgeschakelde.
Maar dat schokken, hebben die mannen eigelijk al ooit met een snelle sportwagen gereden ? Das alles behalve lineair dat die schakelen :)
Soit de mijne is besteld :) Hopelijk heb ik 'm gauw :D

Techno Patat 14:34
afbeelding van Techno Patat

@gysenbergs: In een sportwagen verwacht die schokken omdat ze zo snel mogelijk willen schakelen! Deze moet het zo comfortabel mogelijk doen! Dat is toch wat ik wil van een peugeot diesel: Comfort!

Veel plezier met je wagen allesinds!

Pieter A. 15:26
afbeelding van Pieter A.

@Gysenbergs K. : We reden ondertussen met 300 verschillende wagens, dus we hebben al wel wat sportwagens achter de kiezen ;-) Vergelijken met sportwagens heeft trouwens geen enkele zin en doen we dus ook niet in deze test. We plaatsen de RXH in de markt waarin Peugeot hem wil brengen en dan vergelijken we met Audi Allroad, Volvo x-reeks enzovoort. En dan vinden wij dat het schakelen bij concurrenten (veel) beter is. Peugeot ontkent dat ook niet. De versnellingsbak is niet van de nieuwste en momenteel wordt er tijd en geld gestoken in nieuwe modellen. Binnen afzienbare tijd, als de grootste meuk van hun gamma vernieuwd is zal er sowieso opvolging komen voor deze versnellingsbak.

Anonieme gebruiker 21:50
afbeelding van Anonieme gebruiker

Toch vreemd dat er een onderscheid gemaakt wordt in BIV tussen Vlaanderen en Wallonië,is er dan verschil tussen de Belgen? Alle Belgen zijn gelijk voor de wet staat er in de grondwet.
Zulk een voordelige hybride wagen zou bereikbaar moeten zijn voor alle Belgen qua rijtaks en BIV.

Wat niet wegneemt dat Peugeot een vreemde houding neemt, namelijk zo een prachtige wagen ontwikkelen met baanbrekende technieken, maar de versnellingsbak is volgens Pieter niet van de nieuwste, ik weet niet of het daar te wijten was tijdens mijn testrit, ik ben geen ingenieur, maar je voelt een soort vertraging in reactietijd tussen de acceleratie, de versnellingsbak en motor.

Het is geen sportwagen, maar een wagen die milieuvriendelijk probeert te zijn en zoals met een computer is de nieuwste generatie altijd sneller en beter, maar dan kan je blijven met wachten om er één te kopen, ik bestel alvast één komende week, en kijk er naar uit om kilometers te vreten...zonder teveel kinderziektes...

Gysenbergs K 09:42
afbeelding van Gysenbergs K

Die vertraging is er omdat de wagen schakelt zoals een handgeschakelde wagen. Daar trap je de ambriage in en schakel je, waardoor je ook een soort vertraging merkt. Wat ik zeker toegeef is dat een 2 tronic niet echt de meest geweldige schakelbak is. Maar 'm vergelijken met een DSG versnellingsbak vind ik niet echt kunnen. Ga eens rijden met een Audi Q 5 zonder DSG bak en je voelt 'm ook schakelen en twijfelen. Welliswaar minder dan de Peugeot maar toch. Ik had het trouwens niet op jullie qua journaliste maar op de over grote meerderheid :-) Dit is een van de eerste reviews die ik lees die een tenminste objectief is.
Anyway voor mij maakt het niet uit ik heb de auto vooral uit fiscale en milueu overwegingen gekocht. Ik ben geen racemonster en snel optrekken doet ie blijkbaar wel als je 'm op zijn staart trapt :) Ik zal alleszinds meer paarden hebben dan mijn Opel Insigniake die ik nu heb ( 136pk )

@ Anoniem: BIV is een gewest maatregel sinds kort.En alle belgen zijn al lang niet meer gelijk voor de grondwet maar das een andere discussie ;-)

MichelAngelo 12:38
afbeelding van MichelAngelo

Inderdaad met die achterkant scheelt precies iets... verder niks mis mee uiterlijk.

Anonieme gebruiker 10:52
afbeelding van Anonieme gebruiker

mag geen caravan trekken, en bij een beetje bergpas doet de 4x4 het halverwege al niet meer (batterij op)
Geef mij maar een Subaru Boxerdiesel

Anonieme gebruiker 22:09
afbeelding van Anonieme gebruiker

Deze week ook een proefrit gedaan met deze wagen ter vervanging van mijn huidige Audi A6 naar het eind van dit jaar. Ik had hem op het autosalon al even grondig bekeken en deze sprak mij direct enorm aan.

Met de testrit heb ik nu eindelijk een indruk van de BMP-automaat. Ok, het is inderdaad geen Audi maar gezien ik een pak geld bespaar en van bijna 6000€ voordeel alle aard naar +/- 2500€ zak is voor mij de absolute doorslag.

In sport trekt de auto in ieder geval goed op als je plankgas geeft vanuit stilstand. Verder heb ik een pak meer opties dan op mijn huidige wagen.

Nu dus nog even afwachten tot in het najaar om mijn bestelling te plaatsen ;-)

Raydelo 21:21
afbeelding van Raydelo

Wij hebben de RXH 10 dagen geleden gekocht en we zijn ermee direct op vakantie vertrokken. In het begin was het even wennen moeten we toegeven. Al die knopjes, starten met een knop, etc maar na een paar dagen waren we dit gewoon. Tijdens de lange trip naar Italië met veel file... Hebben we de handleiding helemaal doorgenomen. Dit heeft toch wel een aantal uren in beslag genomen!! Al bij al, een zeer complete auto (onze vorige was een Mercedes E220cdi full option). Ook moeten we vermelden qua verbruik dat we een gigantische topkoffer hebben van thule (900). Desondanks ons sportief rijgedrag, file, af en toe "sport"stand hadden we een gemiddeld verbruik van 6,6l/100km. Naar onze normen zeer acceptabel. Wat het schakelen betreft.... Ik heb al veel reviews gelezen waar er negatief over de automaat geschreven wordt, maar naar ons inziens, in ALLE standen getest , vinden we de schakelbak perfect !! Op "auto" gaat de auto zo economisch mogelijk om met schakelen, dus dan verwacht je ook geen supersnelle versnellingen als je het mij vraagt. Ook het schakelen gaat inderdaad wat moeizamer... Maar alles in functie vh verbruik lijkt me. Mijn vrouw rijdt steeds "auto " en ik heb hem steeds in "Sport" staan. Qua verbruik slecht 0,2 l/100km merkten we. Ik schakel dan zelf met de paddels, veel leuker !! De auto zit perfect, de audio klinkt geweldig en de kinderen vonden het achterin ook allemaal ok ! Ik zou deze auto aan iedereen aanraden !!

Uw reactie

Recente reacties

Autofans.be responsive design

Laatste nieuws

Alle nieuws

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages