Rijtest: Audi A6 Avant 3.0TDI Multitronic

Audi A6

Al een aantal weken keek ik uit naar de rijtest met een A6 Avant. Waarom? Een knappe klassenwagen die ondertussen aan zijn 4e generatie is gekomen. De eerste A6 kwam er in 1994 en was direct een statement dat andere merken uitlokte om het beter en beter te doen… Hoe is de stand momenteel? Is de nieuwe A6 Avant een waardige opvolger voor zichzelf?

Collega Alexander deed reeds een rijtest van de nieuwe A6. Hij had dezelfde motor ter zijner beschikking maar met een vermogen van 245 pk. (en een énorme lijst opties). De A6 die ik nu test heeft een vermogen van 204 pk en “voldoende” opties. Laten we beginnen bij de motor. Wat goed is aan een motor als deze is dat hij ontwikkeld is voor veel meer kracht te ontwikkelen dan een 2.0 TDI waar het onderste uit de kan moet worden gehaald. Dit is vooral te merken wanneer we het koppel aanspreken. 400 Nm trekkracht staat vrijwel direct ter uwer beschikking. Vanaf 1250 toeren heb je vol vermogen en dat is te merken ook. De wagen lijkt enkel een cockpit voort te trekken en geeft niet om dat dode gewicht dat wij kennen als een station wagen. In 7,4 seconden zit de 1.780 kilogram zware auto op 100 km/u. Waar hij vooral tot zijn recht komt is bij autostrade verkeer. Inhaal maneuvers zijn zo gepiept. De Multitronic schakelt snel een vitesse of 2 terug en je schiet die trage slak als een speer voorbij. Voldoende vermogen dus, maar de wagen wordt pas aangenaam door zijn koppel.

Audi A6

Het overstappen naar een luxe wagen als deze geeft de indruk te zweven over de baan. Je duwt de gas volledig in en de wagen gaat soepel naar de snelheid die je wenst. Moest je na aankoop toch wat zitten met een “nou is het dat”-gevoel dan zijn er natuurlijk nog softwarematige aanpassingen te doen. Deze diesel is er perfect voor: Wil je 300 pk en 520 Nm koppel? Geen probleem. Al zal je dan wel aan souplesse inboeten. En laat net dat een groot pluspunt zijn van deze motor. Ook het verbruik is, mits redelijk ecologisch rijden, beperkt. Een gemiddeld verbruik van 6,9l/100km is perfect te behalen. Al haal je nooit het door Audi opgegeven gemiddelde van 5,2 L/100km.

audi A6 avant

Het baangevoel is zoals hierboven reeds vermeld “zweven”. Het koetswerk is voor 20% uit aluminium vervaardigt en zorgt voor een lichter gevoel bij het ingaan van bochten. Iets waar de vorige generatie toch wat last van had. Wat ook niet onbelangrijk is, is dat deze uitvoering geen Quattro heeft maar voorwiel aandrijving. Geen punt van kritiek op deze aandrijving, maar een Quattro biedt een groter veiligheidsgevoel en lijkt dat me ook de logischere keuze op een wagen als deze. Wil je Quattro op deze wagen? Geen probleem maar dan krijg je in plaats van de 8-traps Multitronic een 8-traps S Tronic. Gelijk twee zaken voorzien van een upgrade aan een meerprijs van 3000 euro. De ophanging kan je via het MMI-systeem aanpassen in vier modi. Uiteraard zijn ze alle vier getest en het verschil was wel merkbaar maar niet enorm. Wat meer verschil gaf was het gedrag van de multitronic. Die was bij comfort opvallend zachter dan bij de sportievere instellingen. Al moet worden gezegd dat bepaalde manoeuvres zachter te maken waren in de S80 van Volvo. Of vergelijken we nu appelen met peren?

Audi A6

Interieur en comfort is één van zijn sterkste punten. De in leder uitgevoerde sofa’s zitten heerlijk en sluiten net genoeg om. De zetels zijn aanpasbaar ter hoogte van de taille en kniehoogte. Na een aantal kleine afstellingen zit vrijwel iedereen goed in deze sofa’s. Ook achterin is het ruimte en comfort al wat de klok slaat. Althans, als je twee personen als referentie neemt. De derde zit op een hardere middentunnel. Al is er geen enkel merk waar deze plaats hetzelfde comfort geeft als de rest van de zitplaatsen. Het koffer is 565 liter groot. Je krijgt er een handige bagageruimte verdeler bij die, mits juist gebruik, ervoor zorgt dat je boodschappen de koffer niet als speelveld aanzien. De zetels zijn natuurlijk neer te klappen vanuit de koffer. Enige wat je nog moet doen is de kopsteunen verwijderen. Het Nougatbruine Valconaleder heeft een perfecte kleur en zeer aangenaam qua gevoel. Ideaal als je geen beige kan nemen door de hond of kinderen en zwart maar zwart is. Om over zwart te beginnen. De dakhemel in onze testwagen was zwart. Dit is natuurlijk een optie (€302) maar staat hem wel. De essenhouten inleg is ook niet goedkoop (€775) maar past natuurlijk weer beeldig bij de rest van de wagen. “Beauty comes at a price” zoals ze zeggen. Het ijszilvere exterieur is dan weer een veel te simpele kleur voor een prachtwagen als deze. Aviatorblauw, Dakota grijs of zelfs vuursteenrood is een supermatch op de A6.

Audi A6

Om nog even verder te gaan op het uiterlijk: De nieuwe A6 heeft de 6-hoekige gril die slechts lichtjes verschilt van de vorige generatie maar toch een agressievere blik geeft. De prachtige LED-lampen zijn zoals bij de Q3, A8 etc niet meer in kerstboom-modus. Wat dan ook een terechte opmerking was van een aantal nieuwsgierigen uit de buurt. Ten opzichte van de vorige A6 is deze ook gans anders aan de kont. Een lichte overhang die samenloopt met de lichtbalken komt weer terug. Deze nieuwe lijn zien we niet alleen bij Audi overal terugkomen, ook bij Volkswagen gebruiken ze dit concept. Om een banaal voorbeeld te geven: de Volkswagen Touran.

Audi A6

Conclusie: Een luxewagen als deze A6 Avant is bij zijn beginprijs eigenlijk niet overdreven duur geprijsd. De overdaad aan opties maken deze wagen duur. De 3.0 TDI instapprijs is €47.370. Onze testwagen kwam op een stevige 64.470 euro uit. Dat is ruim 17.000 euro voor in totaal twintig opties die aanwezig waren op ons testmodel. Overweeg je een A6 aan te schaffen reken dan toch altijd een 10.000 euro bovenop de beginprijs om niet van je stoel te vallen bij het eindtotaal. Wil je nog meer weten over de A6 Avant lees dan zeker Alexander zijn rijtest er eens op na en ga daar ook eens kijken naar de prijs van zijn testwagen.

Tekst & Foto’s: Yannick Degroeve
Met dank aan Audi België

Specificaties

Motor

3.0 TDI V6 commonrail

Vermogen

204pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

8-traps Multitronic

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 780 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs testwagen

€ 67 437.00

Prijs basismodel

€ 47 370.00

0 tot 100 km/u

7.40 sec

Gemiddeld testverbruik

6.90 L/100km

Min. kofferinhoud

565 L

Max. kofferinhoud

1 680 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Ewoud 14:19
afbeelding van Ewoud

Audi is het echt aan het verkorven bij mij. Degelijke maar saaie en karakterloze-wagen. De verschillen met de gefacelifte A4 zijn toch wel beperkt. Het is een wagen die niet uitgesproken mooi is, maar natuurlijk ook niet lelijk, al vind ik die overhangende achterlichtblokken een lelijke trend.

Audi moet zich herpakken en andere huistekenaars in dienst nemen, mensen met creativiteit.

Ewoud 14:21
afbeelding van Ewoud

Ohja, ook nog dit: de prijzen swingen de pan uit.

Techno Patat 14:50
afbeelding van Techno Patat

Inderdaad Ewoud! We zijn van dezelfde mening! Al moet het wel gezegd worden: Het interieur was mooi, degelijk en de zetels waren enorm comfortabel!

Yvesw 18:17
afbeelding van Yvesw

Dat hout is zo fout! Kopen mensen dat eigenlijk nog?

Techno Patat 18:28
afbeelding van Techno Patat

@yves: mijn Volvo had het toch... ik denk van wel dus :)!

Yvesw 18:30
afbeelding van Yvesw

@Patat: Zijn volvo's dan niet helemaal uit hout gebouwd? :p

Techno Patat 18:34
afbeelding van Techno Patat

Ze zijn gebouwd uit materiaal dat voor 90% recycleerbaar is dacht ik! En dat was al lang vooooor de eco hype! Om antwoord te geven op je vraag: NEE, onderschat volvo's niet! Maar aan de andere kant, aan een A6 komen ze nog niet!

Ot: Dat instelbaar onderstel was wel te voelen, maar dat was ook alles... Als je me zou zeggen dat je de bandendruk met 0.2 baar verhoogd had zou ik het ook geloven!

LNS007 08:06
afbeelding van LNS007

Hallo iedereen, ik lees hier vanalles, maar toch.... ik rij zelf met het nieuwe model A6 avant, 163pk versie, handgeschakeld. En nee, geen firmawagen. Na 4 mondeo's gehad te hebben is dit een verademing. Vergelijkingen met Volvo ; ik weet het zo niet. Zelf werk ik veel aan wagens (software) en de Volco's zijn toch iets luider binnenin, rijden ook helemaal anders. De A6 is voor mij een supercar, rijdt gewoon fantastisch. BMW 5 rijdt misschien wel beter, maar met een audi kan je overal komen zonder gedoe, met een BMW is dat niet altijd het geval. Zo,dit wou ik even kwijt. Mvg

B. Vermeersch 16:55
afbeelding van B. Vermeersch

Heb er mij helaas zo een gekocht. Het basisprodukt is nog te doen maar de opties vallen zo tegen ! Laat je niet vangen aan de Bose-geluidsinstallatie (1050 €, op de Opel insigna dezelfde voor 600 €) is haar geld niet waard. Digitale radio werkt op meer plaatsen niet dan wel en zeer beperkt aantal zenders en gaat vanzelf soms luider en stiller en valt soms uit (weer 500€ in de goot). Waarom 2 schermen voor de gps, ééntje dat automatisch inzoomt als je de bestemming nadert (zoals een TomTom) is toch veel handiger ? Het bleke leder wordt grijs op de zitting en onderrug. Oncomfortabele zetels en hoofsteunen zonder neksteun. De airco heeft moeite om eenzelfde temperatuur aan te houden waardoor steeds te warm of te koud. Gekocht omwille van voorwielaandrijving en de gunstige CO2. De remmen werken uitzonderlijk efficiënt. Al bij al, ook omwille van het saaie en lompe design, voor mij geen Audi meer. Ondanks het feit dat dit geen goedkope auto is, stap ik er toch niet echt met plezier in.

Techno Patat 18:00
afbeelding van Techno Patat

Spijtig dit te horen! Zeker als het ene van je eigen geld is en geen leasing! Enig idee wat de volgende wordt of kijk je nog niet uit?

Ik vrees dat je probleem bij deze is dat je 'niet genoeg' opties had. En dat is natuurlijk iets dat gigantisch spijtig is. De volgende radio op de lijst (b&o dacht ik) is dan weer subliem (5.000 knuiten maarliefst), de comfort zetels zitten ook subliem maar kosten ook bakken, dat van de airco is een beetje kenmerken aan zwarte auto's in de zomer... Maar weinig zwarte auto's die ik ken hebben een airco die goed alles fris en constant houdt...

Maar het blijft schandalig dat je al vlotjes rond de 50.000 euro hebt stukgesmeten op een auto waarvan je dan moet horen dat je eigenlijk nog meer moest stukgesmeten hebben! Dat terwijl da basisprijs van zo een A6 eigenlijk al dik tegenvalt! De arrogantie van het VAG concern komt me soms echt wel hoog, en dit is daar nog een knap voorbeeldje van!

B. Vermeersch 14:40
afbeelding van B. Vermeersch

De kleur is notabene zilvergrijs en zetels 'sportzetels' (supplement 800 €), de B&0 kost 6350 € en hoewel ik er thuis een heb vind ik het toch duur voor in een auto. Gisteren problemen met het motorvermogen, bleek na interventie van Audi Assistance (lees Touring) een gril van de electronica en na resetting voorlopig weer ok.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws