Rijtest: Citroën C5 Tourer 2.2 HDi

Rijtest Citroën C5 Tourer 2.2 HDi

Wie een Citroën C5 koopt, kiest in eerste instantie voor comfort, een spil waar rond het hele merk verweven is. Dat is misschien ook de reden dat Citroën 5 dieselmotoren aanbiedt en amper twee benzinemotoren. De nieuwste in het rijtje is een 2.2 liter HDi dieselblok, wij gingen na hoe dat blok zich in de C5 Tourer gedraagt.

Geen misse verschijning die nieuwste C5 break, dat staat meteen vast, zeker onze geteste variant. Een dalende daklijn en een vloeiende lijn doorheen de deuren onder de ramen zorgen er voor dat je niet met een brooddoos onder weg bent. Hetzelfde geldt voor de achterzijde. Daar vallen voor de twee brede uitlaatpijpen op langs beide kanten van de wagen. De LED-achterlichten en kleine taartschep op het dak bevestigen de sportieve toets. Ook vooraan zijn strakke lijnen troef. De twee aluminum lijnen waarin het logo werd verwerkt lopen uit tot in de koplampen, die het geheel verder door trekken naar de zijkanten en over de motorkap. Aan aluminium geen gebrek op de C5, waarschijnlijk het geheim van de strakke looks ervan. Net zoals de omlijning van de grille vooraan, krijgt ook de zijkant een aluminium-streep mee, zowel onderaan als vlak onder de ramen. Geen praktische reden, wel een esthetische. Want daardoor krijgt het koetswerk een onderbreking en oogt hij scherper. Sportieve looks dus die steeds terugkomen bij de nieuwe breaks op dit niveau. Kijk naar de nieuwe Peugeot 508, de Volkswagen Passat, Mazda 6 Sportbreak, C klasse Estate, Skoda Superb Combi, enzovoort. Allemaal ranke breaks die er, laat ons eerlijk zijn, allemaal enorm goed uit zien. Het enige verschil tussen alle wagens is de kwaliteit van afwerking en de dynamiek bij het rijden.

Rijtest Citroën C5 Tourer 2.2 HDi

Voor dat eerste, de afwerking, kan je Citroën betrappen op enkele schoonheidsfoutjes. Zo heb je nog steeds dat stuur met een vaste kern. Nostalgie voor de oude Citroën-rijders onder ons, eerder (relatief) gevaarlijk voor de huidige bestuurder. Want wanneer je het stuur goed vastneemt en wat sportiever de bochten in gaat, klem je al snel je duim tussen stuurwiel en stuurkern. Anderzijds maakt de vaste kern het gemakkelijker om al draaiend je radiozender, volume of cruisecontrol aan te passen. Tweede foutje waarop ze te betrappen zijn is de onhandige bediening van het instrumentenpaneel wanneer de versnellingspook in D staat. De pook belemmert je het gebruiken van de draaiknop waarmee je het infotainment systeem bestuurt. We stellen ons daarnaast ook de vraag waarom de Fransen de drukknop om het aanzetten van de vier richtingaanwijzers, aan de passagierskant monteerden. Een onhandige plek waar je op het moment van de nood niets te zoeken hebt.

Rijtest Citroën C5 Tourer 2.2 HDi

Laat het ons wel op die zaken houden, want verder levert Citroën een prima interieur af, waarin zakelijkheid en professionaliteit centraal staan. Een zwart interieur, handig te bedienen navigatiesysteem (dat zich wel wat moeilijk liet aflezen) en een stevige partij knopjes en pinkers, die zich zeer leuk laten gebruiken. De Tourer kan ook uitpakken met een riante kofferruimte die door zijn platte vloer zeer handig in- en uit te laden is. Zo biedt Citroën je als rijder de keuze om de koffer met zes centimeter laten zakken, waardoor het inladen nog gemakkelijker wordt. Die optie is beschikbaar op het niveau van Hydractive III. De gewijzigde ophanging neemt zijn normale hoogte aan bij de start van de motor. Ook de optionele kofferklep biedt een leuke luxe. De koffer gaat met een druk op de knop automatisch open en/of dicht. Wij maakten de bedenking wat er zou gebeuren wanneer we de koffer wouden openen in een lage parking. Gelukkig dacht Citroën daar zelf ook aan. Want de Fransen integreerden een antiklemsysteem dat de aanwezigheid van voorwerpen detecteert en het openen/sluiten van de kofferklep stopt indien nodig.

Rijtest Citroën C5 Tourer 2.2 HDi

De reden voor deze test is uiteraard het nieuwe motorblok onder de kap. De 2.2 HDi, die hier goed is voor 200 pk, vervangt de oudere 2.2 HDi met 170 pk. Citroën paste dat blok aan door de twinturbo er uit te gooien en deze te vervangen met variabele turbogeometrie. Die wijziging komt er eerst en vooral om het verbruik te drukken. Een verbruik dat tijdens onze testweek rond de 7,8 liter schommelde. Geen hoogvlieger, maar met wat moeite krijg je de C5 makkelijk onder de 6 liter. Wij waren vooral opzoek naar de 200 pk, en dat vraagt soms een inspanning van de benzinepomp. Met dit vermogen ben je met de wagen vlot mee in het verkeer. Er is aan koppel geen gebrek al betrap je hem vaak op een gat tussen het indrukken van de pedaal en het effectief reageren hierop. Datzelfde probleem doet zich voor bij de start, waardoor je vaak plots in een hoger toerenbereik komt en net iets te Johny uit je startblokken komt. En dat laatste kan je uiteraard zelf perfect uitlokken. Want zelfs met de zestrapsautomaat die wij hadden, ben je in staat om al eens wielspin te krijgen. Vergeet echter niet dat je met een viercilinder onder weg bent en dat je, hoewel de twee uitlaatpijpen achteraan het tegendeel lijken te bewijzen, geen schitterend geluid op je bord krijgt.

Rijtest Citroën C5 Tourer 2.2 HDi

Tijdens het rijden zelf kom je terug op een typisch Citroën-element, namelijk het vliegen over het wegdek. De luchtvering, die enkel leverbaar is in de Exclusive-editie, doet het prima en ook de geluidsisolatie laat tot 140 km/u geen steken vallen, vanaf dan hoor je de wind er door komen. Een deel van die goede isolatie is te danken aan de dubbele beglazing en het automatisch wegdempen van motorgeluiden aan de bron. De automaat laat zich op zich makkelijk bedienen, al schakelt hij nog niet zo vlot als we gewoon zijn bij concurrerende merken. De C5 kan je net zoals de DS destijds verstellen van hoogte, dat er mensen zijn die het verschil voelen, daar twijfelen we niet aan, wij persoonlijk hadden met die instelling weinig of geen affectie.

Rijtest Citroën C5 Tourer 2.2 HDi

De 2.2 HDi die we hier testten is enkel te verkrijgen op het Exclusive pakket van Citroën, en laat daarmee de Attraction en Seduction varianten achter zich. De C5 Tourer 2.2 HDI 200 AUT6 Exclusive, zoals hij voluit heet, kan je bestellen vanaf 38.580 euro BTW inclusief. Een zeer interessante prijs als je je bedenkt dat je er een complete wagen voor krijgt. Ga je shoppen bij Volkswagen of Skoda dan ben je meer geld kwijt voor minder auto, het rijgedrag achterwege gelaten. Wij zijn trouwens ook benieuwd hoe deze 2.2 diesel het zal doen in de Jaguar XF, hopelijk is de trage reactie daar weg, en komt de 200 pk wel tot zijn volste recht.

Specificaties

Motor

2.2 HDi viercilinder

Vermogen

200pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

automatische 6-traps

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

225 km/u

Prijs testwagen

€ 38 580.00

Prijs basismodel

€ 25 780.00

0 tot 100 km/u

9.40 sec

Gemiddeld testverbruik

7.80 L/100km

Met dank aan Citroën België voor de wagen

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:10
afbeelding van Techno Patat

''Geen hoogvlieger, maar met wat moeite krijg je de C5 makkelijk onder de 6 liter.''

leg me het concept makkelijk eens uit, want dat was toch zonder moeite dacht ik dan :p?

verder: een wagen die me in sedan wel aanspreekt, qua break laat ik hem liever bij de dealer staan, er lopen mooiere breaks rond (V60!!) De prijs is daarentegen wel mooi, 40.000 euro voor een goed uitgeruste c5 is een mooie prijs imo!

nicolaas 00:39
afbeelding van nicolaas

Ikzelf heb ook een C5 2.2 exclusief met alle opties genomen. Eerst had ik een BMW 5 serie diesel en ervoor een Audi A6 diesel. Maar de C5 laat deze twee duitse wagens ver achter zich kwa comfort . De vering is absoluut de zachtste die ik tot nog toe gehad heb en wat betreft het stuur met vaste naad is helemaal niet moeilijk of gevaarlijk. Iemand die deze wagen niets vindt heeft er nooit in gezeten zeg ik altijd. Het enige minpuntje aan deze wagen is wel dat ik de bazin van de garage er niet bij gekregen heb (is een hele knappe) :-)

Pieter Aertgeerts 18:07
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@Techno Patat: door een defensieve rijhouding aan te houden. Regelmatige snelheden aannemen, rustig optrekken, op tijd schakelen, niet te veel op de motor remmen etc

Techno Patat 19:18
afbeelding van Techno Patat

meh, de break vind ik iets te lomp overkomen! de velgen mogen wel op m'n sedan daarentegen!

@pieter: ik weet hoe je zuinig rijdt hoor (kheb er zelfs een cursus voor gevolgd :p!), maar ik bedoelde het concept 'MAKKELIJK', je zegt dat je makkelijk met een beetje moeite iets kunt... dingen die ik makkelijk vind, gebeuren meestal zonder enige moeite :D!

Wim 22:12
afbeelding van Wim

knap ding, maar het bootgevoel moet je toch gewoon worden :)

Anonieme gebruiker 20:42
afbeelding van Anonieme gebruiker

luchtvering... geen toonbeeld van redactionele precisie dit artikel...

Anonieme gebruiker 13:22
afbeelding van Anonieme gebruiker

Deze auto is voor mij de beste auto die ik tot nu toe heb gehad (o.a. Audi's en BMW's), gezien zijn prijs, een 2.0 HDI, 163pk exclusive tourer, (verbruik: 6l/100km) Dezelfde motor als in de Ford Mondeo trouwens: 2.0 TDCI.
De knopjes op het dashboard zijn een duplicaat van degene die je vindt op het stuur, (buiten de cruise+limiter control). Dit maakt het dan al ongeveer de helft eenvoudiger...De vaste stuurnaaf is even wennen, daarna wil je niets anders meer.
We spreken over een hydraulische vering met sportstand en comfortstand. De hoogte van de auto is regelbaar in 4 standen. Bij volle belading of met een aanhangwagen blijft de auto mooi horizontaal.
De automatische 6-bak heeft 3 keuzemogelijkheden: normaal, sport en sneeuwtractie.
In welke auto, zonder meerprijs, vindt men lederen zetels die volledig electrisch zijn, met 2 geheugenstanden, met dubbele rugverstelling ( zie prijzige comfortzetels BMW), met zetelverwarming, met lendemassage en lendesteunverstelling, met line departure trilfunctie...en heel comfortabel zijn ook nog. Opvallend is al rijdend de stilte in de auto.
Ik ben geen Citroën verdeler, alleen een tevreden klant.

Ton 01:18
afbeelding van Ton

De beste citroen die ze ooit gemaakt hebben met een zomogelijk nog betere motor (2.2 hdif) tourer. Kortom totaal probleemloze en geweldig rijdende auto waar de Duitse concurrentie toch jaloers naar kijkt al zullen ze dat natuurlijk NOOIT toegeven.

Frego 23:09
afbeelding van Frego

volledig mee eens, rij er zelf ook mee, heb zelf 3 opel omega's gehad en geen kon er aan tippen

Nuyt R 13:20
afbeelding van Nuyt R

Ikzelf kocht een nieuwe c5 exclusive plus op 23 06 2014 2.0l 163 pk, het is een droom van een wagen om mee te rijden voornamelijk door de superieure hydractive plus lll vering. Zoals een vorige persoon schrijft is de reaktie van het gaspedaal iets trager dan verwacht en heeft men de eerste meters het gevoel van te traag te vertrekken , daardoor is men geneigd om meer gas te geven dan in feite nodig is , reden daarvan is EURO 5 motor en met de EURO 6 zal het niet beter worden, ook zeer weinig bergruimte binnen handbereik zoals het piepkleine kanteldeurtje naast het stuur links !!!kan zelfs geen zonnebril herbergen, en nog een piepklein vakje juist achter de elektrische handrem, waar je niks in kwijt kan. Bepaalde beschrijvingen in het handleidingsboekje stroken niet met de werkelijkheid zoals ; men spreekt van een bepaalde instelling van de surround muziekinstallatie , m.a.w geluidsinstelling volgens het aantal personen 1 chauffeur alleen of 2 met passagiers !!! nergens terug te vinden in het menu instellingen van de muziekinstallatie !! dat noemt men ARKAMIS installatie , ik heb dit nagevraagd in het citroen klantendienstnetwerk en ....niemand maar ook niemand kent dit , ik vraag me af wie dan die boeken drukt !!!Een chinees !!, het parkeerhulpsysteem had ook de functie mogen hebben dat de wagen zichzelf parkeerde zoals op verscillende andere merken , maar hij meet juist de ruimte en vermeld al dan niet ok !! ik heb nu +- 6800 km en het verbruik is nu max 6.4 liter dus daar zeker geen klagen van. Wanneer de befaamde EGR klep zou uitgeschakeld worden zal de auto ook direkter en vinniger op het gaspedaal reageren , ik spreek uit ervaring want heb ook een c5 bj 2001 waarmee dit is gebeurd en ....wat een verschil..Proficiat aan de groenen

Fabritius 01:59
afbeelding van Fabritius

Zelf rijd ik een C5 uit 2010 met hydropneumatische vering, automaat en diesel(161 PK). Geweldige auto, terwijl ik in veel auto's heb gereden.Comfort, zoeven over de weg, geen rammeltje te horen, best een stramme carrosserie,redelijk krachtige motor.

Mijn versnellingsbak blijft soms in de vier of vijf hangen, beetje lui, mogelijkerwijs zou het ook een schoonmaakbeurt nodig kunnen hebben van binnen,maar tijdens het rijden leg ik hem dan in de hogere versnelling.Volgens een monteur een luie versnellingsbak, maar hoor dat dit soms ook bij Duitse automaten voorkomt .Heb er geen last van, en hij doet het niet als ik langzaam doortrek,meestal bij vol gas geven.

Verder ben ik er zeer tevreden over.Volgens fabrieksopgaven moet de sistributie bij 240.000 vervangen worden,maar mijn monteur leek het beter dit eerder te doen, dus heb het bij 175.000 gedaan, vooral omdat ik hoor dat sommige Mondeo's waarin dezelfde motor ligt men adviseerde dit bij 160.000 te doen na klachten van rijders.Dus maar het zekere voor het onzekere genomen.

Mijn clignoteur geluiden(richtingaanwijzergeluiden) doen het niet(volgens monteur ligt dit element in de stuurkolom),dus ik moet mijn richtingaanwijzers zelf op de rechte weg uitdoen,bij gewone bochten doet hij dat zelf.Ditzelfde is ook het geval met de veiligheidsriemen,die geluiden hoorik ook niet meer sinds een half jaar.Dus een echte Citroen, er wil in de elektronica of software nog wel eens een zwakke plek ontstaan.Maar de motoren zijn beresterk en hebben hun waarde door de jaren dik bewezen.

Kortom een tevreden C5 rijder.Misschien dat ik de afwezige geluiden nog eens aan de citroencomputer leg,misschien is het een software probleem, normaliter ga ik naar een onafhankelijk garagebedrijf.Maar het zit mij niet echt dwars, dus ik rijd deze auto af tot op de draad. VEEL AUTO.VEEL COMFORT, STERKE MOTOR, KORTOM JE KRIJGT WAAR VOOR JE GELD.De zwakke kanten moet je er maar bij pakken,die zitten in andere auto's ook.

Sven772 11:15
afbeelding van Sven772

Waaw, 9.4 sec op 100 met 200pk? Klemden de remmen of zo...? Dat deed mijn 318d met 136pk van enkele jaren geleden ook al.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws