Rijtest: Audi A4 Avant G-Tron (2017)

rijtest-audi-a4-avant-g-tron-2017

Vol gas naar Duitsland met de Audi A4 Avant G-Tron, we zagen er de humor wel van in. Maar hoe reisproof is zo'n stationwagen op aardgas nu echt? Rij met ons mee.

Roepen plug-inhybrides en puur elektrische wagens zo luid mogelijk dat ze HET enige groene alternatief zijn, dan kijken aardgaswagens wat van de zijlijn toe. Zonde, want de CNG-mobiel heeft de mogelijkheid om perfect CO2-neutraal rond te toeren. Niet onbelangrijk natuurlijk in onze huidige maatschappij. En hoewel er Europese landen zijn die zwaar inzetten op CNG - denk Italië en Zweden -, pakt de mayonaise niet echt in België. Zelfs met de vrijstelling van BIV tot 2020. Toch houdt dit merken niet tegen om af-fabriek CNG-alternatieven in de markt te zetten. Merken zoals Fiat, Skoda en Suzuki. Al doet ook Audi mee aan CNG, als enige Duitse premiumconstructeur.

De details

Daarvoor mikt het merk met vier ringen op een harde kern van haar gamma. Te zeggen; de Audi A3 Sportback en A4 in stationwagenuitvoering. Al profiteert ook de A5 Sportback mee van het CNG-verhaal. Simpelweg omdat de A5 op dezelfde fundamenten als de A4 staat. Opvallend is wel dat Audi het CNG-gamma beperkt tot stationwagens (of vijfdeurshatchbacks in het geval van de A5). Al is dat eigenlijk niet zo onlogisch, want die aardgastanks moeten natuurlijk ergens een onderkomen vinden en laat stationwagens nu net een grotere koffer hebben dan een berline.

rijtest-audi-a4-avant-g-tron-2017

In de A4 Avant plaatst Audi alvast een module bestaande uit vier cilindervormige CNG-tanks die in totaal 19 kilogram aan aardgas toelaten. Een deel van die tanks verstoppen zich in de koffer waardoor het reservewiel vervalt en een vlakke laadvloer ontstaat. De rest herbergt Audi onder het zitvlak van de achterste passagiers. Waardoor natuurlijk ook de benzinetank iets in moet krimpen. Die is 25 liter groot, in plaats van de 'reguliere' 54 liter.

Theoretisch, weet je wel?

Het resultaat is een module die in staat moet zijn om je A4 Avant G-Tron even ver te brengen als een A4 stationwagen op diesel. Dankzij een theoretische range van 500 kilometer op gas en 450 kilometer op benzine, tot stand gebracht door de 2-liter TFSI met aangepaste zuigers en kleppen. Laat 'theoretisch' evenwel hét sleutelwoord zijn.

rijtest-audi-a4-avant-g-tron-2017

De realiteit leert ons namelijk dat je in ideale omstandigheden (lees: een zondagochtend zonder verkeer en alle verkeerslichten in je voordeel) zo'n 700 kilometer ver kan bollen met het samenwerk tussen gas en benzine. 350 kilometer op CNG en 350 kilometer op benzine zeg maar. Alleen kom je die ideale omstandigheden vaak niet tegen en al zeker niet op de Duitse snelwegen waar 160 kilometer per uur zowat de kruissnelheid is.

gasleiding

Je ziet de digitale meter van de CNG dan ook zienderogen dalen wanneer je over de Duitse Autobhan zoemt. Waardoor we na 250 kilometer al een waarschuwing kregen in de instrumentencluster. Dan maar een tankstation opzoeken? In principe geen probleem, want de A4 leidt je zelf om naar het dichtstbijzijnde station. Alleen hadden we in eigen land al een avontuur meegemaakt in Limburg. Zo bracht het navigatiesysteem ons naar een piepklein tankstation in een nog piepkleiner dorpje waar ze nog nooit van aardgas in een auto hadden gehoord. 'Of de pompbediende er ook LPG in mocht tanken?'¨ Nee, liever niet.

DATS24 tot de redding dus, alleen hebben ze die tankstations niet in Duitsland, waardoor we, met lichte tegenzin, toch maar weer moeten vertrouwen op het navigatiesysteem. En jawel, we worden weer begeleid naar een piepklein - Duits - dorpje. Met één school, aan de kerk uiteraard en een braadworstrestaurant. Je kan het zelf niet verzinnen. Maar hoezé, plots duikt daar een Aral-tankstation op, met CNG-pomp! Blijkt dat de Duitsers ook vaak in kleine dorpjes over gaspompen beschikken. Nee, we gaan de mop zelf niet maken...

Vasthouden aan CNG

Enfin, tanks terug aangelengd met CNG en volgas weer de Autobahn op, voor 250 kilometer... Nu ja, we overdrijven een beetje, want je hebt natuurlijk ook nog die benzinetank. Waardoor we delen van onze etappe ook maar op benzinepeut rondtoerden. Het zorgt alvast voor een speciale range anxiety waarbij je net als een bemanningslid van een duikboot constant metertjes in de gaten zit te houden om je range uit te rekenen. Het is dan ook zonde dat de A4 Avant G-Tron geen "CNG-hold'-optie heeft waarbij je de stationwagen verplicht op benzine te rijden. Om je CNG te sparen voor CNG-arme gebieden zeg maar.

rijtest-audi-a4-avant-g-tron-2017

Want het moet gezegd, zo'n tank CNG is stukken goedkoper dan een tank benzine. Nog geen 17 euro ben je kwijt voor die 19 kilogram aan aardgas. Als je dan weet dat je daarmee ongeveer even ver geraakt als een benzinetank van 25 liter, dan moeten we er geen afschriftberekening bij halen. We begrijpen dan ook niet goed waarom Audi er voor koos om nog steeds een benzinetank van 25 liter te installeren in de A4. Daarvan zou gerust 15 liter naar de CNG-tank mogen gaan. En hoewel je dat niet één op één kan overnemen- een CNG tank heeft nu eenmaal een andere vorm - kunnen ze daarmee gerust het CNG-volume opkrikken naar pakweg 25 à 28 liter. Waardoor je niet elke week twee keer aan het tankstation hoeft te staan.

Vlekkeloos

Hoe dat nu rijdt, zo'n automobiel op CNG? Wel, zoals elke andere Audi A4 met de 2-liter viercilinder turbobenzine aan boord. 170 pk en 270 Nm sterk is die TFSI, ongeacht waar 'ie zijn vort uit haalt. Wanneer de CNG-tank uiteindelijk helemaal leeggezogen is voel je overgang van CNG naar benzine via een kleine klap in de aandrijflijn. Zo subtiel dat je evengoed dacht over een steentje te rijden. Waardoor je niet hoeft in te boeten op de kwaliteiten van de A4 Avant. Die kwaliteiten zijn vooral van Duitse aard. Streven naar de perfectie zeg maar, waardoor er niet echt plaats is voor frivoliteit.

rijtest-audi-a4-avant-g-tron-2017

Hoeft ook niet natuurlijk, want Audi heeft haar reputatie opgebouwd rond een vlekkeloos interieur. Dat is niet anders in de A4 Avant en dus ook niet in de CNG-uitvoering. Enige verschil tussen alle andere A4-broertjes is de aanwezigheid van een tweede 'brandstofmeter', daar waar normaal de motortemperatuur staat.

Haut de gamme

Een speciale uitvoering van een Audi, dat zal wel serieus duiten kosten? Nou, valt heus mee. Zo valt 'ie met zijn startprijs van net geen 38.000 euro ongeveer 1.000 euro duurder uit dan de 2.0 TFSI-uitvoering. Alleen haal je dat prijsverschil er bij de inschrijving al zo goed als uit. De G-Tron is zelfs 1.000 euro goedkoper dan de 2.0 TDI-uitvoering met 190 pk. Waardoor je niet echt het gevoel hebt beboet te worden om voor een alternatieve aandrijving te kiezen.

rijtest-audi-a4-avant-g-tron-2017

Anderzijds moet gezegd worden, dat dit één van de meest prijzige CNG's op de markt is. Simpelweg omdat de concurrentie in een totaal ander segment speelt. Denk aan de Suzuki Vitara, Fiat 500L, Opel Zafira, Volkswagen Golf en Seat Leon. Mercedes had een E-Klasse op CNG maar sinds het nieuwe model is die uit de configurator verdwenen.

Conclusie

De G-Tron haalt de kwaliteiten van de A4 Avant geen greintje onderuit. Alleen zorgen de aardgas- en benzinetank er voor dat je vaker aan de pomp staat. Niet omdat de 2-liter TFSI zuipt als een tempelier, wel omdat je constant de ene en dan weer de andere kleine tank aan het aanlengen bent. Het gebrek van een spaarfunctie voor de iets te kleine CNG-tank, dat is de enige vorm van kritiek die we kunnen spuien op de A4 Avant G-Tron. Daarbuiten is dit de meest comfortabele af-fabriek aardgaswagen van het moment, punt.

rijtest-audi-a4-avant-g-tron-2017

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Markske 12:08
afbeelding van Markske

Super lekker zoeven (160) voor weinig geld totdat een Minister een groene taxshift invert (info media gisteren) waarbij de taxen en lasten die nu enkel op elektriciteit worden geheven zullen verschuiven naar aardgas, kwestie van ervoor te zorgen dat ongeacht de brandstof de prijs gelijk wordt.
En als dat nog niet helpt zullen ze er nog een kilimetervergoeding bevenop gooien.

fré 22:33
afbeelding van fré

"Al doet ook Audi mee aan CNG, als enige Duitse premiumconstructeur."
Ook Mercedes heeft nog een model op cng: de B200 BE NATURAL GAS DRIVE

John Versweyveld 22:43
afbeelding van John Versweyveld

CNG rijd super en zelfs nog goedkoper dan diesel lekker km bollen Mmmmmmm

Johan Schandevyl 13:12
afbeelding van Johan Schandevyl

Ik heb er nu 5000 km opzitten met mijn Audi A4 g-tron en ben er heel tevreden over. Enkel verbruik in dorpskom valt wat tegen, voor de rest als kilometervreter, niets dan lof. Verbruik op snelwegen met constante snelheid van 3,6 kg/100 km gas valt wel best schappelijk te noemen. Een zonde dat men dit soort motoren niet meer in de kijker plaatst. Een duidelijk gemiste kans maar de olielobby haalt het nog steeds op het gezond verstand.

Guido Alaerts 21:38
afbeelding van Guido Alaerts

10144 km supper auto gemiddeld verbruik 4.3 kg tot nu toe. Line en tour assist zorgen voor een relaxe rij ervaring en minder vermoeiend ritten. En met minder schuld gevoel naar het milieu. Meer tanken ja, het is een gewoonte geworden geen probleem dus.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws