Rijtest: Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro (2016)

audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro 252 pk

Na vijf generaties kan de Audi A4 uitpakken met een ondertussen al rijke geschiedenis. En zoals die geschiedenis dicteert lanceert Audi ook een Avant-variant van haar middenklasser die het tegenwoordig rooit met 252 pk uit een viercilinder. Ooit een cijfer voorbehouden aan de S4. Daardoor de ideale reispartner, deze go-faster A4 Avant?

We spreken 1997 wanneer de eerste S-variant gebaseerd op een A4 ten tonele verschijnt. Die B5 S4 greep toen nog naar een 2.7-liter V6 biturbo om 265 pk en 400 Nm naar de vier wielen te sturen. Cijfers die ze tegenwoordig in Ingolstadt uit een nagelnieuwe 2-liter viercilinder benzine puren. En dat gloednieuw blok stak voorin onze A4 Avant die - toegegeven - er strakker dan ooit uit ziet.

Agressief blikwerk

De schouderlijn van deze generatie A4 Avant doet deze generatie evenwel opvallend slanker lijken dan zijn voorgangers. Vooraan krijgen we ook de nieuwe – agressieve – gechromeerde zeshoekige grille en de volledige LED koplampen en achterlichten die het geheel nog eens onderstrepen.

Standaard is de nieuwe A4 allesbehalve al een sobere verschijning maar toch doet het S Line ‘Pack Sport Design’ daar nog een schep bovenop: zijdelingse luchtinlaatroosters, een diffusor inzetstuk en verchroomde uitlaatsierstukken.

Onze A4 zet dan ook een ware pose neer met zijn dubbele uitlaat en langgerekte achterlichten, natuurlijk inclusief de bewegende pinkers.

Virtual Cockpit

Langs binnen is het interieur onmiskenbaar Audi met de extra lage sportstoelen en het afgeplatte S Line-stuur dat je zo dicht als je wil naar je toe kan trekken. In plaats van de traditionele tellers kunnen we de virtual cockpit terugvinden waar je zelf de belangrijkste informatie op kan kiezen. Zo kan je bijvoorbeeld de snelheids- en toerenteller kleiner maken om meer van de navigatiekaart te kunnen zien.

In het midden van het dashboard is er ook nog steeds het 8,3-duims grote scherm dat te bedienen valt met de draaiknop op de middenconsole. Dit werkt in grote lijnen hetzelfde als bij de vorige generatie, doch merkbaar sneller en met een iets fijnere afwerking. Ook de inmiddels bekende mogelijkheid om de draaiknop als aanraakinvoer (voor adressen en telefoonnummers, bijvoorbeeld) te gebruiken is aanwezig.

De stoelen zitten nagenoeg als gegoten aan je lichaam en bieden een strakke zitpositie die misschien iets té veel van het goede is voor dagdagelijks (file)verkeer in België.

Bedank Ralph maar

Vroeger dus een V6 nodig om straffe prestaties te toveren, tegenwoordig doet een viercilinder zijn werk wel. Met dank aan nieuwe snufjes zoals de Miller cyclus. Nu ja, 'nieuw'. De Amerikaanse ingenieur Ralph Miller patenteerde het immers al op kerstavond 1957. Het principe waarbij men een kortere (maar sterkere) compressieslag gebruikt in combinatie met een langere uitlaatslag heeft een grotere efficiëntie als gevolg. 'De Atkinson-cyclus dus?' horen we geeks denken. Klopt, alleen gebruiken motoren - normaliter - nooit een turbolader.

Audi bouwde het systeem verder uit en kwam zo uit op een compressieverhouding van 11,7:1. Hiermee heeft men de druk op de motor zo verlicht dat deze 2-liter maar even veel brandstof moet samendrukken in de compressieslag als een kleine 1.4 benzine.

Al deze trukjes samen geven ons deze tweeliter met 252 pk en 370 Nm, goed voor een nummertje 0-100 van deze 1.615 kg wegende stationwagon in 6,0 seconden. In een rechte lijn laat deze benzinemotor zich enkel nog aftroeven door de 272 pk van de inmiddels bekende 3.0 TDI.

Oké, genoeg technische mumbo jumbo, hoe rijdt de A4 Avant?

Onze A4 stuurt alle 252 pk vlekkeloos via alle vier wielen op de grond en gaat snedig en direct door de bochten, een scenario waar de stoelen hun nut dan weer wel bewijzen. Onze viercilinder had geen probleem om vlot overal door te komen en kwam zelfs speelvol over. De wagen slaagt met volle overtuiging elke bocht in en zorgt in combinatie met het Quattro systeem – dat tot 85% van de aandrijving naar achteren kan sturen – voor vrijwel altijd een goede afloop.

Misschien valt dat wel deels te verklaren door de bijna 1.200 euro kostende dynamische stuurinrichting, een systeem dat automatisch (en zonder de overgang opvalt) de stuurweerstand en de stuuroverbrenging aanpast.

De S-Tronic versnellingsbak kreeg ook een update en werkt in alle omstandigheden perfect mee. Enkel vanuit stilstand vertrekken (zeker met het start-stop-systeem) lijkt hij even zijn job te vergeten. Al bij al is de samenwerking tussen de versnellingsbak en de fonkelnieuwe motor een van de betere, zonder gemor of veel geluid van die laatste. Evenzeer niet dorstig, de tweeliter, want 6,9 l/100 km is gezien zijn prestaties een knap cijfer. En trouwens maar een half litertje meer dan Audi zelf opgeeft.

Toch geen S4

Er is niets 'overspeciaals' aan deze go-faster A4 Avant. Zijn achterkant zal niet wild uitbreken en je zal er niet de rally van de Condroz mee kunnen rijden. Wel zal hij jou van A naar B brengen tegen een tempo dat velen zullen onderschatten met de simpele TFSI badge op de kofferklep.

Zoals bij de meeste Audi perswagens was onze optielijst langer dan de gemiddelde arbeidsovereenkomst en kwamen wij zonder korting neer op een koele 75.000 euro. Een basis 1.4 TFSI krijg je vanaf een 32.000 euro, al moet je het dan wel doen zonder het fantastische Quattro systeem en de dynamische stuurinrichting.

Dieselrijders kunnen kiezen in een waaier van zelfontbranders beginnende met de 2.0 TDI met 122 pk en manuele zesbak en eindigend met de monsterlijke 3.0 TDI zescilinder met 272 pk en maar liefst 600 Nm aan koppel. De populariteitskoning is ongetwijfeld de - leasingvriendelijke - 2.0 TDI Ultra met 150 pk. Waardoor maar weinigen de heerlijkheid van de 2.0 TFSI zullen aanschouwen.

Conclusie

Bekijken we de file richting Brussel, dan is de nieuwe generatie A4 alvast op weg om nieuwe records te breken. Een leasingtopper dus en dat is deels spijtig, want deze 2.0 TFSI toont aan wat de stationwagen allemaal in zijn mars heeft. Zonde dat de prijs bij het minste druppeltje optielijst-inkt zo'n steile klim maakt, dat ook particulier weinig klanten zullen belanden bij de 2.0 benzine. Een wat vergeten diamant in misschien wel de beste A4 station die Audi ooit in elkaar heeft geschroefd.

Specificaties

Motor

2.0 TFSI

Vermogen

252pk

Koppel

370 Nm

Overbrenging

7-bak automatisch

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 615 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 75 000.00

Prijs basismodel

€ 32 000.00

0 tot 100 km/u

6.00 sec

Gemiddeld testverbruik

6.90 L/100km

Min. kofferinhoud

505 L

Max. kofferinhoud

1 510 L

CO2-uitstoot

139 g/km

BIV

€ 325.00

Rijtaks

€ 372.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
P. Nis 13:42
afbeelding van P. Nis

€ 75.000 voor een A4 ?
Om zoveel geld te geven aan een stuk blik op wielen, afkomstig van een bedrijf dat de ganse wereldbevolking bedriegt en belazert, moet je toch een masochist in het kwadraat zijn?

Muille Donald 19:50
afbeelding van Muille Donald

't Zal waarschijnlijk wel goed rijden, daar twijfel ik niet aan.
Maar dit kan je echt geen normale prijs noemen.
Waarschijnlijk moet de winst die hierop wordt gemaakt dienen om de boetes voor hun verleden te betalen.

Muille Donald 19:52
afbeelding van Muille Donald

Niet hun verleden, maar hun gefoefel in het verleden (en nu waarschijnlijk nog).

Evil architect 21:48
afbeelding van Evil architect

Ga voor de Skoda superb sportline 2.0 tsi 4x4. Groter, sneller, goedkoper en 90% hetzelfde. Met de overschot van dat budget koop je makkelijk nog een 2e nieuwe wagen....de instap superb bvb...

John 21:56
afbeelding van John

Bwa, dat gaat niet helemaal lukken denk ik. Een super uitgeruste Superb sportline met de 2.0 tsi met 280pk (4x4) komt uit op een goeie 55.000 eur. Voor de overige 20.000 ga je geen 2e Superb meer kopen.

Maar ik snap je punt :-)

Evil architect 22:27
afbeelding van Evil architect

Als je die 2e direct meebestelt, kan je al eens onderhandelen... ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws