Rijtest: Mercedes CLA250 Shooting Brake 4Matic

mercedes-cla-250-shooting-brake-4matic

“Een variant op een variant. De CLA, een op de A-klasse gebaseerde vierdeurs-coupé, zou die niet knap én functioneel zijn mocht er een stationwagonmodel van zijn?” Hoe de denkpiste juist is gelopen weten we niet maar de CLA Shooting Brake is een feit.

Mercedes staat vandaag zeker gekend als één van de automerken met de meeste modellen in hun aanbod. Zo goed als elk segment is door de Duitser bekeken en voorzien van een model en de emmer zit nog lang niet vol. Zo nu en dan zijn er modellen die hun toegevoegde waarde nog moeten bewijzen. De CLA Shooting Brake? Die heeft zich tijdens onze test wel bewezen.

over smaken en kleuren...

Mercedes heeft zich op deze perswagen laten gaan: net geen full option, een mooie felrode koetswerkkleur en grote AMG velgen. Bovendien worden we in de watten gelegd met het AMG-pakketje, de 211 pk sterke turbo benzine motor, 7G-DCT-automaat én 4MATIC vierwielaandrijving. Het is hetzelfde verhaaltje maar dan in een nieuwe verpakking.

mercedes-cla-250-shooting-brake-4matic-2015-rijtest

Puur esthetisch lusten we de vormgeving van de Shooting Brake wel. De agressieve look en scherpe dak-lijnen zijn net zoals zijn grote broer de CLS een schot in de roos. Haat/Liefde gewijs heeft hij deze keer toch dik 75 procent liefde gekregen van ons testpanel dat vooral bestaat uit de gewone werkende mens.

Grote meneer

Ben je groter dan 1,75m en je lonkt naar een CLA Shooting Brake dan is het zeker aangeraden toch even testen of je wel degelijk kan plaatsnemen achter het stuur zonder te hoog te zitten. De dakhemel komt namelijk vrij laag. Ook achterin is het geen wonder dat je ’r geen personen van bovengemiddeld formaat moet laten plaatsnemen. Comfortabel is het voor de rest zeker wel. Toch wel verwonderlijk aangezien we over een standaard CLA en zeker de A-Klasse qua comfort minder tevreden zijn...

mercedes-cla-250-shooting-brake-4matic-2015-rijtest

Een Mercedes, dat is comfort

Dat oude “Mercedescomfort” is ver zoek en zelfs een beetje ondermaats bij de hele A-familie. Waar je wél zeer tevreden over kan zijn is de Sport-ophanging. Die doet perfect zijn werk en is voor de sportieve rijder een verplichte uitrusting. Oké, deze Shooting Brake is nu nog stugger, maar hij voelt een stuk zekerder en kwalitatiever aan. Trouwens, sportief rijden én op wolkjes rijden? Vrij onmogelijke combinatie. Storende factoren bij deze ophanging, die dus niet tot de standaard uitrusting behoort, kan je moeilijk als slecht beoordelen.

mercedes-cla-250-shooting-brake-4matic-2015-rijtest

Dat de Belgische wegen soms voelbaar doorkomen moet je er bijnemen. Heb je een ruim budget beschikbaar dan is de 4MATIC aandrijving een grote aanrader. Wanneer je het AMG-Pack toevoegt aan de lijst krijg je ook Michelin Pilot Sport 3 banden. Die banden hebben zich onlangs aan ons bewezen en zijn ondanks het zeer lage profiel uitstekend. De lange CLA kleeft op de weg. Scherp insturen, bochten nemen aan snelheden waar ze in Duitsland al van denken “GANZ CRANK!” zijn geen probleem. Dat er aan deze CLA een koffer “hangt” vergeet je snel.

mercedes-cla-250-shooting-brake-4matic-2015-rijtest

interieur design

We kennen het ondertussen goed dit interieur. Modern, speels, altijd een sportieve look en knap afgewerkt. Dit geldt voor het hele interieur, dashboard, zetels en zelfs de kofferbak. Die Duitsers kennen hun interieurwinkel wel! Wie de CLA Shooting Brake ziet denkt nooit dat er effectief een degelijk formaat koffer aan te pas komt. Met 495 liter inhoud en een handige vormgeving krijg je hier best wel wat bagage in kwijt zonder dat je passagiers op de achterbank met hun knieën bijna door de voorzetels geduwd worden.

mercedes-cla-250-shooting-brake-4matic-2015-rijtest

”foutjes”

We hebben het in andere rijtesten (A-Klasse, B-Klasse, CLA, etc) al gehad over de 7G-DCT automaat, de ophanging en het infotainment scherm. Dezelfde dingen komen ook hier weer terug. Dus gaan we hier niet te diep op in. De 7G-DCT automaat mag nu echt wel een update krijgen dat hem wat logischer zou doen schakelen in sport-stand én een tandje sneller laat reageren in het algemeen. Vandaag de dag zou je denken dat dit softwarematig op te lossen is. De ophanging is in zijn standaard vorm te oncomfortabel en te sponzig om ofwel zacht of sportief te bestempelen. Deze CLA Shooting Brake heeft een sportophanging dus weet je vooraf waar je mee te maken gaat krijgen. Zoals eerder vermeld krijgt deze zeker onze goedkeuring. Het navigatie en informatiescherm in, of beter op, de middenconsole is in de meeste gevallen storend en bij zijn goedkopere versie een beetje gedateerd qua weergave.

mercedes-cla-250-shooting-brake-4matic-2015-rijtest

Motorkeuze te over

Bij de dieselmotoren heb je keuze uit de CLA 200 CDI (134 pk) en de CLA 220 CDI (174 pk). Beiden zijn te verkrijgen met 4MATIC. Bij de benzinemotoren heb je keuze uit de CLA 180 (120 pk), CLA 200, CLA 250 en CLA 45 AMG (355 pk). Vanaf de 250 kan je kiezen voor 4MATIC en/of Sport 4MATIC. De CLA 45 AMG komt standaard met de 4MATIC vierwielaandrijving. Die laatste onderwerpen we trouwens binnen enkele weken aan een test. Prijzen? Een CLA 180 Shooting Brake heb je vanaf 28.919 euro. De door ons geteste CLA 250 Sport Shooting Brake 4MATIC heeft een basisprijs van 42.100 euro.

mercedes-cla-250-shooting-brake-4matic-2015-rijtest

conclusie

De geteste CLA250 Sport Shooting Brake 4Matic heeft boven verwachtingen gescoord en heeft ons verbaasd met zijn sportieve kunnen. Wij kijken zeker uit naar een rijtest met een CLA200 CDI Shooting Brake zònder 4MATIC en uiteraard naar de CLA 45 Shooting Brake AMG.

Specificaties

Motor

2.0 l 4-in-lijn turbo benzine

Vermogen

211pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

automaat 7G-DCT

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 565 kg

Topsnelheid

240 km/u

Prijs testwagen

€ 54 831.00

Prijs basismodel

€ 42 108.00

0 tot 100 km/u

6.70 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Min. kofferinhoud

495 L

Max. kofferinhoud

1 354 L

CO2-uitstoot

158 g/km

BIV

€ 485.00

Rijtaks

€ 402.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
M DS 19:33
afbeelding van M DS

//EDIT: Onze excuses. De test is door het mazen van het alziend oog geglipt. ;-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws