Rijtest: Peugeot 508 SW HDi (facelift) 2014

peugeot-508-sw-hdi-facelift-rijtest

De Peugeot 508 SW moet met de facelift meer zakelijke rijders kunnen overtuigen. Wij reden de HDi in twee versies en gingen na of de Leeuw tegenwoordig beter brult.

De pre-facelift 508 was een comfortabele reisauto, zonder meer. Met de facelift lijkt het erop of Peugeot heeft het één en ander strakgetrokken. Uiterlijk is het vooral de neus die wat rechter werd gezet en zo ietwat herinnert aan Peugeot-modellen uit de jaren '70 en '80. Bij de berline werden ook de achterlichten bijgewerkt om de kenmerkende klauwen te bevatten, de achterlichten van de SW krijgen die klauwen niet.


peugeot-508-sw-hdi-facelift-rijtest

gemiste interieurkans

Binnenin deed Peugeot een aantal aanpassingen om het de inzittenden aangenamer te maken. De iCockpit werd achterwege gelaten wegens te duur voor een facelift. Zo'n iCockpit vind je bijvoorbeeld wel terug in de 208 en 308 en omvat een kleiner stuurwiel en tellers die je boven het stuurwiel ziet. De 508 kreeg echter wel wat vernieuwingen die je voorheen vooral in het premiumsegment terugvond. Een achteruitrijcamera is er daar eentje van, maar misschien wel veel handiger is de Head-Up Display (HUD), die je snelheid en aanwijzingen van navigatie weergeeft zonder dat je je blik van de weg moet wegleiden.

peugeot-508-sw-hdi-facelift-rijtest

De bediening van het HUD zit echter wel verstopt in een bergvakje links onder het stuur, het duurde even voordat we dat bergvak ontdekten. Ze vormen een aanvulling op de knopjes die de middenconsole vullen, iets wat de kleinere 208 en 308 ook niet meer dulden.

peugeot-508-sw-hdi-facelift-rijtest

Na de facelift bleef de binnenruimte ongewijzigd, dus de 508 blijft een gemiddeld ruime familieauto. De koffer is kleiner dan je zou denken van een auto van dit formaat, al blijft hij daarmee ook rond de middelmaat in het segment hangen.

nieuwe varianten

Peugeot heeft bij de introductie van de facelift van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook wat nieuwe motorvarianten onder de kap te plaatsen. Eentje daarvan is de 180 pk sterke 2.0 HDi, een andere is de 165 pk sterke 1.6 THP, die je al kan kennen uit de RCZ. Wij reden met die HDi 180 en met de HDi 115, die zich aan de andere kant van het spectrum bevindt.

peugeot-508-sw-hdi-facelift-rijtest

Het moet gezegd dat de 115 pk eigenlijk voldoende bleken om ons uit de slag te trekken in het dagelijks verkeer. Blij als we waren, reden we de manuele versnellingsbak, al kan je ook kiezen voor de elektronisch gestuurde manuele bak (EGMV) die wat meer gewenning vraagt. Voor het verbruik moet je niet op de vermogens letten, de 115 pk sterke 1.6 HDi verbruikt een klein tikkeltje minder dan een 136 pk sterke 2.0 HDi. Waarom je dan voor die 180 pk variant zou kiezen? Voor het gemak waarmee je met die motorisatie van je plek komt, het zachte rijgedrag en de souplesse bij de hernemingen. En ook omdat de CO2-uitstoot met 116 g/km weinig scheelt met die van de 1.6 HDi (vanaf 110 g/km)

peugeot-508-sw-hdi-facelift-rijtest

Het onderstel wijzigde niet, waardoor de Peugeot 508 SW nog altijd die comfortabele cruiser is die hij bij zijn lancering was. De sportieve rijders vinden hier misschien niet direct wat ze zoeken, voor wie regelmatig langere afstanden aflegt is het een aangename gewaarwording.

conclusie

De facelift van de 508 SW is misschien wel het interessantst op motorisch vlak. Niet alleen werd de 1.6 HDi zuiniger, ook een 180 pk sterke HDi deed zijn intrede. Beiden hebben een competitieve CO2-waarde, wat interessant kan zijn voor de chauffeur die de wagen voor zakelijke doeleinde gebruikt. Uiterlijk is de neus een hele verbetering, terwijl we binnenin blij zijn met de HUD, waar we het jammer vinden dat de knopjeszee niet werd opgeruimd.

peugeot-508-sw-hdi-facelift-rijtest

Specificaties

Motor

1.6 HDi

Vermogen

115pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 405 kg

Topsnelheid

197 km/u

Prijs basismodel

€ 24 480.00

0 tot 100 km/u

11.60 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

560 L

Max. kofferinhoud

1 598 L

CO2-uitstoot

110 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws