Rijtest: Skoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI 184 4x4

skoda-octavia-scout

Wagens met off-road opsmuk. Van de vele 4x4 look-a-like’s zijn er nog maar enkele die effectief vermogen naar de vier wielen kunnen sturen. De Skoda Octavia Scout is zo’n zeldzaamheid.

Een Skoda Octavia Scout is voor velen de Audi A4 Allroad voor mensen met een beperkt(er) budget. Vandaag de dag is er weinig dat een Audi meer biedt. De afwerking, het comfort en de algemene kwaliteit is sinds 2010 sterk verbeterd. De Scout is met net geen 32.000 euro zeker niet goedkoop te noemen maar een premium Duitser - van dezelfde moeder - kost je nog dik 12.000 euro meer. Tot zover de vergelijking met de vierwielaangedreven A4.



skoda-octavia-scout

Krachtig baasje

Een standaard Octavia Combi is eerder een saaie wagen, je loopt er niet warm van. Zet er RS achter en je hebt er meteen heel wat meer liefhebbers voor. Maar het gaat hier toch om een Scout? Klopt, maar die twee delen dezelfde motor. Jawel, de RS TDI met 184 pk heeft nu zijn motor ook beschikbaar gesteld in deze Scout. Hij is dus te verkrijgen met 184 pk of een elektronisch beperkte versie met 150 pk. Wil je niet dieselen dan is er nog een potent benzine-alternatief met 180 pk uit een 1.8 TSI blok.

Qua motor zit je met deze 184 pk diesel zeker goed. Hij is veel zachter te bedienen dan in een Octavia RS door de DSG-automaat, die is heel gezapig afgesteld voor de Scout. Je mag het gaspedaal dus best induwen voor je versnellingen ervaart. Vloer je hem, dan komt dat “RS”-karakter terug naar boven. Het 4X4-systeem brengt alles netjes over naar de weg en kan zelfs verbazen aan het verkeerslicht. Het grootste deel van het doelpubliek heeft niets aan het volgende detail, maar we geven het even mee: De eerste 70-80 meter laat je een Mégane RS 250 achter je. Keer op keer. Telkens met de grote glimlach op je gezicht.

skoda-octavia-scout

Skoda chique

Hoe valt het interieur mee? Prima! Je stapt in en je zit in een mooi Alcantara sportsalon. Prima comfort, zonder nadelen. De zitpositie is voor zowel grote als kleinere personen ergonomisch en praktisch. Achterin is het zoals je verwacht van een Skoda weer zeer ruim bemeten en ook daar zit je in het Alcantara nog vrij zacht. De zwarte dakhemel maakt er een gezellige boel van. Je blik valt vooraan ook meteen op het 6,5 inch grote navigatiescherm dat ook behoort tot de standaard uitrusting. Ook hier zijn we positief over, een systeem dat probleemloos elke muziekservice van je smartphone kan binnenhalen en je gsm-contacten mooi laat zien mét foto. Navigeren doet het ding uiteraard ook meer dan goed. De middenconsole, het stuk onderaan het dashboard etc.. alles is mooi met zachte materialen afgewerkt. Geen harde/goedkope plastics in dit interieur. De afwerking en de looks zouden bijna het label premium kunnen verdienen. Denken we even aan de prijs dan zal je nergens beter-voor-minder vinden.

skoda-octavia-scout

Blijmaker

Is dit een behoorlijk positieve rijtest aan het worden? Is er dan niets negatiefs het vermelden waard? Misschien toch enkele puntjes aanhalen met onze kritische pen... of toetsen. Die diesel kan behoorlijk ruw klinken, met momenten zelfs wat bonkerig. Je bagage kan je kwijt in een heel ruime koffer, voorzien van een drieluik met extra opbergruimte. Wanneer je over onze ahum zachte ahum Belgische wegen gaat rijden dan botst dat drieluik soms heel hard op en neer. Vluchtheuvels neem je met je hogere Octavia dus best even zacht als met een normale Octavia. Nog minpunten? Ja, de kleur van deze testwagen is de minst begeerlijke van het lijstje maar laat wel zijn 4X4-looks mooi uitkomen.

skoda-octavia-scout

Omdat het een 4x4 is

Skoda pocht met de offroadkwaliteiten van de Scout, dus moeten we die natuurlijk aanhalen. De scout heeft 171 mm bodemvrijheid, dat is 33 mm meer dan normaal. De op- en afloop steeg hierdoor naar 16,7° en 13,8°. Offroad kan het gevaar soms schuilen in een klein hoekje, daarom is de Scout voorzien van verschillende extra beschermingselementen die je chassis en vitale leidingen beschermen. De rubbers zijn eerder een standaard 17-duims 225/50 formaat. Technisch is de Haldex 5-koppeling de brains die het koppel naar de juiste wielen geleid, het systeem past zich dan ook continu aan afhankelijk van het vermogen. Het elektronische differentieel remt elk wiel af indien het dreigt door te slippen. Allemaal mooie techniek natuurlijk, maar belangrijker; het werkt ook naar behoren. Met de TDI Scout trek je maximaal 2.000 kilo (de benzine max 1.800 kilo).

Conclusie

De Octavia Scout biedt je een fantastisch pakket aan voor mooie prijs. Een ruime praktische wagen met een knap interieur. Top zetels en een navigatie die mee in de rijke standaarduitrusting zitten. Potente motoren in het aanbod én 4x4-aandrijving. Voor 32.750 euro ga je elders niets vinden met dit aanbod. En omdat we in een examenperiode zitten geven we even punten: Een mooie 8/10.

Specificaties

Motor

1968 cc 4 cilinder diesel

Vermogen

184pk

Koppel

380 Nm

Overbrenging

6-bak automaat (DSG)

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 330 kg

Prijs testwagen

€ 34 000.00

Prijs basismodel

€ 30 450.00

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Min. kofferinhoud

610 L

CO2-uitstoot

134 g/km

BIV

€ 170.00

Rijtaks

€ 403.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
lauw 13:31
afbeelding van lauw

Zeer leuke wagen en al zeker in deze uitvoering. Ik zou niet twijfelen.... Moést ik de keuze hebben tussen een veel beter uitgeruste skoda octavia combi of superb of Audi of VW zou ik het wel weten. Wij moesten in het bedrijf audi nemen... Hoge aanschafprijs, weinig opties

luc 16:00
afbeelding van luc

verbluffend knap !!! enkel spijtig dat er geen 2.0 tdi met 150pk bestaat :,) kwestie de BIV en andere belastingen te reduceren...

Las 16:25
afbeelding van Las

In het artikel staat dat er een toegeknepen versie beschikbaar is van 150 pk.
Maar ik zou niet weten waarom je die neemt tenzij die heel wat goedkoper is want de BIV in Vlaanderen zal dezelfde zijn daar er naar uitstoot gekeken worden maken de pk's bij een nieuwe wagen niets meer uit. De toegenepen versie zal ook enkel door de leasemaatschappijen genomen worden daar zij nog in het oude BIV stelsel vallen en dus op pk's/cc betalen.

Yannick 09:55
afbeelding van Yannick

De tax hangt die niet samen met de fiscale pk's?

diedrik 15:16
afbeelding van diedrik

tuurlijk is er een 2.0l tdi met 150pk!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws