Rijtest: Mercedes C-Klasse Break C220 BlueTec

Was je wat verward toen de C-Klasse berline enorm op de S-Klasse leek, dan mag deze C-Klasse Break zijn eigen weg gaan. Wij reden een stukje mee op die weg, die behalve comfortabel ook dynamisch bleek.

Waar de C-Klasse in zijn berline-outfit nog grotendeels de lijnvoering van de S-Klasse overneemt, mag de break wat meer zijn eigen koers varen. Dat hij daarmee een van de knapste breaks van dit moment wordt, is onze mening. De aflopende lijn van de zijruit maakt dat de wagen er iets dynamischer uitziet, terwijl de achterlichten er tegenwoordig minder plomp bij staan te kijken. Aangenaam om naar te kijken en in te toeven zijn de optionele AMG Line pakketten, al zorgen die er wel voor dat de uiteindelijke prijs van de wagen de hoogte ingaat.

mercedes-c220-bluetec-break

kleurboek in de sereniteit

Ten opzichte van zijn voorganger kan hij een tikkeltje meer bagage vervoeren, al blijft die extra laadruimte beperkt tot 5 liter (490 l in totaal), of 1.510 liter met neergeklapte achterbank. Dat is niet meer dan een VW Golf of Peugeot 308 laadt, al spelen die wel in een minder lifestyle gerichte klasse. Dat de nieuwe C-Klasse Break 10 centimeter langer werd, is dan ook voor zowat de helft ten voordele van de inzittenden die er 4,5 centimeter wielbasis bij krijgen. De achterste inzittenden zitten comfortabel, al is de place-to-be is toch nog altijd vooraan. Want hoewel de daklijn niet zo fel daalt als bij de berline, heb je als grotere inzittende toch al snel het gevoel dicht tegen het dak te zitten. Vooraan krijg je hetzelfde instrumentenpaneel als in de berline voor je neus. We zijn fan van het serene dashboard waarop knopjes en toetsen een logische plaats krijgen. Toch waren we wat verbaasd dat het navigatiesysteem er in deze serene omgeving wat als een simpel kleurboek bijloopt. Het systeem doet zijn werk goed, toch verkiezen we de interface van de grotere Mercedes-modellen.

mercedes-c220-bluetec-break

Mercedes biedt op dit moment elf motorvarianten aan, waarvan deze C220 BlueTEC zowat het midden van het dieselgamma uitmaakt. Onder hem staan nog de C180 BlueTEC en de C200 BlueTEC, terwijl de C250 BlueTEC en C300 BlueTEC Hybrid straffer zijn dan onze testwagen. De 163 pk zijn dan ook niet te onderschatten, al komen ze in combinatie met de automatische zevenversnellingsbak wat slaperig over. Eens de turbo op gang komt hoor je de motor wat doordringen in het interieur, al blijft het al bij al allemaal erg rustig binnen.

mercedes-c220-bluetec-break

Minder gewicht betekent een vlottere acceleratie met eenzelfde vermogen en het mag dan ook duidelijk zijn dat je je met deze 163 pk bij de voorsten van het pak bent om in het verkeer mee te komen. Verbruiksgewijs komen we uit op 6,0 l/100 km, ongeveer hetzelfde als we eerder met de berline aftikten. Daarbij zeggen we graag dat de snelwegkilometers door deze diesel beter verteerd werden dan de stadskilometers, terwijl de versnellingsbak dan weer wel goed om kon met die stedelijke omgeving.

mercedes-c220-bluetec-break

Comfortabel, met sportief nasmaakje

Wie het optionele Agility Select aanvinkt, kan de reactie van motor, besturing en gaspedaal op vijf verschillende wijzen laten variëren. De vier preselecties bestaan uit Eco (waarbij onder andere de airco op economische wijze geactiveerd wordt), Comfort, Sport (waarbij motor, versnellingspedaal en besturing een stuk strakker worden) en Sport+ (waarbij het start/stop-systeem standaard wordt uitgeschakeld). De laatste twee selecties zijn wat teveel van het goede voor deze comfortabele cruiser, het liefst reden we hem dan ook in comfort-stand. Toch hoef je geen schrik te hebben om de Sport-standen te selecteren, want deze Benz durft zich ook smijten in de bocht. Gesteund door de verschillende rijhulpmiddelen mag je hem gerust een kronkelig parcours voorschotelen zonder vrees voor uitbreken van de achteras.

mercedes-c220-bluetec-break

Als we louter op basisprijs van deze motorisatie gaan vergelijken, hebben we met de C220 BlueTEC Break de duurste vogel in de volière te pakken. De Audi A4 Avant 2.0 TDI met Multitronic-versnellingsbak kost 38.000 euro rond, de BMW 320d Efficient Dynamics met heb je voor 38.840 euro. Zonder opties kom je met deze C220 BlueTEC met 7G-Tronic versnellingsbak op 41.866 euro uit.

conclusie

Kiezen tussen de berline en break kunnen we eigenlijk niet. De break neemt de goeie kanten van de berline over en gooit er een sausje van praktische inzetbaarheid overheen. Wel kunnen we stellen dat deze C-Klasse Break zich meer tussen zijn concurrenten in nestelt als het op rijgedrag aankomt. Voeg daarbij de reeks veiligheidsattributen van de hogere klasse toe, en Mercedes toont zich een te duchten concurrent in de zoektocht naar je volgende leasewagen.

Specificaties

Motor

2.1 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

163pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

7G-Tronic zeventrapsautomaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 515 kg

Topsnelheid

227 km/u

Prijs testwagen

€ 53 990.00

Prijs basismodel

€ 41 866.00

0 tot 100 km/u

8.40 sec

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Min. kofferinhoud

490 L

Max. kofferinhoud

1 510 L

CO2-uitstoot

118 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Carlos 15:31
afbeelding van Carlos

Jaaa deze nieuwe break is echt wel een schoontje.

Maurice P.P. 10:15
afbeelding van Maurice P.P.

Nu die 2.1 liter met 163 pk vervangen door de Renault 1.6 met dubbele turbo... +/- zelfde vermogen en koppel, maar een veel aangenamere/stillere/ zuiniger motor dan hun eigen 2.1.

Rudi Vermeiren 07:00
afbeelding van Rudi Vermeiren

kan zijn dat die Renault motor mooier draait toch begrijp ik niet dat mercedes met dit merk in zee is gegaan alleen maar om een betere prijsen beleid te kunnen aanhouden , en nog iets in de meeste gevallen wat betreft Renault motoren zijn na 20 0000 km gewoon op dat is niet het geval met een Mercedes motor die kunnen veel meer km aan ,en trouwens een goed warm gedraaide Mercedes dieselmotor draait net zo mooi als die van Renault ook nog na 2360000 km al te hebben gedaan zoals mijn 2 liter cdi, met vriendelijke groeten.

Bruno Mac 16:17
afbeelding van Bruno Mac

Zijn er nog college break rijders die zich storen aan 1. windgeluid boven 90 km/uur op de spiegels 2. heel trage GPS (veel tijd nodig om een weg te herberekenen)? andere zaken?

Keizer H 13:33
afbeelding van Keizer H

Uw reactie:
Een zeer trage navi. soms gewoon even stilstaan om de navi. een berekening te laten maken.
Hij blijft maar rekenen. Ook als je het contact hebt uitgezet om bijvoorbeeld te tanken, moet je vervolgens alles weer instellen en pakt hij niet de lopende route op. Dit had ik niet verwacht voor een benz voor relatief veel geld (350 e plug in hybride)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws