Rijtest: Skoda Octavia RS Combi vs. Ford Focus ST Clipper

skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

Ruimte en kracht lijken een geslaagde combinatie, als we het groeiend aantal breaks zien dat wat extra vermogen onder de kap krijgt. Wij kozen de nieuwe Octavia RS in Combi-vorm en plaatsten hem tegenover de Focus ST Clipper, een oude bekende.

Uiterlijk verschillen beide wagens al enorm. Waar de Skoda ingetogen is en slechts met subtiele verwijzingen op zijn sportieve inborst wijst, mag het voor de Focus ST allemaal heel wat opzichtiger. De achterbumper is prominent aanwezig bij de Focus, terwijl Skoda slechts hier en daar wat accenten aanbrengt op de Octavia. We zien een gewijzigde voor- en achterbumper, trapezoïdale uitlaten en een kleine kofferspoiler. Kijken we naar de velgen, dan kiezen we voor die van de Focus, de Skoda-velgen ogen ons wat te klassiek.

skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

braaf binnenin

Was het buitenom nog ingetogen bij Skoda, dan is het binnenin amper te zien dat je met een RS onderweg bent. Je krijgt een met rode draad afgestikt stuur, zetels en versnellingspookhoes en je hebt een RS-logo op het stuur en in de rugleuning van je sportstoel maar daar blijft het ook bij. Geen opzichtige kleurwisselingen, geen extra logo's op vloermatten of dashboard. Ook Ford vindt dat je vooral gezien moet worden en niet telkens zelf op je ST-keuze gewezen moet worden.

skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

Laat ons dan met beide wagens gaan rijden dan zien we in de Skoda een sportieve verderzetting van de rijkwaliteiten maar daarmee kan hij niet tippen aan de strakke wegligging van Ford ST. De Skoda stuurt verre van slecht - al hadden de banden tijdens onze test wat last van het natte wegdek - maar de scherpe sturing van de Focus ST geeft hem het nakijken. Dat voel je aan de manier waarop hij de bocht doorgaat, dat zie je er ook aan. De Ford blijft veel strakker rijden, terwijl de Tsjech sneller gaat duiken. De grenzen opzoeken gaat met beiden tot erg ver, al is de Focus ook hierin de grotere durver.

skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

goed geprobeerd maar...

Gaan we de acceleratie vergelijken, dan moet opnieuw de Skoda de duimen leggen voor de Focus. Dat komt omdat de Octavia RS over 30 pk minder beschikt(220 vs. 250), terwijl hij 40 kg extra moet meezeulen. Dat hij in ons testexemplaar over een vingervlug schakelende DSG-versnellingsbak beschikt, mag niet baten. Het blijkt overigens dat een bak met zeven verzetten beter op zijn plaats was, want de verhoudingen zelf blijken iets te lang om een snelle acceleratie ten goede te komen. Qua motor beschikken beide wagens over een gelijkaardige architectuur, een 2.0 benzinemotor voorzien van een turbo. Ford slaagt er dus in om 30 pk extra uit de tweeliter te krijgen, terwijl Skoda er met 350 Nm ook iets minder koppel uitpuurt. Qua verbruik liggen beide wagens op gelijke hoogte, we reden elk zowat 9l/100 km op.

skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

En ook op prijzenvlak zijn beide wagens aan elkaar gewaagd. Zo heb je de Octavia voor 29.980 euro (deze DSG-testwagen kost 31.780 euro), terwijl Ford voor de Focus ST Clipper minimaal 30.000 euro wil. Wil je een iets zuinigere Skoda Octavia RS, dan kies je voor de RS TDI met 184 pk, een motor die je kent uit de Volkswagen Golf GTD. Bij Ford is er geen dieselalternatief voor de Focus ST.

skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

conclusie

Beide wagens mogen dan wel voorzien zijn van de nodige extra paarden, ze dragen een totaal verschillend concept uit. De Focus ST is de hooligan waar je ook al eens mee naar de Ikea kunt rijden, terwijl de Octavia RS nog steeds de huisvaderauto is die wel eens graag op zijn staart getrapt wordt. Kies je voor een sportieve rakker, dan neem je de Focus ST want aan zijn strakke rijgedrag kan zijn uitdager nog steeds niet tippen, het opvallend uiterlijk neem je er dan bij, al valt het al een stuk beter mee als je voor een zachtere kleur kiest dan dit Tangerine Scream geel.

skoda-octavia-rs-vs-ford-focus-st-rijtest

Fotografie door Lionel Pierret - Original Frame

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Vish 17:14
afbeelding van Vish

Oei, zo'n negatieve test. De meest negatieve die ik al gelezen heb. En dan nog geen (tussen)acceleratiecijfers met een weinig uitgebreid verhaal over noch ruimte/afwerking/normaal rijgedrag (daily driver)

Gemiste kans, imo. Ook ik was erg onder de indruk van de RS en de ST op het autosalon, met voorkeur voor de RS.

Sven 18:36
afbeelding van Sven

Nochtans hebben we hem niet zo negatief bedoeld, hoor. Beide wagens zijn fijn om te rijden, al geeft de Focus meer een hot hatch gevoel, terwijl de Octavia eerder de discrete van de twee is waar je toch mee kan uitpakken. (wat je ook in de conclusie kan lezen).

Je opmerking over de tussenacceleraties nemen we mee voor onze volgende duotest.

Vish 19:34
afbeelding van Vish

Misschien is mijn bril ook wat te gekleurd.

Dat Ford meer hot-hatch gevoel is, dat verbaast me ook al niet. De stoelen van de ST2 alleen al omhelsden mij wel héél innig. ^^

Yves 02:33
afbeelding van Yves

Deze avond was ik rustig ah cruisen met mijn volvo v50 T5 AWD geartronic (220pk-320nm koppel) dus volledig stock en ineens kwam zo'n RS naast mij op het derde rijvak en bleef even naast mij rijden om dan volgas te geven wat ik toen ook gedaan heb en tegen ik aan 180 zat en gas losliet om af te remmen had ik bijna 20 meter voorsprong maar wel niet op volledig droog wegdek.....mijnen T5 heeft 105000km en is 8 j oud en dienen RS was nieuw dus verre van onder de indruk van de power van deze wagen en was duidelijk te merken aan zijn vrouw haar gezicht dat ze niet begreep hoe nen volvo nu zo rap kon zijn of misschien hoe hun RS zo traag was.I love my T5 .....heb er al zoveel verbaasd zien kijken omdat de meeste mensen zelf niet beseffen wat een power die heeft of zelf niet weten wat nen T5 is.....al paar dikke bmw's gehad maar ben blij dat ik zeer zeldzame motor heb waarvan bij velen de kracht en power ongekend is en de wenkbrauwen doet fronzen :)

Dav 20:33
afbeelding van Dav

Misschien was het de diesel uitvoering van de rs (184 pk - 380nm). De rs benzine heeft meer koppel, is lichter en heeft geen 4x4 systeem die motor iets meer belast...

JanMijnBotte 13:33
afbeelding van JanMijnBotte

Het is dan ook een 2.5 5-cilinder vs 2.0 4-cilinder.
Ik zou onmiddelijk voor de 5 cilinder kiezen desondanks <3

Carlos 17:39
afbeelding van Carlos

Ik heb in een ST het gevoel dat alles bij elkaar gedrukt zit. Voor mij is de Focus te smal.
Dan liever een iets ruimere wagen zoals de RS.

Techno Patat 20:26
afbeelding van Techno Patat

Hij is misschien inderdaad wat droog geschreven, maar negatief hangt af van hoe je het leest :-)! Ikzelf vond het een prima rijtest :-)!

Tussensprintjes zijn wel een leuk gegeven bij Hot Wagons (tjah, onder welke noemer valt die nu precies? Aangezien dat de Hot Hatch-factor een positief punt is :p?). Maar als je toch twijfelt zal je ze toch beiden rijden en dan is het meer bepalend welke de 'leukste' sprintjes heeft. Sneller is niet altijd leuker :P!

Het blijft toch nog een zeker charme hebben die snellere stations. Leuk dat Ford van deze ST ook een clipper gemaakt heeft. Maar spijtig dat het geel er uit is, blauw dan maar :P!

fair play 21:44
afbeelding van fair play

Toch wel straf dan dat de skoda op circuit duidelijk sneller/efficienter is dan de focus.
Eigenlijk gewoon beter zelfs, volgens autobild:
http://www.youtube.com/watch?v=iib5xN13580&noredirect=1

Sven 22:31
afbeelding van Sven

Vergeet niet dat ze daar de manuele versie van de Octavia RS tegenover de Focus ST zetten, een testwagenluxe die wij niet konden permitteren. Die tijden liggen zelfs theoretisch een stuk dichter bij elkaar, iets wat we door de langere verhoudingen van de DSG-6-bak kunnen verklaren.

Lees je de rijtest zelf op hun site, dan zie je dat de Focus daar ook aan het langste eind trekt op verschillende prestatievlakken, al is dat maar weer hoe de lezer het zelf interpreteert en welke eigenschappen hij prioriteit geeft.

vincent089 23:03
afbeelding van vincent089

hallo,
ik ben vanplan een skoda rs te kopen.
maar ik ben er nog niet goed uit of ik de rs diesel of de rs benzine zou kopen?

Yannick 14:34
afbeelding van Yannick

Indien je de knoop nog niet hebt doorgehakt, binnen enkele dagen staat de rijtest van zijn dieselversie online!

Philippe 08:01
afbeelding van Philippe

Ik heb de octavia rs en heb hem van 220 pk naar 290 pk laten chippen. En geloof me dat is snel ! Suuuuuuper content Vd wagen. Vroeger had ik een snelle diesel v 180 pk maar dat is echt niets in vergelijking met de rs.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws