Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 2.2 Td I4

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 2.2 Td I4

Een diesel en een stationwagon zijn in Europa niet te versmaden als je het wil maken bij de middenklasse, ook bij de grotere wagens. Niet verwonderlijk dus dat Jaguar een break bouwde van de XF, ze benoemden het wel als Sportbrake, om hem niet lifestyle break te moeten noemen.

Het is nog maar de tweede break die Jaguar bouwt in haar geschiedenis en die eerste, de X-Type Estate willen ze bij de Britten liefst snel vergeten. Nu gaan ze dus een trapje hoger met de XF Sportbrake die de lijnen van de XF berline in faceliftvorm overneemt. Let wel: slechts tot na de voorportieren, vanaf dan verschillen beide wagens van elkaar. De daklijn daalt iets later en de kofferpartij is veel ronder bij de XF Sportbrake - let op het ontbreken van een drempel achter de kofferklep. De D-stijl, helemaal achteraan de wagen wordt ook in het zwart uitgevoerd, zodat de achterpartij vrij licht oogt.

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 2.2 Td I4

vorm boven ruimte

Wie instapt in een Jaguar voelt de Britse chique afstralen op het interieur. Altijd in leder of Alcantara uitgevoerd worden de inzittenden in de watten gelegd door de zachte zetels. Toch, het groenige werkt de verlichting van de middenconsole wat tegen, zodat je je nooit echt helemaal thuisvoelt in het interieur. Het grote touchscreen is overzichtelijk al is het even wennen om de juiste toetsen te lokaliseren en ook de toetsen zelf mochten iets groter. Wie vooraan zit krijgt het meeste ruimte, achteraan is er wat minder plaats, zelfs in vergelijking met de concurrentie. Dankzij de later dalende daklijn krijgen de achterste inzittenden wel wat extra hoofdruimte ter beschikking. De kofferruimte mag er dan weer wel zijn met een maximale invulling van 1.675 liter, al blijft het een lifestyle break waarbij men de vorm op de ruimte laat primeren. De inlaadopening naar de koffer is ook vrij smal, al zal je er met gemak je sporttas of rijlaarzen in kunnen gooien. Onze kofferklep opende elektrisch, een item dat je vaker en vaker terugvindt in dit segment.

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 2.2 Td I4

Even strak

Jaguar zorgt er met de Sportbrake voor dat de XF heel wat extra bagage kan meenemen. Toch slaagt Jaguar er in om het extra gewicht van de XF Sportbrake te beperken tot 70 kg. Daarom ook dat de wagen even fijn en direct stuurt als de berline. Ook de demping is op hoog niveau. De wagen slikt oneffenheden en filtert ze weg zodat je in comfort kan reizen. Bochtenpikkers zijn het niet, aangezien de Jag nog steeds 1.824 kg droog in de schaal legt.

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 2.2 Td I4

Beetje nipt

Onder de kap kregen we een 2.2 I4 Td met 164 pk voorgeschoteld. Dat is de lichtste variant, Jaguar biedt de XF Sportbrake overigens enkel als diesel aan. De 2.2 TD bestaat ook met 200 pk, daarboven vind je een 3.0 V6 Td met 240 of 275 pk, allemaal ontwikkeld samen met de PSA-groep. Elke versie wordt standaard gekoppeld aan een achttraps automaat. De 163 pk is vlot, al lijkt hij soms wat minnetjes voor de XF in breaklivrei. Dat komt volgens ons voor een deel omdat de automaat de vinnigheid van de motor teniet doet. De automaat reageert niet ontzettend traag maar is minder snel in vergelijking met de nieuwe automaten met dubbele koppeling. Ook merkten wij amper verschil tussen de D-stand en de S-stand, behalve dat die laatste wat langer in toeren blijft hangen. Je merkt aan de cijfers van de concurrentie ook dat de zware Jaguar het onderspit delft, hij doet twee seconden langer over de 0-100 km - maar wat zijn twee seconden in een mensenleven.Wat het verbruik betreft kunnen we kort zijn, tijdens een snelwegrit haalden we een verbruik van 5,5l /100 km maar over het algemeen bleef de teller op 7,0l /100 km hangen.

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 2.2 Td I4

De instapprijs van de XF Sportbrake bedraagt 45.900 euro. dat is iets meer dan de Audi A6 Avant (2.0 TDI 163, Multitronic, 43.140 euro) maar minder dan een E-klasse Break zonder automaat (E220 CDI BlueEfficiency, 163 pk). De BMW 520d (184 pk) kost 43.700 euro, ongeveer evenveel dus, al kost bij BMW de Steptronic automaat nogmaals 2.240 euro extra. Gaan we buiten de Duitse drie kijken, dan zien we nog de Volvo V70 (163 pk met manuele versnellingsbak) kost 37.560 euro, de Citroën C5 2.0 HDi break (met de kleinere 2.0 motor en 160 pk overigens) kost slechts 31.802 euro, al speel je daar wel in een andere klasse. Al bij al blijkt de XF Sportbrake een goede prijs/kwaliteit verhouding te bieden, al prijkt ook bij Jaguar een erg lange optielijst die je toestaat de wagen te individualiseren maar daarmee ook de prijs een stuk op te drijven.

Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 2.2 Td I4

Conclusie

De Jaguar XF Sportbrake vormt een waardig alternatief voor wie de Duitse grote drie wat beu gezien is. Het wordt een moeilijke klus om klanten af te snoepen maar het lijkt erop dat de Sportbrake de juiste ingrediënten in huis heeft om toch een deel van de klandizie overstag te laten gaan. Met de looks zit het goed, het interieur is aangenaam en de laadruimte is zowat even groot als bij de concurrentie.

Specificaties

Motor

2.2 Td I4 vier-in-lijn turbodiesel

Vermogen

163pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

achttraps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 825 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs basismodel

€ 45 900.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

550 L

Max. kofferinhoud

1 675 L

CO2-uitstoot

135 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Wim 14:58
afbeelding van Wim

weinig wagens die in het zilver toch nog zo een verschijning zijn, echt een heel tof alternatief in dit segment

Carlos 15:34
afbeelding van Carlos

Waar heb ik toch mijn golf materiaal gelaten?
Leuke wagen en mooie looks!

Den Hans 23:11
afbeelding van Den Hans

2.2 L met slechts 163 pk vind ik mager, bijna 11 sec naar 100 km/h is niks bijzonder,
CO2 van 135 gr maakt hem fiscaal niet interessant.
esthetisch zeer geslaagd model, bouwkwaliteit zal ook wel top zijn.
het totale pakket klopt voor mij niet, zo heeft ieder zijn mening.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws