Rijtest: Alpina D5 Bi-Turbo

alpina D5 bi-turbo

De meest vooraanstaande veredelaar van BMW’s sinds 1965. Met een slogan als “Perfektion im Detail” verwacht je stijlvolle wagens met net dat ietsje meer, en bij Alpina is het ook exact dat wat ze doen. Niet alleen het uiterlijk wordt er beter van, ook het technische aspect wordt flink aangepakt. Wij testen voor u, met plezier, de Alpina D5 Bi-Turbo.

Een merk als Alpina mag best nog wat inleiding krijgen . De eerste diesel in hun gamma was beschikbaar in 2000. De D10 Biturbo was op basis van de 530d (type e39), die had een vermogen van 245 pk en 500 Nm koppel. Dan is het eventjes stil geweest, tot we de D3 kregen. Deze is in werkelijkheid een 320d uit de E90 reeks. Het vermogen bleef eerder beperk met 200 pk en 410 Nm koppel. Na nog wat recentere benzine's als de B3 S, B6 en B7 was het dus de hoog tijd om weer een diesel onder handen te nemen.

350 wulpse paarden

Als basis heeft Alpina de 6 cilinder 3 liter met common rail injectie genomen. Deze solide en betrouwbare motor is met zijn variabele turbo een perfecte basis voor wat tuning werk. Wat er veranderde is een een betere en grotere inlaat-lijn. Dit resulteert in een motor die gemakkelijker aan zijn lucht komt en ook vinniger kan reageren op het gas. Met wat afstelwerk van de turbo en de injectiedruk kregen ze het vermogen tot 350 pk bij 4000 toeren. Wat ook hielp was een grotere intercooler en aangepaste oliekoeling vlak achter de air-intakes. De nieuwe uitlaat gingen ze lenen bij de B5. Met een paar kleine tweaks is het resultaat een verassend sportief klinkende diesel die tot ongeveer 4500 toeren kan gaan.

alpina D5 bi-turbo

Koppel, en nog eens koppel

Opmerkelijk is dat deze zuiniger is dan de standaard 530d. De 117 pk per liter motor verbruikt onder normale belasting 6 tot 6,3 l/100km. Drijven we het sportief rijden wat op dan lezen we slechts 8,5 l/100km. Voor wat je in de plaats krijgt is dat best weinig. Het koppel van 700 Nm is opmerkelijk. De luxe saloon krijgt met momenten stevige schoppen in de kont en dat is ook meteen duidelijk als we onze eerste keer volgas geven. De wagen trekt vlotjes door vanaf elke snelheid en inhalen is helaas veel te snel voorbij. De motor blijft trekken, zelfs voorbij 160km/u is het lang niet gedaan met de power... Zoals J. Clarkson zou brullen: “Pooowaaaahr!” Het schakelen kan je trouwens ook zelf in handen nemen. Om de achttraps-versnellingsbak zelf te bedienen gebruik je de vreemde ronde knopjes aan het stuur, schakelpaddels zijn duidelijk te gewoontjes voor dit subtiele monstertje...

alpina D5 bi-turbo

Wat niet minder belangrijk is zijn het chassis en de ophanging. De Alpina D5 staat iets lager op zijn poten door de kortere Alpina veren en het camber vooraan is iets nauwer gemaakt. Langszij vallen uiteraard de klassieke en tijdloze Alpina-velgen op, maatje 20” gewrapped in Michelin Pilot Super Sport banden, zowat het sportiefste straatlegale rubber dat we mogen gebruiken hier bij ons. Het standaard in 4 modi aanpasbare systeem van BMW is ook aangepakt. Alles is iets fijner afgesteld. Eco Mode mogen ze van mij gerust schrappen uit zowat elke BMW en dus ook uit deze Alpina. Zoals duidelijk was in de 520 EfficientDynamics diesel en Z4 is het echt een afbraak aan het BMW gevoel. Sport lijkt ons de beste keuze. Sport+ als je denkt overweg te kunnen met de 700 Nm.

Het chassis is wel minder stug dan verwacht. Wat nog best ok is aangezien je de zware 5-reeks aan hoge snelheden door een bocht kan wringen. Bij chicane-achtige bochten voel je met momenten wel het gewicht wisselen, maar niets dramatisch. Een M5 F10 zal dit waarschijnlijk beter doorstaan maar die kost ook een pak meer. Wie het wel heet aan de voeten mag krijgen is de M550d. Die is 10.000 euro duurder, heeft nog iets betere cijfers maar mist dan weer de exclusiviteit die je met de Alpina hebt. Bijkomend is dat de Alpina nog steeds een rasechte achterwielaandrijver is en de M550d dat volgens de puristen niet meer is. Voornaamste verschil tussen beide is natuurlijk de tri-turbo in de M550d.

alpina D5 bi-turbo

Als laatste punt gaan we in op de uiterlijke verschillen die een Alpina zo onderscheiden. Zoals ze zelf zeggen vinden ze dat de designers bij BMW zichzelf overtroffen hebben. Al mocht er toch wel wat van hun eigen design in gemengd worden. Vooraan zien we de klassieke Alpina onderbumper die volgens hen ook effectief een groot nut heeft. Zo technisch zijn we niet, maar laten we hen gewoon op hun woord nemen. De achterkant is écht leuk. Een subtiel spoilertje, twee dubbele uitlaatjes die blinken als juweeltjes en een diffusor. Optioneel is er nog de pinstriping, maar daar is onze wagen niet mee uitgerust. Dan maar op naar het interieur. Ook hier subtiliteit alom. Een leuke badge ter hoogte van het dakraam, kleine metalen logo’s in de zetels, een paar logo’s op het dashboard, groene stiksels in het stuur en natuurlijk de blauwe wijzerplaten. En dan is dit nog niet ééns het full option interieur. Er is nog een Alpina Myrtle houtinleg-trim en het Lavalina leder dat je kan aanvinken op de lijst. Al moet je hier even nadenken want dit zijn behoorlijke kostenmakers. Het Lavalina leder is er in twee uitvoeringen: de goedkoopste komt op €5000 en de ander op een enorme €11.000.

alpina D5 bi-turbo

Conclusie

De Alpina D5 Bi-Turbo is wat je wil als je exclusiviteit wil. Het aantal keer dat ik een Alpina heb gespot kan ik nog steeds op 2 handen tellen, de M5’s daarentegen niet. De motor mag dan wel over iets mindere cijfers beschikken dan de M550d, de Alpina is 10.000 euro goekoper en dat is geen te verwaarlozen bedrag. Het is dan weer een ander verhaal als je de D5 vergelijkt met een 535d. Het prijsverschil is dan meer in het voordeel van de 535d, maar dan heb je helemaal niets exlcusief in handen.

Tekst en foto’s: Yannick Degroeve

Specificaties

Motor

3.0l 6-in-lijn

Vermogen

350pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

ZF 8-bak-automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 865 kg

Topsnelheid

275 km/u

Prijs testwagen

€ 72 900.00

Prijs basismodel

€ 71 500.00

0 tot 100 km/u

5.10 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

Min. kofferinhoud

520 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Yvesw 13:55
afbeelding van Yvesw

Geen foto van die ronde knopjes om te schakelen? Nog nooit van gehoord! :p
Bij het kijken van de foto's krijg ik constant een 3-reeks gevoel. Dat ligt natuurlijk niet aan Alpina, maar het valt toch op hoe hard BMW naar Audi-land aan het gaan is. Qua "veredeling" zit het bij Alpina wel goed, leuke opvallende/ onopvallende wagen :) Maar zou ik het ooit kopen? Njet...

ps: 700nm is wel ongelooflijk sterk! Kan de versnellingsbak dit eigenlijk wel dragen voor dagelijks gebruik?

debyser michael 23:58
afbeelding van debyser michael

beste ja hoor kan tot een max 1050koppel aan heb deze ochtend es de wagen gaan eiken en de side bekijken 70 euro heb alles staan op stick

debyser michael 00:02
afbeelding van debyser michael

beste.. ja hoor versnellingsbak kan tot 1050 koppel aan
heb deze ochtend mij d5 wel 750koppel es laten eiken topsnelheid 327kmp.uur..
250max als hij niet voldoende zen warmte heeft
ben er echt tevreden van... kan niet tippen aan bmw om het even wat zelf 550 m4 Mercedes c63 c43

Yannick Degroeve 14:50
afbeelding van Yannick Degroeve

@Yvesw:
-Die knopjes kan je hier min of meer zien (foto van een B7 maar is identiek in de deze D5) Het is dus niet het zilvere stukje maar dat kleine zwarte bolletje ernaast) http://i45.tinypic.com/v2v7sz.jpg
-De automaat is de standaard ZF 8bak maar is op een paar plaatsen aangepast met sterkere onderdelen. Al is dit slechts een voorzorg want vrijwel alle ZF-bakken zijn ontworpen voor het dubbele dat ze uiteindelijke zullen moeten verdragen. (net zoals de meeste koppelingen trouwens)

Yvesw 15:02
afbeelding van Yvesw

Wow, echt wel apart imo... En hoe voelt dit aan? Als een mechanisch bolletje dat je indrukt of eerder de analog van een PS3/Xbox controller die je indrukt?

Yannick Degroeve 15:12
afbeelding van Yannick Degroeve

ongeveer als de analog controller maar dan met een strak laagje leder rond

Yvesw 15:14
afbeelding van Yvesw

En klikt het of drukt het eerder? Als in de klik van een balpen of de druk van een toets van een tv-kaske :p (I have no idea what I'm saying :p)

Yannick Degroeve 16:32
afbeelding van Yannick Degroeve

Ik stel voor dat als u zelf eens kennis kan maken met een Alpina -op het betere autosalon bijvoorbeeld- dat u deze knopjes aan een uitgebreide test onderwerpt ;-)

Yvesw 17:13
afbeelding van Yvesw

@Yannick: Als ge het niet weet vind je die knopjes nooit hoor! Kan me zelfs inbeelden dat menig Alpina eigenaar het niet weet :p En over "het betere autosalon"... Weet u of Alpina vertegenwoordigt is op 'tDuffels autosalon?

Wim 17:39
afbeelding van Wim

bleef maar gaan dit ding, persoonlijk zou ik hem (nog) subtieler maken, ik vind de voorspoiler iets te opzichtig

Kenny 21:21
afbeelding van Kenny

Prachtbak! Dit is BMW-tuning zoals het hoort, subtiel en alles in balans. Het enige wat ik aan Alpina een klein beetje mis zijn de voorstoelen, die mogen misschien iets sportiever. Of was er toch voldoende steun? En ik weet niet hoe ze het doen, maar op die velgen geraak ik gewoon niet uitgekeken, echt tijdloos.

Anyway, deze zou ik zeker verkiezen boven de M550d. BMW heeft het sportief dieselen verkeerd geïnterpreteerd, Alpina doet dat veel beter :-)

En net als Yves ben ik fan van de knopjes, leuke afwisseling naast de flippers die je tegenwoordig zelfs in een Yaris tegenkomt :-)

Yannick Degroeve 17:40
afbeelding van Yannick Degroeve

Jullie vragen nu al lang genoeg achter wallpapers dus bij deze (in afwachting van de nieuwe site) alvast de wallpapers van deze rijtest: http://tinyurl.com/autofansrijtestAlpinaD5

Yannick Degroeve 22:16
afbeelding van Yannick Degroeve

3/4de van de foto's zijn genomen met een MF F/1.4 85mm lens. hier staat ze op F/4 en dus een redelijk kleine scherptediepte waardoor je dus op een bepaalde afstand alles haarscherp hebt en de rest blurry...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws