Rijtest: Kia Stinger GT 3.3 V6 AWD

kia-stinger-2018-rijtest-autofans

Een nieuwe vierdeurscoupé die gebruik maakt van een gekend recept. De Kia Stinger gooit een dikke knuppel in het hoenderhok. Of de gevestigde waarden ervan moeten opschrikken?

Een vierdeurscoupé met een V6 en dik 300 pk. Dat moet wel een Duitser zijn. Een Koreaan? Ja, maar toch met Duitse invloeden. Want de ingenieur die verantwoordelijk was voor het onderstel plukte Kia weg bij BMW. Groot nieuws natuurlijk, en een goeie zet ook. Want net als bij de Hyundai i30 N voel je hier ook het strakke karakter van een Duitser door de aderen vloeien.

onopvallend opvallend

Opvallen doet het nochtans niet, dat Kia de Stinger eerst ettelijke malen over de Nurburgring gestuurd heeft om het rijgedrag to the point te krijgen. Het uiterlijk valt daarentegen des te meer op. Kia's Peer Schreyer heeft zijn sporen intussen verdiend met zijn opvallende doch aansprekende ontwerpen. Met de looks van een fameuze vierdeurscoupé lijkt hij de Mercedes CLS en de BMW 6 Gran Coupé te willen gaan bekampen. Qua afmetingen zou hij er nog bij kunnen ook. Kia gooit er direct een sportief jasje overheen, door de Stinger uit te rusten met grote luchthappers en brede skirts. Van een uitlaatpijpje meer of minder zijn ze ook niet vies, een spoiler wordt dan weer wel discreet in de kofferklep ingewerkt.

kia-stinger-2018-rijtest-autofans

De grote Stinger biedt genoeg binnenruimte om vier inzittenden comfortabel te laten reizen. Nuja, comfortabel. De sportzetels laten je meteen van gedacht veranderen en de lage daklijn zorgt ervoor dat je erg laag komt te zitten. Niet iedereen is tevreden met de hoofdruimte, een gevalletje van de bluts met de buil, waarbij de esthetiek het wint van het praktische. Achterin heb je wat minder beenruimte vanwege de achteruitgeschoven zitlocatie van de bestuurder. Ook binnenin heeft Kia, met her en der een streep aluminium, de materialen goed op orde, al tippen ze voorlopig nog niet aan die in een A5 Sportback.

kia-stinger-2018-rijtest-autofans

De afmetingen van een Mercedes CLS, de prijs van een Volkswagen Arteon, wat is hij nu eigenlijk? We maken het moeilijker, want qua motorkeuzes kan deze Stinger mee met de Audi A5 Sportback en de BMW 4 Gran Coupé. Een 2.0 met turbo en 255 pk, de 2.2 CRDi met 200 diesel pk's of onze 3.3 V6 AWD met zomaar even 370 pk onder de kap. Dat zijn geen misse keuzemogelijkheden, maar hou er rekening mee dat hij tegenover de net genoemde concurrenten een goeie 200 kilogram extra meezeult. Dat weerhoudt de Stinger er echter niet van om in deze V6 TwinTurbo in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u te trekken. Niet slecht hé, voor een Kia?

kia-stinger-2018-rijtest-autofans

one for the team

Maar snel optrekken is niet het enige wat je met de Stinger kan. Dankzij onze vriend Albert Biermann en zijn kornuiten houdt de wagen het ook op minder rechte wegen erg beschaafd. Het rijgevoel komt ons zelfs erg bekend voor, alsof de inwijkeling het chassis gewoon meebracht in zijn reisbagage. Demping gebeurt strak maar zonder overdreven stuiterig te worden, terwijl je de Comfort-stand gewoon kan inschakelen als je met je gezin de baan opgaat.

kia-stinger-2018-rijtest-autofans

Het moet zowat de duurste Kia zijn die we in onze Autofans-garage parkeerden, maar voor dat geld krijg je dus een pak rijplezier terug. Met een basisprijs van 45.700 euro is hij nog altijd niet onbetaalbaar duur. Da's het bedrag voor een 2.0 T, de 3.3 V6 die wij meenamen kost je 54.000 euro. Dat is dan ook wel het uiteindelijke bedrag dat je op tafel legt, want behalve de metaalkleur van 676 euro zijn er geen opties meer op deze GT. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. De BMW 440i Gran Coupé xDrive kost een paar duizend euro extra, en vervolgens moet je nog de optielijst doorworstelen.

kia-stinger-2018-rijtest-autofans

conclusie

Een grote inval vanuit het Oosten in het land van de Germanen. Dat is wat deze Stinger voor staat. Hij zal hier de oorlog niet winnen, maar heeft wel een grote indruk nagelaten op ons. Hij is eens wat anders dan de bekende drie, en met zijn dynamische rijgedrag biedt hij een herkenbaar onderdeel van diezelfde drie.

Specificaties

Motor

3.3 V6 twinturbo benzine

Vermogen

370pk

Koppel

510 Nm

Overbrenging

8-traps automaat, dubbele koppeling

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 800 kg

Topsnelheid

270 km/u

Prijs testwagen

€ 54 676.00

Prijs basismodel

€ 45 700.00

0 tot 100 km/u

4.90 sec

Gemiddeld testverbruik

11.00 L/100km

Min. kofferinhoud

406 L

CO2-uitstoot

244 g/km

BIV

€ 8 064.00

Rijtaks

€ 1 592.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
JL 20:24
afbeelding van JL

BIV: 8000 euro. *slik*
En de 2.0T heeft in België geen AWD. En die zal ook geen hebbeding worden zoals de 3.3.

4g63 10:20
afbeelding van 4g63

Mooie snuitje en hun bekende grille dat k lang geleden vis noch vlees vond past nu wel met wat aanpassingen.
Origineel ook, niet direct lijkend op een andere sedan.

Magnus 11:21
afbeelding van Magnus

Mooie wagen, maar met een BIV van 8064 EUR ben ik benieuwd hoeveel Kia er verkocht gaat krijgen :(

Grunt 11:42
afbeelding van Grunt

BIV is een kleine 7000 meer dan een BMW 440i, terwijl de jaarlijkse taks ook 800 euro meer is. Dat zal ook de toekomstige tweedehandswaarde de nek omwringen...

11 000 meer aan taksen op 5 jaar, en nog eens onvermijdelijk 5 000 tot 10 000 aan lagere restwaarde... Dat maakt de GT Stinger een heel dure keuze.

Stinger 20:16
afbeelding van Stinger

Helemaal akkoord met de bovenstaande reacties. Het is een hele knappe wagen en ik hoop van hem af en toe in het straatbeeld te mogen zien, maar vrees er wat voor.
Hopelijk is dit vooral het begin van een nieuwe DNA bij de Koreanen en volgt er meer van dit.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws