Rij-impressie: Kia Stinger (2017)

rijtest-kia-stinger-2017

Tussen alle plug-inhybrides en urban crossover mumbo jumbo komt Kia plots aandraven met deze Stinger, een vierdeurscoupé met twinturbo V6 en vierwielaandrijving. The Power to Surprise? We gaan die Zuid-Koreanen nog moeten geloven...

Kia. We dagen je uit drie memorabele modellen van het merk op te sommen. Juist ja. Toch hebben ze geen slecht gerief bij de dealer staan. Alleen zit het Zuid-Koreaanse merk wat met een imagoprobleem. Eentje die nog wat achterop hinkt op de kwaliteit die het tegenwoordig naar voor kan schuiven. En hoe poets je zo'n imagoprobleem op? Door een statement van jewelste neer te zetten, uiteraard. Insert de Stinger.

Dit staat er gewoon

Die Stinger-injectie is een evolutie op de GT concept die in 2011 het levenslicht zag op het autosalon van Frankfurt. Toch had Kia destijds geen plannen om de ’Gran Turismo’ op de markt te brengen. De lijnen van de concept – getrokken door Peter Schreyer – vielen echter zo in de smaak bij het publiek dat de Zuid-Koreanen stiekem groen licht gaven voor een productieversie.

rijtest-kia-stinger-2017

Na zo’n vijf jaar hard labeur is het resultaat de Stinger die we nu voor de neus krijgen, een directe aanval op de vaste waarden in het autolandschap. Op meerdere manieren trouwens maar zonder twijfel op designvlak. Kia-designer Gregory Guillaume ging met z’n penseel nog eens over de schetsen van de GT concept om het geheel helemaal voor productie klaar te stomen. Het resultaat is een product dat even herkenbaar Kia is als een heavy metal-album van de Ketnetband. Op een goede manier trouwens, want visueel staat de Stinger er gewoon, nog meer in het echt dan op de plaatjes.

Geen holle carrosserie

Je zou daar - Kia zijnde – de streep kunnen trekken en de schouderklopjes voor jezelf boven halen. Want laat ons eerlijk zijn; design verkoopt. Alleen wou Kia haar klanten geen hol product aanbieden. Dit moest er niet alleen uit zien als een GT, de Stinger moet ook rijden als een GT. In de ware zin van die Gran Touring-term, want Kia gaat er prat op dat veel automerken vergeten zijn want die juist omschrijft. ’Een comfortabele cruiser waarmee je sportief kilometers kan malen in gezelschap.’ Dat is volgens Kia de enige échte omschrijving van een GT.

rijtest-kia-stinger-2017

Waardoor je de Optima GT meteen de vuilbak in mag zwieren, want dat is lauwe platgetrapte koek tegenover deze Stinger. Niet in het minst door de opbouw van deze nieuweling. Geen vertrouwde Kia-voorwielaandrijving, wel een chassis dat ingesteld is op motoren in de lengte en achterwielaandrijving of vierwielaandrijving huist. Dat geheel werd dan nog eens getemd op de Nürburgring door Albert Biermann, een Duitser die jarenlang verantwoordelijk was voor het meest memorabele BMW M-gerief. Als dat je rechtervoet niet spontaan aan het jeuken brengt, dan maak je best snel een afspraak met de huisdokter.

Excuseer, in een Kia?

Een chassis zonder potente motoren is natuurlijk ook niet alles. Waardoor Kia besloot voorin een 3.3-liter twinturbo V6 benzine te huizen met 370 pk en 510 Nm. Alsjeblieft! Geen nood echter, want ook meer Europees vriendelijke viercilinders tekenen present. In de vorm van een 2-liter turbobenzine met 255 pk en een 2.2-liter turbodiesel met 200 pk.

rijtest-kia-stinger-2017

Het zijn alvast krachtbronnen die je eerder verwacht in Duits gerief. Niet in een merk dat 7 jaar garantie als verkooppunt uitspeelt. Of het toevallig is dat Kia met de Stinger openlijk de BMW 4 Gran Turismo en Audi A5 Sportback in het vizier neemt? Hoegenaamd niet. Want de Zuid-Koreanen zijn – terecht – zeker van hun stuk.

Als een speer

De Stinger bevat namelijk een rijdynamische charme die we nog nooit bij een Koreaan tegen zijn gekomen - en al even uitgedoofd is bij den Duits. Het chassis is enorm gebalanceerd en de stuurinrichting reageert als een verlengstuk op je gedachtegang. Je moet nog maar kijken naar de apex van de bocht of de Stinger voert zich er gedienstig naar toe. Moesten we niet zo verwend zijn door de Alfa Romeo Giulia, deze Koreaan zou de stuurreferentie in het segment zijn. Jawel, dat las je goed.

rijtest-kia-stinger-2017

Zowel in de achterwielaangedreven variant als de vierwielaandrijver trouwens. Standaard op de V6 krijg je die vierwielaandrijving, die onder normale omstandigheden 60 procent van de kracht naar de achterwielen stuurt. In de meest extreme omstandigheden kan er tot 100 procent van de kracht naar de achterwielen gaan. Al is vrij snel duidelijk - mede door enkele circuitrondjes op het circuit Mallorca llucmajor - dat de vierwielaandrijving vooral poogt de doeltreffendheid van de Stinger te verhogen. Toegegeven, het systeem zorgt wel voor een kleine inertie bij het uitrijden van een krappe bocht maar eenmaal de aandrijflijn die overwonnen heeft gaat de Kia er als een speer vandoor. 'Kia' en 'vandoor speren' in één zin, nooit gedacht dat we het gingen schrijven.

Verademing

De Stinger komt dus sportief voor de dag. Maar hier komt het echt knap stukje van het verhaal. Hoewel ze bij Kia smijten met termen zoals 'ontwikkeld op de Nürburgring' is deze Stinger in de eerste plaats comfortabel. Waardoor er zelfs in de Sport+-stand ruimte is voor precieze koetswerkrol. Wat op haar beurt maakt dat je weet hoe ver je de limieten aan het aftasten bent. Een verademing in een wereld van sportophangingen die vooral hardheid dicteren als maatstaf van sportiviteit.

rijtest-kia-stinger-2017

Het maakt alvast dat je eenmaal achter het stuur vergeet dat dit komt van een merk dat ook iets als een Picanto verkoopt. We gaan zelfs zo ver als zeggen dat deze Stinger op zo'n eigen niveau staat, dat je eigenlijk niet meer van een Kia mag spreken. Het goede nieuws? deze Stinger zal evenwel gebruikt worden als maatstaf voor de komende generaties Kia's. Met als eerste nieuwkomer de volgende iteratie van de C'eed, die in 2018 ten tonele mag verschijnen.

Niet allemaal zonneschijn

Superlatieven te kort dus. Maar valt er dan niets te zaniken? Heus wel. Zo valt de Stinger nogal lijvig uit door zijn proporties. Met de GT-variant die 1.8 ton op de weegschaal zet. Dat merk je niet zozeer tijdens je stuurkunsten, wel tijdens het remgedrag. Duiken doet het geheel niet maar je voelt dat je de nodige massa tot stilstand aan het brengen bent. Dan is er nog de V6 die - ondanks zijn unieke inhoud - klinkt als elke andere V6 voor utilitaire doeleinden. Het ontbreekt 'm wat aan emotie en dat is zonde in zo'n schulp als de Stinger.

rijtest-kia-stinger-2017

Ook nog bij de V6-variant; het verbruik van zo'n 12-liter is geen al te beste vriendje met de kleine brandstoftank van 60 liter. Waardoor je vaak Euro98 staat te tanken. Hoewel het getuigt van typisch Belgisch denken vinden we stiekem de 2.2-liter diesel beter passen in het Stinger-verhaal. Iets trager, dat wel maar anderzijds speelser door de achterwielaandrijving. Daarenboven reden we een gemiddelde van zo'n 7,6 liter bij elkaar, met 'zwaardere voet'. Al wachten we nog even tot een ritje met de 2-liter turbobenzine om de diesel als winnaar te kronen.

Rekenfout

Het zijn kleine imperfecties, hierboven, op voor de rest buitensporig goed gerief. En dan... dan is er nog de prijs. Voor de dieselversie met 200 pk vraagt Kia 46.000 euro, standaard full option. Dan hebben we het niet over bumpers in lakkleur of leeslichtjes achteraan, nee, over alle mogelijke veiligheidsnufjes, 360° camera, head-updisplay, elektronisch gestuurde ophanging, geventileerde zetels, led-lichten, GT-Line uitvoering, voor de achterwielaandrijvers een sperdifferentieel en ga zo nog maar een jaartje door.

rijtest-kia-stinger-2017

Bij Audi en BMW zal je toch nog de optielijsten in moeten duiken voor al die goodies. Doe je de berekening, dan moet je de Stinger van 46.000 euro vergelijken met een Audi A5 Sportback 2.0 TDI van 60.992 euro en een BMW 420d Gran Coupe van 62.770 euro. Een prijsverschil in afwerking en rijgedrag? Op rijgedrag hoegenaamd niet, op afwerking staat Audi misschien nog een trapje hoger maar of die trede je 14.000 euro waard is? De GT met V6 is voor 54.000 euro trouwens ook een koopje tegenover z'n concurrenten.

Conclusie

De beste Kia, de beste Zuid-Koreaan en misschien wel de beste in z'n segment van het moment. Deze Stinger toont dat Kia de laatste jaren de juiste werkkrachten op de kop heeft getikt. Van designnamen tot ingenieurs. Bovenal toont deze Stinger dat we de Zuid-Koreanen niet meer mogen afschilderen als lowbudgetalternatieven. Nu nog die badgeperceptie uit de geest van Jan Modaal krijgen. Jan, stop er maar mee. De Koreanen bouwen tegenwoordig kwalitatief spul, punt.

rijtest-kia-stinger-2017

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Jos D. 18:32
afbeelding van Jos D.

Dus enkel nog wat Italianen inhuren om de V6-sound op punt te stellen ?

Hendrik 21:03
afbeelding van Hendrik

Smaken kunnen verschillen , maar.. : wat een design!
En eindelijk een sober super dashboard ! Top !

jre 12:02
afbeelding van jre

Heerlijk dat KIA een statement maakt door de Stinger te lanceren. SUV's verkopen is makkelijker en winstgevend, maar dit is letterlijk de eerste keer dat ik een KIA op m'n shortlist zou zetten. Met de 2.0 dan.

nielswrx 23:07
afbeelding van nielswrx

Als eerste, de Kia Stinger is een erg mooie 4-deurs verschijning. Ten tweede, ben ik erg jaloers op uw land waar de Stinger betaalbaar is. Het land noordelijk van u is de Stinger door Co2 belastingen onbetaalbaar geworden. Hopelijk wordt de Stinger erg veel verkocht in de landen rondom Nederland veel verkocht, waardoor de 2e hands markt voor ons ook interessant gaat worden...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws