Rijtest: Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid (2017)

2017-hyundai-plug-in-hybride

Is de Ioniq een positief of eerder negatief geladen deeltje binnen de chemie van het autolandschap? We doen de test met de plug-inversie, de laatste van de Drievuldigheid binnen Ioniq.

Duidelijk, die naamkeuze. Chemie, geladen deeltjes en elektriciteit. We zien zeker de link wel maar zijn eerlijk genoeg om te zeggen dat deze samenhang een hersenkronkel is vanuit ons kamp. Wat we wel weten is dat deze Hyundai Ioniq in 3 verschillende (deels) elektrische aandrijfsystemen beschikbaar is. De Hyundai Ioniq Electric, Hybrid en deze Plug-in Hybrid die zo het beste van beide werelden, benzine en elektrisch, probeert te bieden. De eerste twee reden we eerder al, nu is het tijd voor de stekkerhybride

Stoomstrijkijzer

Het uiterlijk van de Hyundai Ioniq is niet echt spannend te noemen, natuurlijk kan het ook aan de kleurkeuze liggen. Bruin, Dermitasse Brown, is nu niet de kleur die wij zouden kiezen en al zeker niet in combinatie met het blauw aan de voorbumper, achterbumper en velgen. We moeten niet Jani Kazaltis heten om te weten dat deze combo een mode-blunder is.

2017-hyundai-ioniq-plug-in-hybride

De vorm van de wagen is een duidelijk voorbeeld van functionality before beauty ofwel iets minder fraai maar 't is heel slim. Ergens begrijpen we deze gedachtegang wel, al hadden we wel een net wat fraaier ogende auto gewenst. De algemene vorm doet ons wat denken aan een stoomstrijkijzer waarin je ook wel de vorm van die andere bekende hybride ziet... kuch Toyota Prius kuch.

2017-hyundai-ioniq-plug-in-hybride

Sport op een hybride?

De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid kan zich op heel wat markten richten. Bijvoorbeeld de gepensioneerde man die vooral rond de kerk of de kapel in Duffel rijdt. Om rustig van de beenhouwer richting de bakker naast de kaaswinkel te zoemen. Hij zal nooit het gaspedaal ten volle benutten waardoor de wagen altijd elektrisch kan rondtoeren en waardoor het verbruik op 0,0 liter op 100 kilometer ligt. Het bereik van ongeveer 60 kilometer puur elektrisch is dan ook voldoende en moest hij toch een uitstapje naar zee of Scherpenheuvel ondernemen, dan helpt de benzinetank met een bereik van ongeveer 800 kilometer zeker om deze klus te klaren.

Maar ook de kilometervreter zal kunnen genieten van de zachte eigenschappen van deze hybride en een gecombineerd bereik van ruim 850 kilometer moet ook voldoende zijn voor een zakelijk uitstapje in ons Belgenlandje. De wagen geeft een steriel gevoel aan autorijden waarbij het comfort van de chauffeur en zijn inzittende prioriteit nummer één is. Het opladen van zo een volledig platte batterij neemt wel meer dan 4 uur in beslag als je hem aan de pries thuis hangt, waardoor je dit wel even moet incalculeren in je dagelijkse activiteiten.

Duw je wat harder op het pedaal of zet je de verwarming wat te hoog dan springt de hybride-modus op waardoor de motor meedraait en het verbruik al snel oploopt naar een gemiddelde van 2,7l/100km. Wel wat hoger dan de opgegeven 1,1 liter per 100 kilometer. Al kan je zeker niet klagen over een verbruik van 2,7 liter op 100 kilometer en dit maakt hem ook een financieel aantrekkelijke wagen. Bij normaal gebruik op de Belgische wegen zal je je verbruik niet boven 5 liter zien stijgen op het accelereren na dan en daardoor kunnen we niet genoeg benadrukken hoe zuinig de wagen wel niet is. Waar de motor nog bij springt, is in “Sport”-modus en dat was een keuze die we niet hadden verwacht. De wagen valt hier uit z’n element met een trage versnellingswisselingen en geeft daarbij een zagend motorgeluid in één toonaard wanneer je het gaspedaal aanraakt.

Blijf met die pook dus maar in de normale D(rive) waar de wagen zijn sterke kanten toont met voldoende acceleratie en aangenaam zacht rij-eigenschappen. Want de Ioniq is enkel te verkrijgen met een automatische versnellingsbak. Zowel als je volledig elektrisch kiest of je toch eerder een hybride-man of vrouw bent, dat kiezen lukt met een druk op de knop, dan voel je de versnellingsbak weldegelijk opschakelen waardoor je toch steeds weet welke versnelling de wagen kiest. De wagen beschikt over net voldoende kracht om dat gewicht mee te sleuren en de versnellingsbak geeft je duidelijk het gevoel dat je met een cruiser onderweg bent.

2017-hyundai-ioniq-plug-in-hybride

Het onderstel van de wagen scoort punten en is vergevingsgezind voor slecht wegdek zonder te gevoelloos te worden, maar helt wel hard in de bochten vanwege het gewicht van zo een hybride-opstelling. Niet alleen het extra hellen geeft de wagen een log gevoel maar ook het harder moeten remmen dan dat je inschat is frustrerend en soms gevaarlijk omdat snelheid verliezen met deze wagen niet evident is. Nog een geluk dat de auto batterijradius recupereert bij het remmen waardoor dit nog wel eens een ideale set-up zou kunnen zijn. De vraag blijft wel: hoe lang gaan zo de remmen dan meegaan?

Lekker kleurtje, niet

Over het interieur is weinig slecht te vertellen buiten de kleur van het leder interieur –beige- hebben ze echt deze setup gekozen om ons te tarten? Wij beschikken over de Executive die je naast zetelverwarming en -koeling ook nog stuurverwarming geeft die je lijf steeds goed op temperatuur houdt. Zelfs de passagiers achteraan kunnen genieten van een warme poep en op elke positie comfortabele zetels die niet al te veel zijdelingse steun bieden maar we zitten dan ook niet in een sportwagen of iets anders sportief. Het navigatiesysteem is duidelijk, makkelijk te bedienen en snel genoeg om zich te her berekenen als je weer maar eens fout bent gereden, al waren de kaarten niet altijd 100% up-to-date waardoor we bijna een éénrichtingstraat zijn ingereden langs de verkeerde kant.

2017-hyundai-ioniq-plug-in-hybride

De veiligheidssystemen zijn toppie met onder andere Lane Departure Warning en variabele cruise controle die de snelheid van je voorganger vlotjes aanneemt zonder maar op één moment te denken “O help ik kus sebiet die van hiervoor zijn gat”. Om even terug te komen op het gat van de Ioniq en vooral wat je er in kwijt kan, kan wel even een teleurstelling zijn. 350 liter is niet klein maar voor een wagen van dit formaat had je wel iets meer verwacht en daar danken we de batterijen voor.

2017-hyundai-ioniq-plug-in-hybride

Prijskaartje

Een plug-in hybride is nooit echt goedkoop, al valt deze Hyundai Ioniq Plug-in Hybride nog best goed mee. Er is keuze uit twee afwerkingen niveaus startende bij 33.999 euro voor de Premium-versie, die de instapper moet voorstellen, de Executive begint bij 36.999 euro. Bij de Executive-versie die wij hebben meegekregen is de enige optie de kleur en voor de rest van de snufjes zijn standaard op deze wagen, niet slecht als je het ons vraagt, zeker als je gaat zien bij Toyota voor dezelfde wagen die als instapper al direct 8.000 euro duurder is.

201-hyundai-ioniq-plug-in-hybride

Conclusie

Ben je opzoek naar een wagen die je in comfort en stilte van A naar B brengt zonder al te veel opwinding te veroorzaken en dan ook nog is goed voor het milieu is, spring dan toch even binnen bij Hyundai. Ze bieden een aangename wagen aan tegen een betaalbare prijs. Kies dan wel even voor een witte of een blauwe dan kijk je al eens sneller achterom om je wagen te bewonderen.

2017-hyundai-ioniq-plug-in-hybride

Specificaties

Motor

1.6 GDI motor plug-in hybride

Vermogen

141pk

Koppel

265 Nm

Overbrenging

6-traps DCT

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 495 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 37 599.00

Prijs basismodel

€ 33 999.00

0 tot 100 km/u

10.20 sec

Gemiddeld testverbruik

2.70 L/100km

Min. kofferinhoud

350 L

CO2-uitstoot

26 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Optimus 23:18
afbeelding van Optimus

Gaap....

Guy Verhoftand 00:56
afbeelding van Guy Verhoftand

Mooie wagen, ik vind het afgebeelde model echt fraai. Nog een vraag aan de redactie: past er in de koffer een normaal reservewiel?

Lelievre Kenny 15:09
afbeelding van Lelievre Kenny

Hallo Guy, Het is weer een tijdje geleden dat we hem heb getest vandaar dat we niet 100% zeker kunnen antwoorden op je vraag. Maar als we ons niet vergissen is er niet voldoende plek voor een normaal reservewiel dankzij de batterij.

Guy Verhofkonijn 01:15
afbeelding van Guy Verhofkonijn

Dank voor je antwoord, Kenny. Heb nu een i30 maar de volgende zal dan geen Ioniq worden, eerder weer een i30, of een Kona, of een Tucson,... we zien wel.

Wim 18:37
afbeelding van Wim

Klopt, idd geen plek

Vish 10:21
afbeelding van Vish

Ik zou hem zo kunnen inwisselen voor onze Toyota Auris Touring Sports hybride. Enkel is mijn huidige waarschijnlijk iets praktischer.
2 vraagjes:
- Hoe is de geluidskwaliteit van de onboard audio
- Hoe is de rijbeleving? De huidige Auris verbaast me door zijn strakke doch comfortabele weggedrag

Lelievre Kenny 18:45
afbeelding van Lelievre Kenny

Hallo Vish, Over de kwaliteit van het multimedia systeem en de audio is er niet te klagen. Als klinkt zuiver en degelijk. Op gebied van rijbeleving was ik niet volledig overtuigd. De Hyundai Ioniq plug-in hybride is een goede wagen die comfort voorop zet maar voor mij kwam alles net wat te steriel over, wat in zo een wagen zeker niet fout is. Ik zou zeggen: Zelf eens gaan proberen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws