Rijtest: Mercedes S 500 Plug-in Hybrid

mercedes-benz-s500-plug-in-hybrid-2015-test

Niets zo trendy tegenwoordig als de Plug-In Hybrid. Het is goed voor moeder aarde, goed voor elektriciteitsmaatschappijen en vooral slecht voor de staatskas. Zelfs het vlaggenschip van Merdedes is nu verkrijgbaar met stekker. Meer nog, er hangt een S 500-badge op de koffer, tijd dus om onze verlengkabel boven te halen.

'Nee, dit is niet de S 500 met V8', dat zinnetje ga je nog veel moeten gebruiken. Toch hoeft deze S 500 zich nergens voor te schamen. In tegendeel, de meesten vallen stijl achterover wanneer je hen vertelt dat je S over 442 pk beschikt en amper 2,8 L/100km verbruikt. De 2.1 ton zware Mercedes sprint dan ook in amper 5,2 seconden naar 100 km/u, ophouden doet hij op een gelimiteerde 250 km/u. Deze S-Klasse is zijn S 500 badge dus waardig. Partners in crime zijn een geblazen 3.0 V6-benzine en een 85kw sterke elektromotor. Dat duo is gekoppeld aan de gekende 7-traps automaat. Die automaat krijgt vaak het verwijt niet meer mee te kunnen met het ZF-geweld. In deze hybride merk je daar niets van, de passing tussen elektro- en benzinemotor gaat Barcelona-vlot en de zescilinder klinkt best goed.

mercedes-benz-s500-plug-in-hybrid-2015-test

Uit de muur

Uiterlijk is er zo goed als geen verschil met een gewone S. Achteraan laat de Mercedes zijn groene inborst kennelijk maken door 'Plug In Hybrid' volledig te spellen. Dat deden ze vroeger ook al. Waar is de tijd van de 'Automatic' of de 'Turbo Diesel' achterop de klep? Ver weg, want zo'n twintig centimeter onder het embleem vinden we de stekkerklep. Wat ons betreft zit hij op de juiste plaats, bij de meeste oplaadstations moet je immers achteraan opladen. Het opladen is niet zo moeilijk. De bijgeleverde kabel steek je gewoon in het stopcontact en daarna in de wagen. Let wel, de kabel is redelijk zwaar en om echt praktisch te zijn moet je stopcontact al ideaal geplaatst zijn in je garage. Wil je dan nog eens op het werk opladen, kan je best een tweede kabel aanschaffen. In een tijdperk waarin tijd een schaars goed is, moet je al een heel milieubewuste CEO zijn om hem altijd mooi op te laden.

mercedes-benz-s500-plug-in-hybrid-2015-test

Afstand is alles

En dan komen we aan 'the big one', namelijk het verbruik. Het verbruik en de bijhorende CO2 zijn natuurlijk de bestaansredenen van dit model. In Nederland krijg je (voorlopig nog) een lagere bijtelling, in België een lager Voordeel Alle Aard (VAA) en een betere afschrijving. Belangrijker, de Chinese overheid heeft het ook niet meer zo voor de uitlaatgassen. In de eerste alinea kon je al lezen dat het gemiddeld verbruik in theorie zo'n 2,8 l/100 km bedraagt. Dat laat zich omrekenen in 65 gram C02 per kilometer. Ter vergelijking, dat is zo'n 32 g/km minder dan een 875 kg zware Smart Forfour... met een 999 cc driepitter. Redelijk absurd dus.

mercedes-benz-s500-plug-in-hybrid-2015-test

Er is dan ook geen betere manier om het reële verbruik uit te leggen dan met onze speciaal uitgestippelde weekplanning. Met volle batterij, gingen we één keer 10 km heen, een keer 60 km heen én een keer 200 km heen. De uitslag was respectievelijk 1,9 l/100 km, 4,9 l/100 km en 9,5 l/100 km. Dat is makkelijk te verklaren; de maximum elektrische range is namelijk 33 kilometer. Op de eerste trip hadden we eigenlijk 0,0 l/100 km moeten halen. Het verbruik hangt dus volledig af van je rijstijl, je dagelijkse kilometers en de oplaadcapaciteit, met grote schommelingen tot gevolg.

slimme gentlemen

Toch heeft Mercedes een paar slimme technologieën ontwikkeld om het verbruik te reduceren. Wanneer je de route in de GPS instelt, berekent hij waar hij het best de accu zou kunnen gebruiken. Stel dat je van Antwerpen naar Brussel moet, dan kan je er zeker van zijn dat hij die 33 kilometer elektrische range voor de twee grootsteden opeist. Hij scant ook de weg naar obstakels zodat hij hints kan geven via het gaspedaal om het gaspedaal te lossen. Hij denkt als het ware mee om je zo efficiënt mogelijk van A naar B te loodsen, zonder daarbij opdringerig te worden.

mercedes-benz-s500-plug-in-hybrid-2015-test

comfortabele kastaar

We denken echter niet dat menig directielid zich laat afschrikken door een verbruik van om en bei de 10 liter. Waar de directeur wel rekening mee moet houden is de reeks batterijen in de koffer, ze nemen zo'n 100 liter weg waardoor reiskoffers net iets moeilijker te stapelen zijn. Daarnaast is de Plug In Hybrid alleen in Long Wheel Base verkrijgbaar. Dat betekent dus dat je met een kastaar van 5,24 meter onderweg bent. Je merkt er verrassend genoeg weinig van (zelfs de draaicirkel is goed), tot je een parkeerplaatsje moet zoeken. Daar staat natuurlijk tegenover dat je als achterpassagier verwend wordt met beenruimte. Als chauffeur wordt je ook verwend, daar verandert de hybrid badge niets aan. De S zweeft over de weg zonder dat je daarvoor een vaarbewijs nodig hebt. Het maakt Mercedes' vlaggenschip tot één van de best rijdende auto's ter wereld en dé benchmark in zijn klasse. Het is even wennen, maar als je wil rijdt hij zelfs autonoom in de file. Tot 50 km/u hoef je dankzij de adaptieve cruise control het stuur niet aan te raken. Het is een heerlijkheid, en word je toch wat moe, probeer dan gerust één van de zes massagestanden.

mercedes-benz-s500-plug-in-hybrid-2015-test

prijzig baasje

Al dit moois heeft uiteraard een prijs. De S 500 L PLUG-IN-HYBRID begint bij 117.733 euro. De tweede zuinigste S, de S 300 BlueTEC HYBRID met 110 g/km begint bij 82.038 euro. Voor 35.695 euro koop je dus heel wat beenruimte, een kudde paarden en vooral 45 gram minder CO2 met bijkomende fiscale voordelen.

Conclusie

Mercedes is helemaal bij de tijd met deze Plug-In Hybrid. Voor een CO2 van amper 65 g/km moet je een stuk kofferruimte opgeven en heb je alleen keuze uit achterwielaandrijving en een lange wielbasis. Maar daar stoppen de nadelen dan ook. De plug-in rijdt net zo goed als alle andere S-klasses en heeft power te over. Als je wil kan je zelfs extreem zuinig rijden, maar dan mag je niet te veel kilometers maken. De tijd dat luxesloepen een drankprobleem hadden, lijkt eindelijk achter ons te liggen.

Specificaties

Motor

3.0 V6 turbo benzine + elektromotor

Vermogen

442pk

Koppel

650 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

2 115 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 133 777.61

Prijs basismodel

€ 117 733.00

0 tot 100 km/u

5.20 sec

Max. kofferinhoud

395 L

CO2-uitstoot

65 g/km

BIV

€ 41.76

Rijtaks

€ 772.20

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie