Rijtest: Lexus GS 450h F Sport line

Lexus-GS450h-FSport-Rijtest-2013

Voor de F-sport badge achterop de GS 450h vraagt Lexus een extra 17.920 euro bovenop de, al niet magere, standaardprijs. Is de F Sport die extra euro's waard, of kan je dat geld beter spenderen?

De Lexus GS 450h passeerde al eens eerder langs Autofans. Toen droeg hij niet de F Sport-badge en was het oordeel unaniem positief, getooid in F Sport trim hebben we toch onze bedenkingen. Een rit naar het zuiden van Frankrijk en terug, meer was er niet nodig om tot de volgende conclusie te komen.

Sport zonder extra oomph

Laat ons maar meteen met de meest teleurstellende deur in huis vallen, de F Sport biedt geen sportieve meerwaarde tegenover de reguliere GS 450h. Beiden tappen hun 345 pk en 350 Nm koppel uit dezelfde V6 & elektromotor. In beide wagens zorgt dit voor een sprintje naar de honderd in 5.9 seconden. Enkel op het vlak van verbruik en uitstoot kan de F Sport een hoger cijfer voorleggen. De nadelen van een sportiever model, zonder de extra oomph dus.

Lexus-GS450h-FSport-Rijtest-2013

Snel op papier

Niet dat die oomph ontoereikend is. Met een 345 pk sterke V6 ben je niet met een doetje onderweg. Toch voelt hij nooit uitermate snel aan. dit komt deels door de CVT (continu variabele transmissie), het hoge gewicht (1.820 kilogram) en al zeker door het relatief lage koppel. De GS is van nature geen sportwagen maar eerder een gezapige luxueuze sloep. Buiten dat zo'n luxueuze sloepen nood hebben aan overdreven veel leer, hebben ze nog meer nood aan zeemzoet koppel. En daar schiet de GS 450h rijkelijk te kort.

Vergelijken we de 350 Nm koppel met die van de concurrentie, pakweg een Audi A6 3.0 TDI BiTurbo, dan wordt het een lachertje. Die laatste legt bijna het dubbele voor met zijn 650 Nm. Toegegeven, die laatste is ook een diesel, maar wat was België nu ook al weer?

Lexus-GS450h-FSport-Rijtest-2013

In de praktijk komt het er op neer dat als je eenmaal op snelheid je voet neerplant, de GS 450h F Sport geen sprintkanon wordt. De cabine wordt gevuld met een heerlijke V8-sound - uit die V6 inderdaad -, maar de daar bijhorende stomp in de maag blijft ergens in Japan hangen. Geen probleem voor de standaard GS 450h, wel een probleem als je pretendeert dat de F Sport ontwikkeld is op de Nürburgring door het team dat ook de LFA heeft ontwikkeld.

In de bochten ontpopt de GS 450h F Sport zich best als een gezwinde hinde - al is het wel een obese hinde. Dankzij het "Dynamic Rear Steering" (lees: achterwielen die meedraaien) en de variabele ophanging kan je de Japanner aan een snel tempo de bocht in sturen, al blijft de sturing en gasrespons uitermate vaag. Het gaat allemaal best snel, maar de overvloed aan elektronische middelen zorgen er voor dat je nooit in connectie staat met de Lexus. Het predicaat van "Lexus Dynamic Handeling System" erkennen we op de F Sport, al zouden we nooit uit plezier voor de bochtige omweg kiezen.

De prijs van weekendspeelgoed

Op sportief vlak kan de F Sport dus geen enkele meerwaarde bieden tegenover de reguliere GS 450h. Misschien verdedigt hij dan ergens anders zijn meerprijs van 17.920 euro. De gigantisch honingraatvormige grille en knappe 19" velgen verraden nog het meest dat je net een Lexus GS hebt gekocht met de meerprijs van een Suzuki Swift Sport en een hoop benzine. Binnenin krijg je "standaard" elektrische sportstoelen, aluminium pedalen, aluminium inlegstrookjes en een versnellingspook/ stuurwiel in geperforeerd leer.

Lexus-GS450h-FSport-Rijtest-2013

Laat dat eventjes bezinken, 17.920 euro voor een voorbumper, iets grotere remmen, 19" velgen en een sportiever interieur. Iets waar BMW 5.440 euro voor vraagt op hun 535d in de vorm van het M Sportpakket. Toegegeven, de F Sport geniet ook nog van het eerder genoemde Dynamic Rear Steering, een hoop andere elektronische meuk en van een virtuele vijfbak (een CVT heeft geen versnellingen). Toch is het een meerprijs die Lexus op geen enkele manier kan verantwoorden. Zeker niet als je weet dat de instapper GS 450h al tot tegen het dak gevuld is met opties.

Lexus-GS450h-FSport-Rijtest-2013

Conclusie

Onze top tip van het jaar: Wil je per sé een GS 450h, laat de F Sport dan links liggen. Standaard is hij al knap, goed uitgerust en meer dan verfijnd in elkaar gevezen. Wil je iets snel en luxueus? Ga naar de concurrentie. Zowel Audi, BMW als Mercedes bieden met hun respectievelijke A6 3.0 TDI, 535d en E350 BlueTec een completer geheel aan. Het zijn dan wel diesels en de uitstoot ligt iets hoger, maar het verbruik ligt lager en het koppel astronomisch veel hoger. En laat dat nu net de voorwaarden zijn die je nodig hebt als luxueuze lange-afstandsreizer.

Specificaties

Motor

3.5 V6 benzine + elektromotor

Vermogen

345pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

CVT-automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 820 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 76 500.00

0 tot 100 km/u

5.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.80 L/100km

Max. kofferinhoud

482 L

CO2-uitstoot

137 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
cliff haerden 18:43
afbeelding van cliff haerden

toch zijn er een paar meetellende factoren weg gelaten vind ik persoonlijk ... zo is er net als op toyota 5 jaar garantie, relatief laag voordeel alle aard toch niet onbelangrijk voor de zakelijke markt en ... rij je behoorlijk exclusief :) Als je pakweg een 5 of een E koopt heb je aan de lichten regelmatig 1 of ander dichtgepitste lease bak naast je staan die er eigenlijk redelijk gelijk uit ziet.

Yvesw 19:04
afbeelding van Yvesw

Klopt, maar dan kan je nog altijd beter het F-sport typeplaatje links laten liggen ;-) Want die 5 jaar garantie en voordeel alle aard krijg je ook op de "gewone" GS 450 h.

Cliff Haerden 10:36
afbeelding van Cliff Haerden

Maar exclusiviteit heeft ook een prijs ;) Verder heb ik voor de leut eens een bmw 5 in mekaar gezet op de configurator, die het M pack heeft en dan alle opties die de lexus heeft samen met een vergelijkbaar vermogen ... en dan kom je toch op een ander soort bedrag uit ... als je dan nog eens rekening houdt met het verschil in BIV is de Lexus zelfs met het F pack best een goede deal ;)

Techno Patat 13:35
afbeelding van Techno Patat

maar een nog veel betere deal zonder het F-pack. En dat maken ze net duidelijk, een HEEEEL goede wagen en value for money als je de 'gewone' koop, een beetje 17.000 EUR in de goot gesmeten als je het F-pack erbij neemt! En dat F-pack moet je niet nemen voor de exclusiviteit, je vind nu al maar 1 GS per stad ofso :p!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws