Rijtest: Honda Accord Type-S

Honda Accord Type S

Moeilijk te geloven, maar de Honda Accord is al sinds 1976 deel van het autorijk. In die 37 jaar is de Japanner een segment gegroeid en was hij te verkrijgen in hatchback, sedan en break. De Accord is ook een wereldauto. Nuja, een wereldnaam zullen we maar zeggen. De Europese versie verschilt redelijk wat van de Amerikaanse, zowel vanbuiten als binnenin.

De huidige Accord is al van de achtste generatie en gaat mee sinds 2008. Waar de vorige generaties Accords nog de ene prijs na de andere in de wacht sleepten, is het muisstil rond deze Accord acht. Je komt ze ook nauwelijks tegen in het verkeer. En eerlijk is eerlijk, ondanks zijn sportieve koets zijn het meestal iets oudere mensen achter het stuur. De Accord stond jarenlang voor een communicatief onderstel, voor geavanceerde motoren en voor betrouwbare techniek. Blijft daar dan niets meer van over, of is er meer aan de hand?

Laten we beginnen bij het begin. Uiterlijk en imago. Aan de styling van de Accord kan het alvast niet liggen. Met zijn smalle koplampen en hoekige vormen ziet de Japanner er best goed uit. Zeker in deze Type-S uitvoering met dikke velgen en dito spoilers is de Accord gewoon afgetraind. Vanachter hebben ze wel een steek laten vallen. Waar de topbenzine nog over 2 fraaie verchroomde uitlaten beschikt, moet deze 2.2 turbodiesel het met één zielig gebogen pijpje doen.

Het interieur vinden we iets minder fraai. Versta ons niet verkeerd, er worden mooie materialen gebruikt en alles lijkt stevig in elkaar gezet. Alleen kan je het, dankzij de bediening van de GPS, nu ook niet echt stijlvol noemen. Ook zijn bepaalde elementen verouderd. Vooral de navigatie, het mag dan wel een groot scherm zijn, je kan er de pixels op tellen. De sportieve klokken, de liggende aluminium gaspedaal en het klein pookje kunnen we dan weer wel appreciëren. Verder beschikt de Type S nog over lekker brede sportstoelen met dikke wangen. De kofferbak is daarentegen met 464 liter niet overdreven groot voor een wagen van 4,72 meter.

Onder de kap zit zoals gezegd een 2.2 turbodiesel. Die 2.2 gaat al een hele tijd mee, en je zou dus een groot oldschool turbogat verwachten. Dat valt allemaal reuze mee. We zijn zelfs echt te spreken over deze viercilinder. De powerband begint pas vanaf 2000 toeren en is redelijk klein. Toch hebben we hem graag en dat is omdat de 180 pk en 380 Nm voor deze 2.2 echt niet gelogen zijn. Hij laat de 1.545 kg zware sedan dan ook in 8,7 seconden naar de 100 sprinten. Ophouden doet hij pas bij 220 km/u. Op cruisesnelheid hoor je de diesel ook amper. Het kroonjuweel van de Honda is echter zijn manuele zesbak. Kort, licht en trefzeker. Je vraag je af waarom alle manuele versnellingsbakken niet zo kunnen zijn. De Type S springt zuinig genoeg met zijn brandstof om, alleen is 147 g/km nu niet echt een CO2-cijfer waar je de gemiddelde professionele rijder mee bekoort.

Waar je hem wel mee kan bekoren is zijn onderstel. De Accord blijft zijn voorgangers eer aandoen en rijdt best sportief. De dikke 18” velgen op ons testexemplaar gaan zeker helpen, maar hij plakt op de weg. Alleen had de besturing met meer gevoel gemogen. De balans tussen sportiviteit en comfort is dik in orde. De Accord is vooral een snelwegbeest, maar in deze klasse mag je ook niets anders verwachten.

De vraag is dus of deze achtste Accord een miskende auto is? Het antwoord laat zich niet in één kant duwen. De Accord rijdt prima, beschikt over een lekkere diesel en is in Type S trim een knappe verschijning. Aan de andere kant blinkt hij nergens in uit. En dat kan je maar beter wel doen in een segment waar degelijke Duitsers de wet bepalen. We zijn benieuwd of Honda zijn 9de Accord iets begeerlijker kan maken, want anders gaat de Accord in onze contreien helemaal naar de achtergrond verdwijnen.

Honda Accord Type S

Specificaties

Motor

2.2 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

180pk

Koppel

380 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 545 kg

Topsnelheid

220 km/u

Prijs basismodel

€ 36 065.00

0 tot 100 km/u

8.70 sec

Max. kofferinhoud

464 L

CO2-uitstoot

147 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:28
afbeelding van Techno Patat

Jammer dat je ze zo weinig ziet! Veel auto voor het geld, zeer knap en op elk salon dat ik ga passeer ik eventjes langs een Type S! Al zou ikzelf voor de benzine kiezen (2.4 dacht ik?)!

Yvesw 14:43
afbeelding van Yvesw

Ik vind het een zonde dat er een Type S is met diesel. De typebenaming zou enkel moeten voorbehouden zijn aan de benzines...
Het zijn inderdaad knappe wagens maar voor +30.000 euro is er veel anders op de markt te vinden. Spijtig voor Honda.

Wim 15:15
afbeelding van Wim

idd, een 2.4i VTEC, 201 pk, 234 Nm, 8.0 naar 100

Wim Verhaegen 10:32
afbeelding van Wim Verhaegen

Zelf heb ik een Accord Tourer 2.0 Sport uit 2005 en die rijdt nog steeds als een droom.
Kostenplaatje in al die jaren: 0,00€, buiten de reguliere onderhoudsbeurten natuurlijk.
Mijn volgende is terug een Accord. Zonder twijfel.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws