Impressie: Mercedes-Benz Actros

Mercedes-New-Actros-impressie

Nee, je bent niet per ongeluk op www.vrachtwagenfans.be beland. Wel kregen we via fotograaf Fréderic Louis de kans om een nieuwe Actros eens van dichtbij te bekijken. Een kans die we dan ook niet lieten liggen.

We vloeken er op, we verfoeien ze in het verkeer en we geven hen de schuld van de slechte staat van onze autosnelweg. Maar neem het van ons aan, eenmaal je oog in oog staat met zo'n mastodont, krijg je toch een zeker respect tegenover diegene die hier meer dan vijf kilometer mee kan rijden zonder één verkeersbord omver te kegelen. Fotograaf Fréderic Louis zorgde voor de knappe plaatjes, wij hadden intussen een gesprekje met Cedric Hennebel, Truck Eco Trainer bij MB Vans & Trucks. Tevens ook een man die zijn sporen in de vrachtwagenindustrie al lang heeft verdiend door zijn jarenlange ervaring als rij-instructeur.

Mercedes-New-Actros-impressie

De nieuwe New Actros

In 2011 lanceerde Mercedes de vierde generatie van de Actros op het autosalon van Brussel. Al krijgt die niet de Actros 4 benaming, wel die van New Actros. Dit omdat de New Actros geen enkele band heeft met de vorige drie generaties. Hij is van de grond af opnieuw opgebouwd, enkel de naam blijft dus. Voor Cedric was dit een kleine teleurstelling: "In 1995 nam de Actros het roer over van de SK. Na zo'n zeventien jaar Actros in drie generaties leek het dan ook tijd voor een nieuwe naam. Niet gek als je bedenkt dat deze New Actros dan ook compleet nieuw is."

De verrassing was dan ook groot toen Mercedes gewoonweg drie letters voor de Actros benaming plaatste. "Vol spanning zaten we te wachten op de naam van de gloednieuwe vrachtwagen", aldus Cedric, "'New Actros' was dan ook totaal niet wat we verwachtten. Anderzijds heeft de Actros zo'n klinkende naam in de vrachtwagensector dat het geen slecht idee was om de naam verder te zetten."

Mercedes-New-Actros-impressie

Zes-in-lijn

Hoewel we allesbehalve vrachtwagenkenners zijn valt het wel op hoe gigantisch de grille is van de Actros. We doen dan ook een wilde gok en vragen halvelings of dat komt door de gigantische V8 die koeling nodig heeft. Cedric trekt een grimas en verduidelijkt ons dat de New Actros geen V8, en zelfs geen V6, meer heeft onder de kap. Of er dan een viercilinder zo'n tientonner voorttrekt? "Niet helemaal", aldus Cedric. "Onder de kap van de Actros ligt een zes-in-lijn met, in zijn topversie, 625 pk en 3.000 Nm koppel."

Cijfers waarvan een Autofan enkel maar kan dromen. Die topversie is trouwens een gigantisch 15,6 liter grote motor die zijn maximaal koppel al bereikt aan 1.100 toeren per minuut. In realiteit zal je die motor enkel zien in de Arocs, het heavy-duty broertje van de Actros die je vooral op bouwsites en mijnen zal aanschouwen. De reguliere langeafstandsvrachtwagen moet het met maximaal 510 pk en een maximaal koppel van 2.500 Nm doen. Nog steeds geen cijfers om je voor te schamen.

Mercedes-New-Actros-impressie

Minder dan 1,5 liter per ton

Maar wat verbruikt zo'n vrachtwagen nu? In tegenstelling tot wat vele mensen denken best weinig. Moderne vrachtwagens verbruiken minder dan 30 l/100km. Al hangt veel af van de ritten en omstandigheden. Wel frappant is dat de nieuwe Euro VI-regel er voor zorgt dat vrachtwagens terug meer verbruiken tegenover de EURO V-norm.

"Dit komt omdat EURO VI zich vooral inzet tegen vervuiling", verduidelijk Cedric. "Vrachtwagens die voldoen aan de EURO VI-norm hebben bijvoorbeeld een roetpartikelfilter en een EGR-filter om schadelijke partikels tegen te houden. Nadeel hiervan is dat die om de zoveel duizenden kilometers moet worden verschoond." In realiteit betekent dit dat er pure diesel wordt verbrand in het systeem om met hitte alle partikels weg te branden.

Mercedes-New-Actros-impressie

1945

Wie dacht dat de 1945 op de zijkant van de cabine een link was naar de oorlog en daardoor al een hoop mopjes klaar had voor in de comments, die moeten we teleurstellen. De eerst twee cijfers van het getal staan voor de maximaal toegelaten massa voor de vrachtwagen (in dit geval dus 19 ton). De laatste twee cijfers duiden de motor aan. Zet er een nulletje achter en je weet meteen het aantal pk's van de vrachtwagen. in dit geval leverde de motor dus 450 pk (449 om exact te zijn). Bij deze heb je dus een leuk wistje-datje geleerd voor die lange ritten in de wagen.

Mercedes-New-Actros-impressie

Vertrouwd comfortabel

Nooit gedacht dat de eerst indruk van het interieur van een vrachtwagen zou bestaan uit "dat ziet er vertrouwd uit" en "uitermate comfortabel". Het vertrouwde gedeelte van de vaststelling komt door de typische look van Mercedes die je ook in personenwagens tegenkomt. "Stilaan groeit het interieur en de onderdelen die daarin gebruikt worden van vrachtwagens en personenwagens naar elkaar toe", aldus Cedric. "Logisch ook, voor een constructeur is het goedkoper om voor zowel een vrachtwagen als een personenwagen dezelfde knoppen en schermen te gebruiken."

Waar beide rijdende voertuigen dan weer wel enorm in verschillen is het comfort. De stoelen van een vrachtwagen zijn, qua luxe, onevenaarbaar in een personenwagen. Al is het maar door de luchtvering die toelaat om - gevoelsmatig - zo'n twee meter naar boven en naar beneden te deinzen bij het rijden over een hobbel.

Mercedes-New-Actros-impressie

Conclusie

Hoewel we kennis te kort komen over het concept genaamd "vrachtwagen", heeft het gesprek met Cedric Hennebel een zekere indruk achtergelaten. niet enkel omdat we nu net iets meer weten over die rechterbaanvlakklevers, maar ook omdat we nog maar eens duidelijk hebben kunnen zien hoe veel geld er wordt geïnvesteerd in technologie. Technologie die zowel het comfort als het rendement naar een nieuwe niveau tilt. Net zoals andere merken weet Mercedes dit zeer goed uit te spelen. Want in tegenstelling tot de autowereld liggen de verschillen in de vrachtwagenwereld stukken dichter bij elkaar.

Wat we wel objectief kunnen zeggen is dat de Mercedes Actros "vrachtwagen van het jaar" was in 2012 en dat hij - toegegeven iets subjectiever - de meest agressieve smoel heeft die je tegenwoordig kan kopen in vrachtwagenland. Al zal dat laatste niet de hoofdreden zijn waarom bedrijven voor een Actros kiezen, dat eerste daarentegen.

Mercedes-New-Actros-impressie

Met dank aan Cedric Hennebel voor de informatieve babbel en het ter beschikking stellen van de Mercedes Actros voor de fotoshoot

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:07
afbeelding van Techno Patat

Ik ben ook altijd al een klein fanneke geweest van camions! Mijn pa reed daar mee toen ik een jaar of 7 was bij wijze van hobby. En ik ging dan altijd mee met hem en dat heeft wel iets. Het gevoel van met zo een mastodont op de weg te zijn, bochten op een heel andere manier te bekijken en alles 7x verder en beter te bekijken dan de gemiddelde autobestuurder heeft wel iets...

Nadeel is dan wel weer dat je ondervind wat voor een rotzakken sommige mensen met de auto zijn tegenover vrachtwagenchauffeurs (en uitgebreid tractors, want daar rij ik regelmatig mee! Moest ik daar een dashcam hebben was je die Russische cams binnen de week vergeten!). Ikzelf heb altijd behoorlijk wat respect voor truckers (op enkele enkelingen na maar die verdienen het dan ook meestal ;-)!), en als maten met me meerijden zeggen ze ook dikwijls: ik had me al lang kwaadgemaakt ze! Dan haal ik eens de schouders op en zeg: het is ook maar hun job...

Over het comfort: dat is inderdaad enorm aanwezig bij vrachtwagens, maar des te meer bij de 'amerikaanse'! Ik heb zo eens in een Peterbuilt gezeten, djeezes zeg! OVERAL leer, een koelkast, 2!! TV's, een bed dat comfortabelder lag dan het mijne, een microgolfke,...

Maar ook zo een Actros is al een comfortabele plek om je als 7-jarige bezig te houden, een beetje naar het bed, dan naar het bed boven dat bed, of een beetje rondsnuisteren in de bak boven de cabine, of dan weer op de zetel van alle passerende trucks de pk's zoeken,...

Aaah de nostalgie... (M'n pa reed overigens in de oude 2244 truck van Mercedes en in de laatste maanden af en toe eens met een Actros first gen 1840 :-)! )

Techno Patat 21:51
afbeelding van Techno Patat

Nog geen enkele da kik gezien heb, buiten 1 enkele Volvo met lange neus (ik ken die naam daar nie van...). Maar da was ook geen normale camion ze, da was een rijdend huis :P! Maar nog altijd minder imposant dan die Peterbuilt ze :P!

vdsmichiel 19:16
afbeelding van vdsmichiel

Ik sprak enkele jaren geleden eens met Jacky Mouligneau, toen aan het hoofd van Scania Belgium, en hij vroeg me wat ik dacht dat het grote verschil is tussen auto- en vrachtwagentechniek. Ik antwoordde - nog redelijk groen achter de oren - dat "dat ongeveer hetzelfde was, maar dan allemaal groter bij vrachtwagens". Hij repliceerde dat bij een vrachtwagen eigenlijk alles veel verfijnder was dan bij gewone auto. En als je erover nadenkt, is dat ook zo. Bijvoorbeeld: een panne met een vrachtwagen kan een transporteur zich niet veroorloven, want dat betekent inkomensverlies en een ontevreden klant. Goed onderhouden vrachtwagens staan inderdaad nauwelijks in panne. Nochtans liggen de onderhoudsbeurten veel verder uiteen dan bij auto's. Mocht je met je gezinswagen elke dag 800 kilometer rijden, elke maand 16.000 km, dan sta je om de twee maanden in de garage voor een onderhoud, en om de vier maanden moeten er nieuwe remmen en banden onder... Bij een correct bestuurde en geladen vrachtwagen gaan die 100.000-en kilometers mee, hoewel er tientallen tonnen op rusten. Akkoord, één band kost ook wel 400 tot 700 EUR. En zoals al gezegd, is er ook het verbruik dat uitgerekend per ton belachelijk laag is vergeleken met een personenauto, wat betekent dat ook de motor tot in de puntjes afgesteld is.
Het rijcomfort is nooit zo goed als een personenauto: een ophanging ontwerpen die zowel met 7 ton als met 20 ton comfortabel rijdt, is moeilijk, vandaar dat de geveerde chauffeursstoel een must is. Maar verder staan ook vrachtwagens op vlak van NVH op zeer hoog niveau; de chauffeur moet er per slot van rekening zijn dagtaak in volbrengen!
De Amerikanen mogen er dan wel chic en stoer uitzien, technologisch zijn ze redelijk achterlijk. Omdat de diesel daar niet langer niets kost en dankzij de samenwerking met Europese merken (Daimler - Detroit - Freightliner, DAF - Paccar - Kenworth bijvoorbeeld) komt daar nu wel enige verandering in. Vanuit een machocultuur bleven veel chauffeurs ook wel technologisch verouderde oplossingen verkiezen, zoals niet-gesynchroniseerde versnellingsbakken.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws