Rij-impressie: Dacia Lodgy

Dacia Lodgy 2012

Even wat cijfers. Er zijn sinds de overname door Renault al 2.000.000 Dacia's van de band gerold, het merk Dacia groeit dan ook jaarlijks met gemiddeld 21 procent. 30 procent van de afzet van de Renault-groep zijn Dacia's. We kunnen er niet omheen, de overname van het Roemeense merk door Renault is een goede zet geweest. Toch wil Renault nog een stap verder gaan, de budgetwagens moeten beter worden. De vraag is dan ook of ze de lat hoger hebben gelegd met deze zevenzitter, en vooral, waar hebben ze bespaard om hem vanaf 9.990 euro aan te prijzen?

Met de Sandero en de Duster wisten we al dat Dacia een paar knappe koppen in huis had op de designafdeling. De Lodgy zet die trend verder al is hij een stuk braver dan zijn broers. Desondanks is het een moderne verschijning en een verademing na zijn voorganger, de Dacia MCV. Van buiten mag de Lodgy dan geen revolutie zijn, binnenin zet hij wel de toon voor de komende Dacia's. Het interieur oogt heel wat moderner dan we gewoon zijn. Onder de materialen vinden we nog steeds harde plastics terug, maar de afwerking is in orde. Je ziet dat Dacia op een slimme manier probeert te besparen, zo is de toerenteller van de dieselmotoren exact dezelfde als die van de benzinemotoren. Waar er echter niet op is bespaard, is de GPS/Mediacenter. Die is volledig nieuw ontwikkeld voor Dacia. Voor amper 450 euro heb je een 7" touchscreen met navigatie, een USB-poort, een audio jack, bluetooth en radio. Omdat het systeem zo simpel is opgebouwd laat het zich makkelijk en snel bedienen. Hier kunnen andere constructeurs nog iets van leren. 

Dacia Lodgy 2012

Verder is alles logisch op het dashboard verdeeld en zijn er genoeg opbergmogelijkheden. Alleen hebben ze voor de bediening op het stuur een vreemde functie gekozen. Op het eerste zicht denk je het volume te kunnen regelen, maar die bediening zit achter het stuur. Op het stuur zit een knop om de snelheidslimiet te regelen, cruise control is namelijk geen optie. Jammer is dat het stuur alleen in de hoogte verstelbaar is en niet in de diepte. De stoelen zitten echter voldoende comfortabel en mensen tot 1m80 kunnen zelfs op een relatief aangename manier op de derde zetelrij zitten. De Lodgy is natuurlijk ook zonder derde rij te bestellen, dan is er maar liefst een maximum kofferruimte van 2.617 liter om op te vullen. Als zevenzitter zal er nog altijd maximum 1.861 liter beschikbaar zijn, zonder de zetels er uit te halen. Knappe waarden, als je bedenkt dat deze Dacia niet langer is dan 4,5 meter.

Dacia Lodgy 2012

De Lodgy zal bij ons in vier motorvarianten beschikbaar zijn. De basis benzinemotor is de 85 pk sterke 1.6 MPI. De atmosferische 1.6 is duidelijk verouderd met een gemiddeld verbruik van 7.1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 165 g/km. Toch is hij dankzij zijn lage gewicht Lodgy vlot genoeg in het stadsverkeer. Doe je echter veel autosnelweg, dan raden we toch één van de drie andere motoren aan. De 1.6 maakt tegen 120 km/u veel toeren en bijhorend lawaai. Dan is die andere benzinemotor, de 115 pk sterke 1.2 TCe, een heel stuk stiller. Hij moet amper toeren maken en heeft dankzij een turbo lekker veel koppel (190 Nm). Hij zou ook maar 5.8 l/100 km mogen verbruiken, al hebben we dat jammer genoeg niet representatief kunnen testen in Marokko. Dieselen kan je met de gereviseerde 1.5 dCi in twee varianten. Eén met 90 pk en 200 Nm en met 110 pk en 240 Nm. Beiden zetten mooie verbruiks- en CO2-waarden neer. De 90 pk versie heeft 4.2 l/100 km nodig en stoot daarbij 109 gram CO2/km uit. De 110 pk versie heeft 4.4 l/100 km nodig en stoot daarbij 116 gram CO2/km uit. Beide diesels zijn meer dan vlot genoeg. Dankzij de voortreffelijke manuele zesbak zijn ze nog eens stil ook. Zowel de 1.2 TCe als de 1.6 MPI beschikken over een vijfbak, waar de bak van de 1.2 duidelijk op een hoger plan staat dan die van de 1.6.

Dacia Lodgy 2012

Dacia's zijn van nature zeer zacht geveerd. Ze moeten immers de wegen in Roemenië en Marokko zonder problemen aankunnen. Dat maakt dat ze wat meer overhellen in de bochten, maar ook dat je met een enorm comfortabele wagen onderweg bent. Met een Lodgy ga je toch geen bochten vreten, een Lodgy moet zoveel mogelijk mensen op een comfortabele manier van A naar B brengen en dat doet hij verassend goed ook. Alleen op de autosnelweg merk je dat een Lodgy niet in een windtunnel is ontworpen. Mede door de muisstille 1.5 diesel en 1.2 benzine, dringt er redelijk wat windgeruis naar binnen.

Is er dan nergens serieus bespaard op deze prijspakker? Jawel, er is bepaard, en wel op veiligheid. Ondanks dat wij geloven dat echte veiligheid bij de bestuurder ligt. Is het niet leuk te horen dat de Lodgy ESP niet als standaard heeft, amper over vier airbags beschikt en dat ze bij Dacia op maar drie EuroNcap-sterren hopen. Vreemde keuze, want we kennen het moederbedrijf Renault, als een sterrenverzamelaar van de bovenste plank. We zullen maar denken dat er ergens verschil moet zijn, toch is het geen aangename gedachte voor een people carrier.

Dacia Lodgy 2012

Nu komt er natuurlijk een belangrijk stuk, de prijs. De 1.6 MPI is er al(in vijfzitter) vanaf 9.999 euro. Voor de 1.2 TCe moet je minstens 12.890 euro neertellen, maar je zit dan ook direct een uitrustingsniveau hoger. Hetzelfde geld voor de 1.5 diesels, die kosten 13.190 euro voor de 90 pk-versie en 13.890 euro voor de 110 pk-versie. Wil je een top-Lodgy, met de dikste diesel en alle mogelijke opties, dan ben je nog maar een kleine 17.190 euro kwijt. Voor ons geld zouden we de 1.2 TCe of de 1.5 dCi 90 pk kiezen.

De Lodgy wist ons echt te verrassen, voor die prijs heeft Dacia een enorm comfortabele en ruime wagen neergezet. Inboeten doe je op vlak van interieurkwaliteit en veiligheid.  De andere kwaliteiten van deze Lodgy drijven echter zodanig naar boven dat deze MPV niet anders dan een nieuw succesnummer kan worden.

Dacia Lodgy 2012

Tekst & Foto's: Wim Verboomen

Tijdstip: 13:00
Auteur: Wim
Fotograaf:
Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Karel 18:07
afbeelding van Karel

Als hij echt zo goed is zou dat wel eens een paar constructeurs zenuwachtig kunnen maken :)

Mesoerrie 12:30
afbeelding van Mesoerrie

En die veiligheid is eigenlijk relatief é. Oké de veiligheidsuitrusting is ms wat karig, maar ik denk dat een middenklasser van 10 jaar geleden even veilig is?

Yvesw 13:05
afbeelding van Yvesw

Het is inderdaad zoals Messer zegt. Dit zal sowieso wel veiliger zijn dan een Clio van 10 jaar geleden.
Ander feit: Veiligheid bij een aanrijding langs achter wordt niet meegerekend en daar heb ik ooit al nare gevolgen van gezien. Zo wordt de stoelrij in de koffer van een Opel Zafira gewoon vermorzeld bij een aanrijding langs achter.

MichelAngelo 12:01
afbeelding van MichelAngelo

tjah... een automerk waarvan het logo zo sterk lijkt op een pintjesflesjesaftrekker lijkt kan toch alleen maar positief zijn he?! :-)

Mesoerrie 14:02
afbeelding van Mesoerrie

haha, goed opgemerkt :p

Eric 00:25
afbeelding van Eric

Ik heb eind februari 2012 een Dacia Logan MCV van maart 2008 gekocht, met de sterkste 1,6 16V motor, in metallicrood. Ik moest van Rotterdam naar Veendam (provincie Groningen) rijden om de wagen op te halen, maar daar heb ik beslist geen spijt van! Oh ja, dat van die zuinigheid van de Nederlanders klopt: ik rij sinds april weer op LPG, dus met minder roetuitstoot en de laagste brandstofkosten per 100 km. :-)

Die Dacia Lodgy lijkt mij helemaal niets: de nieuwere motoren uit de Renault-stal verdragen de hetere verbranding van LPG veel slechter dan de oude vertrouwde zestienkleppenmotor. Voor de nieuwe Lodgy is gekozen voor dodelijk saaie kleuren, zoals grijs en zwart. Ik wil mijn wagen op een volle parking kunnen terugvinden, vandaar dat ik rood zou kiezen, maar de Lodgy wordt niet in rood geleverd.

Ik ben benieuwd of er in Roemenië van de Lodgy een taxi-versie in geel komt, zoals die ook bij de MCV in Roemenië te bestellen is. Hoewel, wie wil er nu zijn wagen zelf halen in Mioveni, als er ginder nog zoveel corruptie heerst? Nee, ik zal mijn Dacia Logan MCV niet inruilen voor een Lodgy. Dat de MCV meer herrie maakt op de autosnelweg heb ik wel gehoord, maar het heeft mijn rijplezier nog niet verstoord.

Anonieme gebruiker 13:59
afbeelding van Anonieme gebruiker

Helaas wordt hij in Marokko gemaakt, nog wat verder om zelf af te halen

Didier 21:10
afbeelding van Didier

Heeft er iemand een Lodgy 1.2 TCE? Hier in Frankrijk kan ik geen testrit bekomen, ze nemen dit model niet in stock. Blijkbaar zou deze niet goed verkopen. Wat zijn de rij indrukken van deze versie? Kan deze kleine motor deze grote wagen aan? Wat is het 'echte' verbruik ervan?

Geert 23:27
afbeelding van Geert

Sinds 1 maand lodgy 115 tce in bezit. Rijdt heel goed. Motor trekt super. Vanaf 2000 toeren veel kracht. Veel beter dan de 1,6 fiat motor die ik eerst had met 105 pk. Die moest 4000 toeren draaien voor echte trekktracht. De TCE 115 motor is veel prettiger en ook veel zuiniger. Ik rij 6,0 l op 100 km is 1:16,7

Waxweazel 10:35
afbeelding van Waxweazel

Een verbruik van 6,0 L/100 km ? Met welke rijstijl en welk traject ?
Aangezien de Lodgy niet echt aerodimisch top is, vraag ik me af wat deze moter in de Megane van verbruik geeft.

Cees 07:48
afbeelding van Cees

Beste Didier,

Wij hebben dit model nu een maand of 6, en zijn laaiend "daciast": Het is een buitengewoon aangename en vooral stille reisgenoot gebleken, die ook nog eens verbazend zuinig met de brandstof om blijkt te gaan. Een verbruik van 1 op 20 is meer regel dan uitzondering!!
Zo totaal anders dan onze vorige dacia: een MCV 1.6 16V laureate. (beide een 7 zits)
Wij waren eigenlijk best gelukkig met die MCV, maar na een proefrit meteen volledig om. De lodgy is ruimer, veel rustiger, comfortabeler, en ondanks de kleinere 1200 motor, STUKKEN SNELLER dan de MCV. Vooral de trekkracht van onderuit is ronduit verbazend.
Voelt meer aan als een dikke turbodiesel, dan een 1200tje. EN: werkelijk muisstil.
De volgende auto?: Ja hoor, weer een lodgy...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws