Rijtest: 500 Abarth

Met de nieuwe 500 heeft fiat een geslaagde reïncarnatie achter de rug. Toch kan Abarth  niet zomaar een 500 met schorpioenlogo’s beplakken. De oude Abarth’s zijn immers net zo legendarisch als de 500.

Het uiterlijk is duidelijk geïnspireerd op Abarth’s verleden. De één houdt ervan, de ander niet. Ik moet zeggen dat ze bij Abarth een geslaagde mix hebben gevonden. Voor een karretje van maar 3,66 meter lang, straalt hij heel wat sportiviteit uit. Verder zijn er heel wat Abarth’s logo’s aangebracht, het moge duidelijk zijn, dit is geen Fiat. De enige Belgische verdeler, nl. Buga in Berchem, staat dan ook rechtstreeks in verbinding met het Abarth hoofdkwartier in Italië. Het gaat zelfs zo ver, dat ze in de garage een brug hebben staan waar alleen maar aan Abarth’s mag worden gesleuteld.

Het interieur komt uit de 500, het is degelijk met leuke stijlelementen. Abarth heeft volgens mij een zeer geslaagde combinatie gekozen door de  rode zetels te combineren met het wit/zwarte dashboard. De zetels staan niet alleen mooi, ze geven ook voldoende steun. Om nog maar eens de sportiviteit te benadrukken heeft Abarth een turbodrukmeter geïnstalleerd, met daarin een schakelindicator. De schakelindicator heeft in tweede instantie een ecologische functie, maar met een druk op de sportknop geeft hij het ideale schakelmoment voor die perfecte 0 naar 100 tijd.

De motor kennen we uit de Fiat 500 en de Alfa-Romeo Mito, daar levert hij respectievelijk 100pk en 155pk op. Voor de 500 Abarth brengt hij 135pk voort, niet zo veel als in de Mito, maar hij weegt dan ook meer dan 100 kg lichter. In 7,9 seconden sprint hij naar 100 km/u, ophouden doet hij bij 205 km/u. Als je de motor start, denk je met een mini-ferrari op pad te zijn. Uit de dubbele uitlaat komt het mooiste geluid uit dat je ooit van een 1.4 zou verwachten. Zelfs het feit dat het om een geblazen vierpittertje gaat doet niets af van de totale ervaring. In tegendeel, de motor is zowat de gigantische kers op deze al schitterende taart.  Door het mooi breed uitgesmeerde koppel zijn inhaalmanoeuvres kinderlijk gemakkelijk zonder dat je het blok echt tot z'n limiet moet gaan trekken.

Ik kan ook genieten van de lekker sportieve ophanging die onder deze 500 zit geschroefd. Natuurlijk word hij verslagen qua rijcomfort door zowat alles met meer demping dan een skateboard maar eens je de bochtige wegen opzoekt maakt dat geen snars meer uit. Samen met de directe sturing is het rijplezier gegarandeerd. In tegenstelling tot de Mito zitten de mooi vormgegeven sportstoelen in de Abarth zo goed als perfect. Al heb je in eerste instantie het gevoel dat je te hoog zit en zoek je tevergeefs naar een hendel om de stoel lager te zetten. Ook het stuur staat niet mooi voor je, maar deze mankementjes vallen allemaal in het niets zodra je aan het rijden bent. Iets wat trouwens verrassend gemakkelijk gaat. Voor het dagelijks verkeer is deze kleine dan ook best te doen, zolang je maar geen bakken drinken moet meenemen in de koffer.

Qua veiligheid zit je.. euhm, veilig. Abarth heeft geen airbags eruit gehaald om gewicht de besparen en de Fiat 500 heeft 5 Ncap sterren. Ga er dan maar van uit dat de Abarth die ook krijgt. De 500 Abarth kost iets van een 18500 euro, daarvoor krijg je standaard een lederen stuur met radiobediening, 7 airbags, 16” lichtmetaal, airco, mistlampen en een resem afkortingen(ABS+EBD+ESP+ASR+TCC). Redelijk gunstig geprijsd dus, voor een Italiaanse bolide.

Als je eens iets leuk zoekt als je jong bent, geen kinderen enz. Is de 500 het perfecte speeltje. Qua prijs/rijplezier verhouding kan hij alleen geklopt worden door de Grande Punto die vergelijkbare prestaties kan voorleggen, voor een fractie lagere prijs en dit met meer ruimte. Al lijkt die laatste een grijze mus vergeleken met de opvallende styling van de 500. Misschien dat de Esseesse versies hier het verschil kunnen maken. Zo worden deze laatste bij uw plaatselijke verdeler met de hand omgebouwd en krijgt u de vervangen onderdelen mee in een speciale Abarth kist, moest er nadien iets verkeerd gaan. Qua apartheid kan dat wel tellen.

Voor mensen zonder kinderen of als 2de wagen biedt Abarth hier gewoon een zeer verleidelijke prestatie/fun/prijs verhouding. De 500 Abarth ziet er goed uit, kan zuinig zijn en is een plezier om met te rijden.

Met dank aan Buga

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Sven 23:03
afbeelding van Sven

mooi verslagje, jammer dat je de afbeeldingen niet naar een groter formaat kan openklikken.

Wim 17:06
afbeelding van Wim

@sven: idd,maar daar komt wel verandering in

Johan Lambrechts Sales Abarth Belgium 10:28
afbeelding van Johan Lambrechts Sales Abarth Belgium

Wij staan graag ter beschikking voor het beantwoorden van vragen ivm Abarth.
Mijn e-mail : ABARTH@BUGA.BE

Thomas 14:23
afbeelding van Thomas

Dit is echt pure fun om op afgelegen 50 / 70 banen met erg veel korte bochten en ronde puntjes te rijden. Hij plakt beter op de baan dan de Mito en heeft voldoende vermogen om je een rush te geven als je uit de bocht komt en terug doortrekt in toeren. Enkel spijtig dat er geen 6e versnelling aanwezig is... die vind je wel in de Grande Punto Abarth terug (die ik net wat mooier dan de 500 Abarth vind).

de vlaeminck 13:16
afbeelding van de vlaeminck

Mixed feelings bij de 500 Abarth... Enerzijds is het een duidelijke verkoopsstunt, anderzijds is het toch wel een behoorlijk charismatisch bakje... En die foto's die jullie maakten zijn toch wel enkele van de beste dat ik dusver gezien heb. :) Ik denk dat ik om mijn mening op te maken, er toch eens mee zal moeten rijden hoor! ;)

Thomas 15:59
afbeelding van Thomas

@ThV: En die prijs is in dit geval 18.500 euro ;)
De statement dat de prijs juist niet zo hoog moet liggen om een grote dosis fun te hebben is wat de abarth aan ons bewezen heeft.

jimmy 20:08
afbeelding van jimmy

dit kleine monstertje is een zaligheid om mee te rijden, na proefrit was ik ONMIDDELLIJK ondersteboven van dit wagentje, en heb geen moment getwijfeld om er zelf ene te kopen, wacht vol ongeduld op mijn monstertje
AANRADER!!!!!!!!!! kan er iemand van jullie mij raad geven waar ik hem het beste zou kunnen laten chiptunen, is dit een aanrader of niet?
email mij: jimmy.vermote@telenet.be

Michelooo 19:26
afbeelding van Michelooo

Er wordt gezegd dat hij niet geklopt kan worden op prijs/rijplezier ik denk dat de twingo rs vergeten is.

van havere danny 22:13
afbeelding van van havere danny

Ben zo fier op dat monsterke vele autos van grote klaase en pakke pakke duurder zien aleen mijn achterbumperke met die mooie uitlaten

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws