Rijtest: Ford Fiesta Black Edition

Ford Fiesta Black Edition

De Ford Fiesta is al sinds zijn introductie in 1976 een succesverhaal. Na ruim 36 jaar zijn we al aan de de zesde generatie toe. Sinds 2008 kennen we dit model met de Kinetic Design vormgeving. 1000 in een dozijn maar deze Black Edition mag er zijn!

Blacked-out. Zo heet dat in de tuning wereld. Van het interieur tot de velgen toe. Wat verwacht je anders van een Black Edition? Buiten de Panther Black metallic kleur op het koetswerk en velgen vinden we ook een volledig zwart dashboard en zetels. Het thema is bijna perfect. Waarom bijna? Het dashboard en stuur is in normale belichting inderdaad zwart. Tot de zon er op staat, dan zie je duidelijk dat er verschillende materialen gebruikt zijn en hebben het dashboard en delen van het stuur een donkerblauwe schijn, iets wat goedkoop overkomt. Dat is misschien een klein detail maar toch jammer omdat al de rest wél is zoals het moet. De lederen zetels zijn van goede kwaliteit, zowel het leder als de ondersteuning en dus geschikt voor meer dan ritjes naar de lokale discotheek. De Black Edition telt als uitbreiding op het Sport-pakket. Dat wil zeggen, een subtiele verlaging, spoiler, mistlampen en bijkomstig ondermeer een lederen versnellingspook, dubbele sport uitlaat, 17” 5-spaaks velgen, alu pedalen, piano black interieur en een prominentere bumperpartij - met zilverafwerking.

Ford Fiesta Black Edition

Optioneel is onze testwagen verder uitgerust met ondermeer het Comfort III Pack. Dat pakket omvat parkeerhulp, elektrisch inklapbare spiegels, automatische ruitenwissers en koplampen, snelle voorruitontdooiing, cruise control, airco, Bluetooth en voice control. Een hele boterham die 1.545 euro kost en eigenlijk een aan te kruisen optie. De extra optie - uitbreiding van Comfort III, volgt u nog - Omvat een Sony radio, deze is zijn 275 euro dan weer niet waard, in combinatie met de standaardspeakers. Het geluid is echt ondermaats. Dat geld investeer je beter in wat demping en een compo-set speakers naderhand. Verder zijn er nog getinte ruiten (200 euro), achteruitrijcamera met scherm in de achteruitkijkspiegel (650 euro) en als afsluiter nog een 14” stalen reserve wiel waarvoor je 75 euro betaalt. Hopelijk heb je die niet nodig.

Ford Fiesta Black Edition

Motorisch is er voor de Fiesta keuze uit 7 motorisaties. Gaande van een 60 pk 1,25l benzine tot deze 1.6l 134 pk sterke Ti-VCT motor die exclusief voor de Black Edition te verkrijgen is. Zegt benzine je niet veel dan kan je deze Black Panther ook nog met de 1.6l TDCi krijgen. Die heeft met 95 pk iets minder paarden maar meer koppel. Over het algemeen hadden we hogere verwachtingen van de 134 paarden die we voorin onze testwagen hadden steken. Nochtans is er 14 pk meer beschikbaar dan bijvoorbeeld in de Titanium- of standaard Sport-uitvoering. Het enige wat wel opvalt, is dat de motor gekoppeld is aan een heel goed klinkende uitlaat. Die produceert een behoorlijk leuk geluid. De motor vraagt om in hogere toeren gereden te worden. Onder de 3.000 toeren valt er weinig te beleven. De 6.000 toeren wil je met deze uitlaat zeker op regelmatige basis opzoeken. Buiten klinkt hij nog beter als binnenin.

Ford Fiesta Black Edition

Een Fiesta staat er sinds zijn oorsprong voor gekend een leuk sturende compacte wagen te zijn die tegelijk degelijk aanvoelt. Eerlijk als we zijn is deze nog steeds diezelfde beschrijving waardig. De verlaagde ophanging die we via het Sportpack meekregen draagt hier aan bij. Echt vlijmscherp sturen doet hij niet, scherpe bochten neem je niet met het vertrouwen van de Mk7 ST-uitvoering. Tenzij je hier niet elke maand mee op de Nürburgring gaat scheuren – voor zover dat nog kan – voldoet hij voor sportief openbaar weggedrag. Passagiers achterin hebben niet het meeste comfort, bij eventuele klachten kan je best uitleggen dat dit voor een sportief modelletje eerder normaal is want dramatisch is het zeker niet. Je boodschappen in de koffer kan je best wel ophangen aan de haakjes wil je je eten niet half klaar gemaakt terugvinden bij thuiskomst.

Ford Fiesta Black Edition

Een besluit is moeilijk te vormen. De Fiesta Black Edition is geen vervanger voor de Fiesta ST en mag dan ook niet zo gezien worden. Ondanks zijn sportieve looks (die bij het merendeel van het testpubliek positief onthaald werden), mist de motor het extra pit dat je verwacht van een opgekietelde 1.6. Gelukkig helpt het uitlaatgeluid het sensatiegevoel te verhogen waardoor je toch plezier kan beleven in de Black Edition.

Ford Fiesta Black Edition

Wil je ook deze special edition van de Fiesta dan betaal je daar minimaal 20.950 euro voor. De éénmalige B.I.V. bedraagt voor de Black Edition slechts 148.75 euro. Verkeersbelasting zit op een betaalbare 248,29 euro, jaarlijks aan de staatskas te overhandigen alstublieft. Dankuwel.

Tekst en foto's: Yannick Degroeve
Met dank aan Ford België

Specificaties

Motor

1.6 Ti-VCT

Vermogen

134pk

Koppel

152 Nm

Overbrenging

5 bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

945 kg

Topsnelheid

195 km/u

Prijs testwagen

€ 23 500.00

Prijs basismodel

€ 20 950.00

0 tot 100 km/u

8.70 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

295 L

Max. kofferinhoud

979 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Techno Patat 13:48
afbeelding van Techno Patat

Dit lijkt me een mooie tegenhanger voor de Honda Civic qtype S! Ook een 1.6, vergelijkbaar vermogen en ook een leuk geluid en goede looks! En ik denk dat ik naar deze zou neigen, gewoon omdat ik de fiesta best wel een knap ding vind! Daar waar de Type S van 2 generatie's terug (m'n maat heeft zo eentje) een knap ding was, laat de huidige type S (van de nieuwe Gen is er nog geen toch?) steken vallen!

En de Nurburgring heeft al een finacieel plan ingediend, ik heb het al eens in de comments hier gezet! Het zal wel gered worden aangezien zelfs de federale duitse overheid interesse toont!

Yvesw 14:19
afbeelding van Yvesw

Leuk karretje! Al is 20.000 euro dan weer veel geld. Of wel ben ik gewoon heel gierig. :p

Techno Patat 13:59
afbeelding van Techno Patat

Voor een auto met al die opgesomde gadgets? Vind ik dik meevallen!

Yvesw 14:06
afbeelding van Yvesw

@Patat: Noem me dan maar gierig :p En aan de andere kant stoort het mij dat er zoveel meuk extra opzit. Kleine wagens zijn de laatste op aard die nog zeer eerlijk kunnen zijn (tot raamhendels aan toe). Als ook die worden uitgerust met 200kg aan -in feite- onnodige opties, heb ik er toch mijn bedenkingen bij. Tegenwoordig is 134pk in zo'n auto nog altijd genoeg, maar steek deze motor in een Fiesta van twee generaties terug en je had een bom op wielen. Al snap ik natuurlijk wel de evolutie.

Techno Patat 16:41
afbeelding van Techno Patat

Met alle moeite van de wereld kan ik een Corsa-rijder niet niet gierig noemen :P! Dus bij deze: gierigaard :P!

En over de gadgets: zolang dat alles prima werkt en niet zo goedkoop mogelijk is geimplanteert kan ik als gadget liefhebber er goed mee leven! Maar gadgets in kleine auto's zijn zelden goed uitgewerkt, meestal staan ze gewoon mooi op de optielijst...

Met die camera en sensoren heb ik dan minder kans dat de rijder ervan zich tegen m'n alfa parkeert! Want je mag 3 x raden wie er onlangs op z'n voorbumper de mooie vorm van een trekhaak ontdekte? Gelukkig niet al te erg dus kan ik het zo laten!

En over die motor: m'n lief heeft een Fiesta van de vorige generatie met 68pk en dat rijdt ook al leuk hoor! Is vlot genoeg voor het verkeer en stuurt verassend leuk!
Maar dat kan ook komen omdat ik altijd met wagens van bijna 2 ton reed: eerst hyundai gallopper (reed prima voor lessen), dan xc-90 (2200kg?) dan S60 (1700kg) en nu Alfa (makkelijk 1700+kg)! Dan is zo een Fiestatje van net een ton wel een plezier en heel erg speels :P!

Wim 11:21
afbeelding van Wim

twee woorden: tof bakske

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws