Rijtest: Peugeot 208 1.6 VTi

peugeot 208

Collega Nathan testte al de 208 1.6 e-HDi met 92 pk. Een leuke, verfrissende vijfdeurs. Aanvullend stond er een iets pittigere 1.6 VTi benzine met twee deuren minder klaar. Hoe deze 208 ons is bevallen lees je hier...

De nieuwe 208 laat misschien wel het felst de nieuwe genen van Peugeot zien. Het front is agressief opgesteld maar toch kan je niet omheen de schattige look. De grote grille laten ze gelukkig voorgoed achterwege, die is vervangen door de “zwevende grille”. Qua uiterlijk zit er tussen de vijf- en de driedeurs natuurlijk weinig verschil. Enkel bij de C-stijl zien we een afwijking. Daar waar er bij de vijfdeurs een ronde chrome rand is heeft de driedeurs er een soort van extra chrome uitstulpsel als extensie. Een simpel maar mooi detail dat zorgt voor wat extra cachet.

peugeot 208

Onze testwagen is voorzien van het Allure-pakket. Dit omvat ondermeer mistlichten, LED-verlichting en 16” velgen. De startprijs van een 208 Allure ligt dan meteen op 16.030 euro tegenover 12.890 euro voor het basismodel. De tweede stap is dan logischerwijs de motorkeuze. De 208 is verkrijgbaar met acht verschillende motoren. Vier diesels, gaande van een 1.4 HDi met 68 pk tot 115 pk uit de 1.6 HDi. Onze huidige testwagen komt uit de andere schuif, die van de benzinemotoren. Die overige vier motoren beginnen bij de 1.2 met 82 pk tot en met de 1.6 topper met 155 pk. Onze 120 pk sterke uitvoering zit er ergens tussenin en kost je 17.080 euro zonder extra opties.

peugeot 208

Het interieur is geheel up-to-date gebracht in harmonie met de rest van de vernieuwde Peugeot-vloot. Wat eerst opvalt is het multimedia-systeem met navigatie. Dit is centraal geplaatst, handig in gebruik en voorzien van duidelijke instructies op het GPS-gedeelte. Bijkomstig hebben we in deze wagen ook het SOS Nav Connect systeem dat zelfstandig de hulpdiensten verwittigt bij een ongeval. We merken ook de satijnzilveren afwerkingen op, die geven de wagen een extra luxe mee en dat kunnen we alleen maar aanmoedigen. In het interieur vinden we we nog twee zaken die we met een dikke thumbs up beoordelen; het stuur en de zetels. Het Allure-pakket omvat enorm aangename zetels die een perfecte ondersteuning bieden. Het stuur is klein (345 mm diameter) en heeft ligt zeer sportief in de hand, als je het tenminste op de goede manier (kwart voor drie) vastgrijpt. Samen zorgen ze voor een sportief gevoel en dat is iets wat in combinatie met deze motorisatie wel mag. Enige nadeel dat we hebben ondervonden aan het interieur is niet de bescheiden ruimte voor de achterste passagiers maar de plaatsing van de wijzerplaat. Hoe knap ze ook is vormgegeven, het stuur zit bijna altijd in de weg waardoor je in de meeste gevallen nooit een duidelijk overzicht krijgt op je wijzers.

peugeot 208

Na een goede vijftig kilometer had de 208 ons al voor zich gewonnen. De 120 pk en 160 Nm komen met een leuk motorgeluid op gang. Vooral bij hogere toeren kan je echt rekenen op genoeg kracht en een bijpassende wendbaarheid. Het stuurgevoel is opmerkelijk sportief en scherp. Net zoals de wegligging van het kleine ding. Hij laat zich goed door de bochten sturen en de voorwielen weten goed hun plaats op de weg te behouden. Onderstuur kan je altijd wel als commentaar krijgen maar het hangt er natuurlijk vanaf wat je verwacht van de wagen en wat je eigen rijkuntsten zijn. De 208 voldoet perfect aan wat je ervan verwacht. Een iets snellere acceleratie (9,9 seconden voor de 0-100km/h) en een S of GT badge had hij nog mogen dragen zonder gène. Wij wachten alvast met ongeduld op de 208 GTI. Voorlopig zullen we het moeten stellen met de topversie met de 155 pk sterke 1.600cc THP-motor.

peugeot 208

Het verbruik van deze 1.6 VTi is niet enorm laag maar dat is hem vergeven door de toch leuke prestaties die hij ons biedt. Gemiddeld kwamen we uit op 5,7 tot 6,4 liter/100km. Met wat moeite kregen we dit cijfer omlaag tot 4,9 l/100km. Omdat deze wagen eigenlijk een zesde versnelling mist is het vooral in het stadsgebruik dat je tot een laag verbruik zal komen, mits wat hulp van de start/stop-functie.

peugeot 208

De Peugeot 208 is een waardige opvolger voor de 207. Die was op zijn beurt wel een pak minder succesvol dan de immens populaire 206. Laten we stellen dat de 208 het 207-verhaal helemaal heeft goedgemaakt. Een jong, fris uiterlijk gecombineerd met motoren naar ieders wil, leuke wegligging en comfort voor de bestuurder dat typisch Frans is. Zijn concurrenten zijn onder meer de Ford Fiesta, Kia Rio en Volkwagen Polo. Wie nu een compacte wagen uit het B-segment zoekt heeft het weer iets moeilijker om te kiezen.

peugeot 208

Qua extra opties is deze testwagen bovenop het Allure pack, uitgerust met een panoramisch dak in combinatie met blauwe LED-verlichting (450 euro), JBL audio systeem (450 euro) en het Peugeot Connect Nav SOS pack (1.170 euro)

Tekst en foto’s: Yannick Degroeve
Met dank aan Peugeot Belgie

Specificaties

Motor

1.6 VTi vier-in-lijn

Vermogen

120pk

Koppel

160 Nm

Overbrenging

5 bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 055 kg

Topsnelheid

190 km/u

Prijs testwagen

€ 20 800.00

Prijs basismodel

€ 16 030.00

0 tot 100 km/u

9.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.70 L/100km

Min. kofferinhoud

285 L

Max. kofferinhoud

1 076 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Yvesw 14:35
afbeelding van Yvesw

20.800 euro is toch wel veel geld. Ik zie de Swift Sport vooral als concurrent (€15.990) en mijn voorkeur zou daar zelfs naar uit gaan.
Tegenover de 207 alleszins wel een serieuze verbetering! Zeker het chrome streepje aan de raamlijst maakt het af :)

Anonieme gebruiker 00:38
afbeelding van Anonieme gebruiker

Heb er in de showroom ff achterin gezeten... dat wordt dus een nekkenbreker. Je kunt daar slechts met een zijdelings weggebogen hoofd plaats nemen, terwijl je schouders niet eens tegen de deur steun vinden.

Verder wel een mooie auto.

ray 07:51
afbeelding van ray

Ik heb ook in de 208 met panoramadak zowel voor als ook achterin gezeten, en moet zeggen dat dit een mooie ruime wagen is, ook al zou je dat van buiten niet zeggen.
Ik zelf ben 1.80mtr en kan normaal zitten voor en ACHTER,
Het is een mooie sportieve wagen van deze tijd die gezien mag worden. :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws