Rijtest: Suzuki Swift Sport (2012)

Suzuki swift sport 2012 rijtest

Smijtbakjes zijn in België vaak ver boven de dikke supercars te verkiezen. Kleine wagens met een bom aan vermogen onder de kap die zich perfect laten besturen en je toelaten grenzen op te zoeken. Dat maakt waarom we binnen de redactie enorme fan zijn van bijvoorbeeld Renault Sport modellen. Maar ook de Suzuki Swift Sport kan op heel wat bijval rekenen.

De Swift krijgt een 1.6 atmosferisch blok onder de kap met 136 pk. Dat is niet om van achterover te vallen, maar de concurrenten in het A-segment doen niet beter. De sprint naar 100 km/u doet de Japanner in 8,7 seconden maar voelt sneller aan door zijn hoog toeren-interval. En als we de Swift moeten vergelijken met een speler uit het Renault-kamp, dan is de Twingo RS zijn evenknie. Die krijgt ook een 1.6 onder de kap met 133 pk en is daarmee een geduchte concurrent voor de Swift, net als de 500 Abarth met zijn 135 pk.

De afwezigheid van de turbo zorgt ervoor dat je de Swift Sport in hoge toeren kan jagen zonder enige belemmering, net zoals dat bij de Twingo de bedoeling is. Je moét hem zelfs in hoge toeren jaren want de Swift Sport vraagt een andere rijstijl dan de Swift 1.2. Je voelt de wil om minder snel te schakelen al vlug aan. Bij het starten van de motor lijkt die leuk te klinken. Werken met tussengas en vaak lang wachten aleer op te schakelen zijn dan ook basishandelingen in de Swift. Jammer genoeg stelt dat geluid teleur in vergelijking met de concurrenten. De Swift vergelijken met de Abarth zou de Italianen oneer aan doen. Zelfs bij goed doortrekken heb je als omstaander geen wauw-effect en lost die de verwachtingen niet in na het zien van de dubbele uitlaat.

Suzuki swift sport 2012 rijtest

Als bestuurder heb je wel het nodige plezier. Door de korte wielbasis en voldoende vermogen kan je de Swift naar zijn grenzen duwen en misschien wel verleggen. De Swift is daarmee ook geen cruiser, zeker niet. Je moet hem op binnenbaantjes rijden waar het nodige bochtenwerk en de afwezigheid van te veel omstaanders uitnodigen tot sportief rijgedrag. Door trekken tot 7.000 toeren is een must, zoals eerder gezegd. En zelfs in de hoge toeren en bij snel bochtenwerk houdt de Swift goed stand. Uitbreken kan, maar zal nooit ongevraagd gebeuren. Ook onderstuur blijft achterwege, al voel je de technologie wel af en toe bijspringen. En ondanks de hoge toeren blijft het verbruik van de Swift Sport beneden alle verwachtingen, amper 6,6 liter per 100 kilometer. Dat is opmerkelijk te noemen, aangezien Suzuki zelf een gemiddelde verbruik van 6,4 liter communiceert. Des te opmerkelijker gezien de afwezigheid van een turbo waardoor autosnelwegen iets te veel vragen van de Swift, ondanks zijn cruise-control. In zijn zesde versnelling op een snelheid van ongeveer 120 km/u maak je bijna 4.000 toeren, een turbo-blok halveert dat met de nodige impact op het verbruik.

Suzuki swift sport 2012 rijtest

Ook de looks en interieur verraden zijn sportieve aspiraties. Naast de standaard Swift valt de Sport-editie op met nieuwe mistlichten, xenon koplampen en een nieuw getekende grille vooraan. Langszij krijgt hij de sport bestickering en merken we knappe 17 inchers op. Achteraan doen de spoilers en dubbele uitlaat alle moeite om stoerder over te komen. De aanpassingen doen hem goed en maken hem een pak aantrekkelijker. Binnenin vinden we 1 uitrustingsniveau terug. Zwart leder met rode naden en de nodige 'sport'-badges onderscheiden het interieur van zijn basis variant. Goede zetels met goede lendesteun vallen meteen op. Jammer genoeg is  die lendesteun niet te verstellen en vindt niet iedereen met zijn postuur de juiste houding. Het stuur voelt erg goed aan door zijn lederen afwerking. Het dashboard is stijlvol opgebouwd en laat zich goed bedienen. De materiaalkeuze bestaat voornamelijk uit plastiek maar is van zekere kwaliteit.

Suzuki swift sport 2012 rijtest

Toch laat de Swift enkele steken vallen. Zo is de stuurkolom afgewerkt met zwakke plastieke materialen en kan je het bestuurdersraampje wel automatisch openen maar niet automatisch sluiten. Of je zit als bestuurder op je plek en sluit de wagen met zijn automatische vergrendeling. In de gemiddelde auto gaat die automatisch vergrendeling af zodra je je deur opent, in de Swift niet. Hier moet je via datzelfde knopje de vergrendeling eerst afzetten en is een trek aan de deurklink niet voldoende. Het zijn schoonheidsfoutjes, maar het hot-hatch segment zit niet stil en pakt niet alleen uit met power, maar ook met afwerking. Gelukkig zijn de opmerkingen die we aanhaalden kleine zaken die snel aangepast kunnen worden en geen structurele missers. De algemene opbouw en afwerking van de Swift liet een goede indruk na.

Suzuki swift sport 2012 rijtest

Vergelijken met de Twingo RS of Abarth 500 gaan we nog niet doen, simpelweg omdat ze gevoelsmatig te dicht bij elkaar aanleunen. De Swift voel alvast heel stabiel aan, geeft veel vertrouwen en is niet te hard afgeveerd. Grote pluspunt, nu al, is de versnellingsbak van de Swift. Een prima zestraps manuele versnellingsbak die zich leuk laat bedienen en een erg sterke indruk achterlaat.

De Swift Sport begint vanaf 16.000 euro en is daarmee 1.600 euro goedkoper dan de Twingo RS. De 500 Abarth is de duurste van de drie en kost je 19.000 euro. Daarmee is de Swift Sport de goedkoopste van de hot hatches in het A-segment. En ondanks die lage prijs geeft Suzuki erg veel auto voor dat geld. Opties kent de Suzuki bijna niet, op de metaalkleur na. Zaken als sportzetels, xenon lampen, 17 inchers, spoilers, cruise control, lichtsensoren enzovoort horen tot de basisuitrusting. Dat maakt dat Suzuki met deze Swift een prima speler in haar segment heeft, ondanks makkelijk op te lossen foutjes.

Tekst en foto's: Pieter Aertgeerts
Met dank aan Suzuki voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.6 benzine, vier-in-lijn

Vermogen

136pk

Koppel

160 Nm

Overbrenging

6-traps manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 045 kg

Topsnelheid

195 km/u

Prijs testwagen

€ 15 990.00

Prijs basismodel

€ 15 990.00

0 tot 100 km/u

8.70 sec

Gemiddeld testverbruik

6.60 L/100km

Min. kofferinhoud

211 L

Max. kofferinhoud

512 L

{{galerij}}

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
Techno Patat 19:07
afbeelding van Techno Patat

Heb ik gemerkt, op het salon moest ik Sam er bicans wegsleuren :P! Of was het omdat hij stiekem naar de babes gluurde ;)?

Nee serieus: super toffe bakjes! En ligt goed op de weg! Het heeft een reden dat veel huurwagentjes op de Nordschleife Swift Sportjes zijn!

Al zouden ze imo wel wat meer pk's mogen hebben! De abarth heeft zn koppel door de turbo en gaat dus net altijd iets votter zijn! Dan mag een klein pk-voordeel dat dan wel compenseren vind ik!

Maar dat verbruik :O! Echt netjes dat je he' bij zn nekvel pakt en er zo weinig doorjaagt! Daarvoor alleen al zou je van hot hatchkes houden!

Chuwie 00:34
afbeelding van Chuwie

De 6de mocht van mij een langere brug verhouding krijgen..gezien de economische situaties.. 4000rpm bij 120 is echt te veel...
Maar wie dit soort autos koopt, koopt er een met een uitstervende soort blok, lang leve de natuurlijk geaspireerde blokken!

Techno Patat 17:51
afbeelding van Techno Patat

Ik veoeg toxh niet om door te lopen :P?

@chuwie: deze heb je toch voor de fun, dat kleine beetje autostrade dat je er dan mee doet zal je wel niet geven! En zoveel zal het niet schelen zeker? Als hij nu al maar 6.6 verstookt!

Yvesw 20:11
afbeelding van Yvesw

Op de 2dehands markt vliegen ze ook met dozen de deur uit! Maandelijks zie je het aanbod krimpen... Veel mensen hebben wrs gekozen om hun iets zwaardere plezierauto weg te doen voor een 2dehands Swift Sport van € 7.000. En wie kan ze ongelijk geven? Heel veel waar voor je geld!

Wim 20:17
afbeelding van Wim

de leukste wagens zijn de Twingo RS of deze Swift voor onder de 20k, dus daar kunnen we wel iets uit leren :) Je moet er wel hoge toeren op de autostrade er bij nemen(bij beiden)

Yvesw 20:20
afbeelding van Yvesw

Mueslimotoren in leasingwagens draaien bijna evenveel toeren op de autostrade me dunkt...

Yvesw 23:01
afbeelding van Yvesw

@Nathan: Daar ga ik me niet over uitweiden :p maar 2500 à 3000 toeren zijn toch niet abnormaal op de autostrade? Dat moeten die 1.6jes van bv. BMW toch ook zeker draaien in een 3-Reeks?

Wim 09:14
afbeelding van Wim

BMW heeft idd geen 1.6 in de 3, @yves: uw mueslimotoren draaien idd meestal 2500 op de autostrade. Maar dat is nog wel een verschil met 4000 :)

Yvesw 09:53
afbeelding van Yvesw

@Wim & Nathan: Dat die 1.6jes nog niet in de 3 liggen is maar een kwestie van tijd ;) read my lips!
@Wim apart: 2500 of 4000 is inderdaad wel een verschil, maar niet gigantisch... Het geluid zal waarschijnlijk de meest storende factor zijn, maar alles onder de 2l is luid op de autostrade (benzine) dus ik lig daar niet wakker van :p

Wim 10:08
afbeelding van Wim

Ik ga je moeten teleurstellingen, zelfs de 1.2 Turbo en 1.5 dci in Dacia Lodgy waren amper hoorbaar tegen 120 :) Maar je hebt gelijk, over het algemeen de 2 liters idd minder toeren dan hun kleine broers en maken dus minder lawaai.

Onehp 00:01
afbeelding van Onehp

Enkele commentaren van een eigenaar, bij dit schrijven sinds 2 maanden en met reeds 4600km onder de kiezen:

- Motor draai 3400 toeren 120km/h GPS, bijna 130 op de teller. 120 op de teller is ietsje over 3000 toeren... en is goed te doen. Sneller wordt het al snel lawaaierig, maar dit koop je dan ook niet om de show te stelen op het linker vak... maar voor het gewicht en de roeping is het wel degelijk een van de meest comfortabele die er zijn.
- Motorgeluid stelt teleur inderdaad, maar kan relatief makkelijk opgelost worden.
- De verbruiksmeter is een pathologische leugenaar, werkelijk verbruik is minstens een liter meer. Maar valt nog steeds mee vgl. met het rijplezier.
- Interieurlicht gaat wel degelijk aan in het donker, iemand had ze afgezet zeker?

Al in al bevalt zeer goed en idd. leuker van veel snellere auto's, dit ding is slechts 150kg meer dan een Elise 1.6 en dat kan geen vermogen in de wereld compenseren. Ophanging is ook heel goed, bijna old school op zijn frans - enkel zijn de velgen, zoals alle moderne auto's, eigenlijk te groot. En heeft vier plaatsen voor volwassenen itt. tot de 500, MINI etc. Dat er ook nog eens 7 airbags in zitten en dat ie 5 sterren haalt op de NCAP maakt het niet slechter.

Een aanrader!

chuwie 19:20
afbeelding van chuwie

m.vroom.be/nl/autonieuws/overzicht/2-1338

4000tpm bij 120km/u in 6de is een niet correcte waarde hoor, misschien in 5de waarschijnlijk
maakt +/-3200tpm in 6de..

Yvesw 19:34
afbeelding van Yvesw

@Chuwie: Bij Vroom zullen ze misschien wat naar benden hebben afgerond (en hier bij Autofans wat naar boven). Temperatuur van de motor en aanzetten van de airco heeft ook al een verschil in toerental. Net zoals zomer/ winter, etc.
Laten we er van uit gaan dat het gulden gemiddelde op 3500tpm ligt ;-) Pieter zou er niet iets over schrijven als het hem niet was opgevallen. :-)

Capo 13:11
afbeelding van Capo

Geweldige wagen altijd VW gereden maar daar was ik klaar mee na allerlei kwaaltjes
Heb de Suzuki nieuw gekocht in September 2013 en ik stap er nog steeds met heel veel plezier in.

bij 120 ( op TomTom ) maak ik 3200 Tpm .

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws