Rijtest: Kia Rio 1.1 CRDi

kia rio

Toen ik deze wagen op de planning zag staan dacht ik: "Leuk, een Kia". Daarna zag ik de motorisatie, een 1.1 dieseltje. Ik hield mijn hart al vast voor wat komen ging. Onterecht zo blijkt! De vernieuwde Rio stelt niet teleur!

 

Laten we het eerst ééns over die specifieke motor hebben. In deze Rio zit dus een 1.120 cc “grote” diesel die goed is voor 75pk bij 4.000 tpm en tot wel 162 Nm koppel. Dit alles komt trouwens niet uit een vier maar een drie cilinder blok, een soort motor dat trouwens aan een sterke opmars bezig is. Hoewel de 0 tot 100 km/u tijd van ruim 16 seconden niet veel goeds voorspelt heb je hier allerminst last van tijdens het rijden. Net zoals we in de Twingo hebben gemerkt, is een leuke diesel zeker niet minderwaardig aan een benzinevariant. De Rio slaagt er zelfs in nog bijhoorlijk kort op het gaspedaal te zitten en laat indien gewenst een vlotte tot sportieve rijstijl toe. Om het kort en bondig te zeggen: Hij voelt sneller aan dan hij eigenlijk is. Mensen die voor een 1.1 diesel gaan doen het in principe voor hun portefeuille en niet voor de snelheid. Je komt in alle geval niet bekocht uit qua motor.

kia rio

In het interieur merken we buiten een laag lawaai niveau ook op dat er duidelijk een man met smaak achter de designtafel heeft gezeten. Kia plukte Peter Schreyer weg bij Audi. Mét resultaat. Een interieur dat, hoewel het voornamelijk uit hard plastic bestaat heel degelijk aanvoelt. Qua uiterlijk is er trouwens ook niets mis mee. Het knapste onderdeel dat opvalt is het stukje waar de airco controle is geplaatst. Dit heeft lichte Alfa Romeo trekjes die zeker niet fout zijn. Handig is trouwens het vakje naast de radio voor je GSM. Iets wat ik vrijwel altijd in gebruik nam. Handig in combinatie met de stereo die trouwens (in tegenstelling tot de dure BMW 1-reeks die ik eerder testte) Bluetooth muziek overdracht ondersteunde! Mensen die een leuk streepje muziek kunnen waarderen zullen heel tevreden zijn over de standaard speakers. Die klinken namelijk zéér goed. Iets wat wel vaker opgemerkt wordt in een Kia.

kia rio

Het comfort in deze kleine vijfdeurs is behoorlijk. Vooraan zit je redelijk stevig in je stoel en zijn ook voldoende zacht. Een rit van een dikke 125 km bracht geen enkel ongemak boven. De passagiers achterin mocht wel een ietsje meer beenruimte gegund worden. De koffer heeft die waarschijnlijk ingenomen want die is met 288 liter vrij ruim bemeten. De zetels klappen trouwens in twee delen neer en maken IKEA-bezoeken mogelijk zonder al te veel stress achteraf. De koffer zelf is best handig voorzien met haakjes en vakjes. Wat ik wél een teleurstelling vind is de afwerking van de kofferbodemplaat.

kia rio interieur

Het rijcomfort en de rijkwaliteit gaan hier hand in hand. De Rio deed presteerde boven mijn verwachtingen! Een stevige baanligging, heel weinig body-roll en ging vrij kort door de bochten. Wat wel lastig kon worden is het harde afveren bij normale snelheden. Bijvoorbeeld verkeersdrempels. James May (TopGear) zei onlangs nog “Je hebt geen Clio RS nodig om je goed te voelen in een wagen. Rijplezier heb je zeker en vast”. Hoewel het over een andere wagen ging is deze quote perfect toe te passen op deze Rio. Verwacht nu niet dat je met je Kia Rio de snelle compactjes perfect kan volgen. Dit zal niet gaan door krachtgebrek en door een gebrek aan een sportief afgesteld onderstel. Mààr het zal zeker en vast leuk zijn. Je merkt het al, de Kia heeft goed gescoord tijdens deze rijtest.

kia rio

Dit was één van mijn eerste ervaringen met een compacte wagen en dito motor. Kia heeft ongetwijfeld een goed product op de markt gezet. Dit is hun op één na kleinste wagen. (Al ligt de Venga ongeveer gelijk) De Koreaanse autobouwer is vast en zeker zijn “oei, een Koreaan”-imago ontgroeid. Zijn concurrenten zijn niet van de minste. Zijn prijs is niet meer budget te noemen in het gamma maar je krijgt wel een leuke wagen met 7 jaar garantie en een aardige uitrusting. Het opgegeven verbruik van 3,4 L/100km heb ik trouwens met minimaal 5,2 liter niet behaald.

Specificaties

Motor

112 3-cilinder CRDi

Vermogen

75pk

Koppel

162 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 116 kg

Topsnelheid

159 km/u

Prijs testwagen

€ 20 260.00

Prijs basismodel

€ 15 490.00

0 tot 100 km/u

16.00 sec

Gemiddeld testverbruik

5.20 L/100km

Min. kofferinhoud

288 L

Max. kofferinhoud

923 L

Tijdstip: 13:30
Auteur: Yannick
Fotograaf: Yannick Degroeve
Reacties: 12 reacties

Reacties (12)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 22:56
afbeelding van Anonieme gebruiker

+20.000 euro voor een kleine Kia met 75pk is me toch wat van het goeie te veel...

Yvesw 08:00
afbeelding van Yvesw

Ik zou nog altijd voor een Opel Corsa gaan. De Kia is niet mis, maar voor 20.000 petoeters verwacht ik toch tenminste velgen die er niet uitzien als wieldoppen... Voor die prijs heb je bijna een Corsa OPC!
Maar we kunnen niet ontkennen dat Kia het zeer goed aan het doen is. Exterieur is zeker in orde, interieur ziet er ook hoogwaardig uit en de achterkant doet me wat aan een oude seat leon denken (vraag me niet waarom).

Mesoerrie 12:37
afbeelding van Mesoerrie

Niet moeilijk dat je voor een Corsa zou kiezen hé Yves, jij hebt er zelf een :p
20k is mij ook te veel. Met deze motor verwachtte ik hem rond de 14-15k max.

Joeri 12:56
afbeelding van Joeri

@YvesW en Mesoerrie: de Corsa is in de lichtste diesel 5-deurs versie (om een juiste vergelijking te maken) slechts €1000 goedkoper, een gelijkaardige Clio zit zelfs €1000 boven de Rio. Belangrijke verschillen in een dergelijk segment, weet niet exact wat er bij al deze wagens al qua basisuitrusting op zit (gordijn airbags en centrale vergrendeling met afstandsbediening moet je al missen op de Corsa bvb), in opties kan je jezelf steeds verliezen ongeacht bij welk merk je gaat shoppen.

Yvesw 13:04
afbeelding van Yvesw

@Joeri: Puur op uiterlijk vind ik de Corsa nog altijd de mooiste uit het segment. Gebaseerd zonder de prijs in het oog te houden. ;)
Qua prijs viel het me gewoon op dat deze testwagen bijna zoveel kost als een Corsa OPC...

Techno Patat 14:22
afbeelding van Techno Patat

Wow, 20k zou ik toch niet willen geven voor een Corsa :s! Voor een OPC misschien nog, maar nog steeds liever niet!

Over de wagen: Ik vind het een knap ding, een van de knappere in het segment! Lijkt me toch een leuk alternatief voor de vriendin ipv de zoveelste Clio... (Of in geval van voetbalvrouwen: de zoveelste Range Rover ;)! )

Yannick Degroeve 15:43
afbeelding van Yannick Degroeve

de basisprijs niet vergeten hé... de kosten zitten in de extra's... voor 15.000 is dit waar voor je geld denk ik zo.

Yvesw 16:28
afbeelding van Yvesw

@Yannick: Voor dat geld heb je natuurlijk ook een Suzuki swift sport... Keuzes, keuzes :p

Yannick Degroeve 16:33
afbeelding van Yannick Degroeve

true true...

Mesoerrie 18:39
afbeelding van Mesoerrie

De Mazda 2 wordt vaak vergeten, maar dat zou toch mijn keuze zijn (als we alle bommetjes even vergeten). Rijdt als de beste in z'n klasse, zit goed in elkaar, betrouwbaar en een rijke standaarduitrusting. Is €1500 goedkoper dan de Rio, en dan heb je een 1.6 diesel met 95pk en de sportuitvoering (hoogst mogelijke).

Yvesw 19:48
afbeelding van Yvesw

Het woord "diesel" bij deze wagens stuurt toch altijd een koude rilling over me heen...

Nathan 20:02
afbeelding van Nathan

@Messoerie: Inderdaad, <a href="http://www.autofans.be/rijtest/rijtest-mazda2-13">schitterende uitrusting bij de Mazda 2</a>.

@YvesW: We share the same feeling, een diesel hoort hier echt niet in thuis vind ik.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste nieuws

Alle nieuws

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages