Rij-impressie: Fiat Panda 2012

Fiat Panda 2012

6,4 miljoen, zo veel Panda’s zijn er volgens Fiat al verkocht. De prijspakker is dus van grote waarde voor het merk uit Torino. Jammer genoeg mochten we hem niet testen in die Italiaanse metropool, maar moesten we het met een druilerig Brussel doen.

De Panda is maar liefst met 11 centimeter gegroeid. Desondanks blijft hij met 365cm nog ruim onder de 4 meter. De bagareruimte heeft hier zeker van geprofiteerd. Die is flink gegroeid van 206-775(min. en max.)liter naar 260-870 liter. Ook de achterbank stelt niet teleur aangezien 35 liter bagageruimte kan worden ingeleverd in ruil voor meer centimeters achterin.

Binnenin is er trouwens veel aandacht besteed aan het design, meer dan je van een A-segmenter zou verwachten. Overal vind je een afgeronde vierkante vorm terug, in de bekerhouders, in de radiobediening, in de achterste zijruit, zelfs het stuur is een beetje vierkant. Het is misschien niet ieders smaak, maar ons kan het wel bekoren en het is tenminste origineel. Ook leuk is dat de pook op een aangename hoogte staat, wat het schakelen net iets vlotter laat verlopen. Het GPS systeem is er één van TomTom. Een goede keuze, want TomTom's zijn heel gebruiksvriendelijk en voor 350 euro kan je hem al aantikken.  Verder vinden we in de deurpanelen goedkopere materialen terug. Dat nemen we er bij, aangezien alles goed in elkaar in zit en de Panda een vanafprijs heeft van onder de 10.000 euro.

Voor zijn lancering is die prijs zelfs met 2.000 euro naar beneden gehaald. Tot 31 maart 2012 kan je de Panda 1.2 Pop voor  7.990 euro verkrijgen en de Panda 1.2 Easy gaat van 10.800 euro naar 8.890 euro. De nieuwe 0.9 Twinair is verkrijgbaar vanaf 10.300 euro(voor de 65 pk versie, de 85 pk versie is er pas vanaf 12.300 euro), dieselen kan vanaf 12.300 euro met de 75 pk sterke 1.3 Multijet.

Fiat Panda 2012

Wij hebben zowel met de Twinair(85 pk) als met de 1.3 Multijet kort gereden. De 0.9 tweecilinder hadden we al uitgebreid getest in de Fiat 500 TwinAir en ook in de Panda wekt het felle motortje veel sympathie op. In de stad heb je altijd het gevoel vermogen over te hebben. Hij heeft dan ook 145 Nm ter beschikking, en dat voor 875 cc. De 1.3 diesel heeft nog 45 Nm meer ter beschikking en het komt vroeger vrij. Dat merk je natuurlijk in de hernemingen. Ook kan hij lekker zuinig uit de hoek komen. Zonder veel moeite, konden we hem onder de 4.0 l/100 km houden. Toch verslaat de 0.9 turbobenzine, de 1.3 turbodiesel naar de 100 km/u. Ze doen er respectievelijk 11,2 en 12,8 seconden over. Beiden zijn mooie waarde voor dit segment, al gaat het met de goedkopere 1.2 benzine en de 0.9 Twinair(65 pk versie) een stuk trager.

Fiat Panda 2012

Aangezien Brussel ons test-terrein was, hebben we de Panda voornamelijk in de stad gereden. Daar komt de kleine Italiaan natuurlijk echt tot zijn recht. Hij stuur licht, maar niet te licht. Voor wie het stuur toch wat lichter wil bij het inparkeren is er Fiat's City knop. Je kan het koetswerk ook heel goed inschatten, dat is toch van groot belang om overal tussen te kunnen glippen. De demping is ook goed voor elkaar voor zo’n kleine wagen. Op de autostrade had hij wel iets meer moeite, ook was er redelijk wat windgeruis en motorgeluid aanwezig. Wederom iets dat bij de klasse hoort, maar het zou toch mooi zijn moest dat tot het verleden behoren.

Fiat Panda 2012

Het A segment zit door de huidige economische situatie en de strengere CO2 regelgeving in de lift. “Panda” mag dan wel een begrip zijn in dit segment, de concurrentie is tegenwoordig zwaar. De Panda zal het moeten hebben van zijn charmant uiterlijk, competitieve prijs en performante motoren.

Specificaties

Motor

1.3 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

75pk

Koppel

190 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 035 kg

Topsnelheid

168 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

12.80 sec

Gemiddeld testverbruik

3.60 L/100km

Min. kofferinhoud

260 L

Max. kofferinhoud

870 L

Tijdstip: 13:00
Auteur: Wim
Fotograaf: Constructeur
Reacties: 7 reacties

Reacties (7)

Plaats een reactie
Cuore Sportivo 20:14
afbeelding van Cuore Sportivo

Ik vind het een heel leuk interieur! En het snuitje mag er ook zeker wezen. Op hoeveel stond het verbruik met de TwinAir?

Wim 20:36
afbeelding van Wim

dat was boven de 8liter, maar hartje brussel in combinatie met haasten is niet representatief, met de 500 haalden we 6.1 http://www.autofans.be/rijtest/rijtest-fiat-500-twinair

BePa 21:47
afbeelding van BePa

Maakt het straatbeeld er onmiddellijk wat vrolijker op. Fijn gedaan, zowel van binnen als van buiten.

Dequal 11:54
afbeelding van Dequal

Ik vind het ook een mooie verbetering! Hebben in Griekenland paar weken met zo eentje rondgetuft, en ik moet zeggen dat het wel gezellig autootje is. Afwerking was toen wel redelijk plastiekerig (wellicht goedkoopste model ook voor huurauto's), maar rijdt wel vlot.

Techno Patat 14:23
afbeelding van Techno Patat

Ziet er idd goed uit! Speciaal interieur! I like!

En over snelwegprestatie's: had je in een rijtest niet eens een gezegde: life begin's at B segment?

Wim 13:21
afbeelding van Wim

yup, ik heb jammer genoeg maar heel klein stukje snelweg gedaan, dus ik kan er weinig over zeggen(buiten dat windgeruis), dat zal voor de latere "Rijtest" worden.

MichelAngelo 15:20
afbeelding van MichelAngelo

tja, ook ik moet Sportief Hart hierin toch volgen, heel aantrekkelijk interieur... doet warm, gezellig en comfy aan...
buitenstyling vind ik niet persé byzonder maar voor die prijs is hij zeker niet lelijk.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste nieuws

Alle nieuws

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages