Rijtest: BMW 118d F20

BMW 118d banner

Toen de BMW 118d voor het eerst het daglicht zag spuwde menig man zijn gal uit over de looks. Ook wij waren niet onder de indruk van BMW’s kleinste. De eerste kennismaking met de wagen bracht daar vrij snel verandering in. Zoals veel BMW’s is ook deze één waar je aan moet wennen. En dat is niet persé slecht...

Laten we beginnen bij zijn sterkste punt. Het interieur: Nooit eerder voelde en oogde een wagen uit deze klasse zo kwaliteitsvol of premium aan als deze. De nieuwe 1 is zeer sterk verbeterd tegenover zijn eerste generatie en diens facelift. Daar liepen de lijnen van het dashboard een beetje naar overal en was het gebruikte materiaal niet altijd even premium als zijn prijs deed vermoeden. Deze maakt daar korte metten mee. Een werkelijk subliem interieur met degelijke afwerking, een perfect in de hand liggend stuurwiel, een (optionele) 8inch GPS om u tegen te zeggen en een wijzerplaat die amper verschilt van zijn grotere broers. Onze testwagen was uitgerust semi-lederen zetels waar niets op aan te merken was buiten dat de grijze kleur een magneet is voor vervuiling. Verplaatsen we ons naar de achterbank dan is er een merkbaar verschil met de E8x modellen. De beenruimte is door de langere wielbasis ook gegroeid en komt de passagiers ten goede. De kofferruimte mocht misschien nog iets groter. 360l is wat aan de krappe kant.

bmw 118d

Onze wagen is uitgevoerd in de Urban line. Zoals je ondertussen wel weet promoot BMW zeer sterk de Urban- en de Sport line. Blauw staat voor Urban, rood voor Sport. Althans in de reclame. Ik kreeg dan ook een paar keer de vraag: “is een Urban altijd blauw” of “Moet je het stellen met een rode wagen als je een Sportline wil?". Natuurlijk niet, elk van de 13 kleuren is toepaspaar op gelijk welke Line. Toeval wil dat onze Urban inderdaad voorzien was van het Midnight Blue. Voor alle duidelijkheid: De 1-reeks is verkrijgbaar in 4 “soorten”, de standaard, urban- en sportline en de topuitvoering met het M-sportpakket. Allemaal hebben ze een aangepaste bumperpartij alsook interieurkleuren eigen aan elk pakket en een andere standaarduitrusting. Moeilijke keuzes die je waarschijnlijk zal moeten laten afhangen van uw budget. De Urban kost 1343 euro meer dan de basis uitvoering en daar krijg je dan een sportstuurvoor, alu velgen (type 412, nìet die op onze wagen!) sierlijsten en Oxidesilber matt en de acrylglas witte decoratiestukken. Zoals bij veel premium merken is de keuze ook hier gigantisch en is de online configurator geen overbodig hulpmiddel, me dunkt!

bmw 118d

Het kritieke onderwerp dan maar aanhalen? Het exterieur is vrij apart en kan net zoals in het Bangle tijdperk weer op heel wat tegenwind rekenen. Dat zijn vervanger van Hooydonck het beter aanpakt is naar mijn mening vrij zeker. Kijk maar naar de nieuwe 3-reeks, 5 reeks en vooral de 6-reeks! De 1-reeks past perfect in het huidige aanbod en zoals eerder aangehaald moet je gewoon wat tijd “in het echt” met de 1 doorbrengen om hem te waarderen. De afwerking is ook voor het exterieur van de bovenste plank. Er zijn geen overbodige lijnen te vinden en alles sluit op elkaar aan als een Tupperware doosje. De koplampen zijn voorzien van de nieuwe generatie “angel-eyes”. Deze zijn nu eerder afgeronde vierkanten in plaats van de originele cirkels. Je ziet de 1-reeks al vrij veel rijden en je zal je mening, moest deze negatief zijn, waarschijnlijk wel herzien, al heeft dat misschien wat tijd nodig.

bmw 118d

De motor in deze 118d is dezelfde als in de 116d en de 120d. Iets wat we wel vaker bij BMW zien. Er is gekozen voor een 2 liter motor die voor elke 1d een ander motormanagement programma heeft gekregen. Zo krijg je een zeer potente motor, ook in de 116d en onze 118d. De motor is een viercilinder met één variabele turbo’s. (TwinPower Turbo).Dit is een slim ontwerpje waar de geometrie van de turbo kan aangepast worden. Met als resultaat dat je het dubbele turbo effect krijgt. "De ene" zorgt voor een voldoende pk’s bij lage toeren en "de tweede" zorgt voor dat extraatje bij hogere toeren. Zo krijg je een motor die ten allen tijde voldoende vlot reageert en altijd klaar staat met het merendeel van het vermogen. Ook het turbo-gat probleem is hier volledig mee van de baan. Het is echt aangenaam om hiermee te rijden. De 143 pk en het hoge koppel van 320 Nm is zeker voelbaar. De TwinPower technologie zorgt trouwens voor een hoge prestatie/verbruik factor! Zo vebruikten wij onder normaal “ecologisch” rijgedrag 5,4 liter en bij sportief rijgedrag niet meer dan 6,7 liter. Na normaal rijgedrag op zowel autostrade en bebouwde kom kregen we een gemiddelde van net net geen 6 liter. Of dat lager kan? Misschien, maar wil je wel inboeten door pk’s af te geven voor een half litertje minder? Als hulpmiddel is er de Eco-mode knop. Deze laat heel wat ultra saaie info zien op de boordcomputer en zorgt ervoor dat de gaspedaal geheel anders reageert. Ongeveer hetzelfde effect als de DNA-knop bij de Alfa’s.

bmw 118d

Als afsluiter nemen we het weggedrag onder de loep. Om het in één woord te zeggen, stabiel. De wagen gaat vrijwel altijd rustig door de bocht. Weinig overhellen en een echt “freude am fahren”-gevoel. Van alle premium middenklassers denk ik dat deze het leukst is. De achterwielaandrijving heeft daar zeker iets mee te maken. Zijn grootste rivaal is natuurlijk de Audi A3 die zit met zijn prijzen vrijwel parallel over het gehele motorgamma. Een andere concurrent die ik hem wel durf toewijzen is de iets goedkopere Volvo C30. Na zijn facelift is die er zeker knapper op geworden. Het punt waar de 1-reeks F20 vrijwel elke middenklasser mee van de troon stoot is resoluut het interieur en de materialen. 

bmw 118d

Conclusie

De nieuwe 1-reeks is apart vormgegeven maar heeft tal van pluspunten die je zeker zullen overtuigen. Alleen de prijs mocht iets minder premium vinden wij. Moesten er mensen van BMW deze rijtest lezen heb ik nog een kleine opmerkingen: iPhone/iPod voor zowel A2DP als USB mag de dag van vandaag echt wel een standaard uitrusting worden.

Specificaties

Motor

1995cc 4 cilinder twin turbo

Vermogen

143pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

6 bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 395 kg

Topsnelheid

212 km/u

Prijs testwagen

€ 35 685.00

Prijs basismodel

€ 21 528.00

0 tot 100 km/u

8.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.90 L/100km

Min. kofferinhoud

360 L

Max. kofferinhoud

1 200 L

Met dank aan BMW Belux

Tijdstip: 20:15
Auteur: Yannick
Fotograaf: Yannick Degroeve
Reacties: 17 reacties

Reacties (17)

Plaats een reactie
Ponrow 20:27
afbeelding van Ponrow

lol 35 K voor een 1 serie?

Anonieme gebruiker 21:41
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ponrow, wie met minder dan 30k op zak een BMW showroom binnenwandelt kan het wel vergeten... Noblesse oblige !

Waxweazel 08:08
afbeelding van Waxweazel

Hoe lelijk de vorige versie was, die was tenminste nog in balans qua design. Hier lopen de lijn beetje kriskras door elkaar, voor de neus en die achterkant :s

Over de prijs ... tja, het is een Duitser, en dan nog eentje van een "premium" merk. Die zijn altijd veel duurder dan wat ze in werkelijkheid waard zijn.
Zolang er zoveel domme mensen zijn die graag betalen voor een logo, kunnen die merken het zich veroorloven om elke keer duurder en duurder te prijzen..

Wim 14:02
afbeelding van Wim

ik vind em nog wel vet, zeker in die kleur en uitvoering

Techno Patat 14:07
afbeelding van Techno Patat

second that ponrow, ik dacht ook: 35k voor de kleinste bimmer? Ze zijn niet goed zeker :o!

En waxweazel heeft ook gelijk, de vorige was ook geen schoonheid maar tenminste niet zo een mixmatch van alles...

BizkiD 16:07
afbeelding van BizkiD

Nog steeds lelijk. 'Er aan wennen' is artificieel. Je gaat er aan wennen omdat het een BMW is.
Just saying..

Kevin300 22:04
afbeelding van Kevin300

ik vind hem niet lelijk, beter gezegd, vond hem niet lelijk... nu ik de prijs gezien heb, bah! (sorry, vind het er echt over)

chuwie 01:18
afbeelding van chuwie

begint aan het nieuw zicht te wennen van de 1reeks.. raar maar waar...

MichelAngelo 14:22
afbeelding van MichelAngelo

awel ik vind er niks aan, oogt... bizar... "mossel noch vis"

B4 19:54
afbeelding van B4

Ik vind hem beter geslaagd dan de vorige, maar ik zou er nooit één kopen aangezien er beters is in die klasse, en voor dat prijskaartje. Auto's worden altijd maar duurder en duurder, mijn Mégane 110pk zonder volledig leder, navigatie of xenon zat direct tegen de 28k euros, de Peugeot 308 van mijn pa kost ook al direct 30k...

Anonieme gebruiker 16:23
afbeelding van Anonieme gebruiker

EDIT: Aangepast, bedankt om dit te melden!

gtike 16:26
afbeelding van gtike

lelijk van voor en vanachter
overpriced, overrated

Lucas 09:29
afbeelding van Lucas

Het leuke is dat men altijd klaagt over de prijs, maar wie bepaalt dat hij het geldt niet waard is? Ik ben een van de gelukkige die als zo genoemde "Yup" een 1 serie mag rijden. ik ben van mening dat de auto zeker wel de 44K waard is (met wat extra opties). met andere woorden wie het geldt niet heeft klaagt over de prijs. ga dan kijken bij een VW als je perse Duits wil rijden, anders zou ik kijken bij een KIA, lekker praktisch.

Voor de overige die niet klaagt over de prijs, een fijne dag.

Ciao!

Anonieme gebruiker 08:52
afbeelding van Anonieme gebruiker

Al de mensen die klagen over de prijs en zogezegd overrated moeten eerst eens een tijdje met zo een auto rondrijden. Allemaal gemakkelijk hier komen strooien met kritiek, maar er zelf nog nooit met gereden hebben. Met zulke mensen lach ik eens goed! Ik ben blij BMW rijder te zijn!

Mesoerrie 12:21
afbeelding van Mesoerrie

Haha, het typisch commentaar van blinde BMW rijders die hun imagoaankoop kost wat kost willen rechtvaardigen. Daar lach ik eens goed mee ;)

Anonieme gebruiker 22:13
afbeelding van Anonieme gebruiker

116d gekocht vr 27k incl gps xenon kunstleder cruisecontrol parksens aluvelgen16"! Lekkere wagen!!

Kate 13:03
afbeelding van Kate

Elk koop wat hij kan betalen. Als je mégane betaalt en er content mee zijt, OK. Maar daarnaast gaan klagen dat BMW te duur is, is overbodige informatie. Te duur of niet, iedereen koopt gewoon wat ie kan betalen én eraan wil uitgeven, zo simpel is het toch in het leven?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste nieuws

Alle nieuws

Laatste rijtesten

Alle rijtesten
Autofans.be responsive design

Laatste reportages

Alle reportages