Rij-impressie: Mercedes A-Klasse A 200 (2018)

rijtest-mercedes-a-klasse-2018

De vorige A-Klasse heeft Mercedes geen windeieren gelegd. Ook geen elanden meer omgelegd, nu we erover nadenken. Maar toch heeft Das Haus beslist om de vijfdeurs van ster tot uitlaat te vernieuwen met een heleboel spraakmakende technologieën tot gevolg.

Over smaken en geuren valt niet te twisten, maar laat het ons voor de sport toch even doen. De consensus is dat de nieuwe A-Klasse vooraan best scherp smoelt, naar analogie met de recent gelanceerde CLS. Achteraan is het plaatje minder klaar, of tenminste minder uitgesproken dan je van een nieuwe designrichting zou verwachten. Of het eraan ligt dat er achter de generieke poep 29 liter extra kofferruimte en drie centimeter meer beenruimte schuilgaat, om de A-Klasse eindelijk met correcte maten te zegenen?

Het zit vanbinnen

Wat er ook van zij, de magie van de nieuwe A-Klasse zit ditmaal aan de binnenkant. Daar pioniert de laatste generatie (W177 in sterjargon) de nieuwe MBUX-interface, die op termijn in alle Mercedi een thuis gaat vinden. Visueel maakt het systeem indruk met twee aan elkaar gechakelde flatscreens, die met drie schermgroottes te hebben zijn. De grootste, van elk 26 centimeter zoals je op de foto’s ziet, geven de binnenkant een high-techsfeertje dat door tal van nieuwigheden gestoffeerd wordt.

rijtest-mercedes-a-klasse-2018

Neem bijvoorbeeld de navigatiemodule, die uitgebreid kan worden met een live videobeeld vanop de voorbumper dat dankzij augmented reality huisnummers en straatnamen aan de livestream toevoegt. Richtingen geeft het systeem ook dynamisch aan, door blauwe pijlen op het televisiescherm te tonen. Initieel leidt het bewegende beeld wat af, maar voor je het weet is het tweede natuur en doen klassieke systeem wel erg ouderwets aan.

Hey Mercedes!

Misschien nog indrukwekkender is de stembediening die Mercedes in de A-Klasse voorziet. Met de eenvoudige woorden ‘Hey Mercedes’ wek je een lieftallige dame tot leven, die zowel vragen kan beantwoorden alsook wensen kan vervullen – binnen de perken van het fatsoen natuurlijk. Bij die laatste groep horen stemcommando’s als ‘verlaag de temperatuur’ of ‘open de zonnewering’, de vragen gaan bijvoorbeeld ook over het weer of de beste restaurants in een bepaalde stad.

rijtest-mercedes-a-klasse-2018

Het leuke is bovendien dat je geen geijkte zinnetjes moet gebruiken, maar een vraag op tal van manieren kan stellen. Je kan zelfs gewoonweg melden dat je het warm hebt, waarna Mercedes de temperatuur een graadje doet zakken. Tel daar nog de semi-autonome Level 3-capaciteiten uit de S-Klasse bij en je zou voor minder geneigd zijn om de rugleuning wat platter te leggen en de A-Klasse zijn comfortabele ding te laten doen.

1.3, niet 1.4

Ben je liever actief bezig met rijden, kijk dan even naar de dynamische opties. Mercedes biedt initieel drie motoren aan, twee benzine en één diesel, terwijl de chassis-setups tussen Comfort, Verlaagd en Adaptief variëren. Zelfs 4Matic behoort op termijn tot de mogelijkheden, ook al zijn de intromotoren alleen met voorwielaandrijving te hebben. Een automaat kan op de A 200, maar moet (voorlopig) op de A 180d en A 250 benzine. In alle drie de gevallen telt de unit twee koppelingen en zeven verzetten, om de nieuwe A met vlotte prestaties te zegenen: de 108 pk sterke A 180d doet de 100 in 10,5 seconden maar voelt in de praktijk zeker niet traag aan (zij het wel wat rumoerig), de A 250 klaart de klus in 6,2 seconden dankzij 224 pk met een top van 250 km/u.

rijtest-mercedes-a-klasse-2018

Maar de motor die je echt wil – of waar je tenminste over wil lezen – zit in de A 200 en is samen met Renault-Nissan ontwikkeld. Daar noemen ze de viercilinder terecht een 1.3, Mercedes heeft het foutief over een 1.4 die hoe dan ook 163 paarden mobiliseert. Genoeg om te denken dat je met een geblazen 1.6 onderweg bent, ook al twijfelt de automaat soms tussen op koppel te rijden of terugschakelen. Trap je het gaspedaal helemaal in, dan haal je de 100 in 8 seconden bij een gemiddeld testverbruik van dik 8 liter.

AMG-Line

Rijden doen alle drie de versies meer dan behoorlijk. Het stugge van de vorige is helemaal verbannen, ingeruild voor een meegaande setup die hand in hand gaat met het verhoogde comfortniveau aan boord. Bij momenten lijkt het zelfs alsof je met een kleine C-Klasse onderweg bent, zo matuur is de A-Klasse geworden. En dat ongeacht de velgmaat die tot 19 duim reikt en nog met adaptieve dempers gecomplementeerd kan worden. Geen must, maar wel een leuke extra voor wie zwevend door de stad of plat door de bocht wil gaan.

rijtest-mercedes-a-klasse-2018

In den draai levert de heroriëntatie op comfort geen nare verrassingen op. Het stuur mag dan wel een afstandelijke setup hebben, de A 200 laat zich prima en trefzeker plaatsen – zonder merkbare parasietreacties in het stuur. De AMG-Line met sportophanging, zoals die op de matgrijze Edition 1 zit, doet wel nog een stuk gefocuster aan. De visuele opsmuk met 19-duimers en lichtgroene accenten krijg je er willens nillens bij.

Puber af

Kortom: de kleinste Mercedes is bij dezen volwassen geworden. Dat twee van de drie motoren (en tevens twee van de drie automaten) niet meer van Mercedes zelf zijn, stoort daarbij nauwelijks. Stuttgart voegt meer dan genoeg eigen elementen toe om van de W177 een echte Ster te maken. Niet in het minst de hoge mate van comfort, die op de vorige nog schitterde door afwezigheid. De extra ruimte achterin is ook mooi meegenomen, al doen grote chauffeurs er nog altijd goed aan om het panoramisch dak links te laten liggen – want dat kost je hoofdruimte.

rijtest-mercedes-a-klasse-2018

De mogelijkheid om achteraan voor een gesofisticeerdere multilink-ophanging te gaan, laat ook voldoende opties voor zij die een tikkeltje meer rijplezier wensen. Ook al is het voor het serieuze werk nog wachten op het trio AMG’s dat in de steigers staat. Te weten een A 35, A 45 én een S-variant van die laatste die meer dan 420 paarden uit zijn geblazen tweeliter gaat puren. En als je dat allemaal een zorg kan wezen, dan is het uitkijken naar de plug-in hybride die voor volgend jaar op het programma staat.

Conclusie

Voor Mercedes is de A-stal een belangrijk (volume)deel van de familie. Waardoor de nieuwe niet enkel kan teren op technologie van de hogere stalbroertjes maar zelf uit mag pakken met impressionante nagelnieuwe tech. Comfortabeler, ruimer, meer dan vlot, een interieur dat eindelijk op punt staat en correcte motoren. Slechte woorden over de nieuwe A-Klasse? Die zal je van ons niet horen.

rijtest-mercedes-a-klasse-2018

Specificaties

Motor

1.3 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

163pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 375 kg

Topsnelheid

225 km/u

Prijs basismodel

€ 29 282.00

0 tot 100 km/u

8.00 sec

Max. kofferinhoud

370 L

CO2-uitstoot

120 g/km

BIV

€ 226.34

Rijtaks

€ 160.64

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Waxweazel 11:26
afbeelding van Waxweazel

Raar dat deze variant van 1.33T in de Renault Scenic een veel hoger koppel heeft.
160pk en 270Nm koppel, ook met een 7-automaat.

Techno Patat 17:53
afbeelding van Techno Patat

Hoewel dat de ontwikkeling samen gebeurt is de motor niet 1 op 1 overgenomen. In geen enkel model ook al zou je soms denken van wel.
Ik ken ondertussen wel wat van de .43 modellen bijvoorbeeld (leve forums!) en de software is bij elk model, ookal hebben ze dezelfde motor (want niet iedere 43 AMG heeft dezelfste turbo setup) is anders en niet of amper onderling uitwisselbaar... Zo is er al andere software voor een C43 met performance uitlaat en 1 voor een C zonder performance uitlaat!

Als ze dat al doen met hun eigen motoren binnen 1 enkel model kan ik me niet inbeelden dat ze dat niet doen voor gedeelde motoren met andere merken die in een ander soort auto gelepelt liggen.

Blijkbaar vonden ze bij Mercedes dat deze A klasse zijn loopcultuur iets anders moest afgesteld hebben dan de grotere Scenic die misschien iets meer koppel nodig heeft? De A heeft dan weer iets meer pk’s wat er op wijst dat de kracht iets hoger in de toeren te vinden is (‘sportiever’ zouden de marketing mensen het noemen.)?

Techno Patat 17:45
afbeelding van Techno Patat

Ik ben wel benieuwd naar de user interface. Als een fervent ‘Hé Siri’ gebruiker lijkt het me wel leuk om te zien wat hij kan!

Verder ben ik ook blij dat ze terug wat comfort in die auto’s gestoken hebben, nu hoop ik vooral dat ze dat doortrekken naar de CLA want dat is toch maar een stuiterbakje met de AMG ophanging er onder :D!

Jelledr 09:53
afbeelding van Jelledr

Front vind ‘k heel geslaagd alleen die achterkant is me wennen. Vorige vond ik achteraan veel subtieler overkomen dan deze.

Echt geen lelijk karretje, maar toch liever sedan. Vroeger veel Vito en Sprinters gereden en heel veel in de garage gestaan. Dus vraag me af of de kwaliteit wat verbeterd is? Motorisch ok maar al de rest was rommel en heel duur te herstellen.

humbold 00:16
afbeelding van humbold

Ik denk dat veel merken die dashboard-opzet gaan overnemen, veel beter dan die tablets boven op het dashboard die je nu bij veel merken ziet.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws