Rijtest: Volkswagen Golf facelift (2017)

2017-volkswagen-golf

De imagoridder van Volkswagen, de Golf. En die prins charmant heeft het merk meer dan ooit nodig. Waardoor de Duitsers geen half werk maken van de facelift voor de zevende generatie. Ze noemen het zelf de grootste facelift ooit uitgevoerd op een generatie van de Golf. Of je dat ook echt merkt?

Heb je het over de meest iconische wagens van de laatste dertig jaar, dan wil je wel denken aan gerief van Ferrari, BMW of Rolls-Royce maar de kans is groot dat de man in de straat meteen aan de Golf denkt. Een hatchback die vaak aanwezig was bij de mooiste herinneringen ooit geschreven. Een sterkte die Volkswagen moet vasthouden nu er een schandalenwolk rond het merk zweeft. De zevende generatie Golf, die dateert al weer van 2012, waardoor het tijd was voor een facelift. Een grondige facelift, nee, dé grootste facelift die VW ooit uitvoerde halverwege de cyclus van een Golf. Waardoor ze in Duitsland ook wel spreken van de Golf VIII Große Produktänderung.

Smaken verschillen

Nu gaan we de Golf-lovers even tegen de schenen stampen maar de evolutie is van buitenaf relatief subtiel. Toegegeven, de nieuwe voorbumper zorgt voor een sportieve toets die perfect geïntegreerd is de rest van het lijnenwerk. En dan zijn er nog die voorlichten, hoe cool zijn die dagrijlichten? O ja, de meedraaiende koplampen geven in alle situaties een groot bereik en een perfect zicht.

2017-volkswagen-golf

Achteraan semper idem, een mooi getekende achterbumper met chroom omlijsting die je de indruk geeft dat je einddempers hebt hangen maar laat je evenwel niet foppen. De achterlichten kregen ook een update met een sequentiële pinker (lees: lijntje dat van binnen naar buiten beweegt). Gerief dat je voordien enkel op een Audi kon rapen. Al valt dat snufje tegenwoordig ook te bekijken op een Peugeot 308.

2017-volkswagen-golf

Kijkje binnenin

Hoe het interieur er uit ziet? VAG zoals gewoonlijk, wat zeker niet slecht is. Gewoon voorspelbaar. Als je ooit in een moderne wagen van de Volkswagengroep je achterste hebt laten rusten dan herken je de lijnen wel. Extra punten voor het navigatiesysteem en de achteruitrijcamera die alles heel makkelijk maakt. Toch een kleine opmerking over dat multimediasysteem dat over meer 'touchscreen' beschikt dan ooit tevoren. Dat mag het uiterlijk vertoon wel ten goede gaan, het gebruik gaat er wel wat op achteruit. Omdat je vaak je ogen van de baan moet halen om iets in te stellen.

2017-volkswagen-golf

Deze Golf kan rekenen op het optionele volledig digitaal instrumentenpaneel waardoor je de navigatie-instructies ook voor je neus kan plaatsen, fijn digi-snufje. De chauffeur en voorste passagier kunnen zich zetten in stoelwerk die je volledig omarmen met wat alcantara terwijl je vrienden op de achterbank ruim voldoende been en hoofdruimte hebben om één van jullie tripjes naar het buitenland comfortabel te overleven, ook al stoort die slecht weggewerkte Isofix wel wat aan je achterste. Al kan je best niet te veel koffers meenemen aangezien de kofferruimte ongeveer 380 liter groot is. Natuurlijk als je de achterste zetels neerlegt en een paar vrienden thuis laat dan kan je 1.270 liter mee sleuren. Allemaal normale cijfers binnen het segment van de Peugeot 308, Renault Megane en Opel Astra.

Nu de grootste wijziging

Die vinden we onder de motorkap met een nieuwe motorisatie. Deze Golf beschikt voor het eerst in VAG-geschiedenis over een turbo-geblazen benzine motor met een capaciteit van 1.5 liter en produceert daarbij 150 pk en 250 Nm. Geloof ons, dat is voldoende op onze Belgische wegen om snel genoeg te accelereren en in te voegen op de autostrade. Op nat wegdek is dit soms wat te veel, zelf in D (drive), met gripverlies als gevolg en op dit mag de optionele DSG-bak van ons wel beter reageren. Nog een opmerking over de versnellingsbak is wanneer je de S-stand selecteert en een inhaalactie tot een goed eind brengt dat deze te lang in zijn vitesse blijft en niet snel genoeg beslist om op te schakelen.

2017-volkswagen-golf

De derde stand van het DSG-bakkie is de manuele stand, bij ons zonder flippers, die je bijna volledige controle geeft. Jep, bijna. Want bijvoorbeeld in vierde versnelling rijden bij 2500 toeren en op je gas gaan staan resulteert toch nog eerst in het naar beneden schakelen en dan pas wegvliegen. Waarom is een manuele keuze dan mogelijk wanneer je deze niet volledig kunt benutten?

2017-volkswagen-golf

Deze nieuwe 1.5 TSI komt ter vervanging van de 1.4 TSI, rightsizing zeg, en belooft een beter verbruik. 4.4 liter per 100 kilometer is dan ook zeker niet slecht.

2017-volkswagen-golf

Conclusie

Nu komen we bij het prijsgedeelte en dat is toch wel een pijnlijke zaak, volgens ons. Deze Golf met z’n 1.5-je, DSG, achteruitrijcamera, LED koplampen, automatisch lichten en ga nog maar even door komt op 38.464 euro en je kan er niet omheen, dat is veel geld. Haal al de opties van deze wagen en je blijft hangen op 28.060 euro wat ook nog best stevig is. Dat gezegd zijnde is het wel duidelijk waarom de Volkswagen Golf de benchmark is voor vele andere wagens in dit segment. Hij is nog nooit zo dicht bij perfectie geweest op enkele kleine dingen na.

Specificaties

Motor

1.5 turbo benzine

Vermogen

150pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

7-bak DSG

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 238 kg

Topsnelheid

216 km/u

Prijs testwagen

€ 38 464.00

Prijs basismodel

€ 28 060.00

0 tot 100 km/u

8.30 sec

Gemiddeld testverbruik

5.20 L/100km

Min. kofferinhoud

380 L

Max. kofferinhoud

1 270 L

CO2-uitstoot

114 g/km

BIV

€ 153.00

Rijtaks

€ 194.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Mathieu 15:34
afbeelding van Mathieu

Terug eentje voor de leasingmaatschappijen.
Ik vind hem er niet slecht uit zien, maar hoe diep ik ook in mijn buidel zou tasten, ik zou het niet kunnen betalen.
En wie wil er nu een "kale" wagen?

BART PJ 01:22
afbeelding van BART   PJ

... rijtest ? kom nou, testje ? ... wat is er juist getest... ? ah ja de DSG...

C. 03:37
afbeelding van C.

Ik zou dan gaan voor een Octavia 1.0 TSI DSG en wat opties. Schijnt ook een leuk motortje te zijn en je hebt een echte kofferbak voor een fractie van deze prijs.

Ponrow 10:11
afbeelding van Ponrow

38000? en dan heb je nog niet eens alle opties... :s het moet niet gekker worden...
Maar moet niet veel zeggen rij ook met een golf :D

andre123 11:51
afbeelding van andre123

twijfels?voor hetzelfde geld koop je twee full option dacia's.

Optimus 12:26
afbeelding van Optimus

2 full option dacias?
Ondanks dit ben je NOG beter af met een Golf :)

Optimus 12:30
afbeelding van Optimus

38K voor deze golf?
Heb afgelopen weekend een prijs laten maken voor een nieuwe GTI met enkele opties : 38500 euro met alle extra kortingen er af.
Deze testwagen is voorzien van alle opties die er wellicht te krijgen zijn.
70% daarvan heb je toch niet nodig ;)

andre123 12:37
afbeelding van andre123

beter af?eentje voor jezelf en eentje voor je vrouw,lol
tenzij je geld genoeg hebt natuurlijk,of je een van de gelukkigen bent die het niet zelf betalen.
pas maar op dat de belastingen niet meelezen.

Optimus 13:51
afbeelding van Optimus

Geld teveel? Geld nodig zeker ;)
Geen bedrijfswagen helaas , alles moet met de eigen centen betaald worden.

Maar wat die dacia voor mij betreft : na een uitvoerig bloedonderzoek is gebleken dat ik uitermate allergisch ben voor dit merk.
Sterker nog, enkel de deurklink van een dacia vastpakken zou al onmiddelijk de dood tot gevolg hebben :P
Wat die tweede dacia betreft: De vrouw zweert bij Mini en dat zal ook nooit meer veranderen ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws