Rijtest: Hyundai Ioniq Electric (2017)

 hyundai-ioniq-electric-2017-rijtest

Ze kwamen uit het oosten, en ze waren met drie. Op de derde is het nog even wachten, maar na de Ioniq Hybrid is hier nu de Hyundai Ioniq Electric. Vormt hij een te overwegen strijkijzer?

Hyundai gaat vol in de aanval. Met de nieuwe i30 beogen ze de Golf, de Ioniq Hybrid windt er geen doekjes om dat de Prius kop van jut is. En deze Ioniq Hybrid? Die gaat vol voor de Nissan LEAF's in deze wereld.

grijze neus

Al ziet hij er helemaal anders uit dan zo'n LEAF, en dat is maar goed ook. Deze Ioniq Electric neemt voor het grootste deel de vormen van de Hybrid over. Voor het grootste deel, want een uitlaat en een radiatorrooster zijn overbodig op dit model, dus kan er wat geschaafd worden aan voor- en achterzijde. Achteraan blijven de verschillen beperkt, vooraan krijgt de Ioniq Electric een heel eigen uitzicht. En die grijze neus is naar ons idee niet helemaal geslaagd, afhankelijk van de kleur die je kiest op je wagen. Geen personalisatiemogelijkheden voor die neus ook, die zouden hem wat minder opvallend of net meer excentriek kunnen maken.

 hyundai-ioniq-electric-2017-rijtest

Als aandrijving krijgt de Ioniq Electric een 88 kW (120 pk) sterke motor, met 295 Nm aan koppel. In theorie rijd je daarmee 280 km ver, maar zelfs in de ideale omstandigheden met 25°C haalden wij volledig opgeladen slechts een bereik van 220 km. Ohja, het is wel zo dat dat een correcte weergave is, zodat je na 100 km niet plots nog maar 50 km radius overhebt. Dat is nog altijd een pak geruststellender dan de eerdere elektrische wagens waarbij de volle lading begon waar bij je dieselauto het rode reservestreepje staat. Het nadeel van de lange radius is een even lange laadtijd. 12 uur tot vol aan een gewoon stopcontact is niet iets wat je zomaar even op een weekdag geregeld krijgt. Als alternatief biedt Hyundai een laadpaal die je apart aankoopt en waarmee je in 4,5 uur oplaadt. Snelladen gaat in 30 minuten tot 80 procent. Het verbruik van de Ioniq Electric in die ideale omstandigheden bedroeg tijdens onze test telkens 12 Wh/km, met uitschieters tot 9 Wh/km.

 hyundai-ioniq-electric-2017-rijtest

anders gewogen

De gewichtsverdeling van de Hyundai Ioniq Electric ligt anders dan die van de Hybrid, omdat de elektromotor minder weegt dan de benzinemotor. Achteraan wordt dan nog eens een extra accupack op de achteras gemonteerd. Omdat dat onmisbaar is bij een elektrische wagen, wordt de bouw van die achteras ook wat gewijzigd. De torsieas komt de multilink vervangen, zodat er meer plaats gecreëerd wordt voor de accu's en de koffer. In de praktijk voel je dat verschil amper tot niet, de Ioniq Electric blijft een comfortabele cruiser.

 hyundai-ioniq-electric-2017-rijtest

Daar komt nog bij dat de Ioniq vrij direct stuurt en dat hij met zijn 295 Nm die van bij het vertrek beschikbaar zijn geen trage schildpad in het verkeer is. Hij brengt je - in sportstand - in 10 seconden naar de 100 km/u. Maar dat is eigenlijk bijzaak, want de Ioniq Electric gedijt beter in een stadsomgeving. In die stadsomgeving heb je een spacy gezoem dat je vergezelt, zodat fietsers en voetgangers weten dat je eraan komt. Maar dat doen ze niet, want ze beseffen niet dat zulk een spacy geluid bij een auto hoort.

 hyundai-ioniq-electric-2017-rijtest

Naast de Sportstand is er ook een Normal en een Eco stand. Je kan die op voorhand instellen via de infotainment op de middenconsole. Daar regel je het gedrag van de elektromotor, afremmen of airco. Het afremmen van de elektromotor kan je ook nog eens apart instellen met de schakellepels achter het stuur. Die dienen dus niet voor op- of terugschakelen, want er zijn immers geen versnellingen.

centen te over

Een Hyundai Ioniq Electric heb je voor 35.699 euro. Dat is een stevig bedrag, het is een goeie 8.200 euro meer dan de Hybrid. Wel krijg je naast de elektromotor ook een stevige basisuitrusting. Hyundai biedt twee versies aan, de Premium en de Executive. Automatische airco, parkeersensoren en Adaptive Cruise Control zijn standaard aanwezig, op de Executive krijg je onder andere ook nog geventileerde en verwarmde voorzetels. Ter vergelijking: de 38.450 euro kostende e-Golf heeft dat niet. Beiden hebben wel het voordeel dat er geen BIV en verkeersbelasting moet worden betaald tot en met 2020, dankzij een maatregel van de Vlaamse Overheid.

 hyundai-ioniq-electric-2017-rijtest

conclusie

Alle goeie dingen komen in drievoud. Laat dat een spreekwoord zijn dat we hanteren bij de Ioniq. En hoewel dit slechts deel 2 van 3 is, krijgt de elektirsche liefhebber toch weer een mooi nieuw alternatief. Een grotere actieradius dan de vorige generatie elektrische voertuigen is een stap in de goeie richting. En het rijgedrag van deze Ioniq is ook aangenaam te noemen. Maar als we toch mogen kiezen, dan toch maar de Ioniq Hybrid, al is het maar omdat je dan niet elke 200 km hoeft te knoeien met laadkabels.

Specificaties

Motor

elektromotor, 28 kWh

Vermogen

120pk

Koppel

295 Nm

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 420 kg

Topsnelheid

165 km/u

Prijs testwagen

€ 37 000.00

Prijs basismodel

€ 35 799.00

0 tot 100 km/u

9.90 sec

Gemiddeld testverbruik

12.50 L/100km

Min. kofferinhoud

455 L

Max. kofferinhoud

1 410 L

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

het verbruik van 12,5 doelt wel degelijk op de kWh, niet op de liters die deze elektrische Hyundai verbruikt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Ann Tartica 14:01
afbeelding van Ann Tartica

Wat het ergste van al is:
Bedrijfsleiders kopen een Tesla van pakweg 100000 Euro en brengen deze voor 120% in, in hun belastingen. Tegelijkertijd trekken ze 4500 Euro groene subsidie, die wordt betaald door de belastbetaler (door mensen zoals ik dus, die zich zelfs nog geen Ionique kunnen permiteren).

John 14:03
afbeelding van John

true, ik denk dat er nog een serieuze rush op "gewone" auto's gaat komen in het "laatste" jaar dat ze verkocht mogen worden in 2035 of 2040. Als er tegen dan nog geen interessantere opties op de markt zijn: betaalbaar voor ieder gezin, degelijk bereik, degelijke laad-infrastructuur. Maar er zijn nog 18 - 23 jaren te gaan. Nog een "eeuwigheid" op technologisch vlak :-)

Audi22 19:02
afbeelding van Audi22

Ik moet zeggen alle auto's worden steeds duurder, door de energie besparende middelen / veiligheidsitems. Een A segmenter zit al snel rond de 15 000 euro en een B segmenter al snel aan de 20 000euro. Dan heb je nog geen ruimte. Een D segmenter is al amper te betalen nieuw. Daarbij door al die moderne technologie is de prijs in de garage ook fors gestegen de laatste jaren.

Sven 772 15:08
afbeelding van Sven 772

Waarom moeten die electrische dingen zo foeilelijk zijn? Alsof die door de darmen van een grasetende koe gereden zijn om hun design groene power te geven.... Ik wil best electrisch rijden, mits dat ding een beetje sexier is en een deftig rijbereik heeft in reële omstandigheden.

Ron4u 20:21
afbeelding van Ron4u

Dat de koetswerklijn bij honda hybride, toyota, gm en hyundai ongeveer hetzelfde is lijkt me duidelijk: aerodynamica = lage luchtweerstand = laag verbruik. Want tegen hogere snelheden speelt gewicht een steeds minder belangrijke rol maar de slechte aerodynamica steeds meer.

Cédric 21:27
afbeelding van Cédric

Dit ding schreeuwt "koop mij NIET". Een beetje als een laptop in 17,3" formaat, met een 5400 toeren harde schijf van 500 GB, 3 GB ram, een DVD-writer, 1366x768 resolutie, en dat alles in een gamer-behuizing inclusief het woord "cool!". Voor slechts 1899 euro.

Totaal uit de tijd en uit de smaak dus. En veel te duur. Zielig.

Ann Twoord 01:17
afbeelding van Ann Twoord

Voorlopig nog te veel nadelen: lange oplaadtijd, te weinig rijbereik, te duur... maar de techniek staat niet stil. Ben benieuw wat de facelift voor verbeteringen gaat brengen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws