Rijtest: Kia Rio (2017)

Praktischer, iets ruimer en braaf. Dat zijn de woorden die je op de nieuwe Kia Rio wil plakken. Zijn dat ook termen die de koper in dit segment kunnen overtuigen?

Het is niet makkelijk om een nieuwe kleine te presenteren in een segment waar de Renault Clio en Volkswagen Polo de plak zwaaien. Het blijft een felbevochten segment waarin allerlei merken hun model aan de man proberen te brengen, ook al is het maar om de grotere modellen te kunnen aanprijzen. Kia stelde begin dit jaar de vierde generatie Rio voor, al moet je - vooral achteraan - twee keer kijken om de verschillen met de vorige te zien.

Nochtans is de hele auto vernieuwd. Hij wordt praktischer en probeert meer de vrouwelijke klanten aan te spreken, die hem als extra gezinsauto zouden kunnen overwegen. Dat zorgt er echter voor dat de Rio als een grijze muis in het straatbeeld wordt gezet. Geen funky personaliseringsmogelijkheden, geen zwevende daklijn. Daarvoor in de plaats krijg je binnenruimte met hopen en een Tiger Nose grille.

Want de designers zijn vertrokken van het design van de binnenruimte om de rest van de auto te schalen. Hij groeit dus vooral vanbinnen, waardoor hij tegen het hogere C-segment begint te schuren. Vier inzittenden hebben ruim de plek om zich te nestelen en ook 325 liter bagage kan worden meegenomen. Die inzittenden zullen merken dat Kia voor het interieur toch wel op de centen gelet heeft, want hoewel er best wat aandacht aan afwerking is besteed, lijken hier en daar de goedkopere plastics toch de aandacht te trekken in het interieur. Het helpt ook niet dat het interieur volledig zwart wordt uitgevoerd, met eveneens zwarte accenten.

Het rijden zelf is dan weer wel een levendige ervaring. Kia plant de 1.0 T-GDi met 100 of 120 pk. Wij reden de 100 pk-versie, die zich alvast van zijn beste kant kon laten zien op onze Belgische wegen, nadat we hem eerder al op locatie aan de tand hadden gevoeld. Hij kwijt zich zelfs zo goed van zijn taak dat je je kan gaan afvragen waarvoor die 120 pk wel nodig zouden zijn.

Kia heeft het niet alleen van de motor, ook het chassis draagt bij aan de rijbeleving. Zo won het aan stijfheid en werd het een pak lichter tegenover de vorige generatie. Dingen die je niet aan de buitenzijde ziet, maar die wel het verschil maken als je gaat autorijden. Of je schoonmoeder dat nodig heeft is de vraag, een feit is dat je volmondig ja kan antwoorden als je vrouw vraagt of jij de kinderen met de Rio van sportclub wil halen, zeker niet als er wat bochten in de reisroute zitten.

Je betaalt voor de goedkoopste Rio 14.290 euro. Dan heb je een atmosferische 1.2 met 84 pk. Wil je de kleinere turbogeblazen variant, dan kost dat direct 18.290 euro. Wil je van die goedkope plastic-look af, dan betaal je daar nog wat extra voor bij om naar het volgende uitrustingsniveau te gaan. En dan is een grotere Kia Cee'd niet meer veraf.

conclusie

Met de Rio hebben ze bij Kia een leuke stadsauto die recht heeft op zijn plaats in dit segment. Laat je echter niet leiden door emotie als je voor deze wagen gaat kijken, want dan zal de liefde snel bekoeld zijn. Wil je echter een verstandshuwelijk en kijk je verder dan zijn looks, dan kan hij wel eens lang in je leven blijven.

Specificaties

Motor

1.0 T-GDi, driecilinder turbo

Vermogen

100pk

Koppel

172 Nm

Overbrenging

manuele 5-bak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 055 kg

Topsnelheid

188 km/u

Prijs testwagen

€ 21 450.00

Prijs basismodel

€ 14 390.00

0 tot 100 km/u

10.70 sec

Min. kofferinhoud

325 L

Max. kofferinhoud

980 L

CO2-uitstoot

94 g/km

BIV

€ 72.00

Rijtaks

€ 112.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws