Rijtest: Ford Fiesta ST200 (2017)

rijtest-ford-fiesta-st200-2017

De put is gegraven en de kist staat al met open klep klaar, want de opvolger van de huidige Fiesta ST staat in de coulissen te huppelen. Al vertrekt dé beste hothatch die we de laatste vijf jaar hebben gezien niet zonder slag of stoot naar de eeuwige jachtvelden. Met de ST200 als zwanenzang. Een finale rit naar het crematorium... en wat voor één.

Ford

Nog voor één dag de huidige Fiesta ST, want morgen haalt Ford het doek van de nieuwe generatie gebaseerd op de eveneens nieuwe zevende generatie Fiesta. Waardoor we niet anders konden dan dé hothatch van de laatste jaren een eervol saluut te geven. Want het staat nu al vast dat de ST zich kan nestelen in het rijtje van de eerste generatie Volkswagen Golf GTI en Peugeot 205 GTi 1.9. Met dank aan de je-ne-sais-quoi-factor die afstraalt van het triootje. Want stap in en na twee minuten voel je dat je beste maatjes gaat worden met zo'n Fiesta ST.

200

Een succesformule bestaande uit een gewillige 1.6 turbobenzine en een chassis dat speelsheid boven alles stelt. Toch vond Ford het tegen het einde van zijn carrière nodig om de Fiesta ST een stapje verder over de rand te duwen. De ST200 was geboren. Want hoewel de naam zou kunnen insinueren naar een tot 200 stuks beperkte reeks van de Fiesta ST is niets minder waar. Dit is het klein karretje met volumeknop op elf.

Rijtest-ford-fiesta-st200-2017

Zo mag de Ecoboost in de ST200 standaard 200 pk naar de voorwielen sluizen. Daarvoor was dat enkel het geval in een overboost van enkele seconden. Die is er nu ook nog maar werpt dan 215 pk voor de asfaltleeuwen. Een soortgelijk verhaal voor het koppel. Dat valt de voortrein in de ST200 namelijk lastig met 290 Nm en maar liefst 320 stuks in overboost. Merkbaar? Voor geen meter of je moet de chronometer er bij nemen, want de sprint naar de honderd neemt met twee tienden af naar 6,7 seconden. Nee, de grote winst in deze ultradaddy van de Fiesta zit 'm in de versnellingsbakverhouding. Want de eindoverbrenging werd een stuk ingekort.

Rallygevoel

Het resultaat is een Fiesta die je het gevoel geeft deel te nemen aan een rallystage wanneer je brood gaat halen bij je plaatselijke bakker. Want werken zal je met de verkorte manuele zesbak. Niet omdat er een gebrek aan koppel is, want de 1.6 trekt zelfs in lage toeren als een diesel, wel omdat je gewoon de nood hebt om als een hooligan door het verkeer te laveren. Dit ding schreeuwt fun in elke versnelling en bromt de geschrokken oma nog na met z'n uitlaatlijn aan de rode zone.

Rijtest-ford-fiesta-st200-2017

De gretigheid waarmee je het geheel een bocht in jakkert en de voortrein voelt spelen van geluk is van een ongezien niveau. Dit verwacht je van een Porsche 911, of een Ferrari 488 GTB, niet in een hatchback die in Keulen van de band rolt. Dank daarvoor het eTVC, een soort van elektronische sper die je soms doet twijfelen of Erich en zijn team niet per ongeluk jarenlang een mechanisch sperdifferentieel onder de kap van de Fiesta ST hebben gestoken.

...tot het regent

Die twijfel verdwijnt evenwel als sneeuw voor de zon wanneer regen zich komt moeien. Je voelt dat de voortrein moeite krijgt om de kracht kwijt te geraken en liefst de weg van de minste weerstand volgt. Lees: de kortste weg naar de boom. Gevaarlijk? Zo ver zouden we niet gaan maar soms heb je het gevoel meer te surplacen en te worstelen met het stuur dan dat het worstelpartijtje wordt omgezet in voorwaartse kracht.

En zelfs dan... blijft het vooral heel lollig.

Rijtest-ford-fiesta-st200-2017

Wil je dus het volle potentieel uit de ST200 puren, dan kan je beter wachten op een droog wegdek. Anders is enige controle met de rechtervoet aangeraden. Een voet die je trouwens meermaals in onnatuurlijk hoeken zal draaien en keren, want de plaatsing van pedalen (uit de gewone Fiesta) bemoeilijken het betere tip-en-hielwerk. Of je moet schoenmaat 52 hebben, dan voel je dat probleem waarschijnlijk niet.

Clusterf*ck

Probleem is dat als je schoenmaat 52 hebt, je waarschijnlijk ook groot geschapen bent. Lengte en breedte laat je echter beter thuis, want de Recaro's binnenin hekelen iedereen boven het gemiddelde van de BMI-index. Of bekijk het positief en noem het een knusse dwangbuis genesteld rond je derrière. Over outfits voor geestelijke zieken gesproken, het interieur van de Fiesta ST200 heeft ons meermaals bijna richting psychiatrie gestuurd. Want - met de mooiste woorden van de wereld - na negen jaar zit de sleet er wat op.

Rijtest-ford-fiesta-st200-2017

Dan hebben we het niet over de absurde mengelmoes van plastic die nergens in een vloeiende lijn overloopt in de andere, wel over de letterlijke clusterf-ck die zich over het midden van het dashboard trekt. Na 24 stuks zijn we gestopt met tellen hoeveel knopjes er gesmeerd zijn over de boordplank. We durven zelfs wedden dat als we kijken naar knopjes per vierkante centimeter infotainmentscherm, dat overigens maar zo groot is als het scherm van een Nokia 3310, er geen enkele andere auto is die zo'n hoge ratio kan voorstellen.

Lightning McFiesta

Zaken die je het klein grut vergeeft. Want de Fiesta ST koop je niet om naar te kijken, wel om mee te rijden. Wil je toch even staren, dan onderscheidt de 200-versie zich met een exclusief grijs kleurtje (al mocht dat van ons gerust bliksemgeel zijn), 17-duims velgen met hoogtevrees (want: laagprofielbanden) en rode remschijven. Helemaal lollig is de ST200-plak binnenin. Geen knap metalen exemplaar om je speciaal te doen voelen, wel een plastic stuk met zo weinig subtiliteit dat je initieel denkt dat één of ander kind een stuk van zijn Cars-speeltje heeft achtergelaten.

Rijtest-ford-fiesta-st200-2017

Zo'n 6.000 euro vraagt Ford er trouwens voor. Nee, niet voor dat plastic plaatje, wel voor de hele 200-rimram, want de ST200 kost je 28.685 euro. Geld dat 'm op hoogte zet van de Renault Clio R.S. Trophy en de Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport. Evenzeer lollig gerief maar niet zo memorabel als deze hete Fiesta. Evenwel zijn grootste concurrent? De reguliere ST, want die moet qua fungehalte eigenlijk niet onderdoen. Eentje voor de verzamelaars dus, deze ST200. Of om binnen een jaartje of drie voor een sportprijs op de kop te tikken.

Conclusie

Het doet wat met ons, de huidige Fiesta ST zijn laatste rit richting crematorium bezorgen. Want de lolbroek zal voor eeuwig een plaatsje in ons geheugen innemen. Het ga je goed in het hiernamaals en we zijn er zeker van dat je daar ook voor een schep leute gaat zorgen. De nieuwe ST die morgen wordt onthuld heeft alvast grote clownsschoenen in te vullen.

Rijtest-ford-fiesta-st200-2017

Specificaties

Motor

1.6 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

200pk

Koppel

290 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 088 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs basismodel

€ 28 685.00

0 tot 100 km/u

6.70 sec

CO2-uitstoot

138 g/km

BIV

€ 368.00

Rijtaks

€ 247.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Justin Beamer 17:44
afbeelding van Justin Beamer

Ik heb nog zitten twijfelen om er zo eentje aan te schaffen, maar vond die hoofdsteun van de voorste zetels heel irritant. Die helden namelijk veel te fel naar voren waardoor je hoofd niet eventjes kan rusten. Je kan dat trouwens ook zien op de foto's.

Davy 19:56
afbeelding van Davy

...Prijs basismodel....€ 28 685.00... 8-O

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws