Rij-impressie: Renault ZOE Z.E. 40 (2016)

rij-impressie-renault-zoe-40

400 kilometer, de afstand van Aalst tot aan het ISS ruimtestation. En volgens Renault genoeg om je nooit meer zorgen te hoeven maken over de range van je ZOE. Of de realiteit strookt met die denkpiste? We deden de rangetest.

Gestaag kruipen de elektrische inzendingen weg van hun povere rangecijfers. Want sprak je vroeger over 240 theoretische kilometers, dan slagen automerken er in om op nog geen drie jaar tijd die officiële range zo goed als te verdubbelen. Zonder aan de afmetingen van de batterijen te raken. Of iets technischer: de ZOE Z.E. 40 huist een lithium-ion-batterij van 41 kWh op de plaats waar vroeger ééntje van 22 kWh sluimerde.

Papier versus asfalt

400 kilometer range is het resultaat, volgens de – tot op heden officiële – NEDC-cyclus. Renault is zelf eerlijk genoeg om toe te geven dat je in de realiteit eerder naar 300 kilometer kijkt. Al zal toch veel afhangen van de manier hoe je het kleintje inzet. Getuige onze ’rangetest’ in Portugal.

rij-impressie-renault-zoe-40

Nee, we zijn niet stilgevallen met de elektro-knaap – dat zou nog eens een verhaal zijn -, wel wordt bewezen dat elektrowagens en autostrades nog steeds geen vriendjes van elkaar zijn. Alles boven de 110 km/u is namelijk een aanslag op de ingewanden van de batterij. Of anders gezegd; boer je met 140 km/u over de autostrade, dan dwing je elke gereden kilometer drie kilometer range uit de batterij. Waardoor er van die 400 kilometer range ruwweg 130 stuks over blijven.

Of hoe we op twintig kilometer autostrade aan topsnelheid (alles voor de wetenschap en geen vrees, die bedraagt 140 km/u) zo maar eventjes 70 rangekilometers van de batterij zagen vliegen.

En als je geen snelheidsduivel bent?

Nu, het is inderdaad het onderste uit de kan halen. Want in realiteit koopt niemand een ZOE om er dan elke dag in volle galop mee over de autostrade te boenderen. Rij je gezwind over gewestwegen en door dorpskernen, dan is 250 kilometer een haalbare kaart. Meer nog, zwier je de ECO-stand aan en leg je de stoelverwarming het zwijgen op (iets dat we verzaakten), dan zijn we zeker dat daar nog serieus wat eenheden bij tikken.

rij-impressie-renault-zoe-40

Komiek eigenlijk als je er over nadenkt; dat je verder geraakt door sportief de binnenbaantjes af te haspelen dan door kilometers te malen op de autostrade in de stroom van het verkeer. +300 kilometer ver geraken? Dat lijkt ons dan weer een uitdaging voor de eco-runners. Of hoe stoefen aan de toog over pk’s misschien in de toekomst evolueert naar stoefen over de range.

Q’s en R’s

Over pk’s gesproken; voorin op de plaats waar normaal een verbrandingsmotor zou liggen twee smaken van elektromotor. Jep, dat las je juist, de ZOE beschikt over twee verschillende motoren. Een gloednieuwe exemplaar (R90) en één die voordien ook al zijn werk deed in de ZOE (Q90). Het verschil zit hem niet zozeer in de kracht (92 pk versus 88 pk) wel in de oplaadtijden en ook wel wat de range.

rij-impressie-renault-zoe-40

Met de R90 geraak je op papier 400 kilometer ver en kan je opladen aan 22 kW, de Q90 laat je 370 papieren kilometer ver rijden maar laadt het systeem wel op aan 43 kw. Of in mensentaal: Per half uur opladen krijg je 80 kilometer range er bij in het geval van de P90, de Q90 zwiert er 120 kilometer bij per half uur. Dus hoewel die Q90 de maximale range naar beneden haalt, geraak je wel snelle verder door slim gebruik van oplaadpunten.

Hoezo? Het bos door de bomen niet meer zien

Financiële vraagtekens

Prijzen dan, want wat wat kost het om elektrisch te rijden met een Fransoos? Wel, dat valt momenteel goed uit. Hoezo? Renault plakt een beginprijs van 24.550 euro op de ZOE Z.E. 40 (de versie met 22 kw blijft trouwens ook in de lijsten met een prijs van 22.050 euro) en daar krijg je van de Vlaamse overheid een fixe korting op. In 2017 bedraagt die maar liefst 4.000 euro, zolang de voorraad strekt.

rij-impressie-renault-zoe-40

Waardoor je dus eigenlijk over 20.550 euro aan het praten bent. Met een elektrisch addertje onder het gras, want Renault verplicht je tot op heden ook om een maandelijkse huur te betalen voor de batterij. Die bedraagt 69 euro per maand zolang je op jaarbasis niet meer dan 7.500 kilometers bolt. Doe je er meer, dan betaal je 5 cent per extra gereden kilometer. Laat onze wiskunde ons niet in de steek, dan betaal je wanneer je elke maand 1.000 kilometer rijdt nog eens 953 euro per jaar aan Renault. Iets om in je achterhoofd te houden.

Conclusie

Niet enkel een vergroting van de range, want met een haalbare afstand van 250 kilometer schuift Renault de ZOE op naar een grotere cirkel van koperspubliek. Het blijft evenwel een nicheproduct voor early adopters, met guitige looks, een wat inspiratieloos interieur en een subliem rijgedrag dankzij het lage zwaartepunt. Denk niet 20.000 euro voor een 'elektrische Clio', denk 20.000 euro voor een technologische mijlensprong.

Specificaties

Motor

elektromotor

Vermogen

92pk

Koppel

225 Nm

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 480 kg

Topsnelheid

140 km/u

0 tot 100 km/u

13.20 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Adriaan 16:10
afbeelding van Adriaan

Dan toch een pluim voor renault om vrij eerlijk te zijn over hun range. Nu nog afstappen van dat onnozel verhuur model van de batterij, of het op zen minst wat voordeliger maken, en het zou wel eens een verkoopstopper kunnen worden.

andre123 18:10
afbeelding van andre123

wat de batterijhuur betref zijn hier al veel discuties gevoerd,kijk het eens na,kopen kan nu ook.
b rent -b by huren of kopen.
ik houd me bij huren,de zekerheid na jaren nog steeds over een goeie batterij te beschikken is mij meer waard dan het risico te lopen op een kostelijke vervangen van de batterij.
in de huurprijs zit immers een vervanging van de batterij zodra die minder dan 80% .
trouwens voor de prijs van 7500 bij aankoop kan je 8 jaar huren,en je hoeft het geld niet voor te schieten.
ik kan me inbeelden dat wanneer je de wagen verkoopt een huurbatterij voor de koper meer waarde heeft dan een jarenoude batterij die mss aan vervanging toe is.
trouwens tanken doe je ook en kost vele malen meer dan de prijs van electriciteit die je verbruikt.
onderhoudskosten voor de electrische motor zo goed als nihil,geen olie filters distributieriemen bougies roetfilters enz.

Audi22 11:29
afbeelding van Audi22

ik ben benieuwd naar het betrouwbaarheid issue. Laatst op autoblog bleken dat veel eigenaren die al jaren elektrisch reden serieus klachten hadden over de range en zeker op hogere snelheid. Plus ook de range na jaren gebruik, logisch kijk naar een gsm, als je kijkt naar een gsm die je elke dag moet opladen na max 3jaar is de batterij dood. Die van de auto is de opbouw hetzelfde, dus als je bv 30 000km per jaar rijdt hoe is de verhouding dan. Ik snap echt niet dat ze weigeren de optie van range extender erbij te nemen, dan heb je in nood toch een optie.

Yvesw 14:29
afbeelding van Yvesw

Audi22: zoals wij ook al aangaven, bij snelheden boven de 120 km/u zie je toch op naar een 1/3de ratio. Of in andere woorden; een range van zo'n 130 kilometer. Alles boven de 90 kilometer per uur is nefast voor elke elektrische wagen. Veel kunnen ze daar spijtig genoeg niet aan doen.

Adriaan 19:43
afbeelding van Adriaan

Ik blijf erbij, zet er een vario of versnellingsbak in, en je gaat hier wel iets aan kunnen doen. Ik bekijk het zoals bij fietsen, op de laagste versnelling kan je ook zeer vlot vertrekken, maar moet je heel hard trappen om wat snelheid te kunnen houden, zet je de ketting een paar tanden hoger, en met dezelfde kracht kan je opeens veel makkelijker snel rijden, en aan de krachtbron is niets veranderd.

Waxweazel 08:25
afbeelding van Waxweazel

Als dit echt zo simpel is om er domweg een vario of andere versnellingsbak toe te voegen dan zou dit al jaren geleden gebeurd zijn door verschillende fabrikanten.

Adriaan 10:37
afbeelding van Adriaan

En toch rijden de formula e's rond met een 5 versnellingsbak omdat het efficienter is.
Ik blijf er mee zitten, waarom ze dat niet doen, al was het maar met twee verzetten, eentje voor stad en traag verkeer, en een andere voor autosnelwegen.

Alfred 09:43
afbeelding van Alfred

Het is niet het toerental dat hier de beperkende factor is, maar de windweerstand die gewoon meer energie vraagt om te overwinnen. Een normale wagen verbruikt ook meer aan hogere snelheden. Tesla heeft ooit liggen knutselen met een 2-versnellingenbak in hun roadster, maar zijn hier waarschijnlijk niet zonder reden vanaf gestapt...

buyck 15:51
afbeelding van buyck

Volgens mij zijn EV auto's zeker binnen 2 jaar een aanschaf waardig. Elk jaar verbetert de kwaliteit van de batterijen. Vooral in het lagere EV segment valt de range nog tegen en de performance. Maar het is een kwestie van tijd voor deze euvels verholpen zijn.

Uw reactie

Autosalon-2017

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws