Rijtest: BMW M140i xDrive (2016)

bmw-m140i-rijtest-2016

Enige logica in de nomenclatuur van BMW is al tijdlang ver zoek. Waardoor gewone stervelingen geen enkel idee hebben wat deze M140i nu juist is. Een 1.4'tje met M-opsmuk? Het had gekund. Puristen weten echter dat dit de opvolger van de M135i is, met dikke zes-in-lijn onder de kap. Een pretpakket zeg maar.

M-techniek, AMG en Quattro, één voor één zijn ze ten prooi gevallen aan de niet te stillen honger van hun moederbedrijven om volumes te bouwen. Want had je vroeger bij BMW een M-product of drie, dan kunnen we ze nu zelfs bij een prijsvraag niet allemaal meer opnoemen. Zeker niet met de komst van de sub-M-modellen, met ofwel een dikke diesel of benzine onder de kap.

Deze M140i is zo'n sub-product. Want was 'ie volbloed, dan zou de M het met minder cijfers moeten doen. Toch kan je moeilijk van een kneusje spreken. Want dit ding in handen van een capabele piloot kan met twee vingers in de neus een M4 achter zich laten, daar durven we onze eigen - niet besnotterde - vingers voor in het vuur steken.

De cijfers, ooh de cijfers...

Wat dan juist het verschil is tussen de M135i en deze M140i? Het motorblok dat eerder al zijn dienst-intrede deed in de opgefriste 3 Reeks. Nog steeds met zes cilinders in een rijtje, voor een totaal van 2.979 cc en een turbolong. Wat er dan juist anders aan is? Dat ongeveer 99 procent van BMW-personeel het zelf niet weet... maar die 1 procent, die wisten via een andere boring en compressieverhouding de prestaties naar boven te duwen.

bmw-m140i-rijtest-2016

En prestaties, die zijn er, godgloeiende. 340 pk en 500 Nm koppel. Waardoor deze instap-BMW-hatchback amper 30 pk's moet laten liggen op de overal opgehemelde M2. Al maakt 'ie dat goed door 35 extra koppel-eenheden. In mensentaal? Dit ding is in de realiteit sneller naar de honderd dan de M2 die naast je staat aan het rode licht. Niet slecht voor een vijfdeurs waarbij de M het met een cijfermoes moet doen.

Een gefrituurde aardappel

Dan hebben we het trouwens nog niet over hét verkooppunt van deze rakker gehad. Want stuurt de M2 zijn kracht naar de achterwielen en laat hij je daardoor als een flipperkastbal in de winter elke boom, borduur en geparkeerde wagen in je buurt raken (geloof ons, je buurman zal er niet mee lachen), dan beroept de M140i zich op xDrive. Oké, de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat die vierwielaandrijving optioneel is op de hatchback. Het niet nemen is echter vergelijkbaar met een pak friet kopen zonder zout of mayonaise.

bmw-m140i-rijtest-2016

Ook lekker, daar zijn we zeker van, maar laat die twee ingrediënten toch net een extra dimensie geven aan de gefrituurde aardappel. xDrive is het zout en mayonaise voor de friet die de M140i is. Want heb je iets te compenseren, dan koop je een babyblauwe M2. Wil je in alle omstandigheden en in alle veiligheid met M2-prestaties op je bestemming geraken met vier inzittenden? M140i xDrive, het antwoord is altijd M140i xDrive.

Waarom M140i xDrive altijd het antwoord is

'Maar', horen we je zeggen. 'Er zijn toch legio andere voorbeelden van vijfdeurhatcbhacks met vierwielaandrijving?' Klopt. Al vervullen die allemaal een andere nood. Ford Focus RS? Voor Johny met de pet. Volkswagen Golf R? Geeuw... Audi RS 3 Sportback? Puur op prijs moet je eerder vergelijken met een S3, dus; geeuw. Waarom vraag je? Wel, knijpen alle andere constructeurs hun billen toe in dit segment en installeren ze braaf een viercilinder die je ook in een Golf Plus kan krijgen, dan neemt BMW het op zich om zes cilinders in een rij te plaatsen onder de kap.

bmw-m140i-rijtest-2016

Het geluid daarvan is uniek en doet ons met weemoed denken aan de tijd dat Volkswagen het lef had om haar Golf III uit te rusten met zo'n VR6 of aan de periode dat Ford vijf cilinders voorin de Focus RS lepelde. Het lekkerste? Visueel doet BMW geen enkele moeite om de aandacht te fixeren op haar cilinderfetisj. Je kan de M140i zelfs in het grijs nemen en de logo's in de BMW-fabriek laten liggen. Waardoor niet elke jonge knaap met zijn Seat Córdoba van 2004 aan het stoplicht wilt tonen hoe vlot zijn 1.4 TDI met 68 pk is. Tempting, huh?

Accountantgedrag

Even snel dus als een groep Duitsers bij de opening van een knakworstbuffet. Maar weet hij even sierlijk te laveren langs obstakels naar dat buffet? Nou, de M140i xDrive is in alle opzichten een teruggeschroefd M-product. Logisch ook, want anders zou de nomenclatuur niet meer kloppen bij BMW en de jongens uit München zijn zeer fier op hun logisch uitgedokterde structuur. Het staat zelfs in hun slogan: BMW - The Ultimate Nomenclatuurmachine...

bmw-m140i-rijtest-2016

Teruggeschroefd in die zin dat er steeds een streepje comfort aanwezig mag zijn. Vierwieldriften? De ophanging trekt de vullingen niet uit je mond. 250 km/u snellen over de Duitse snelweg? De uitlaatlijn laat je oren niet bloeden in de klim ernaartoe en de versnellingsbak laat zijn hamer voor je rug in de koffer liggen. Enige nadeel is dat het zwaartepunt daardoor wat hoger ligt dan bij - pakweg toevallig - de M2 en dat het stuur net iets minder direct de ondergrond richting je vingertoppen lanceert. Veiliger, laten we het op veiliger en sensibeler houden. In hoeverre je een kruisrakket natuurlijk sensibel kan noemen.

ook nog groter voor hetzelfde geld

Wat 'Het Antwoord' moet kosten? Een aardige duit. Toch als je gaat kijken naar zijn oorsprong. Want eigenlijk leg je geld neer voor twee keer een instap BMW 1 Reeks met vijf deuren. Waardoor het grote totaal - met grijze kleur en logo-verwijdering - neerkomt op 46.460 euro. Die andere vierwielridders er even bij halen? Ford Focus RS: 41.050 euro. Volkswagen Golf R: Zelfde allooi. Audi S3? Richting de 50.000 euro met vergelijkbare opties. Moeten we nog verder gaan...

bmw-m140i-rijtest-2016

Wie dan de grootse rivaal is voor deze M140i xDrive? Dan moeten we misschien wel in BMW's eigen boezem turen. Want voor zo'n 46.000 euro heb je ook de 330i xDrive Touring. Die komt standaard in het grijs, laat je met nog meer comfort naar het skiresort trekken maar moet wel twee cilinders en bijna honderd pk in de fabriek laten liggen ten opzichte van de M140i xDrive. Waardoor jawel, de M140i xDrive altijd het antwoord is.

Conclusie

Laat Knaap-Jan in zijn Córdoba en Rudy van om de hoek maar geloven dat er een 1.4'tje onder de kap van je 1 Reeks steekt. De M140i xDrive is er één voor connaisseurs. Voor mensen die niet graag te laat komen bovenop de Matterhorn in de winter of op een afspraak binnen de 20 minuten in een naburig land van België in de zomer. Duizelingwekkend Duitse prestaties bedekt onder een mantel van comfort. Meer auto zal je misschien nooit nodig hebben.

bmw-m140i-rijtest-2016

Specificaties

Motor

3.0 turbo benzine zes-in-lijn

Vermogen

340pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 515 kg

Topsnelheid

250 km/u

0 tot 100 km/u

4.40 sec

Gemiddeld testverbruik

9.40 L/100km

CO2-uitstoot

169 g/km

Nvdr: BMW België stelde ons hun M140i xDrive vrij ter beschikking om er mee af te zakken naar Duitsland om de Nissan GT-R aan het tandwiel te voelen. Een rijtest was niet verwacht. Echter was het kleintje zo'n verrassing dat we het niet konden nalaten. Een gebrek aan grijs vijfdeursfotomateriaal is het spijtige gevolg hiervan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
anon 02:48
afbeelding van anon

X Drive het zout op de friet noemen ... Mja als je echt anti rijplezier bent. Wat een bizarre gedachte.

Glenn 20:30
afbeelding van Glenn

+1
Geef mij ook maar de balans/gevoel van rwd.
Trouwens bij slecht weer moet je anticiperen en doseren, niet je pedaal tegen de mat stampen met +300pk (of zelfs minder). De huidige rwd auto's zijn niet meer de beulen van 20-30 jaar geleden die je zonder waarschuwing de gracht laten induiken ;-)

Techno Patat 13:17
afbeelding van Techno Patat

Ik heb ook een 4x4 en ik snap het toch wel ze Anon!

Nooit inzitten met tractie, gelijk welk weer kan je deftig doortrappen en heb je altijd grip, als je iemand wil inhalen en je trapt het gas neer moet je niet inzitten met de kont die misschien op de witte streep een stapje zet, bochtensnelheden liggen echt deftig veel hoger, gas geven halfweg de bocht en de auto zichzelf door de bocht voelen trekken doet toch ook iets ze met het rijplezier,...

Rijbeleving is iets minder met een 4x4 vergeleken met een achtertrekker, de speelsheid is ook wat minder maar de gemoedsrust die je in de plaats krijgt zorgt wel voor een goeje compensatie aan rijplezier vind ik persoonlijk. En zeker in ons net belgenlandje met de kwaliteit van z'n wegdek heb je minder plezier op de optimale momenten, maar meer plezier op de niet optimale momenten. En geef nu toe, hoeveel keer is het optimaal? 2% van de keren? Misschien nog 10% van de ritjes dat je doet, dan nog heb je op 90% meer plezier aan het gebruik van je auto :-)!

En even een editje nog om bij te voegen: vergeten jullie voor het gemak de A45 amg? Die zat bij de launch al onder de prijs van de M135i met X-drive... die zal nu plots niet zoveel duurder geworden zijn zoals de rs3 toch?

anon 17:18
afbeelding van anon

Akkoord hoor techno patat. Maar een m2 een compensatie auto noemen gaat toch wat ver.
Laten we het een verschil in prioriteiten noemen.

De compensatie zoeker zal zich eerder in bvb een suv of een cla 180d met amg pakket vinden. Want vermogen of rijplezier heb je niet nodig om te compenseren he
Ik vind x Drive zelf nogal steriliserend werken.

Kilsdonk 15:42
afbeelding van Kilsdonk

Hoeveel stuurd hij naar de achterwielen en hoeveel naar de voorwielen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws