Volkswagen stuurde ons over Mettet met de VW Fun Cup (2016)

volkswagen-fun-cup-2016

Toegegeven, het liep niet meteen warm op de redactie toen we de uitnodiging kregen om 'met een Beetle op circuit te gaan rijden'. Toen te ore kwam dat het over de Fun Cup ging, dan was het strootje trekken. Wat er juist zo magisch is aan deze raceklare Beetles?

2 CV'tjes en originele Beetles, het zijn auto's die je niet al te snel in de volgende iteratie van Fast and Furious zal tegenkomen. Logisch ook, want die dingen hebben het snelheidsappeal van een naaktslak op een zoutberg. Toch zorgen ze al jarenlang voor massa's plezier in raceland dankzij hun eigen raceklasse. Bij Volkswagen luistert die klasse naar Fun Cup en dat al sinds 1997. Hadden we dus nog een jaartje gewacht, dan vierden we een belangrijke mijlpaal. Maar kan je daar een moer om geven als je met een racewagen het circuit op mag? Tijd om dat Sparco-pak aan te trekken!

volkswagen-fun-cup-2016

Even Beetle als een Ferrari

Brandvrije onderbroek en dito sokken aan, safety briefing achter de rug, tijd om te zien welke machinerie ze in onze handen gaan achter laten. Beetles natuurlijk! Nu niet helemaal, want buiten de voorruit is elk paneel en vijsje anders dan het originele exemplaar dat zijn cultstatus verdiende in de jaren 60 en 70. Waardoor de Fun Cup eigenlijk even Beetle is als dat het een Ferrari zou zijn. Want spoilerwerk, buizenchassis en rolkooi, dat kwam je decennia geleden niet tegen in zo'n Beetle. Wist je trouwens dat de Fun Cup-Beetle al aan zijn derde generatie zit?

volkswagen-fun-cup-2016

Zo is er de oer-Fun Cup; een 1.8-liter benzine met carburateur die gekoppeld aan een vijfbak goed is voor 130 pk. Daarna kwam generatie twee op de proppen. Die ruilde de benzine in voor een 1.9 TDI (het waren de hoogdagen van de diesel bij VW) met 160 pk en zeemzoet koppel. Sinds enkele jaren bestaat er ook generatie drie. Die grijpt terug naar de benzinemotor - een 2-liter FSI met direct injectie - goed voor 180 pk gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak.

Op z'n Brits

Wij kropen achter het stuur van zo'n derde generatie. Niet alleen, bij VW zijn ze niet helemaal zot, want hoewel de Fun Cups normaal een chauffeurspositie hebben centraal in de wagen (op z'n McLaren F1's), bestaan er een handvol exemplaren met plaats voor twee. Een slim deel van het groot marketingproject achter de Fun Cup-race, want dolgelukkige passagiers kunnen hierdoor meevlammen tijdens races.

Al waren wij natuurlijk niet van plan om te gaan passagieren.

De consternatie was dan ook groot toen we door de begeleiding aan de rechterkant van de Beetle werden gezet. We gingen toch zelf rijden? Geen vrees, het stuur staat gewoon aan de rechterkant. Niet omdat de Britten het altijd al bij het rechte eind hadden (alhoewel), wel omdat er tussen de twee stoeltjes geen plaats was om de sequentiële versnellingsbak neer te poten.

volkswagen-fun-cup-2016

Waardoor die helemaal rechts werd gemonteerd en het daardoor ook vrij logisch dat de chauffeur eveneens rechts zit. Al moeten we toegeven dat het anders een spektakel op zich zou worden...

Rustig Jay

Turnsessie om in de wagen te geraken (met dank aan de rolkooi), ontsteking aan, groen licht van het elektronisch display en ietwat zenuwachtig de loodzware koppeling ingedrukt. Rest ons enkel nog die zwarte knop in te drukken met daaronder op het dashboard de uitnodigende woorden 'Start' geschreven. Met enkele halen van de krukas schudt de psychedelische Fun Cup tot leven.

Luid, zware bedieningselementen en amper afgewerkt. Nee, we hebben het niet over de originele Beetle, wel over de Fun Cup. Nog een laatste keer zijspiegels goed laten zetten voor we de pits uitrijden en schokkend van één naar twee schakelen met de sequentiële bak.

Geen weg meer terug.

Een linkse uit de pits waardoor we ons op Mettet bevinden met een tiental andere Fun Cups op de baan. Ben je thuis op het circuit van Mettet, dan weet je dat dit vergelijkbaar is met de Brusselse spits.

volkswagen-fun-cup-2016

Niet gek als je weet dat het circuit amper 2 kilometer en een vrachtwagenlengte beslaat. Nog niet de tweede linkse ingestuurd en al meteen een beginnersfout opgemerkt; de zijspiegels staan voor geen meter goed en wijzen vooral richting de lucht. Shit. Waardoor ik mezelf op z'n Callboys moest sussen; Ademen Jay, Rustig Jay...

Gelukkig bracht het centrale schermpje op het dashboard iets of wat soelaas. Nee, dat werd niet gebruikt om je smartphone met mirror link te koppelen, wel is het een voltijdse achteruitcamera. Eentje waarvan het contrast evenwel op -30 stond, waardoor de bewegingen op het scherm evengoed van het trillen van het motorblok konden zijn. Bon, de eerste ronde overleefd, het recht stuk op en maar trekken aan die sequentiële pook. Het gaat snel hard, zeer hard. Remmen? Remmen!

Zijn naam niet gestolen

ABS, ESP? Voor mietjes. Waardoor het niet zozeer het accelereren is waar je het verschil maakt, wel bij het remmen. Want ben je van oudsher gewoon om het rempedaal progressief dieper in te duwen, dan moet je hier stampen voor alles dat je heilig is om dan meteen subtiel terug los te laten tot je op een punt komt waarbij de vier wielen stoppen met blokkeren. Alsof dat nog geen aandacht genoeg van je neemt moet je ook nog eens terugschakelen mét ontkoppelen, kijken naar de racelijn en in de mot houden dat niemand een inhaalmanoeuvre uithaalt. Of zoals daarnet gezegd; een typische vrijdagavond op de Brusselse ring.

volkswagen-fun-cup-2016

Geraak je na een paar rondjes in de flow, dan merk je pas op hoe vergevingsgezind de Fun Cup-Beetle wel is. Met dank aan de evenwichtige afstelling. Het kevertje laat ver op voorhand weten of je te snel de bocht in gaat en laat overstuur met een kordate tik van het stuur in de tegenovergestelde richting corrigeren. Dit ding doet z'n uiterlijk eer aan. Want stap je na een rit met een BMW M6 GT3 vooral uit met vuil in de broek en tranen in de ogen omdat je het hebt overleefd, dan is deze Beetle gewoon pure fun. Zijn naam dus niet gestolen, die Fun Cup.

Straatbanden

Het is dan ook het motto van de raceklasse; Ben je beginneling of ervaren piloot, een VW Fun Cup besturen staat gelijk met het ontdekken van de automobielsport op een veilig manier en om tevens je passie voor de autosport te delen met anderen. We hadden het zelf niet beter kunnen verwoorden.

volkswagen-fun-cup-2016

Al horen we jullie natuurlijk al denken; ontdekken van de automobielsport? Daar zal je wel een stevige zak geld voor nodig hebben. Wel, we zijn de laatste om te ontkennen dat racen goedkoop is. Stap maar eens naar je plaatselijke kartingsbaan. Wil je zo'n Evo3 Fun Cup een jaartje rijden, dan ben je toch wel snel 100.000 euro kwijt. Gelden die je als team natuurlijk gaat zoeken bij sponsoren.

Wat we de Fun Cup dan weer wel geven is de low maintenance-aanpak. Om een voorbeeld te geven, tijdens de jaarlijkse 25 uur van Spa gaan de Beetles maar door twee setjes straat (!) banden en evenveel setjes remblokken. Waardoor er geen vrachtwagens vol vervangmaterialen meerijden met de teams. Beetje gek in je hoofd en zin om eens te funcuppen? Dan kan je samen met 7 anderen een Fun Cup huren voor één wedstrijd. Neem je de 5 uur van Zolder (en genoegen met een EVO1 of EVO2), dan moet je zo'n 6.000 euro overschrijven, gedeeld door acht niet eens zo duur.

volkswagen-fun-cup-2016

De racelicentie? Die kan je op de dag zelf behalen voor nog geen honderd euro en stelt je in staat om 1 dag te racen in België. Op de redactie hebben we het er alleszins al warm van gekregen.

Conclusie

Een racewagen in hart en cilinders, zo'n Fun Cup-Beetle. Zonder een gemeen karretje te worden waarvoor je 100 procent concentratie aan de dag moet leggen. Waardoor het misschien wel dé instap is in de racerij. Met de sfeer rondom en collegialiteit als kers op de kever. Ons mag je altijd uitnodigen om nog eens achte het stuur van de Fun Cup te kruipen. En jawel, liefst de psychedelische roze...

volkswagen-fun-cup-2016

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws