Rijtest: Volkswagen Beetle Dune

volkswagen-beetle-dune-rijtest-2016

De Volkswagen Beetle wordt stoerder. Tegelijk met de facelift wordt een nieuw uitrustingsniveau geïntroduceerd dat de naam 'Dune' meekrijgt. Kan deze Dune de Beetle door het zand trekken?

Goed, de Beetle is gefacelift. Maar geen kat die dat ziet als je met deze Dune komt aangereden. Alle aandacht gaat naar de opsmuk die deze alsoffroad Beetle meekrijgt. De Dune is geïnspireerd op de Baja Concept van een paar jaar terug. Die was dan weer een knipoog naar de Baja Bugs uit de jaren 70, gemodificeerde Kevers, niet zelden met dikke offroadbanden.

Geen dikke offroadbanden voor deze Beetle Dune echter, wel wat anders dat hem stoerder laat ogen dan zijn Beetle-broers. Zo heb je de zwarte wielkastomrandingen en ook de beschermplaat onder de wagen. Verder staat de Dune 10 mm hoger dan een gewone Beetle, en eigenlijk valt ons dat wel direct op. Hij staat ook 7 mm breder, mocht je je afvragen waarom hij ook wat dikker oogt.

volkswagen-beetle-dune-rijtest-2016

Maar misschien ben je niet overstag gegaan door deze optische poespas en zie je eerder wat in het mosterdgeel van de auto, een kleur die overigens binnenin ook terugkomt. Volkswagen noemt het zelf Sandstorm Yellow Metallic, en je kan het zelfs kiezen in combinatie met een zwart dak. Het is overigens de enige opvallende kleur in deze outfit, verder kan je voor bruin, wit of zwart kiezen.

all show, no go

De Beetle Dune is dan ook meer een speciale reeks of uitrustingsniveau dan dat het een evenknie van de Volkswagen Golf Alltrack wil zijn. Verwacht dus ook geen vierwielaandrijving, offroadmodus of versterkte ophanging. De Beetle Dune showt vooral graag met zijn uiterlijke kenmerken. Vooral in de 1.2 TSI-motorisatie die wij reden valt de Dune een beetje tegen. De motor stelt niet teleur, verre van, maar we zouden in zo'n opvallende wagen toch voor een iets krachtigere variant kiezen.

volkswagen-beetle-dune-rijtest-2016

Blijf op de weg!

In tegenstelling tot wat het uiterlijk laat vermoeden, is deze Beetle Dune eigenlijk enkel geschikt voor de geasfalteerde weg. Want zelfs bij de fotoshoot in de duinen hielden we ons hart vast om de wagen nadien weer uit de setting te kunnen rijden. De 18 inch velgen graven zich gauw genoeg in en maken je duidelijk wanneer je te ver gaat. Op de baan dus, en daar kwijt deze Beetle Dune zich keurig van zijn taak.

volkswagen-beetle-dune-rijtest-2016

Binnenin is de Beetle Dune onmiskenbaar Beetle. Volkswagen blijft de retro/moderne combinatie aanhouden, al worden de instrumenten stilaan wat ouder. Je kan met vier mensen plaatsnemen in deze Beetle Dune, en die vier mensen hebben het gevoel wat verheven te zitten boven het verkeer. Dat is niet vanwege de 10 mm hogere ophanging, wel omwille van de lage raamlijn op de deuren.

volkswagen-beetle-dune-rijtest-2016

conclusie

Deze Beetle Dune is er niet om de zware Baja Bugs achterna te gaan. Als speciale reeks heeft hij een hele rist illustere voorgangers die net als hem de aanwezigheid van de Beetle op de automarkt in de verf te zetten. Op zich is het best een goeie auto, al neem je hem best in 1.4 en niet met de wat tamme 1.2 TSI waarmee wij de baan op gingen.

volkswagen-beetle-dune-rijtest-2016

Specificaties

Motor

1.2 TSI, turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

105pk

Koppel

175 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 266 kg

Topsnelheid

177 km/u

Prijs basismodel

€ 23 690.00

0 tot 100 km/u

11.30 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

310 L

Max. kofferinhoud

905 L

CO2-uitstoot

126 g/km

BIV

€ 202.00

Rijtaks

€ 161.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie