Rijtest: VW Golf GTI Clubsport

“Waß?! Der Japaner ist die schnellste? Im unserer eigenen Grüne Hölle!? Scheiße!” Ongeveer zo zal het er weer aan toe gegaan zijn toen ze de indrukwekkende tijd van de Type-R te horen kregen. Maak een Duitser niet kwaad hé…

Dat hoefde dus niet lang te duren, Volkswagen prepareerde - alweer - een speciaal model van de GTI, ditmaal de knappe Golf GTI Clubsport S. Die deed even losjes iets meer dan één seconde van de tijd af die de Honda Type-R neerzette. Een Clubsport S is een gelimiteerde versie van wat we u nu voorschotelen.

Vandaag dus geen beperkte oplage van 400 stuks, geen S-sperdifferentieel, geen Pilot Sport Cup 2’s en geen 310 pk’s. Wél een achterbank. Deze “gewone” GTI Clubsport doet het met 265 pk en voorziet door middel van een handig truukje 290 pk naar de voorwielen. Dat dankzij een tien seconden durende extra boost bij kickdown vanaf 3e versnelling en daarboven. Leuk, want hij heeft dus effectief 290 pk en je moet aan de staat maar voor 265 pk betalen. Goed, de korte uitleg hebben we gehad…

 volkswagen-golf-gti-clubsport

knallen!

Eénmaal we de witte tornado uit het centrum van Brussel hebben geloodst konden we onze rug laten bekomen. De erbarmelijke staat van de weg in en rond het hart van België is allesbehalve geschikt voor deze wagen. We konden onze ruggengraat terug op orde krijgen op de E19 richting Antwerpen. Daar bleek hij meer in zijn element en moesten we al heel snel van het gas af. De 2.0 TSi-motor in combinatie met een flitsend snelle DSG doet ons glimlachen. Dit gaat allemaal zéér goed vooruit.

Maar het blijft natuurlijk een saaie rechte baan met beperkingen, zo’n E19 autosnelweg. Gelukkig konden we enkele dagen later ons hartje ophalen in het Eifelgebied te Duitsland. Daar konden we hem lekker hard door de bochten sturen en uiteraard, dat doet hij onvermoeibaar. Ondanks zijn nog beschaafde looks kan er dus stevig op zijn staart getrapt worden. Vol op de gas half in de bocht, het maakt niet uit, hij trekt je'r met een rotvaart door. Aan launch control heeft hij geen bal: Eerst staat hij vrij lang over zijn eigen sloffen te schuiven, dan krijgt hij grip en schiet hij als een speer weg. Een beetje zoals M-wagens van BMW. Maar… wij zijn hier niet aan ons proefstuk toe. Oké, de Clubsport S heeft de snelste tijd op de Nordschleife maar...

 volkswagen-golf-gti-clubsport

...dat wil niet zeggen dat de gewone clubsport de beste hot hatch is voor zijn geld. Daarvoor hebben ze de ’S nog te hard aangepast. Het enige waar wij eigenlijk aan konden denken was een Megane RS Trophy… Die is nòg duurder maar voor het echte hoonigan-werk kiezen we toch voor zo’n Fransoos. De Clubsport is te omschrijven als… prima.

Een prima keuze dus als je gewoon hard wil hoeken voor 15 minuten per dag en dan braaf je rit gaat verderzet zonder gekdoenerij. Zou VW niet beter het aanbod beperken tot een knàller van een GTI en de R? De GTI optioneel een supersportief onderstel en waarom niet, optioneel ook een beter sperdifferentieel. De vierwielaangedreven R net van hetzelfde. Meer opties die er echt toe doen en niet enkel wat stickers en een andere ECU. Hetzelfde gaat trouwens op voor enkele concurrenten… te weinig verschillen voor te veel geld.

 volkswagen-golf-gti-clubsport

naar de disco/haven

De VW ziet er blits uit in zijn Oryx-witte kleurtje. Je hebt hem ook in andere kleuren zoals carbon steel gray, tornado rood en reflex zilver. Leuk gekozen en allen passen ze perfect bij de donkere carbon-grijze accenten aan de buitenkant. Kijk maar naar de voor- en achterbumper en het naar boven gerichte spoilertje. Binnen vinden we een leuk retromotief op de kuipzetels terug -ook op de standaardzetels!- en een afgeplat Alcantara sportstuur… Een beetje Autofan ziet van ver dat dit geen gewone GTI is. Dat er aan de zijkant boven de zijschorten CLUBSPORT op geschreven staat helpt misschien ook wel - al ziet het eerder uit als CLUB/PORT.

 volkswagen-golf-gti-clubsport

comfort

Eerder al kort besproken en het komt er op neer dat hij dus - uiteraard - heel stug is afgeveerd. Dat moet ook maar in Sport-stand is het teveel van het goede. Dus zetten wij hem naar onze hand in de Individual-modus. Meer comfort en die milliseconde dat je verliest van hier naar de lokale discotheek zal niemand merken hoor. Achteraan hebben je passagiers niet te klagen, de zetels zitten heel aangenaam zolang je hen niet meeneemt op een zoektocht "Verkeersdrempels GO". Met een koffer van 380 liter kan je zonder problemen een weekendje VW-Fest organiseren met plaats voor 4 bakken pils en nog een 2-secondententje en een matras of twee. Hotdogs koop je daar maar.

 volkswagen-golf-gti-clubsport

Aan de prijs

Top speelgoed en de droom van menig sportief chauffeur. De totaal prijs van de GTI Clubsport in onze test oversteeg net de 45.000 euro. Dat is een héle grote bak geld en eigenlijk niet al te gek voorzien van opties. De prijs is dus weer navenant en de fenomenaal heerlijke Recaro’s zijn, net als die stoere velgen trouwens, optioneel. Voor een prijs vanaf 35.810 euro mochten die wel mee in het Clubsport-pakket zitten, me dunkt. Wil je trouwens een DSG-automaat - en geloof ons, dat wil je - dan betaal je 1.350 euro bij. Er zijn alternatieven, zeker als je na het lezen van de prijs geen koud zweet krijgt. Keuze genoeg op de markt. Denk maar aan de sublieme Mégane 265 Trophy; ook al kan je hem nu enkel nog uit stock krijgen, bewonderenswaardige 308 GTi 270, de dure Civic Type-R en de zeer correcte Leon Cupra 290. De Focus RS is dan weer buiten categorie op alle vlak.

Een verbruik-test zijn we niet vergeten. Minimaal 8,5 liter/100km dronk de Golf tijdens onze test maar we konden ons nooit langer dan twee uur braaf houden. Kans is klein dat jij wel zal kunnen in je hothatch.

conclusie

We zeiden het eerder al. De Golf GTI Clubsport is een tof apparaat je kan er stevig hard mee hoeken, niet te luidruchtig, snel, ziet er top uit en niet te overdreven looks. Deze hothatch is prima. Mocht hij wat goedkoper zijn dan zouden wij er enthousiaster van zijn. Prima, zeiden we dat al?

 volkswagen-golf-gti-clubsport

Specificaties

Motor

2.0 TSI turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

265pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

6-traps DSG automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 310 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 37 520.00

0 tot 100 km/u

6.30 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Min. kofferinhoud

380 L

Max. kofferinhoud

1 270 L

CO2-uitstoot

158 g/km

BIV

€ 625.00

Rijtaks

€ 397.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Yannick 10:49
afbeelding van Yannick

wat zou jij kopen Ponrow? ;-)

Adriaan 16:17
afbeelding van Adriaan

Een ford focus RS verdomme, ik zie niet in waarom die buiten categorie is op alle vlakken. Verzekering gaat voor beiden duur zijn, wegentaks gaat ook voor beiden pijn doen (toch als je ziet dat je uiteindelijk toch maar met een golf of focus rond rijd).
Net ff de configurator van ford gebruikt, en daar kom ik op 40800euro voor eentje die mij echt wel aanstaat. En dan heb je nog 4*4 MET drift knop :p

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws