Rijtest: Suzuki Baleno 1.2 CVT (2016)

Suzuki's nieuwe Baleno is het brave broertje van de Swift. Hij is een stukje groter, waardoor hij meer binnenruimte biedt. Maar gaat dat ten koste van het rijgedrag?

Een tijd geleden passeerde de Suzuki Baleno al eens de revue tijdens de voorstelling in een ver warm land. Vandaag nemen we de kleine hatchback mee over onze Vlaamse wegen en kijken we of hij ook daar kan overtuigen.

verschil is er

Wel, het is niet helemaal dezelfde wagen die we meenemen. Hadden we daar toen de kans om de 1.0 BoosterJet aan de tand te voelen, terwijl we vandaag kiezen voor de 1.2 DualJet. En dat is niet alles, want we gooien er nog de CVT-versnellingsbak bovenop.

Al was dat misschien niet onze beste keuze, want die CVT vraagt zoals altijd wat gewenning. Bij Suzuki zien we wel dat de bak een S-stand heeft waarbij de bak iets langer de hogere regionen van het toerental aanhoudt om de boel in beweging te houden. Duw je dat sportknopje niet in, dan blijft het allemaal erg zagerig klinken, tenzij je het gaspedaal weet te hanteren zoals een CVT het graag heeft, en we kunnen zeggen dat je dat na een weekje wel onder de knie hebt. Dan hou je de wagen makkelijk om 1.500 toeren bij constante snelheid van 50 km/u, zodat de motor geen nadelige geluiden het interieur binnenstuurt.

Het gekke is ook dat de 1.2 in tegenstelling tot de 1.0 niet turbogeblazen is. Daardoor zet hij 89 pk op de testbank, tegenover de 110 pk voor de 1.0 TurboJet. Niet dat die 89 paarden te weinig zijn, want ook hiermee weet de Baleno zich vlot uit de slag te trekken. Wie het koppel wat aan de lage kant vindt, verwijzen we door naar de 1.2 SHVS, die dezelfde motor koppelt aan een elektromotor waarbij het koppel wel stijgt, maar het vermogen gelijk blijft.

apart design

Suzuki zet de Baleno in elkaar in Indië en het lijkt erop dat ze voor het design en de afwerking ook beroep hebben gedaan op de Indiërs. Zo ziet de wagen er klassiek uit en heeft hij een iets andere look dan de rest van Suzuki's gamma. Daarbij komt dat de wagen voldoet aan de Indische normen voor stadswagens, waarbij wagens tot 4m een soort van belastingsvoordeel genieten. De Baleno is dan ook niet toevallig 3,995 m lang.

Maar laat dat de pret niet drukken, want met die afmetingen past hij precies tussen de Swift en de S-Cross in. Daarmee heb je een pak meer binnenruimte voor alle passagiers. En dat je vanachter ook kan plaatsnemen, dat vertellen de twee achterportieren je. Je zit best hoog en recht op de stoelen, maar dat compenseert wat met de lage instap die je krijgt. Daarentegen heeft de koffer wel een groot verschil tussen de drempel en de verstelbare bodem, zodat zware voorwerpen in- en vooral uitladen soms wat moeilijk gaat. Met 355 liter laadruimte heb je verder niets te klagen.

Wil de CVT soms wat tegenwerken, dan heb je met het gedrag van de ophanging zelf geen problemen. Goed, het is niet de sportieveling uit de familie - daarvoor kijk je nog altijd naar de Swift - maar de Baleno heeft geen moeite met wisselende wegomstandigheden.

voor je strakke opa

Het is dan ook niet verbazend dat de Baleno op het chassis staat waarop later ook de nieuwe Swift zal worden gebouwd. En als deze eerder saaie en burgerlijke Baleno al zo vief reageert op de weg, dan kan dat voor de volgende Swift alleen maar goeds betekenen. De stijve carrosserie en stugge vering zorgen ervoor dat je met deze Baleno de oneffenheden in de weg goed voelt en de bochten lekker kan gaan aansnijden. Maar ga niet te hard door, want de remmen hebben het er niet zo op hard te moeten werken en het stuur heeft wat moeite om het center te houden. Al zal je bomma daar geen interesse in hebben.

Laat haar dan maar zien dat de Baleno vanaf bepaalde uitrustingsniveau's wordt uitgerust met een automatische botswaarschuwing - die naar onze kwieke mening toch wel wat snel van zijn oren begon te maken bij het naderen van een remmende voorligger. Ook krijgt de Baleno de beschikking over een achteruitrijcamera, airco en een multimediasysteem met handig touchscreen op de middenconsole. Dingen die je het ietwat saaie en plastiekerig ogende interieur doen vergeven.

Prijzen

Er staat een Baleno voor je deur vanaf 12.899 euro. Voor onze 1.2 CVT betaal je minstens 19.299 euro, maar dan heb je ook één van de twee topuitrustingsniveau's. Daartegenover kan je een Skoda Rapid Spaceback zetten, of je kiest voor de prijsvaardige Fiat Tipo als concurrent.

Conclusie

Suzuki slaagt erin om het gewicht van de Baleno laag te houden, zodat de kleine motoren geen nadelen hoeven te zijn. Het aangename rijgedrag is soms misschien wat hard, maar kan over het algemeen wel overtuigen. Echter zouden we voor de 1.0 TurboJet kiezen of, als je dan toch voor de 1.2 kiest, de manuele versie aanduiden simpelweg omdat we nog altijd geen fan zijn van de CVT-overbrengingen in het algemeen. Prijsgewijs is vooral de basisprijs van de Baleno niet te kloppen, al zien we dat de duurdere varianten al gaan flirten met de concurrentie in een hogere klasse.

Specificaties

Motor

1.2 benzine, vier-in-lijn

Vermogen

89pk

Koppel

120 Nm

Overbrenging

CVT automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

890 kg

Topsnelheid

175 km/u

Prijs testwagen

€ 19 299.00

Prijs basismodel

€ 12 899.00

0 tot 100 km/u

12.30 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

355 L

Max. kofferinhoud

1 085 L

CO2-uitstoot

99 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws