Rij-impressie: Renault Clio IV facelift (2016)

Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

De populairste B-segmenter gaat aan de facelift - Phase Deux zoals dat lekker bekt bij Renault. Waardoor de vierde generatie van de Clio in alle frisheid het tweede deel van zijn carrière kan afwerken.

Gepend door Laurens van den Acker, gelanceerd in 2012 en sinds die lancering een showroomplatloper van jewelste bij Renault. Want waar modellen vaak met de tijd in kleinere getallen over de toonbank vliegen loopt het bij de vierde generatie Clio net iets anders. Vorig jaar was de B-segmenter nog goed voor maar liefst 410.000 stuks. Waardoor het meteen ook de populairste in zijn klasse is.

Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

De Fransen weten daardoor verdomd goed dat ze weinig moeten veranderen aan de formule met de 'mid-cycle-facelift. Tot op zo'n punt dat ze zelf toegeven dat het eerder een rondje met de Swiffer is dan met de grove borstel.

Duplo blijft

Kijk uiteindelijk maar naar het uiterlijk. Toegegeven, er zijn vier nieuwe lakkleurtjes - waarbij Intense Red zeer mooi over de carrosserie drapeert - en wat nieuwe velgendesigns... maar voor de rest moet je het in de details gaan zoeken. Zo zijn er de obligatoire C-vormige dagrijverlichting waarmee Renault sinds kort een punt maakt (Espace, Talisman, Kadjar en co), gelijksoortige achterlichten en subtiele tweaks aan voor- en achterbumper. Kijk je 'van opzij', dan moet je al een geoefend oog hebben om de verschillen te merken.

Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Binnenin kregen de designers één doel; de kwaliteit naar een hoger plan tillen. Daarvoor gebruiken ze betere materialen en worden de overdreven accenten wat naar de achtergrond verdrongen. Het resultaat is een volwassener voorkomen. Al blijft Renault vasthouden aan de nogal Dupla-achtige instrumentencluster met gigantische wijzers en getallen. Duidelijk, dat wel maar weinig verfijnd.

Make-up & Go

Een update gaat anno 2016 niet voorbij zonder multimediale vernieuwing - tegenwoordig is die smartphoneverbinding soms belangrijker dan de ophanging. Voor de Clio is dat niet anders. Zo doet naast Media-Nav en R-Link nu R & Go zijn intrede, waardoor je dus de keuze krijgt over drie verschillende infotainmentsystemen in de B-segmenter. Die nieuwste is vooral voor de instappers waarbij je smartphone dienst zal doen als navigatiesysteem.

Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Daarnaast kan de Clio zich voortaan zelf inparkeren (hoezé?), klappen de spiegels automatisch toe bij het sluiten van de wagen en is zelfs het make-upspiegeltje van de passagier verlicht. De vooruitgang, het staat inderdaad niet stil.

Als het goed genoeg is voor Mercedes...

Onderhuids geen enkele technische aanpassingen, buiten twee nieuwe motoren. Het is te zeggen, de TCe 120 benzine was er voordien al, maar enkel beschikbaar met automaat. Een combinatie waar we het drie jaar geleden alles behalve warm van kregen. Vanaf de facelift mag je zelf roeren met de pook om de 120 pk en 205 Nm (118 g/km CO2) van het blok op de weg neer te zetten.

Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Naast die eigenlijk dus al bestaande benzine, lepelt Renault ook de 1.5 dCi 110 voorin (90 g/km CO2). Een bekend blok dat zelfs in de nodige Mercedes-modellen furore geeft. In de Clio is het alvast goed voor 110 pk en 260 Nm.

Toch maar de diesel

Maar goed, natuurlijk willen jullie weten hoe de Clio rijdt. We konden beide blokken uitvoerig testen onder een gloeiende zon die de temperaturen in Bordeaux over de 40 graden bracht. Puffen voor ons, de Clio's gaven alvast geen mor. Verder geen verrassing uiteraard, want de Clio rijdt nog steeds exact als weleer. Met een ietwat zachtere afstelling van de ophanging, een demping die zonder problemen bulten opvangt en - spijtig genoeg - op snelheid wat fluitende buitenspiegels.

De benzine toonde zich dan weer wat té lui. Dat was 'ie al met de automaat en dat blijft 'ie ook met handbak. Vooral omdat alles tussen 2.000 en 4.000 toeren gebeurt en dat die 'alles' spannender klinkt dan het is. Om de één of andere reden werkt het blok gewoonweg niet in de Clio. Iets dat we niet kunnen zeggen van de 1.5 dCi, want dat dieselblok toont zich viriel voorin en brengt het comfortniveau van de Clio naar dat van een Mercedes A-Klasse.

Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Wat meteen ook bewijst dat cijfers niet alles zeggen. Want met een top van 194 km/u en een sprint naar de honderd van 11 seconden zou de diesel gevoelig trager moeten zijn dan de TCe benzine die 199 km/u en 9 seconden kan voorleggen. Niet dus in de realiteit.

Van Life tot Parijs

De concurrentie van de Clio hoeven we niet meer op te sommen (toch even de voornaamste: Volkswagen Polo, Opel Corsa, Peugeot 208), de prijzen zijn wel interessanter. Vanaf 13.700 euro heb je een Clio Life met oudere 1.2 benzine op de oprit - dus niet de 1.2 TCe. Liever wel die TCe met handbak? Dan moet je minstens 19.000 euro achterlaten bij de dealer. Voor dCi stijgt dat getalletje naar 21.150 euro. Al zit je zowel bij de TCe als de dCi meteen in het Intens uitrustingsniveau.

Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Daarboven prijkt dan nog de Initiale Paris-lijn, de full-option zeg maar. Daarvoor vraagt Renault 24.100 euro (benzine) en 25.050 euro (diesel). Standaard krijg je dan een Bose-geluidssysteem, achteruitrijcamera, 17-duimsvelgen, lederen interieur en verwarmde zetels.

En de R.S. dan?

Inderdaad, natuurlijk is er ook nog de R.S.-variant van de Clio. Die krijgt met de update nieuwe mistlichten vooraan in racevlagmotief en dan hebben we het meest noemenswaardige opgesomd (geen mop). Nu ja, de gelimiteerde Trophy met 220 pk van voordien komt er vanaf nu ook als gewoon model, is voortaan dik 2.000 euro goedkoper (daar gaat je restwaarde) en kan je optioneel uitrusten met een Akrapovic-uitlaatsysteem voor wat extra grinta op het geluidsdepartement.

Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Rijden doen ze zoals voordien; op rails maar zonder grote funfactor door de steeds aanwezige automaat. Prijzen? 25.550 euro voor de R.S. en 27.050 euro voor de Trophy. Ga dan ook maar voor die laatste.

Conclusie

De Clio gaat nog steeds over de toonbank als een verse croissant waardoor ze er niet een boule de Berlin van moesten maken om de verkoop aan te zwengelen. De veranderingen aan deze Phase 2 zijn dan ook zeer miniem en spitsen zich vooral toe op het brengen van wat meer technologie in de schulp. Nooit echt spannend maar wel een zeer aangenaam totaalplaatje. Waardoor we begrijpen dat je voor zo'n Clio valt in de showroom.

Rijtest-Renault-Clio-4-Phase2-facelift-2016_01

Laatst gepubliceerd

Reacties (23)

Plaats een reactie
Audi23 18:10
afbeelding van Audi23

Jammer dat het interieur zo zo lelijk / goedkoop blijft, als je dan bv in een mazda 2 stapt waan je u in een andere wereld. Ook de keuze voor die automaat in de RS snap ik niet, plus oke dat uitlaatsysteem is wel vet maar waarom geen mechanische sper op de vooras, renault sport is de koppositie kwijt in het B segment, precies of ze lui zijn geworden om een fatsoenlijke hothatch op de markt te zetten, meer pk's hoeft niet perse maar fun to drive dat is een hothatch.

Audi23 18:10
afbeelding van Audi23

Jammer dat het interieur zo zo lelijk / goedkoop blijft, als je dan bv in een mazda 2 stapt waan je u in een andere wereld. Ook de keuze voor die automaat in de RS snap ik niet, plus oke dat uitlaatsysteem is wel vet maar waarom geen mechanische sper op de vooras, renault sport is de koppositie kwijt in het B segment, precies of ze lui zijn geworden om een fatsoenlijke hothatch op de markt te zetten, meer pk's hoeft niet perse maar fun to drive dat is een hothatch.

Audi23 19:33
afbeelding van Audi23

Natuurlijk is dit de best verkopende, de vorige versie was tof, de 2 liter motor, hoogtoerig in een gifgroene kleur, die versie maakte zijn naam waar en reed (volgens mijn eigen mening) beter als de huidige. Om u naam hoog te houden moet je blijven inoveren en presteren, vele bedrijven hebben die fout al gemaakt daar dat na te laten en daardoor vele klanten verloren. Kijk bv naar volkswagen die hebben bv de handbak ook teruggehaald om maar iets te noemen. Renault sport teert nu op zijn naam maar dat is gevaarlijk. Kijk maar bv naar de megane gt (plaatje erbij door renault sport) terwijl een van de dubbele uitlaten nep is. Vroeger bij de ibiza werd het afgekraakt terwijl daar nog iets in het sierstuk zat. Ik wil maar zeggen ik verwacht beter van renault sport en ik ben benieuwd naar de megane RS.

John 21:42
afbeelding van John

19000€ benzine of 21000€ diesel vind ik veel geld voor "maar" een clio.
Jullie zeggen dat de 120 tce niet echt tot zijn recht komt in deze clio, is deze motor dan beter in andere modelen, of is deze 3-cilinder te mijden?

Yvesw 15:44
afbeelding van Yvesw

Geen drieclinder, wel een viercilinder deze TCe 120. Grootste probleem is dat 'ie niet veel pittiger aanvoelt dan zijn driecilinderbroertje met 90 pk. Onder de R.S. mankeert de Clio gewoonweg nog een sportievere versie. Al kan je natuurlijk de vraag stellen hoeveel klanten van de clio daar echt naar op zoek zijn.

Het is dus geen gevalletje 'mijden als de pest' eerder een gevalletje 'waarom zou ik er meer voor betalen'...

Mathieu 12:55
afbeelding van Mathieu

Van 120 pk zou ik toch iets verwachten...
Ik had in het verleden een Ford Fiësta (uit 2000 met Zetec motor en 75pk) en dat ging toch lekker als ik eens doortrok.

Ka Meel 00:50
afbeelding van Ka Meel

Voor die prijs heb je een Hyundai i30 die een maat groter is en met een minstens even krachtige motor, en een mooier interieur + 5 jaar garantie er bovenop. Mijn keuze zou rap gemaakt zijn: ik zou deze Fransman zeker laten staan.

User4580 18:58
afbeelding van User4580

De i30 heeft wel veel minder personalisatie mogelijkheden, en het exterieur ziet er meer generisch uit dan de Clio. Elk interieur dat ik enkel als zwart kan bestellen maakt mij een beetje droevig.

Sophie Stiqué 08:26
afbeelding van Sophie Stiqué

Zo'n Hie-Hoen-Daai ziet er niet uit, voor een spreekwoordelijke appel en een ei koop je bij Renault de garantieverlenging tot 5 jaar (of je onderhandelt ze er gratis bij), en bovendien koop je Europees in plaats van spleetogen economisch te steunen.

Ka Meel 23:51
afbeelding van Ka Meel

Gaan we nu de racistische toer op?

Sophie Stiqué 10:09
afbeelding van Sophie Stiqué

1) Tegenwoordig moet je nogal uitkijken wat je zegt of je wordt voor rascist versleten. :-)
2) Het is niet omdat een Europees bedrijf iets assembleert buiten Europa dat het geen Europees bedrijf meer is hé. ;-)

Lauw 11:22
afbeelding van Lauw

Ik vind dat gigantisch duur voor dit soort auto!! Het is een knappe verschijning, dat dan weer wel

Sophie Stiqué 15:09
afbeelding van Sophie Stiqué

Die knappe verschijning is dus ook leverbaar met kleinere motor... of uitrusting vanaf € 13.700 catalogusprijs. Prijzen in dit artikel zijn duurdere motorisaties.

Mathieu 12:47
afbeelding van Mathieu

Iedereen die al een auto gekocht heeft, of er iets van weet, weet dat dit niet de prijzen zijn die je onderhandelt bij een dealer hé.
5j geleden ben ik weg gereden met een Mégane Grandtour met héél wat opties (toendertijd was dat de Dynamique versie) voor €18 000. En als ik geen extra opties had genomen was het nog minder geweest.

Kris holvoet 23:13
afbeelding van Kris holvoet

Hallo, ik heb mij juist een Clip Life besteld. Gekocht op de documentatie en de levering is voor 02/2017 en ik ben nu al teleurgesteld omdat mijn auto er niet zal uit zien zoals op de documentatie, vooral van binnen maar ook van buiten. En het is TE LAAT om te veranderen. Dan kijk ik nog eens naar de prijs 150150€ daar heb je bij Hyundai een heel andere wagen voor. Ik weet nu al dat ik maar een paar jaar met auto zal rijden en dan ga ik eens bij Hyundai binnen.

John 13:45
afbeelding van John

en wat zijn dan wel de verschillen tussen wat je gaat krijgen en wat je verwachtte?

Hans 07:26
afbeelding van Hans

@kris, een nogal vreemd verhaal. Voor je een aankoop doet vergelijk je eerst toch goed? Je hebt de basisuitvoering gekocht en je verwacht voor dat geld alle opties en je denkt dit over een paar jaar Hyundai wel te krijgen? De basis Hyundai i20 vierdeurs is zelfs wat duurder als de basis Clio en heeft ook niks standaard meer dus hoe je hier bij komt? Mogelijk heb je later een optiepakketje gezien maar daar stunten alle autoboeren mee.
Ik ben ook aan het kijken naar een andere auto maar kan op de site en documentatie wel gewoon zien wat ik krijg.

P. Nis 09:29
afbeelding van P. Nis

Juist besteld, 'op documentatie', en €150150 betaald, dan zou ik ook teleurgesteld zijn.
Woehahaha....
Wel een knap autootje die Clio. Veel toffer dan zo'n spleetogen hiejoendaai.

andre123 10:54
afbeelding van andre123

wat een vergelijking ,hyundai en renault pfffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws