De nieuwe Suzuki Baleno vervoegt maar liefst vier andere populaire hatchbacks binnen het Suzuki-gamma. Wat dan precies zijn meerwaarde is tegenover zijn broertjes? Dat zochten we voor jullie uit op een knap en verrassend uitdagend parcours in de bergen rond Barcelona.
De naam Baleno doet wellicht een belletje rinkelen. De neofiet heeft in geen opzicht echter nog van doen met zijn voorganger die tussen 1995 en 2002 bij de lokale Suzuki-dealer in de showroom stond. De nieuwe Baleno is exact 3.995 mm lang, of slechts 105 mm langer dan de Swift vijfdeurs, maar zet in op extra hoofd- en beenruimte achterin en een fractioneel grotere kofferruimte van zo’n 355 liter. Andere troeven zijn zijn nieuwe 1.0-liter BoosterJet driecilinder turbo, Suzuki’s SHVS-mild hybris-technologie en zijn nieuw chassis dat dankzij slimme plooi- en constructietechnieken tegelijk 30 kg lichter en 10% stijver werd dan dat van de huidige Swift.
Datzelfde platform zal tevens gebruikt worden voor de volgende Swift en S-Cross, en geeft ons een voorbode van wat we in de nabije toekomst van de Japanners verwachten mogen.
Technowonder
Aan boord van de Baleno is alles typisch Suzuki met keurige materialen, een overzichtelijk dashboard en al bij al weinig franjes. Sommige plastics durven de niet-Europese roots van deze Baleno eventueel verraden, maar al bij al voldoet de citadine aan onze Europese normen. Het merendeel van de controls wordt gestuurd via een centraal geplaatst touchscreen dat vooral over ruw terrein niet altijd even makkelijk te bedienen valt, maar wel alle cruciale functies zoals bluetooth audio en handenvrij bellen en navigatie beschikt - let wel op, enkel op het hoogste uitrustingsniveau Grand Luxe Xtra.
Gelukkig komt de 1.0 Boosterjet reeds standaard met elektrische ruiten vooraan, manuele airco, MP3 CD speler en bluetooth, cruisecontrol, een in de hoogte en diepte verstelbaar stuur. Wie voor het hoogste uitrustingsniveau kiest krijgt daar nog handigheden zoals key-less entry & go, stoelverwarming of zelfs adaptieve cruisecontrol bij. Wel jammer dat geen enkele versie, ondanks een optioneel uitgebreide digitale boordcomputer tussen de toerenteller en snelheidsmeter, over een digitale snelheidsmeter beschikt. Nochtans erg praktisch in tijden van overijverige snelheidsregulering.
Driecilinderen
En nu we het toch over die 1.0-liter Boosterjet driecilinder hebben. Het is een verrassend zuinig en pittige motortje gebleken. Met 112 pk bij 5.500 tpm, 170 Nm koppel tussen 2.000-3.500 tpm en een gewicht van om en bij de 1.000 kg scoort de Baleno op papier reeds voortreffelijk, maar ook in de praktijk kan het autootje entertainen met een zeker lichtvoetigheid, een lichte neus waarin de driecilinder optische verloren lijkt te zijn gegaan en relatief pittige prestaties.
Op een gevarieerd parcours met zowel snelwegen als uitdagende, bochtige wegen kon de 998 cc kleine turbomotor met directe injectie ons best overtuigen met een krachtige punch in het middengebied (vanaf 2.500 tpm) en een flexibele vermogenscurve ondanks een turbogat dat merkelijk aanwezig is en bij het terugschakelen naar tweede soms voor een kleine verslikking zorgt. Typisch voor een driecilinder zeg maar, maar daarom niet minder plezant. Relatief zuinig is de kleine driecilinder gelukkig wel met een verbruik dat zich in de realiteit tussen de 5 à 6 liter moet situeren en eventueel zelfs minder voor wie écht zijn best doet.
Handbak is goed zo
Hoewel we op Spaanse bodem enkel met de nieuwe driecilinder konden rijden, heeft Suzuki ook nog een atmosferische 1.2-liter viercilinder die vanaf 12.899 euro als instapper figureert. Die is 90 pk sterk met 120 Nm koppel en komt net als de 1.0 Boosterjet standaard met handgeschakelde vijfbak, met als optie een CVT-automaat waar de Boosterjet optioneel met een klassieke automaat met koppelomvormer beschikbaar is. Op onze test konden we enkel met de handgeschakelde vijfbak rijden. Hoewel we er niet meteen lyrisch van zouden worden, viel er op zich weinig op aan te merken en hebben we nauwelijks het extra gebruiksgemak van een automaat gemist. Gelukkig maar, want de meerprijs voor de CVT of koppelomvormer is navenant. Suzuki geeft ook altijd wel wat korting, hou hun website dus in de gaten.
Ook al omdat ze slechts beschikbaar zijn op de hogere uitrustingsniveau’s. Tenslotte heeft Suzuki nu zijn SHVS-technologie in de aanbieding; een systeem van zogenaamde ‘milde hybride’ welk energie recupereert uit het remmen en rijden om zo 50 Nm extra te genereren en dienst te doen als startmotor wanneer het start/stop systeem in werking treed. Het gaat dus niet om een pure hybridesysteem zoals bij de Prius, maar zorgt wel voor een verminderde CO2-uitstoot van enkele grammen. Het succes van het systeem zal dus in overgrote mate afhangen van in hoever deze versie in aanmerking komt voor fiscale stimuli. Want met een meerprijs van 1.100 euro is de extra inspanning bij ons momenteel niet gering. Naar de toekomst toe kan het uiteraard echter wel interessant zijn.
Conclusie
Met de nieuwe Baleno verzet Suzuki niet meteen enige bakens. Maar dankzij een licht en plezant chassis, prima driecilinder onder de kap, een degelijk afwerking en mooie extra’s zoals 5 jaar garantie, heeft de hatchback enkele aantrekkelijke features in de aanbieding. Tot en met eind september 2016 trekt Suzuki België daar nog eens 2.000 euro van af dankzij een mooie korting. Daarmee positioneert de 1.0 Boosterjet (vanafprijs 17.599 euro) zich meteen een stuk scherper en vormt daarmee een aantrekkelijk alternatief voor de vele concurrenten in een erg competitief segment.
Specificaties
1.0 turbo benzine drie-in-lijn
112pk
170 Nm
5-bak manueel
voorwiel
880 kg
200 km/u
11.40 sec
103 g/km
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 14 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 17 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden