Het is de bestverkopende elektrische auto aller tijden en de komende weken ook ons vakantieLeaf. Stellen we ons met een theoretische range van 250 kilometer elke dag open voor angstzweet, of is de Nissan Leaf 30 kWh een complete revelatie?
Niet dat we onszelf graag geselen, wel staan we altijd open voor een uitdaging. Want op onze aardbol rijden er bijna 220.000 Leafs rond, waarmee het meteen de meestverkochte elektrische auto ooit is. Er moet dus iets magisch zijn aan de groene rakker van Nissan. Enkele telefoontjes en verplichte introducties in Sustainability later staat er een magnetisch rood exemplaar voor ons klaar op de Nissan-parking
Specifiek gaat het over een Leaf Tekna 30 kWh. Juist ja, de variant met die straffere batterij die pocht met een range van 250 kilometer. Meteen ook de duurste uitvoering, want zo'n Leaf op je oprit parkeren doe je vanaf 24.740 euro, de onze kost zo'n 36.000 euro. De huur van de batterij 3 jaar incluis, dat dan weer wel.
Dreadlocks
Onze eerste bevindingen? Wel, net zoals dat alternatief vakantielief met dreadlocks en veganistische trekjes waarmee je op je 16 van festival naar festival trok tijdens de zomer is de Leaf een op z'n minst alternatief vervoermiddel. Niet dat de Leaf een rare haardracht heeft, want de Japanner ziet er eerder uit alsof 'ie net uit de zee komt geflopt, wel kom je al snel in een eco-roes tijdens het rijden.
Ergens om te genieten van de stilte, anderzijds uit vrees. Want bij het ophalen stonden er volgeladen 182 kilometers op de rangeteller. Nou niet meteen die opgegeven 250 stuks zullen we maar zeggen. Toegegeven, tijdens één rit wisten we de range op te pompen tot 206 kilometer. Al hebben we toen nooit een tragere automobilist voor ons gezien, als je begrijpt wat we bedoelen...
Een wat koel ontvangst dus op onze redactie, al zullen de komende weken uitwijzen of we verknocht geraken aan z'n snelle acceleraties, geinige eco-meter en afschuw van die verschrikkelijke brandstofpomp. Wordt vervolgd.
Gegevens
Kilometerstand: 2.078 km
Gereden kilometers: 246.9 km
Verbruik: 15,4 kWh/100km
Opmerking: Eén missie; die 250 kilometer range zien verschijnen...
Lees en bekijk hier de andere delen van onze Leaf-duurtester:
DEEL 2
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 8 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 11 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden