Rijtest: Mazda 2 SKYACTIV-G 90

mazda 2

Mazda maakt met hun nieuwe line-up indruk in zowat elk segment, en daar mag dat van de supermini’s zeker niet bij ontbreken.

De Mazda 2 is altijd al een grijze muis geweest, een beetje inspiratieloos zowel vanbinnen als vanbuiten, tot nu. Deze vierde generatie is volledig nieuw gebouwd op een afgeleide van Mazda’s CX-5 platform in tegenstelling tot het vorige platform, dat van de Ford Fiesta kwam.

Ongetwijfeld het opvallendste bij de nieuwe 2 is de nieuwe Kodo snoet, zoals een kleine 3 of 6. Met de verchroomde accentlijn die doorloopt tot in de LED-dagrijlichten en de drie vloeiende gelaagde lijnen aan de zijkant heeft Mazda’s kleinste geen moeite meer om designgewijs over zijn Duitse concurrentie te springen.

suzuki-swift-banner

verkocht

Als dat langs buiten nog niet was gebeurd dan waren we zeker verkocht bij het instappen. De doordachte knoppenlayout en het zwevende navigatiescherm maar vooral de lange verchroomde lijn tussen de radiatormonden doen deze Japanner al vlug hoger in onze ranking stijgen.

Mooi afgewerkte oppervlakken, duidelijke maar stevige knoppen en geen onergonomisch gefoefel met een slechte geplaatste knoppen op het dasboard maar een intuïtieve rotary controller maken het alvast geen straf om hier in te vertoeven. Als we dan toch commentaar moeten geven richten we die kritiek op de valse carbon inleg op het stuur, een element dat toch wat clasht met de rest van het interieur.

De zetels zowel voor- als achteraan zitten uitstekend en kregen in onze uitvoering zelfs een mooie rode detailstreep mee. De sportieve tellerpartij plaats de toerenteller centraal en is steeds goed leesbaar.

De achterste zitrij heeft genoeg zitruimte voor zelfs de grootsten onder ons en kan twee 1,8m grote mensen zonder klagen aan en dat zonder vooraan in te boeten op de beenruimte. De ruimste van het B-segment is hoedanook niet, daarvoor moet je bij Skoda aankloppen. Hun Fabia slikt maar liefst 50 liter meer in de koffer dan onze 280 liter, en dan staan de zetels nog recht. Je moet hoog tillen om iets in de koffer te krijgen maar dat is meer dan gebruikelijk in deze klasse.

very skyactiv

Wij reden de 90 pk sterke 1,5 SKYACTIV-G, Mazda’s recentste generatie van benzinemotoren met hun nieuwste snufjes in. Op volle toeren krijg je 90 pk en 148 Nm ter beschikking, goed voor een meer dan aanvaardbare acceleratie van 9,4 seconden en een topsnelheid van 183 kilometer per uur. De benzinemotor is dezelfde - met ietwat andere elektronica dan wel - als in de MX-5 wat zijn hoogtoerig karakter en aangenaam geluid wel kan verklaren.

De sterkte van deze Mazda2 ligt echter in zijn gewicht van slechts 975 kg. Dit maakt van deze Mazda 2 een comfortabel – maar zeker niet saai – rijdende kleine gezinswagen. Het rijplezier en de vinnigheid van een Ford Fiesta halen de Japanners hoedanook nog steeds niet, al is dat niet persee slecht.

De goedkoopste Mazda 2 staat op je oprit vanaf 12.990 euro waarvoor je een radio/USB met 4 luidsprekers, een ijzige witte kleur en 15-duims stalen velgen met wieldoppen krijgt. Onze Play Edition is het hoogste uitrustingsniveau en en krijg je vanaf 17.490 euro. Hiermee krijg je standaard automatische airconditioning, zetelverwarming vooraan, 16-duims lichtmetalen velgen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, het 7-duims touchscreen met draaiknop bediening én stads- en rijbaanassistent. Onze stadsmus deed daar nog wat extra bovenop en kwam uit op een kleine 21.000 euro. De enige optie die we zeker niet links zouden laten liggen is de rode Soul Red kleur die toch net dat extra beetje uitstraling geeft.

conclusie

De Mazda 2 is een indrukwekkende B-segmenter die niet veel nodig had om ons voor zich te winnen, van zijn stijlvolle lijnen tot het comfortabele interieur. Eentje die volgens ons hoog op je lijstje moet staan mocht je in deze categorie aan het shoppen zijn. Een degelijk aanbod van motoren en een sobere optielijst die zich concentreert rond packs zorgen er alvast voor dat er voor elke koper wel wat wils zal zijn.

Specificaties

Motor

1.496 cc benzine

Vermogen

90pk

Koppel

148 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

975 kg

Topsnelheid

183 km/u

Prijs basismodel

€ 12 990.00

0 tot 100 km/u

9.40 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

280 L

Max. kofferinhoud

950 L

CO2-uitstoot

105 g/km

BIV

€ 90.00

Rijtaks

€ 180.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Tom S 20:09
afbeelding van Tom S

De motor is niet enkel software-matig anders dan die van de MX-5.. De MX-5 heeft andere nokkenassen, andere kleppen, ander in- en uitlaat traject...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws