Rijtest: Opel KARL 1.0 ECOTEC (2015)

opel-karl-rijtest-2015

We gingen een weekje op de hort met KARL en gingen na of hij even flex is als zijn broer Opel ADAM. Al merkten we bij de eerste aanblik dat KARL het wat serieuzer meent. Of we als vrienden eindigen?

Na de ADAM gooit Opel opnieuw een mannennaam in het gamma, KARL. Wij zouden overigens voor een vrouwelijker naam kiezen in dit segment, maar kom. Naamgeving even opzij gezet, de KARL is de vervanger van de Agila. Al mag je het niet met zoveel woorden zeggen, want de Agila haalde niet de verkoopscijfers die Opel graag had gezien. Daarom gooien ze het nu over een nieuwe boeg, een eenvoudige boeg weliswaar, met toch de nodige luxe. En vanwaar KARL komt? Carl was de oudste zoon van Opel-oprichter Adam Opel. Zijn overige vier zoons heetten Wilhelm, Heinrich, Friedrich, en Ludwig, al hopen we dat ze die namen in de schuif laten liggen voor toekomstige modellen. De Opel Ludwig? Nee dank u.

opel-karl-rijtest-2015

KARL is ne rooie

Uiterlijk ziet de KARL er vrij burgerlijk uit. De looks mogen er wezen, al oogt hij wat saai tegenover de ADAM, die in feite zijn driedeursbroer is. De looks van de KARL kan je dan weer kennen van de nieuwe Chevrolet Spark, hoewel dat model niet meer wordt verkocht op onze markt. In Azië is er wel nog interesse voor de Spark, waardoor het voor General Motors interessant leek om deze KARL van de nieuwe Spark af te leiden. Dat geeft je meteen een idee van de hoeveelheden die Opel van deze KARL aan de man wil brengen.

opel-karl-rijtest-2015

Het weze wat het zij, Opel is erin geslaagd het familiegezicht op deze 3.68 meter lange KARL te kleven zonder dat het overdreven overkomt. In de optionele Brilliant Red kleur ziet hij er zelfs leuk uit, al heeft hij moeite om tussen de andere auto's de aandacht naar zich toe te trekken. Teruggehouden styling primeert, net zoals bij pakweg de Suzuki Celerio. Liever opvallen, dan kan je evenwel je gading vinden bij de Adam natuurlijk.

KARL houdt het deftig

Het voelt lichtjes awkward aan, zeggen dat je in een KARL zit aan de telefoon. Echter hadden we nooit durven denken dat het er binnenin een budget-Opel zo goed kon uit zien. Want Opel rust de kleine stadsauto uit met verschillende opties die we niet gewend zijn in dit segment. De te kloppen concurrent is dan ook de Hyundai i10, eentje die de lat in deze autocategorie erg hoog legde. Opel lijkt die trend een beetje te willen volgen, met de lederen zetels en stuurverwarming. Ook de kwaliteit zit goed, dat merken we aan de afwerking van de middenconsole. De zetels zelf zitten wat flets, met een groot gebrek aan zijdelingse steun. Ze moeten ergens uit de kosten geraken natuurlijk.

opel-karl-rijtest-2015

Wat drinkt KARL?

KARL drinkt alleen maar benzine, liefst zowat 6 liter per 100 km. Opel biedt de kleine vijfdeurs aan met een 75 pk sterke 1.0 ECOTEC benzinemotor, niets anders. Dat vermogen is zeker voldoende om het kleintje in beweging te krijgen. Verwacht geen snelwegracer, de KARL verplaatst zich veel liever doorheen de stad. Ook sturen doet hij overigens het liefst in de stad, bij hogere snelheden wordt het allemaal wat waziger. Opel biedt net als bij haar andere kleine modellen een City Steer knop aan op KARL, waarbij de stuurbekrachtiging lichter wordt bij lagere snelheden.

opel-karl-rijtest-2015

Luid is de stem van KARL dan weer niet. Hij laat van zich horen als je het gaspedaal volledig induwt - dan hebben zijn drie cilinders heel wat af te roffelen - maar doe je dat niet dan blijft het vrij rustig in het interieur.

Een dure vogel, die KARL?

Opel biedt deze KARL in optie aan met halflederen zetels, open dakje, zetel- en zelfs stuurverwarming. Dat zijn dan wel zaken waarvoor je de duurste Cosmo-uitvoering moet kiezen. Parkeersensoren zitten dan wel standaard op je wagen, terwijl het geheel maar 2.500 meer kost dan de Essentia-basisversie. Volledig uitgerust betaal je voor deze KARL 14.640 euro. Daarmee is de Suzuki Celerio iets goedkoper (door het ontbreken van een riante uitrusting) en de i10 pakweg 1.000 euro duurder (met een gelijkaardige uitrusting).

opel-karl-rijtest-2015

Conclusie

Na een week was de scheiding met KARL aangebroken. Met gemengde gevoelens, want de rooie heeft wel zijn charmes. Hij weert zich goed met zijn kleine motortje, maar zou de turbo uit de ADAM en Corsa hem niet net dat tikje vinniger kunnen maken? Wie KARL uitkiest, kiest niet voor de hippe vogel van de stad, maar wel voor de comfortabele metgezel die heel wat luxueuze zaken aan boord heeft voor zijn reisgenoten. Toffe rakker, die KARL.

Specificaties

Motor

1.0 driecilinder benzine

Vermogen

75pk

Koppel

96 Nm

Overbrenging

manuele vijfbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

839 kg

Topsnelheid

170 km/u

Prijs testwagen

€ 14 640.00

Prijs basismodel

€ 9 950.00

0 tot 100 km/u

13.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

206 L

Max. kofferinhoud

1 013 L

CO2-uitstoot

94 g/km

BIV

€ 45.00

Rijtaks

€ 140.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws