Rijtest: Hyundai i30 DCT 7 (2015)

Rijtest: Hyundai i30 7-DCT (2015)

Dit jaar friste Hyundai het i30-aanbod op. Dat deed het met een subtiele facelift, een nieuwe Turbo variant, nieuwe instapmotoren en deze nieuwe DCT 7-traps automaat. Zo'n Zuid-Koreaan met dubbele koppeling, smaakt dat?

Drie jaar nadat Hyundai haar tweede generatie i30 succesvol lanceerde vonden de Koreanen het nodig om een facelift te lanceren. Al hebben ze zich daar niet al te moe in gemaakt. Niet onterecht. Want uit onderzoek blijkt dat klanten de ‘Fluidic Sculpture 2.0’ designtaal enorm goed smaken. En als het goed is, is er niet altijd reden tot ingrijpende wijzigingen. De enkele wijzigingen beperken zich tot een nieuwe zeshoeks-grille vooraan en nieuwe 16 inch velgen. Langszij en achteraan wijzigde er eigenlijk niets.

Ook binnenin werd er niets gewijzigd. Daar blijft alles dus ergonomisch in gebruik en voelt het allemaal stevig en kwalitatief voor deze prijsklasse. Uniek, toch op het moment van lancering, zijn de geventileerde zetels vooraan - waarmee Hyundai de eerste in zijn segment is.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

Rijtest: Hyundai i30 7-DCT (2015)

Vlotste van het gamma

Belangrijkste wijzigingen bevinden zich achter die nieuwe grille. Daar heeft Hyundai de klassieke zestraps automaat met koppelomvormer de prullenmand ingegooid en vervangen door hun zeventraps automaat met dubbele koppeling. Een logische stap. De automaat is zowel volautomatisch als sequentieel te bedienen. Die DCT is enkel beschikbaar op de 1.6 diesel, dat blok heeft in België 110 pk en ziet zijn CO2 uitstoot dalen tot 109 g/km. En net zoals alle andere motoren in de i30 wordt ook deze standaard met Start/Stop geleverd.

Rijtest: Hyundai i30 7-DCT (2015)

De dubbele koppeling maakt het in onze ogen de vlotste i30 van het gamma. Met 110 pk kom je niet te kort om je vlot door het verkeer te begeven, uiteraard dankzij het juiste, snelle en vlotte schakelgedrag van de automaat. Geïnteresseerden die er effectief één willen kopen zullen vooral graag horen dat ook het verbruik beperkt blijft. Met sportiever rijgedrag zit je op 6,2 liter. Wie zijn best doet zakt richting 5 liter.

Rijtest: Hyundai i30 7-DCT (2015)

Extra bouwsteen

De Hyundai i30 heeft zijn kunde al lang bewezen. Het is naïef om te denken dat deze Koreaan niet kan meespelen met de besten van de markt, want de concurrentie is echt pittig. Denk maar aan de Peugeot 308, Citroën C4, Volkswagen Golf, Ford Focus en de nog te lanceren nieuwe generatie Renault Mégane. Maar ondanks de concurrentie heeft Hyundai er zijn plekje tussen gevonden. Het aanbieden van een goede automaat, wat deze 7-traps DCT echt is, is daarbij een extra bouwsteen voor een sterker verhaal naar de potentiële klant toe.

Rijtest: Hyundai i30 7-DCT (2015)

Conclusie

De i30 met 7-traps automaat is beschikbaar vanaf 20.999 euro. Onze geteste wagen, in het Joy Pack en voorzien van de betere opties, kost je 30.699 euro. Een smak geld, maar je hebt er een quasi full option C-segmenter voor, en dat is bij vele constructeurs vandaag niet meer mogelijk voor die prijs. Een geslaagd rapport alvast van de AF-redactie, Hyundai.

Specificaties

Motor

1.6 turbodiesel

Vermogen

110pk

Koppel

280 Nm

Overbrenging

7-traps DCT

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 316 kg

Topsnelheid

185 km/u

Prijs testwagen

€ 30 699.00

Prijs basismodel

€ 22 999.00

0 tot 100 km/u

11.80 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

378 L

CO2-uitstoot

109 g/km

BIV

€ 75.14

Rijtaks

€ 269.28

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Sracerr 21:40
afbeelding van Sracerr

Weer zo'n stinkdiesel test, jammer.

Hans Worst 22:28
afbeelding van Hans Worst

Is en blijft een mooie degelijke wagen om te zien. Ik zou'm wel willen hebben

SD 23:04
afbeelding van SD

Ik heb een 1.6 benzine met 7 dct... Nieuw gekocht, nu 1500km... Bij het vertrekken op koude motor schakelt hij bokkig. Ik ben niet tevreden van de wagen, verder condens in koplampen en mistlampen op vochtige avonden en na het wassen. Eerste en laatste Hyundai! Was beter bij Toyota gebleven...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws